תעצרו בווגאס: מצלמת ה-TV שנחשפה בתערוכת NAB - תשדר חדשות בלייב
השבוע התקיימה בלאס וגאס תערוכת NAB 2014, הגדולה בעולם לציוד ושרותי טלוויזיה. המשתתפים הוותיקים בתערוכה, יצרני ציוד הטלוויזיה כגון סוני, פנסוניק ו-JVC, הציגו את החידושים בתחום שידור, כאשר ישנה חבורה גדלה והולכת של יצרני שירותים וציוד, שמטרגטת לכיוון שידורי וידאו באינטרנט. ניכר כי הנושא החם בתערוכה - כצפוי - היא תקן ה-4K, למעשה שידור HD המשופר פי ארבעה.
יצרני הציוד מציגים מצלמות שונות, ומסכים המציגים תמונות מדהימות שצולמו ב-4K. עם זאת, ברור כי החלפת שידורי הטלוויזיה ל-4K יארך זמן רב, שכן יש לשדרג את מערך ההפצה מהמצלמות דרך ציוד העריכה, ציוד השידור הממיר בבית וכן המסך.
לצד החברות המציעות ציוד טלוויזיה, ישנן יותר ויותר חברות הפונות אל שידורי וידאו דרך ואל האינטרנט. חברות כמו Wowza ו-Teradek, וגם חברות ישראליות כמו Zixi ו-LiveU.
בניסיון לגשר בין 2 העולמות, חברת JVC מציגה בתערוכה חידוש משמעותי: מצלמות המסוגלות לשדר אל ענן, דרך שימוש ברשת הדור הרביעי, שידור חי של וידאו באיכות מצוינת. JVC שיחררה סדרה של מצלמות באיכויות שונות. מצלמות אלו משמשות לקיצור הזמן שבו מובאות חדשות אל הצופה ממקום האירוע בלא לשלוח ציוד פרט למצלמה, מתוך ראייה כוללת כי חלק הולך וגדל של עיבוד התמונה בענן תופס נפח ולכן הזמינה חברת JVC את חברת Connesta הישראלית שלנו להשתתף בתערוכה בביתן שלה.
Connesta מדגימה כיצד ניתן לשלב מספר מצלמות כאלו באירועים כמו משחקי ספורט, כנסים, ואירועים חדשותיים עתירי תוכן, עם מערכת הניתוב והבימוי העננית שלה. פתרון זה הוא גם מהיר יותר לשימוש, זול משמעותית ומאפשר לשלב מעבר לתוכן מהמצלמות את כל הפיצ'רים החברתיים כגון אינסטגרם, סקייפ, וטוויטר, כל זאת לצד גרפיקה, פרסומות, קטעי קישור ועוד.
אדגר שיין, המנהל ההנדסי של JVC, הבין את חשיבות המוצר ומיקם את המערכת במקום מרכזי בביתן. Connesta מציגה בביתן יכולת קבלת וידאו דרך האינטרנט אל השרתים שלה בענן, ולנהל מרחוק את התמונה והקול שיראה הצופה בשידור חי, תוך יכולת הוספה של טקסט גרפיקה ותוכן וידאו מוקלט, כל זאת באמצעות מסך מגע קטן ונייד.
עולם הטלוויזיה מחפש פתרונות ענניים, שמתעדכנים ומתחדשים כל הזמן, שמשלבים את בפונקציות החברתיות ושיוצרים הפקה יותר זולה. התשתיות מתקדמות לכך שהאיכויות באינטרנט בעוד כמה שנים, יעלו על האיכויות הטלוויזיוניות, משום שה-4K יגיע קודם לאינטרנט, ורק אחר כך למסך הקטן והוותיק.
חשוב להבין כי המשמעות של המצלמה שהוצגה בתערוכה, מבטלת את הצורך הקיים היום במקודד נפרד, מה שחייב בעבר הערכות עם ציוד מיוחד ובעלות גבוהה, ולמעשה משחרר את צוותי החדשות/ספורט מהדאגה כיצד להעביר את הצילומים הנעשים ב-LIVE.
בעתיד הלא רחוק, כאשר מחירי המצלמות יוזלו ממחירי ההשקה כפי שהוצגו (עלות של אלפי דולרים למצלמה), המהפכה תושלם, ובעלות סבירה וחד פעמית - ניתן יהיה להעביר תכנים בשידור חי, החל מהופעה בפאב של זמר מתחיל, דרך טקס הענקות מלגות בעירייה, או אירועים "שמתקשים" לעבור את סף הגירוי הנוכחי של "רמת עניין" מצד התקשורת המסורתית, ולהעביר את השידור בלייב לאתר/ בלוג/ דף הפייסבוק, ובכך לפתוח עולם אדיר של אפשרויות שידור חי.
במקביל, בתערוכה נחשפה האפליקציה של גוגל לגוגל גלאס, המאפשרת להעביר ב-LIVE ישירות מהמשקפיים. אפליקציה זו משכה את תשומת ליבם של המבקרים בתערוכה, הנחשבת לגדולה מסוגה בעולם.
אלי דורון הוא יו"ר חברת הסטארט-אפ הישראלית CONNESTA ולשעבר מנכ"ל רד ויז'ן
- 1.קובי ברדה 10/04/2014 17:50הגב לתגובה זוקונסטה זה הדבר הבא בתעשייה,בזה אין בכלל ספק. היכולת להעברי בשידור חי תכנים בעלות מינימלית מייצרת אוקיינוס של עולמות תוכן חדשים. ב ה צ ל ח ה!!!
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
