בדיקות סרטן הערמונית
Freepik
סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים. מדי שנה מאובחנים בישראל כ -2500 גברים עם סרטן ערמונית כשעיקר התחלואה היא בקרב גברים בגיל 50 ומעלה והשיא הוא בגילאי 70-74.
מרבית החולים מאובחנים עם מחלה בשלב מוקדם, בעקבות ביצוע בדיקות לסרטן הערמונית . לרב סרטן ערמונית שמאובחן בשלב מוקדם אינו אגרסיבי ומתפתח בקצב איטי עם פרוגנוזה טובה, כך שמרבית החולים (97%) נפטרים מגורמים אחרים שאינם קשורים כלל לגידול בערמונית.
בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית כוללות בדיקה רקטלית על ידי אורולוג, המכונה בדיקת DRE ובדיקת דם לחלבון ייחודי המופרש מהערמונית, המכונה PSA. חשוב להדגיש כי תוצאות חריגות בבדיקות אלו לא בהכרח מעידות על גידול סרטני בערמונית אלא שיש צורך בהמשך הבירור.
- ביו ויו: מתרחבת לעולם הבדיקות; נכנסה לפיילוט עם חברה אמריקאית
- אוהבים לשתות? צריכת אלכוהול גבוהה מגבירה סיכון לסרטן הערמונית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדיקות נוספות להמשך הבירור כוללות בדיקות הדמייה כדוגמת MRI ערמונית ובכדי לאשר חשד להימצאות גידול סרטני בערמונית, יש צורך לבצע ביופסיה ערמונית .
בדיקת MRI ערמונית
תוצאות בדיקת ה MRI בערמונית מדורגות מ-1 עד 5 בהתאם להמלצות PI-RADS2:
דירוג 1-2 מצביעים על סיכון נמוך לגידול סרטני
דירוג 3 מצביעים על חשד קל עד בינוני לגידול סרטני
דירוג 4-5 מצביעים על חשד גבוה לגידול סרטני
כיום בדיקת MRI של הערמונית משמשת גם כאמצעי עזר לבצע ביופסיה מדויקת יותר, המכונה ביופסיית fusion , ולא רק ככלי לקביעת שלב המחלה.
ביופסיית ערמונית
ביופסיית fusion מכונה כך משום שהיא משלבת 2 שיטות הדמיה, אולטרסאונד ו-MRI. מטרת ביופסיה זו היא לשפר את רמת הדיוק של דגימת הגידול במהלך הביופסיה, כך שהרופא יוכל לדגום חומר ישירות מהממצא החשוד הנצפה ב MRI ולא באופן אקראי.
במהלך הביופסיה, הרופא דוגם חתיכות רקמה זעירות מהערמונית, שנשלחות למעבדה הפתולוגית. הדו”ח הפתולוגי כולל מידע מפורט אודות סרטן הערמונית הספציפי של המטופל. חשוב לדון בו עם הרופא המטפל מיד עם קבלת התוצאות.
בדו”ח הפתולוגי ימצא מידע אודות מדד הגליסון של הגידול, גודל הגידול ומידת התפשטותו.
מדד הגליסון הוא מדד הנע בין 1-5 ומכמת את מידת האגרסיביות של הגידול הסרטני. ככל שהמספר גבוה יותר כך הגידול אגרסיבי יותר. סרטן הערמונית עשוי לכלול אזורים שונים בעלי דירוג שונה, לכן, הפתולוג יאתר את 2 הדירוגים הנפוצים ביותר ויחבר אותם, כדי לקבל את מדד הגליסון המתאים עבור המטופל. מקובל לרשום את מדד הגליסון כחיבור של 2 הדירוגים הנפוצים למשל 3+3 או 3+4 וכו'.
קביעת רמת הסיכון של הגידול בערמונית
בסופו של דבר שקלול הנתונים הקליניים והפתולוגיים של כל מטופל קובע את דרגת הסיכון של הגידול. בנוסף לכך, קיימות היום בדיקות גנומיות מתקדמות, כדוגמת בדיקת GPS (Genomic prostate score), המאפשרות לקבל מידע מדויק ואישי יותר על מידת האגרסיביות של הגידול וכך לסייע בקבלת ההחלטות הטיפוליות המתאימות לכל מטופל.
בדיקת GPS היא בדיקה גנומית המבוצעת על דגימה של הערמונית שנלקחה בביופסיה. בבדיקה מודדים את רמת הביטוי של 17 גנים ברקמת הגידול שהוכחו כמשפיעים על התנהגות הגידול.
תוצאות הבדיקה בשילוב עם המדדים הקליניים והפתולוגים של כל מטופל מאפשרים לחזות את התנהגות הגידול וכך לאפשר קבלת החלטות טיפוליות בצורה מושכלת ומדויקת יותר לכל מטופל.
חברת אונקוטסט מציעה עזרה בביצוע בדיקות גנומיות באופן פרטי תוך ליווי מקצועי, עזרה בבדיקת זכאות מול חברות הביטוח וכמובן תוך שיתוף פעולה מלא עם הרופא המטפל – בדיקות אלו יכולות להיות ההבדל בין קבלת החלטה נכונה לגבי הטיפול או אפילו השמטה של טיפול שאינו נחוץ. חשוב תמיד לבחון את כל הגורמים שיכולים לעזור בבחירת הטיפול ולהתייעץ עם הרופא המטפל על התקדמות בתהליך שכזה. ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני בטלפון מספר: 072-271-3444 או לבקר באתר האינטרנט שלנו בכתובת: https://oncotest.co.il/.
אופיר לוינגר. צילום: יח"צמדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?
בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר
רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה.
אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו.
לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.
כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה.
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- 34 מיליון דולר: מישורים מוכרת מרכז קניות בצפון קרוליינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.
צילום: Freepikמיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב
כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.
המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.
גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.
מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"
המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.
