הכלכלה והפוליטיקה נפגשים - המנהיגים צריכים לפעול
תמיד וביתר שאת מאז פרוץ המשבר, שני הכוחות החזקים המובילים את המסחר בשווקים הם פחד וחמדנות. פחד מפני הפסד, וחמדנות כאשר לא רוצים לפספס הזדמנות להשיג יותר. בתקופה האחרונה המסחר בשווקים מתנהל תוך מניה-דפרסיה של המשקיעים, כאשר כל ידיעה חדשה מביאה לעליות או ירידות חדות בשווקים.
הכלכלה אמריקנית נלחמת במספר חזיתות על מנת להמשיך ולעודד את הפעילות והצמיחה. הבעיה העיקרית הינה רמת האבטלה הגבוהה והקושי ביצירת משרות חדשות במשק. הכלכלה מונעת ע"י צריכה, וברמת אבטלה זו, הצרכן מתקשה להגדילה. בעת המשבר הקודם, כלכלות אירופה, סין והשווקים המתעוררים המשיכו לצמוח ותמכו בכלכלה הגלובלית. אך כעת, כשגם כלכלות אלו חוות ירידה בשיעורי הצמיחה, יגבר הקושי בהמשך הצגת צמיחה דומה של הכלכלה הגלובלית.
בשנים האחרונות, הכלכלה הסינית המשיכה להוות את מנוע הצמיחה העולמי, שהראתה התפתחות בקצבים נאים למרות ההאטה העולמית. כיום, גם הכלכלה הסינית מאיטה. על פי הערכות, הגידול בכלכלה הסינית ברבעון השני ירד לרמה של כ-7.9%, ירידה מתחת לרמה של 8% משנת 2009. דבר זה יכול להפעיל לחץ נוסף על מקבלי ההחלטות לפעולות נוספות על מנת לתמוך בצמיחה בסין.
מדד מנהלי הרכש הסיני ירד לרמה של 50.4 במאי, שהושפע בעיקר מרמת תוצר נמוכה. נתון ה-manufacturing PMI של HSBC המודד גם הוא את הפעילות היצרנית בסין, הצביע על רמה נמוכה יותר של פעילות יצרנית, ברמה של 48.4 נק'. זה החודש השביעי ברציפות שהמדד נע ברמה הנמוכה מ-50. כזכור, רמה נמוכה מ-50 נק' מצביעה על התכווצות כלכלית. הבנק המרכזי של סין הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 6.31%. יחס הרזרבה ירד זו הפעם השלישית מנובמבר כדי לעודד את הגידול באשראי.
גם הבנק המרכזי האוסטרלי הוריד את הריבית ב- 0.25% לאחר הורדה חדה של 0.5% בחודש הקודם. הורדת הריבית באה בתגובה לנתוני אינפלציה הנמוכים והצורך בהאצת הפעילות במשק, מאחר והכלכלה האוסטרלית רגישה מאוד לביקושים הסינים. ההתמתנות בקצב הצמיחה בסין, משליכה כמובן על שאר הכלכלות התעשייתיות במדינות אסיה כגון קוריאה.
הייצור היה המקור העיקרי לצמיחה במהלך ההתאוששות הכלכלית הגלובלית, כולל בארה"ב. החשש העיקרי נובע מכך שארה"ב וסין יתקשו להמשיך ולצמוח אם המיתון באירופה ימשיך להעמיק. במידה והמצב באירופה יתדרדר לפני שישתפר, ישנה אפשרות שהפד יחיל תוכנית QE3. אך נשאלת השאלה מה תהיה מידת היעילות של תוכנית הקלה נוספת.
בעת המשבר בשנת 2008 לאחר קריסת ליהמן ברדרס, הפד ביצע פעולות מהירות והוציא לפועל תוכנית תמריצים בשילוב הורדת ריבית לרמה אפסית על מנת לתמוך בכלכלה ולמנוע קריסתה. לאחר פעולות אלה, נראה כי הכלכלה העולמית בדרך להתאוששות וצמיחה, כאשר ניתנה רוח גבית ע"י המשך הצמיחה של סין וכלכלות השווקים המתעוררים.
כעת נראה שהמשבר במערכת הפיננסית העולמית עבר ממשבר של הסקטור הפרטי למשבר של מדינות. ההבדל כיום, שגם המדינות שהובילו את הצמיחה בשיא המשבר נתקלות בקשיים ומציגות צמיחה נמוכה יותר. הפתרונות למשבר זה תלויים במנהיגי מדינות אירופה ותהליך קבלת ההחלטות הינו ארוך ומורכב, בעיקר בשל ההבדלים הגדולים בין הכלכלות השונות המרכיבות את האיחוד האירופי.
בניגוד למשברים קודמים, שהיו בעיקר ברמת החברות המניעות את הכלכלה, פתרון למשבר תלוי בפוליטיקאים שחלק משיקוליהם הינם שיקולים פוליטיים ולאו דווקא כלכליים. על מנת להביא את המשבר לסיום, נדרשת פעולה משולבת נחרצת וכוללת לכלל מדינות אירופה הזקוקות לסיוע על מנת להחזיר את היציבות לשווקים. מקבלי ההחלטות צריכים לפעול במישור הפיסקלי והמוניטרי הכולל הורדת גובה הריבית והחלת רפורמות ארוכות טווח שיתמכו בצמיחה תוך איזון תקציבי ויצירת חומת מגן בין יוון לשאר המדינות הנתונות בקשיים.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.