פרשת NSO | מעקב אחרי עיתונאים? דרישה לוועדת חקירה

השתלת תוכנת ריגול כדי לבדוק האם מנכ"לי משרדי ממשלה הדליפו מידע לתקשורת, ומעקב אחרי מכשירים של עיתונאים. בארגון העיתונאים קוראים לוועדת חקירה ממלכתית, וטוענים כי מדובר "בפגיעה חמורה בחופש העיתונות ובחיסיון מקורות"
אלכסנדר כץ |

החשיפה הנוספת הבוקר של תומר גנון ב"כלכליסט" על השימוש שעשתה המשטרה בתוכנת המעקב פגסוס של NSO כדי לעקוב אחרי ראשי עיריות, מנכ"לים של משרדי ממשלה, אנשי עסקים ועיתונאים, ממשיכה להסעיר את הציבור ואת המערכת הפוליטית.

גם ארגון העיתונאים מצטרף לקריאה להקים ועדת חקירה ממלכתית, נוסף לארגונים נוספים ואישים במערכת הפוליטית. "הבוקר נחשף כי הוטל אות קלון על המשטר הדמוקרטי בישראלי", נמסר מהארגון, "משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של עיתונאים ומקורותיהם, אישי ציבור ואזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה".

לצד החשיפה כי תוכנת הרוגלה הוטמעה במכשירים הניידים של ראשי עירייה בהם מרים פיירברג מנתניה ומוטי ששון מחולון, כמו גם במכשירו של איש העסקים רמי לוי ובמכשיר של בנו הצעיר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, יאיר, הרי שעלה עוד כי נעשה שימוש בתוכנת פגסוס גם כדי לבדוק הדלפות לעיתונאים מצד פקידים בכירים במשרדי הממשלה.

כך "הודבקו" הניידים של מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באב"ד ומנכ"לית האוצר לשעבר קרן טרנר, ש"נחשדו" כי העבירו מידע לעיתונאים. לא ברור כלל עד כמה מדובר בעבירה פלילית, מי נתן את ההוראה לבדוק הדלפות, ומדוע המשטרה בודקת זאת.

בנוסף, במהלך חקירת תיק 4000, חדרה המשטרה למנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, ולעורך וואלה בעבר אבירם אלעד, שמשמש כיום כמנכ"ל חברת החדשות של רשת 13. בנוסף "הדביקה" המשטרה בתוכנת הרוגלה גם מכשירים ניידים של עיתונאים בוואלה.

בארגון העיתונאים אומרים כי "חופש העיתונות והחיסיון העיתונאי מהווים אבני בניין מרכזיות בחומה המגנה על משטר דמוקרטי ומעמדן מעוגן היטב בדין הישראלי. ניהול מעקבים אחרי עיתונאים ומקורות עיתונאיים מהווה פגיעה חמורה בחופש העיתונות, בחיסיון מקורות ובזכויותיו של הציבור. יש להקים באופן מידי ועדת חקירת ממלכתית שתחקור את הפרשה ללא מורא ומשוא פנים. רק לוועדת חקירה ממלכתית יש סמכות לזמן עדים ולחקור את כל הנוגעים בדבר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אפל TV (אפל)אפל TV (אפל)

אפל מעלה את מחיר TV+ ב-30% ל-13 דולר לחודש

העלאת המחיר מגיעה במקביל לעליות דומות אצל מתחרות, אך אפל נותרת עם מודל אחיד ללא גרסה זולה עם פרסומות; ההכנסות מהשירותים הפכו לאחד ממנועי הצמיחה הבולטים של החברה

עמית בר |
נושאים בכתבה אפל אפל TV

שירותי הסטרימינג מתייקרים, גם באפל - אפל עדכנה כי תעלה את מחיר המנוי החודשי לשירות הסטרימינג TV+ מ-10 דולר ל-13 דולר, כלומר עלייה של כ-30%. העלייה תחול מיידית למנויים חדשים בארה"ב ובמספר שווקים בינלאומיים. עבור לקוחות קיימים, נראה שהשינוי צפוי להיכנס לתוקף בהמשך, בהתאם למחזור החיוב.

בעוד שמחיר החבילה השנתית של TV+ יישאר 99 דולר, באפל מדגישים כי מחיר חבילת השירותים Apple One לא משתנה. כלומר, לקוחות שמשלמים על חבילת השירותים המאוחדת של אפל הכוללת גם iCloud, Apple Music ועוד, ייהנו מהטבה עקיפה.


המהלך של אפל משתלב במגמה רחבה של עליות מחירים בשוק הסטרימינג. עם זאת, בניגוד למתחרותיה כמו נטפליקס, דיסני+ ו-HBO Max, אפל ממשיכה להציע רק תכנית אחת - בלי גרסה בסיסית עם פרסומות או מדרגות תמחור.

ייתכן שזה שומר על חוויית צפייה נקייה ומבודלת, אך מצד שני גם מגביל את קצב ההתרחבות. מאז שהושק ב-2019, TV+ נחשב לשחקן איכותי אך עם קהל מצומצם יחסית. עם זאת, התכנים המקוריים של אפל ממשיכים לקצור הכרה,  כולל 81 מועמדויות לאמי בחודש שעבר, כש-Severance גרפה לבדה 27 מועמדויות בעונתה השנייה.


ההחלטה להעלות מחירים מתקבלת על רקע גידול בהכנסות חטיבת השירותים של אפל. ברבעון האחרון רשמה החברה עלייה של 13% בהכנסות ממגזר זה שהגיעו ל-27.4 מיליארד דולר. מדובר בנתח הולך וגדל בפעילות של אפל, במיוחד בתקופה שבה מכירות האייפון נמצאות במגמת האטה.

אפל TV (אפל)אפל TV (אפל)

אפל מעלה את מחיר TV+ ב-30% ל-13 דולר לחודש

העלאת המחיר מגיעה במקביל לעליות דומות אצל מתחרות, אך אפל נותרת עם מודל אחיד ללא גרסה זולה עם פרסומות; ההכנסות מהשירותים הפכו לאחד ממנועי הצמיחה הבולטים של החברה

עמית בר |
נושאים בכתבה אפל אפל TV

שירותי הסטרימינג מתייקרים, גם באפל - אפל עדכנה כי תעלה את מחיר המנוי החודשי לשירות הסטרימינג TV+ מ-10 דולר ל-13 דולר, כלומר עלייה של כ-30%. העלייה תחול מיידית למנויים חדשים בארה"ב ובמספר שווקים בינלאומיים. עבור לקוחות קיימים, נראה שהשינוי צפוי להיכנס לתוקף בהמשך, בהתאם למחזור החיוב.

בעוד שמחיר החבילה השנתית של TV+ יישאר 99 דולר, באפל מדגישים כי מחיר חבילת השירותים Apple One לא משתנה. כלומר, לקוחות שמשלמים על חבילת השירותים המאוחדת של אפל הכוללת גם iCloud, Apple Music ועוד, ייהנו מהטבה עקיפה.


המהלך של אפל משתלב במגמה רחבה של עליות מחירים בשוק הסטרימינג. עם זאת, בניגוד למתחרותיה כמו נטפליקס, דיסני+ ו-HBO Max, אפל ממשיכה להציע רק תכנית אחת - בלי גרסה בסיסית עם פרסומות או מדרגות תמחור.

ייתכן שזה שומר על חוויית צפייה נקייה ומבודלת, אך מצד שני גם מגביל את קצב ההתרחבות. מאז שהושק ב-2019, TV+ נחשב לשחקן איכותי אך עם קהל מצומצם יחסית. עם זאת, התכנים המקוריים של אפל ממשיכים לקצור הכרה,  כולל 81 מועמדויות לאמי בחודש שעבר, כש-Severance גרפה לבדה 27 מועמדויות בעונתה השנייה.


ההחלטה להעלות מחירים מתקבלת על רקע גידול בהכנסות חטיבת השירותים של אפל. ברבעון האחרון רשמה החברה עלייה של 13% בהכנסות ממגזר זה שהגיעו ל-27.4 מיליארד דולר. מדובר בנתח הולך וגדל בפעילות של אפל, במיוחד בתקופה שבה מכירות האייפון נמצאות במגמת האטה.