אקסטל: מידרוג מורידה את דירוג האג"ח ל-Baa1; אגרות החוב צונחות

חברת דירוג האשראי הודיעה על הצעד בעקבות שינוי תחזית החברה באשר לקצב מכירת הדירות; חשש כי הדבר יביא לשחיקה ברווחיות ובנזילות החברה. בנוסף, הוחלט על הותרת דירוג החברה בבחינה עם השלכות שליליות
איתן גרסטנפלד | (2)

חברת דירוג האשראי מידורג הורידה את דירוג אגרות החוב של חברת הנדל"ן האמריקאית אקסטל מ-A3 ל-Baa1. בנוסף, הוחלט על הותרת דירוג החברה ב"בחינת דירוג" עם השלכות שליליות. זאת, על רקע הורדת תחזית המכירות שעשויה להוביל לשחיקה ברווחיות, ובנזילות החברה.

אקסטל אגח ב

על פי מידרוג, ההחלטה נובעת משינוי תחזיות החברה ביחס לקצב המכירות ומחיר המכירה, החורג מתרחיש הבסיס, באופן אשר עשוי להביא לשחיקה ברווחיות ובשווי משמעותי בפרויקטים, שחיקה שעלולה להוביל לעלייה במינוף. בנוסף, קצב המכירות משפיע לרעה גם על נזילות החברה ביחס לפירעון האג"ח, וזאת בנוסף על כך שמסגרות האשראי הפנויות של החברה הינן בהיקף נמוך משהתחייבה.

לצד זאת, הודיעה מידרוג, על הכנסת החברה לבחינת דירוג עם השלכות שליליות, כתוצאה מכך שאמת מידה פיננסית (קובננט) בהלוואת הליווי בפרויקט CPT של החברה, תלוי בהגעה ליעד של קצב מכירות בשנת 2020. להערכת מידרוג, מצב המכירה ותנאי השוק המאתגרים, מעלים את הסיכון, לכך שהחברה לא תעמוד באמת המידה. בנוסף, תזרים החברה נשען על מספר אירועים עיקריים אשר צריכים להתקיים בלוחות זמנים מאתגרים בהם היא צריכה לעמוד בחודשים הקרובים.

ההודעה מגיעה לאחר שבסוף חודש מרץ, הודיעה מידרוג כי היא מציבה את האג״ח של החברה תחת בחינה (CREDIT REVIEW) עם השלכות שליליות. זאת לאחר, עצירת העבודות בפרויקט הדגל של החברה CPT, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רוב הפרוייקט סגור (ל"ת)
    משה 24/06/2020 18:31
    הגב לתגובה זו
  • רוב הפרויקטים בכלל סגורים! (ל"ת)
    אנונימי 27/06/2020 00:19
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳