יבנו הרבה דירות? הוארך והורחב חוק הוד"לים - צפו מה הוא יכלול
ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הארכת והרחבת חוק הוד"לים (ועדת דיור לאומית) לזירוז הליכים בהקמת דירות בישראל. יצוין כי מאז תחילת פעילות הוד"ל (2012) אושרו במסגרת הודל כ- 25 אלף יחידות דיור, כ- 1000 נוספות מצויות בשלבי תכנון שונים לקראת אישור.
עיקרי התיקון כוללים:
1. הארכת הוראת השעה (הוד"ל) בכמעט שנתיים נוספות ( עד אוגוסט 2015)
2. הרחבת סוגי התכניות שבמסגרת הוד"ל- הן בשטחים חדשים והן במרקמי בנייה קיימים. וזאת במסגרת התיקונים הבאים: צמצום המגבלה לעניין שיעור בעלות המדינה על הקרקע- בתכניות וד"ל מ-80% קרקעות מדינה ל- 40% קרקע מדינה; הרחבת האפשרות לבעלים פרטיים להגיש תכניות לדיור לאומי בקרקע מעורבת;אפשרות לקידומן של תכניות במתחמי פינוי- בינוי במסגרת הוד"ל ( בתנאי שהתכנית כוללת 70 יח"ד לפחות) . בכך זה מעודד התחדשות עירונית.
הוועדה הגיעה להבנות הבאות:
1. יש לקבוע שיעור מצטבר של 25% דירות קטנות או דירות להשכרה או דירות בהישג יד להשכרה ( כפוף להסדר חקיקתי) מכלל הדירות בתכנית ובתכניות פינוי ובינוי השיעור יעמוד על 10%. הגמישות לכלל:
א. בתכניות וד"ל רגילות- הוועדה לתכנון ובנייה תוכל לפטור מהחובה מטעמים חריגים לנוכח מאפייני יישוב או היצע דירות קטנות הקיימות בו ושר הפנים יאשר את החלטת הוועדה. ב. בתכניות פינוי- בינוי: בהחלטת הוועדה ובאישור שר הפנים ללא הגבלת הטעמים החריגים הקיימת בתכניות הרגילות.
- האיחוד האירופאי מאיים להעניש את ישראל - האם זה יקרה?
- איתמר בן גביר נפל לבור - הוא מתרץ את הטרור בחוסר תקציב למשטרה; זה לא מתחבר עם המספרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
2. הגדרת דירות קטנות בפריפריה: תיערך הבחנה בין גודל דירה קטנה בנפת דרום ובמחוז צפון לשאר המדינה כדי לתת מענה יותר טוב לצרכים מקומיים באזורים האלה (עד לתיקון המוצע- דירה קטנה הוגדרה באופן אחיד והוגבלה ל-75 מ"ר, לאחר ההבחנה בפריפריה גודל הדירה הוגדל ל-100 מ"ר).
שר הפנים, גדעון סער,אמר בתגובה: "זהו צעד חיוני במכלול הצעדים שננקטים על ידי כדי להגדיל את ההיצע התכנוני של דירות לנוכח משבר הדיור. בנוסח החוק כפי שאושר, בעקבות הסכמות בינו לבין יו"ר ועדת הפנים, יש מענים לנושא של דיור בר השגה."
"הקמתי צוות לצורך קידום תקנות דירות להשכרה בהישג יד לפי סעיף 3 ב' שיסדירו: מחירי ההשכרה, זכאים, תנאים ומגבלות ועוד. בצוות בראשות משרדי חברים גם נציגי משרד הבינוי והשיכון, האוצר ורה"מ. נתתי לוחות זמנים לעבודת הצוות. בכוונתי לקדם צו לעניין הפקעת קרקע לצורך דיור בשכירות במחיר מופחת לפי סעיף 188 לחוק התכנון והבנייה (כבר נעשתה אצלנו עבודה ראשונית לקביעת עקרונות לצו)."
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- רמ"י שיווקה כ-10 אלף דירות ברחבי הארץ; טרם פורסמה חוברת למכרז
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על...
ח"כ דב חנין, חבר הועדה ויו"ר שדולת הדיור והשדולה הסביבתית חברתית בכנסת אמר בדיון כי: "מדובר בחוק הפוגע במערכת התכנון והבנייה. התיקון הנוכחי הוא חמור אף יותר מהקודם, הוא פוגע גם באיזונים בכך שמכניס יזמים פרטיים וקרקעות פרטיות להליך המהיר שקודם ניתן רק למדינה, ובכך פותח פתח רחב לשחיתות. בחוק הקודם הובטח דיור בר השגה והוכנסו המילים דיור בר השגה אבל דיור בר השגה לא היה. ההישג שהשיגה הועדה של רבע מכל פרוייקט לתמהיל של דירות קטנות, דירות להשכרה ודיור בהישג יד הוא צעד אמיתי קדימה שייבחן במימושו. החוק קובע כעת שלוש חלופות אבל לא יכול להיות מצב שאחת מהחלופות תהיה בשיעור אפס."

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.