דעה

אסטרטגייה במובייל שתעזור למצות את הפוטנציאל

אלירן אסרף מנהל חטיבת הסלולר במשרד הניו מדיה 2Like עם מסקנה ברורה - השיווק במובייל אינו קוריוז, או מס שפתיים. הוא חלק מרכזי בפאזל השיווקי
אלירן אסרף | (10)

אם יש בעולם השיווק קלישאה חבוטה, כנראה שזו הקביעה שעולם השיווק משתנה. וכדרכן של קלישאות, גם בה יש הרבה אמת - השיווק היום הוא באמת לא השיווק של פעם. הצרכנים נמצאים במקומות אחרים, מבלים אחרת ובעיקר צורכים אחרת. אבל את זה באמת יודע כל מנהל שיווק מתחיל.

מה שפחות ידוע הוא שהשינוי לא מאיים כפי שהוא נראה מבחוץ. אחרי שלומדים להכיר קצת את האפשרויות, מגלים כי השיווק של היום, ובמיוחד השיווק במובייל, מציע לנו אפשרויות אדירות, שמסוגלות להקפיץ את השיווק של המותג שלנו למחוזות לא מוכרים.

הנתונים הבסיסיים ידועים - מסך המובייל הוא המסך מולו אנחנו מבלים יותר שעות מכל מסך אחר, כן, יותר מאשר הטלוויזיה ואפילו יותר מאשר המחשב האישי. המובייל הוא הכלי המרכזי המשמש את הצרכנים לפני הקנייה (חיפוש מידע, השוואת מחירים, איתור והגעה לחנות) במהלך הקנייה (קריאת ביקורות ופרטים על המוצרים) ואחריה (שיתוף הרכישה עם חברים, העלאת תמונות של המוצרים והפצת ביקורת על העסק). בנוסף, ההוצאה על פרסום במובייל בארה"ב זינקה במהלך 2012 ב-180%, ואפשר להמשיך כך עוד ועוד.

תראו מה שמובייל יכול לעשות

מובייל מדבר תוצאות, וזה בדיוק מה שעשו בשטוקהולם כדי לעודד שימוש בקונדומים וקידום המסר של Safe-Sex. בעזרת אפליקצייה ייעודית לקמפיין יצרו באזז מטורף וחווית משתמש שלא שוכחים.

המסקנה ברורה - השיווק במובייל אינו קוריוז, טרנד או "מס שפתיים" שנועד לגרום לחברה להיראות מתקדמת יותר. הוא מהווה חלק מרכזי בפאזל השיווקי של כל מוצר או שירות וצריך להיות חלק בלתי נפרד מן הפעילות השיווקית לאורך כל השנה, בדיוק כמו שיווק במדיה המסורתית. לפי כל הנתונים, הוא גם המרכיב שמספק את התמורה הטובה ביותר לכל שקל שמושקע בו - תדמיתית ותוצאתית גם יחד. השאלה שנשארה פתוחה היא איך לעזאזל מגבשים אסטרטגיית מובייל שתנצל באופן הטוב ביותר את כל היתרונות והמאפיינים של המדיום החדש הזה?!

במטרה לראות שהשד אינו נורא כל-כך, בואו נפשט את התהליך ונציג אותו בארבעה שלבים ברורים. פעולה על-פיהם תאפשר לכם לפתח אסטרטגיית מובייל, תעזור למותג שלכם לנצל במלואו את הפוטנציאל הגדול של המדיום, תהפוך את העובדים שלכם ליעילים יותר ותגרום ללקוחותיכם לבחור לעשות איתכם עסקים.

שלב ראשון - שקט, לומדים

כל תכנון ובניית אסטרטגיה צריכים להתחיל בלימוד הצרכנים והטכנולוגיה מי קהל היעד ומי המשתמשים? מה הם עושים ומה הם צריכים? באיזה כלים הם משתמשים ואיך הם משתמשים בהם? כיצד מעצבת הטכנולוגיה הניידת את ההרגלים שלהם? מה מציעים להם המתחרים? איזה מודלים עסקיים מתאימים ותואמים את עולם הצריכה החדש?

הטכנולוגיה הקיימת מעמידה לרשותנו שפע של אפשרויות ופיצ'רים, שמאפשרים לנו להבליט את המותג שלנו ולהטמיע אותו בתודעתם הצרכנית של הלקוחות. היא גם מספקת לנו פתרונות מדידים ואפקטיביים יותר מכל פלטפורמה אחרת וחשוב להכיר את האפשרויות לפני שנבחר את המתאימות לנו ביותר.

שלב שני - יוצרים סביבה ונוכחות

אוקי, למדנו מה עושים הצרכנים, מה הם צריכים ומה מאפשרים המדיום והטכנולוגיה, ועכשיו הגיע הזמן להתאים לכך את נוכחות המותג שלנו. המטרה שלנו היא ברורה ומוגדרת - ליצור למותג נוכחות בולטת, ייחודית ומובחנת, במסגרת של סביבה שיווקית ניידת ונוחה לגישה. בכדי להשיג זאת, עלינו להתאים את ארכיטקטורת המותג למדיה הניידת, תוך התחשבות במאפייניה (מסכים קטנים, תוכן ממוקד והכרחי בלבד, הקפדה על נוחות וידידותיות מרבית של ממשק המשתמש ובעיקר יצירת קריאייטיב שיותאם למשתמשים בסביבת הסלולר).

הסביבה הניידת היא דינמית מאוד והיא מציעה ללא-הרף הזדמנויות חדשות. אם נצליח לזהותן, נוכל להציע לצרכנים תמורה טובה ומותאמת יותר ופתרונות שממוקדים בצרכים האמיתיים שלהם.

שלב שלישי - מחדשים את האינטראקציה

הסביבה המשודרגת והכלים החדשים שאנחנו מציעים, משנים את האינטראקציה עם המותג של כל מי שקשור אליו - מהעובדים ועד לצרכנים. האינטראקציה הזו מביאה בחשבון את דפוסי השימוש האמיתיים של הצרכנים במדיום ואת העובדה שהמכשיר נמצא איתם תמיד, מנגישה ומנכיחה את המותג בתודעתם של הצרכנים בכל עת - לפני הרכישה, במהלכה ואחריה - בעזרת שירותים טכנולוגיים כגון שירותים מבוססי מיקום, מידע, שיתוף, תשלום ורכישה.

שלב רביעי - יוצרים מערכות יחסים

האינטראקציה עם המותג היא רק השלב הראשון. הסוד של כל מותג מצליח הוא טיפוח מערכות יחסים ארוכות טווח בין הלקוחות למותג, המבוססות על נאמנות. לקוחותיכם מחפשים אתכם בנייד, לכן פתחו כמה שיותר אפיקי קשר שיאפשרו תקשורת עם הלקוחות שלכם, למדו להכיר אותם ודעו מה הם חושבים ומה הם רוצים. רק כך תוכלו לקבל רעיונות והצעות לשיפורים ישירות מהם, להציע להם פתרונות ממוקדים, נוחים ומיידיים יותר, ולהמשיך ולשפר את נוכחות המותג שלכם במובייל.

לסיכום, המובייל כבר כאן והוא מציע פתרונות מדידים, נראות בולטת וממוקדת ושפע של פיצ'רים חכמים ומתקדמים, שמאפשרים לכם ליצור באזז סביב המותג שלכם ותקשורת ישירה אל הצרכנים. הלקוחות שלכם גם הם כבר כאן. כל מה שנשאר לכם לעשות הוא לבנות אסטרטגיית מובייל, כי פשוט עוד לא המציאו דרך טובה יותר לשדרג ולשווק את המותג שלכם.

הכותב הוא מנהל חטיבת הסלולר במשרד הניו מדיה 2Like, מקבוצת רוביקון ביזנס גרופ

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    יונתן 05/01/2013 22:46
    הגב לתגובה זו
    לדעתי המדיות האחרות ימותו ואם מדיה אחרת תישאר-זה רק כי תדע להשתלב עם הסלולר. כתבה טובה
  • גלעד 06/01/2013 10:27
    הגב לתגובה זו
    אבל רואים כבר יותר פרסומות בסלולר וזה בדיוק מה שכתבו פה. שזה הכיוון
  • 8.
    קוסקו 05/01/2013 09:18
    הגב לתגובה זו
    ישר כח
  • 7.
    אז למה הקירות באיילון עדיין מפוצצים פרסומות? (ל"ת)
    יניב 03/01/2013 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בנט התנחל גם על YNET (ל"ת)
    נועם 02/01/2013 22:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איילת 02/01/2013 09:54
    הגב לתגובה זו
    בכל חור. כמה פשוט ככה נכון, הכל היום באייפון, וגם הפרסומות
  • 4.
    חטיבה שלמה רק לסלולר? (ל"ת)
    מרשים 02/01/2013 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעולהנ (ל"ת)
    יניב 01/01/2013 22:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יניב 01/01/2013 22:03
    הגב לתגובה זו
    פייסבוק נמצאת שם
  • 1.
    יריב 01/01/2013 20:08
    הגב לתגובה זו
    כאילו שמנהל חטיבת סלולאר במשרד פרסום יאמר הפוך. אייס, נהייתם מדור פרסומי?
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.