תעצרו בווגאס: מצלמת ה-TV שנחשפה בתערוכת NAB - תשדר חדשות בלייב
השבוע התקיימה בלאס וגאס תערוכת NAB 2014, הגדולה בעולם לציוד ושרותי טלוויזיה. המשתתפים הוותיקים בתערוכה, יצרני ציוד הטלוויזיה כגון סוני, פנסוניק ו-JVC, הציגו את החידושים בתחום שידור, כאשר ישנה חבורה גדלה והולכת של יצרני שירותים וציוד, שמטרגטת לכיוון שידורי וידאו באינטרנט. ניכר כי הנושא החם בתערוכה - כצפוי - היא תקן ה-4K, למעשה שידור HD המשופר פי ארבעה.
יצרני הציוד מציגים מצלמות שונות, ומסכים המציגים תמונות מדהימות שצולמו ב-4K. עם זאת, ברור כי החלפת שידורי הטלוויזיה ל-4K יארך זמן רב, שכן יש לשדרג את מערך ההפצה מהמצלמות דרך ציוד העריכה, ציוד השידור הממיר בבית וכן המסך.
לצד החברות המציעות ציוד טלוויזיה, ישנן יותר ויותר חברות הפונות אל שידורי וידאו דרך ואל האינטרנט. חברות כמו Wowza ו-Teradek, וגם חברות ישראליות כמו Zixi ו-LiveU.
בניסיון לגשר בין 2 העולמות, חברת JVC מציגה בתערוכה חידוש משמעותי: מצלמות המסוגלות לשדר אל ענן, דרך שימוש ברשת הדור הרביעי, שידור חי של וידאו באיכות מצוינת. JVC שיחררה סדרה של מצלמות באיכויות שונות. מצלמות אלו משמשות לקיצור הזמן שבו מובאות חדשות אל הצופה ממקום האירוע בלא לשלוח ציוד פרט למצלמה, מתוך ראייה כוללת כי חלק הולך וגדל של עיבוד התמונה בענן תופס נפח ולכן הזמינה חברת JVC את חברת Connesta הישראלית שלנו להשתתף בתערוכה בביתן שלה.
Connesta מדגימה כיצד ניתן לשלב מספר מצלמות כאלו באירועים כמו משחקי ספורט, כנסים, ואירועים חדשותיים עתירי תוכן, עם מערכת הניתוב והבימוי העננית שלה. פתרון זה הוא גם מהיר יותר לשימוש, זול משמעותית ומאפשר לשלב מעבר לתוכן מהמצלמות את כל הפיצ'רים החברתיים כגון אינסטגרם, סקייפ, וטוויטר, כל זאת לצד גרפיקה, פרסומות, קטעי קישור ועוד.
אדגר שיין, המנהל ההנדסי של JVC, הבין את חשיבות המוצר ומיקם את המערכת במקום מרכזי בביתן. Connesta מציגה בביתן יכולת קבלת וידאו דרך האינטרנט אל השרתים שלה בענן, ולנהל מרחוק את התמונה והקול שיראה הצופה בשידור חי, תוך יכולת הוספה של טקסט גרפיקה ותוכן וידאו מוקלט, כל זאת באמצעות מסך מגע קטן ונייד.
עולם הטלוויזיה מחפש פתרונות ענניים, שמתעדכנים ומתחדשים כל הזמן, שמשלבים את בפונקציות החברתיות ושיוצרים הפקה יותר זולה. התשתיות מתקדמות לכך שהאיכויות באינטרנט בעוד כמה שנים, יעלו על האיכויות הטלוויזיוניות, משום שה-4K יגיע קודם לאינטרנט, ורק אחר כך למסך הקטן והוותיק.
חשוב להבין כי המשמעות של המצלמה שהוצגה בתערוכה, מבטלת את הצורך הקיים היום במקודד נפרד, מה שחייב בעבר הערכות עם ציוד מיוחד ובעלות גבוהה, ולמעשה משחרר את צוותי החדשות/ספורט מהדאגה כיצד להעביר את הצילומים הנעשים ב-LIVE.
בעתיד הלא רחוק, כאשר מחירי המצלמות יוזלו ממחירי ההשקה כפי שהוצגו (עלות של אלפי דולרים למצלמה), המהפכה תושלם, ובעלות סבירה וחד פעמית - ניתן יהיה להעביר תכנים בשידור חי, החל מהופעה בפאב של זמר מתחיל, דרך טקס הענקות מלגות בעירייה, או אירועים "שמתקשים" לעבור את סף הגירוי הנוכחי של "רמת עניין" מצד התקשורת המסורתית, ולהעביר את השידור בלייב לאתר/ בלוג/ דף הפייסבוק, ובכך לפתוח עולם אדיר של אפשרויות שידור חי.
במקביל, בתערוכה נחשפה האפליקציה של גוגל לגוגל גלאס, המאפשרת להעביר ב-LIVE ישירות מהמשקפיים. אפליקציה זו משכה את תשומת ליבם של המבקרים בתערוכה, הנחשבת לגדולה מסוגה בעולם.
אלי דורון הוא יו"ר חברת הסטארט-אפ הישראלית CONNESTA ולשעבר מנכ"ל רד ויז'ן
- 1.קובי ברדה 10/04/2014 17:50הגב לתגובה זוקונסטה זה הדבר הבא בתעשייה,בזה אין בכלל ספק. היכולת להעברי בשידור חי תכנים בעלות מינימלית מייצרת אוקיינוס של עולמות תוכן חדשים. ב ה צ ל ח ה!!!
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
