בעקבות הסטת כספים לחו"ל: תשואות חיוביות לתיקים המנייתיים ביוני ומחצית הראשונה

בסיכום החצי שנתי עולה כי התיקים המנייתיים רשמו תשואה של 2.55%, התיקים ללא מניות רשמו 1.86% והתיקים המעורבים רשמו 1.93%, כך לפי שקל אג'יו
רקפת סלע |

התיקים המנייתיים (השקעה של עד 100% במניות) רשמו תשואה חיובית ממוצעת של 1.11% ביוני, ותשואה מצטברת חיובית של 2.55% מתחילת שנת 2012. כך עולה מסקירת ניהול התיקים החודשית שערכה חברת שקל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, מקבוצת שקל.

מנתוני שקל אג'יו עולה עוד, כי בכל מסלולי ההשקעה של התיקים המנוהלים נרשמה תשואות חיוביות במחצית הראשונה של שנת 2012. מסלול השקעה האג"חי, ללא מניות, רשם תשואה חיובית ממוצעת של 1.86% מתחילת 2012, וזאת לאחר תשואה של 2.45% בכל שנת 2011. התיקים המעורבים, המשקיעים עד 20% מנכסיהם במניות, רשמו תשואה ממוצעת שלילית של -0.23% בחודש יוני ותשואה של 1.93% מתחילת השנה.

עמי רוזנברג, סמנכ"ל שקל אג'יו מקבוצת שקל, אמר:"למרות התשואות החיוביות בכל מסלולי ההשקעה בתיקים המנוהלים, כלכלת ישראל ממשיכה לשדר אותות מצוקה וכך גם שוק ההון המקומי. שוק המניות המקומי מתקשה לפתח מגמה חיובית ולהראות עליות, כפי שמראים מדדים מסוימים בעולם. מחיר ההתכווצות הכלכלית והלחץ על הפירמות המובילות במשק ממשיך להעיב עליהן ולאיים על עתיד חלק מהן ".

רוזנברג מציין את השפעות התגברות החששות בשווקים על תיקי ההשקעות: "בנוסף למתרחש בשוקי העולם והחשש מפני האטה שתוביל לירידה ביצוא של המשק, נראה כי אווירת המיתון בישראל מתגברת. עד כה לא נראתה עליה משמעותית באבטלה, אולם זה עלול להיות השלב הבא. לכשהדבר יתרחש, שוק ההון המקומי יסבול מסנטימנט שלילי בנוסף על זה המוקרן מהעולם. עם זאת, הדבר עשוי לבסס עוד את היתרון באג"ח הממשלתיות, בדומה לתהליך שהתרחש בארה"ב".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳