אלי דורון
צילום: יח"צ קובי ברדה
טור

תעצרו בווגאס: מצלמת ה-TV שנחשפה בתערוכת NAB - תשדר חדשות בלייב

כשבקאן מתכנסת תעשיית הפורמטים, בווגאס נפגשים הטכנולוגיסטים שנחשפו לפיתוחים שעשויים לשנות את הסיקור הטלוויזיוני החי. אלי דורון בטור לאייס
נושאים בכתבה אלי דורון

השבוע התקיימה בלאס וגאס תערוכת NAB 2014, הגדולה בעולם לציוד ושרותי טלוויזיה. המשתתפים הוותיקים בתערוכה, יצרני ציוד הטלוויזיה כגון סוני, פנסוניק ו-JVC, הציגו את החידושים בתחום שידור, כאשר ישנה חבורה גדלה והולכת של יצרני שירותים וציוד, שמטרגטת לכיוון שידורי וידאו באינטרנט. ניכר כי הנושא החם בתערוכה - כצפוי - היא תקן ה-4K, למעשה שידור HD המשופר פי ארבעה.

יצרני הציוד מציגים מצלמות שונות, ומסכים המציגים תמונות מדהימות שצולמו ב-4K. עם זאת, ברור כי החלפת שידורי הטלוויזיה ל-4K יארך זמן רב, שכן יש לשדרג את מערך ההפצה מהמצלמות דרך ציוד העריכה, ציוד השידור הממיר בבית וכן המסך.

לצד החברות המציעות ציוד טלוויזיה, ישנן יותר ויותר חברות הפונות אל שידורי וידאו דרך ואל האינטרנט. חברות כמו Wowza ו-Teradek, וגם חברות ישראליות כמו Zixi ו-LiveU.

בניסיון לגשר בין 2 העולמות, חברת JVC מציגה בתערוכה חידוש משמעותי: מצלמות המסוגלות לשדר אל ענן, דרך שימוש ברשת הדור הרביעי, שידור חי של וידאו באיכות מצוינת. JVC שיחררה סדרה של מצלמות באיכויות שונות. מצלמות אלו משמשות לקיצור הזמן שבו מובאות חדשות אל הצופה ממקום האירוע בלא לשלוח ציוד פרט למצלמה, מתוך ראייה כוללת כי חלק הולך וגדל של עיבוד התמונה בענן תופס נפח ולכן הזמינה חברת JVC את חברת Connesta הישראלית שלנו להשתתף בתערוכה בביתן שלה.

Connesta מדגימה כיצד ניתן לשלב מספר מצלמות כאלו באירועים כמו משחקי ספורט, כנסים, ואירועים חדשותיים עתירי תוכן, עם מערכת הניתוב והבימוי העננית שלה. פתרון זה הוא גם מהיר יותר לשימוש, זול משמעותית ומאפשר לשלב מעבר לתוכן מהמצלמות את כל הפיצ'רים החברתיים כגון אינסטגרם, סקייפ, וטוויטר, כל זאת לצד גרפיקה, פרסומות, קטעי קישור ועוד.

אדגר שיין, המנהל ההנדסי של JVC, הבין את חשיבות המוצר ומיקם את המערכת במקום מרכזי בביתן. Connesta מציגה בביתן יכולת קבלת וידאו דרך האינטרנט אל השרתים שלה בענן, ולנהל מרחוק את התמונה והקול שיראה הצופה בשידור חי, תוך יכולת הוספה של טקסט גרפיקה ותוכן וידאו מוקלט, כל זאת באמצעות מסך מגע קטן ונייד.

עולם הטלוויזיה מחפש פתרונות ענניים, שמתעדכנים ומתחדשים כל הזמן, שמשלבים את בפונקציות החברתיות ושיוצרים הפקה יותר זולה. התשתיות מתקדמות לכך שהאיכויות באינטרנט בעוד כמה שנים, יעלו על האיכויות הטלוויזיוניות, משום שה-4K יגיע קודם לאינטרנט, ורק אחר כך למסך הקטן והוותיק.

חשוב להבין כי המשמעות של המצלמה שהוצגה בתערוכה, מבטלת את הצורך הקיים היום במקודד נפרד, מה שחייב בעבר הערכות עם ציוד מיוחד ובעלות גבוהה, ולמעשה משחרר את צוותי החדשות/ספורט מהדאגה כיצד להעביר את הצילומים הנעשים ב-LIVE.

בעתיד הלא רחוק, כאשר מחירי המצלמות יוזלו ממחירי ההשקה כפי שהוצגו (עלות של אלפי דולרים למצלמה), המהפכה תושלם, ובעלות סבירה וחד פעמית - ניתן יהיה להעביר תכנים בשידור חי, החל מהופעה בפאב של זמר מתחיל, דרך טקס הענקות מלגות בעירייה, או אירועים "שמתקשים" לעבור את סף הגירוי הנוכחי של "רמת עניין" מצד התקשורת המסורתית, ולהעביר את השידור בלייב לאתר/ בלוג/ דף הפייסבוק, ובכך לפתוח עולם אדיר של אפשרויות שידור חי.

במקביל, בתערוכה נחשפה האפליקציה של גוגל לגוגל גלאס, המאפשרת להעביר ב-LIVE ישירות מהמשקפיים. אפליקציה זו משכה את תשומת ליבם של המבקרים בתערוכה, הנחשבת לגדולה מסוגה בעולם.

אלי דורון הוא יו"ר חברת הסטארט-אפ הישראלית CONNESTA ולשעבר מנכ"ל רד ויז'ן

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קובי ברדה 10/04/2014 17:50
    הגב לתגובה זו
    קונסטה זה הדבר הבא בתעשייה,בזה אין בכלל ספק. היכולת להעברי בשידור חי תכנים בעלות מינימלית מייצרת אוקיינוס של עולמות תוכן חדשים. ב ה צ ל ח ה!!!
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.