אלי דורון
צילום: יח"צ קובי ברדה
טור

תעצרו בווגאס: מצלמת ה-TV שנחשפה בתערוכת NAB - תשדר חדשות בלייב

כשבקאן מתכנסת תעשיית הפורמטים, בווגאס נפגשים הטכנולוגיסטים שנחשפו לפיתוחים שעשויים לשנות את הסיקור הטלוויזיוני החי. אלי דורון בטור לאייס
נושאים בכתבה אלי דורון

השבוע התקיימה בלאס וגאס תערוכת NAB 2014, הגדולה בעולם לציוד ושרותי טלוויזיה. המשתתפים הוותיקים בתערוכה, יצרני ציוד הטלוויזיה כגון סוני, פנסוניק ו-JVC, הציגו את החידושים בתחום שידור, כאשר ישנה חבורה גדלה והולכת של יצרני שירותים וציוד, שמטרגטת לכיוון שידורי וידאו באינטרנט. ניכר כי הנושא החם בתערוכה - כצפוי - היא תקן ה-4K, למעשה שידור HD המשופר פי ארבעה.

יצרני הציוד מציגים מצלמות שונות, ומסכים המציגים תמונות מדהימות שצולמו ב-4K. עם זאת, ברור כי החלפת שידורי הטלוויזיה ל-4K יארך זמן רב, שכן יש לשדרג את מערך ההפצה מהמצלמות דרך ציוד העריכה, ציוד השידור הממיר בבית וכן המסך.

לצד החברות המציעות ציוד טלוויזיה, ישנן יותר ויותר חברות הפונות אל שידורי וידאו דרך ואל האינטרנט. חברות כמו Wowza ו-Teradek, וגם חברות ישראליות כמו Zixi ו-LiveU.

בניסיון לגשר בין 2 העולמות, חברת JVC מציגה בתערוכה חידוש משמעותי: מצלמות המסוגלות לשדר אל ענן, דרך שימוש ברשת הדור הרביעי, שידור חי של וידאו באיכות מצוינת. JVC שיחררה סדרה של מצלמות באיכויות שונות. מצלמות אלו משמשות לקיצור הזמן שבו מובאות חדשות אל הצופה ממקום האירוע בלא לשלוח ציוד פרט למצלמה, מתוך ראייה כוללת כי חלק הולך וגדל של עיבוד התמונה בענן תופס נפח ולכן הזמינה חברת JVC את חברת Connesta הישראלית שלנו להשתתף בתערוכה בביתן שלה.

Connesta מדגימה כיצד ניתן לשלב מספר מצלמות כאלו באירועים כמו משחקי ספורט, כנסים, ואירועים חדשותיים עתירי תוכן, עם מערכת הניתוב והבימוי העננית שלה. פתרון זה הוא גם מהיר יותר לשימוש, זול משמעותית ומאפשר לשלב מעבר לתוכן מהמצלמות את כל הפיצ'רים החברתיים כגון אינסטגרם, סקייפ, וטוויטר, כל זאת לצד גרפיקה, פרסומות, קטעי קישור ועוד.

אדגר שיין, המנהל ההנדסי של JVC, הבין את חשיבות המוצר ומיקם את המערכת במקום מרכזי בביתן. Connesta מציגה בביתן יכולת קבלת וידאו דרך האינטרנט אל השרתים שלה בענן, ולנהל מרחוק את התמונה והקול שיראה הצופה בשידור חי, תוך יכולת הוספה של טקסט גרפיקה ותוכן וידאו מוקלט, כל זאת באמצעות מסך מגע קטן ונייד.

עולם הטלוויזיה מחפש פתרונות ענניים, שמתעדכנים ומתחדשים כל הזמן, שמשלבים את בפונקציות החברתיות ושיוצרים הפקה יותר זולה. התשתיות מתקדמות לכך שהאיכויות באינטרנט בעוד כמה שנים, יעלו על האיכויות הטלוויזיוניות, משום שה-4K יגיע קודם לאינטרנט, ורק אחר כך למסך הקטן והוותיק.

חשוב להבין כי המשמעות של המצלמה שהוצגה בתערוכה, מבטלת את הצורך הקיים היום במקודד נפרד, מה שחייב בעבר הערכות עם ציוד מיוחד ובעלות גבוהה, ולמעשה משחרר את צוותי החדשות/ספורט מהדאגה כיצד להעביר את הצילומים הנעשים ב-LIVE.

בעתיד הלא רחוק, כאשר מחירי המצלמות יוזלו ממחירי ההשקה כפי שהוצגו (עלות של אלפי דולרים למצלמה), המהפכה תושלם, ובעלות סבירה וחד פעמית - ניתן יהיה להעביר תכנים בשידור חי, החל מהופעה בפאב של זמר מתחיל, דרך טקס הענקות מלגות בעירייה, או אירועים "שמתקשים" לעבור את סף הגירוי הנוכחי של "רמת עניין" מצד התקשורת המסורתית, ולהעביר את השידור בלייב לאתר/ בלוג/ דף הפייסבוק, ובכך לפתוח עולם אדיר של אפשרויות שידור חי.

במקביל, בתערוכה נחשפה האפליקציה של גוגל לגוגל גלאס, המאפשרת להעביר ב-LIVE ישירות מהמשקפיים. אפליקציה זו משכה את תשומת ליבם של המבקרים בתערוכה, הנחשבת לגדולה מסוגה בעולם.

אלי דורון הוא יו"ר חברת הסטארט-אפ הישראלית CONNESTA ולשעבר מנכ"ל רד ויז'ן

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קובי ברדה 10/04/2014 17:50
    הגב לתגובה זו
    קונסטה זה הדבר הבא בתעשייה,בזה אין בכלל ספק. היכולת להעברי בשידור חי תכנים בעלות מינימלית מייצרת אוקיינוס של עולמות תוכן חדשים. ב ה צ ל ח ה!!!
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.