המשבר בשוק ההון
צילום: צילום מסך חדשות 13

ראשית ב-ynet, אייטם בחדשות 13: על סיקור הנפילות בבורסות

הבורסה בת"א ירדה בשבוע האחרון ב-9% והנאסד"ק ב-17%. בחלק ממערכות החדשות הכלליות חשבו שמדובר בסיפור מספיק חשוב כדי להבליט אותו, ויש כאלה שעדיין מתעלמות
אלכסנדר כץ |

המסחר בבורסות בעולם ובישראל אינו זוכה לסיקור שוטף במהדורות החדשות המרכזיות, וההתייחסות לשוק ההון מתרכזת באתרים הכלכליים ובתוכניות הרדיו והטלוויזיה שעוסקות בכלכלה וצרכנות. נדירים הימים בהם אייטם כזה יזכה לראשית באתר מרכזי בישראל. ואולם, הירידות החדות בשבועות האחרונים בנאסד"ק לצד הירידות בתל אביב, הקשו על עורכי החדשות להתעלם מהנושא.

כדי לסבר את האוזן, מתחילת המשבר בתחילת ינואר, הנאסד"ק ירד ב-17% בערך. בבורסה בתל אביב הירידות החלו מאוחר יותר, ב-16 בינואר, והן גם מתונות יותר. עד כה נרשמה ירידה של כ-9%.

מעבר לירידות החדות, חודש ינואר ידוע בשווקים דווקא כחודש של עליות, וזכה לכינוי "אפקט ינואר". כך שינואר הנוכחי סותר את "אפקט ינואר", ורושם עד כה ירידות חדות בשווקים השונים.

הנפילות בבורסה בניו יורק קשורות לסיבות שונות, בין היתר המשבר בין רוסיה לאוקראינה שמעלה את החשש לפרוץ מלחמה, האטה בצמיחה בארה"ב, האינפלציה הגבוהה, הצפייה להעלאת הריבית ועוד. ישראל נגררת אחריה.

אתמול ב-17:34 עלתה ב-ynet ידיעה שכותרת "ת"א אדומה: ירידות של 6.5% ביומיים במדדים המובילים, השקל נחלש". כעבור זמן קצר הידיעה במדור הכלכלי זכתה להבלטה באתר מבית ידיעות אחרונות, ומוקמה בראשית שלו. במדור הכלכלי של ynet יש תת מדור "שוק ההון" שאליו משובצות ידיעות מסוג זה, אך נדיר שהן מגיעות לראשית של האתר.

הפרסום ב-ynet

גם המהדורות לא נוטות לעסוק בשוק ההון, אלא אם היו אירועים דרמטיים. בחדשות 13 חשבו שהירידות החדות בישראל ובארה"ב הן אכן דרמטיות, ואייטם בנושא של הפרשן הכלכלי מתן חודורוב, שובץ באמצע המהדורה. נכון, לא אייטם פותח וגם בלי הפניה בפתיח המהדורה, אבל לחודורוב הוקצו כמעט שתי דקות. בחדשות 12 ובחדשות הערב בכאן 11, לא עסקו בנושא.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.