ביפן מה שלא הולך בכוח, הולך בעוד יותר כוח
הבנק המרכזי של יפן נוקט מאז 2013 במדיניות אגרסיבית מאוד של הדפסת כסף שתכליתה להעלות את האינפלציה במדינה לרמה של כ-2% ולהתניע את הכלכלה היפנית אשר נדמה כי שרויה במיתון תמידי. העובדה כי התוצר ביפן מהווה רק שליש מזה של ארה"ב לא מפריעה ל-BOJ להדפיס ין בכמויות אסטרונומיות ביחס לגודל הכלכלה היפנית.
בסוף השבוע האחרון התבשרנו על האצה נוספת בקצב הדפסת הכסף של הבנק אשר מעכשיו תעמוד על כ-60 מיליארד דולר מדי חודש. הודעת הבנק מגיעה לאחר ששיעור האינפלציה השנתי האט בחודש ספטמבר ל-1% וזאת בעקבות העלאת מס הרכישה באפריל מ-5% ל-8%. העלאת מס הרכישה הביאה לדיכוי הצריכה המקומית ולהאטה מחודשת בקצב האינפלציה במדינה. על-פי הודעת הבנק, הדפסת הכסף תמשך ככל שיידרש או במילים אחרות, כל עוד לא הושג יעד האינפלציה של 2%.
בניגוד לפדרל ריזרב אשר הצהיר כי תוכניות ה-QE שלו נועדו לתמוך בכלכלה האמריקאית, ה-BOJ שם כיעד עיקרי את שיעור האינפלציה ולא את הכלכלה היפנית ובכך הוא לוקח סיכון ניכר.
היפנים הכפילו בשנתיים האחרונות את הבסיס המוניטארי, ואם נמדוד מ-2008 הרי שהבסיס המוניטארי גדל פי 3. בארה"ב גדל הבסיס המוניטארי בתקופה זו בשיעור רב יותר של פי 4.
למרות זאת, אם נבחן את ההשפעה על המטבעות נגלה תמונה שונה. מרגע השקת תוכנית ה-QE בארה"ב בשיאו של המשבר הגלובלי, נחלש הדולר אינדקס בשיעור מקסימלי של כ-20% לקראת סוף 2009 ומאז מתחזק ונחלש לסירוגין מבלי להגיע לרמות שפל משמעותיות חדשות. ביפן לעומת זאת, נחלש הין מול הדולר מיולי 2012 ועד היום בכ-50% ונראה שהיד עוד נטויה.
מדוע נחלש הין בצורה כל כך ניכרת ביחס לדולר?
היעד של ה-BOJ הוא כנראה התשובה, ועל פי התנהגות שער החליפין, הבנק המרכזי של יפן יידרש להדפיס עוד הררי מזומנים כדי לנסות ולהגיע ליעד האינפלציה הרצוי מבחינתו. הבעיה היא שבפיחות כל-כך חד ומהיר במטבע, הבנק המרכזי מסתכן באובדן שליטה על שער החליפין וכלכלת יפן עלולה להכנס לסחרור.
הכסף המודרני הינו כסף "פיאט", מאחוריו לא עומד דבר וערכו קיים מתוקף חוק המדינה, ואמון הציבור בו הוא הדבר העיקרי ששומר על ערכו. כך גם במקרה של הין היפני. הבעיה היא שבהבטחה להדפיס כמויות אדירות של מזומנים, האמון בערכו של המטבע הולך ונשחק.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
מהו השער הנכון לין מול הדולר? 112? 120? אולי 140? היות והמרחק ליעד האינפלציה של הבנק כה רב, רכישת ין נראית כיום כמו הימור מסוכן.
כיצד תראה יפן אם יגיע שער החליפין ל-140 ין לדולר? מדובר בפיחות של כמעט 100% מרמות השפל של 2012. נסו רגע לחשוב כיצד תראה כלכלת ישראל אם שער החליפין המקומי יעמוד על 6 שקלים לדולר. ביוני 2002, לדוגמה, נסחר הצמד ב-5 שקלים לדולר ותקופה זו מתוארת בהיסטוריה הכלכלית של ישראל כאחת מתקופות המשבר הקשות במדינה.
כיצד תתמודד הכלכלה היפנית עם חולשה כה גדולה במטבע? המשמעות היא התייקרות ניכרת מאוד של מוצרים מיובאים החיוניים לקיום הכלכלה, כמו דלק למשל. פיחות כזה הוא כמובן ברכה ליצואנים, אבל כיצד ניתן לייצר מוצרים לייצוא במחיר אטרקטיבי כשהאנרגיה הנדרשת בייצורם כל כך יקרה? כיצד ניתן לנהוג ברכב כשמחיר הבנזין מכפיל את עצמו? איך ניתן יהיה לצרוך מוצרי מזון כמו דגנים או בשר אשר רובם מגיעים מיבוא וצפויים להתייקר בעשרות אחוזים?
התשובות לכל השאלות הללו תתבררנה בקרוב. נראה כי ה-BOJ החליט לשים את כל הקלפים על תוכנית ההקלה הכמותית. הצלחתה כמובן תהיה מבורכת, אולם כשלונה יעמיד את כלכלת יפן בפני סכנה ממשית. לא נותר אלא לקוות שידם של האופטימים תהיה על העליונה.
- 3.רבי דוד, נהריה 05/11/2014 19:46הגב לתגובה זויקרה במהלך 2015, או בתחילת 2016. שומר נפשו ירחק מהם. המסוכן הוא שהתמוטטותה עלולה להיות אבן הדומינו הראשונה בסדרה. אני מקשיב להצעה של אלן גרינספן: "זה הזמן לקנות זהב". ואני מוסיף: פיזי, אצלכם ביד - לא ניירות ולא הבטחות.
- 2.מאוד מעניין (ל"ת)הגרמני 04/11/2014 22:20הגב לתגובה זו
- 1.אם היה להם עשור אבוד 03/11/2014 17:55הגב לתגובה זוהאינפלציה עולה במהירות הרבה יותר גדולה ממה שהיא יורדת.בסוף זה יוביל אותם לאינפלציה גבוהה עם מיתון.שזה הדבר הגרוע ביותר בכלכלה.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.