ספינות מארסק
צילום: צילום מסך

הקלה במשבר שרשרת האספקה: זמן ההמתנה בנמלים ברמות של לפני המשבר

משבר שרשרת האספקה הוא גורם מרכזי באינפלציה המתפתחת, אך מתרבים הסימנים להקלה מסויימת, כאשר זמן ההמתנה בנמלים מתקצר והקונטיינרים מתפנים בקצב מהיר יותר מנמלי ארצות הברית. בדרך לסוף המשבר? כנראה לא לפני 2023
גיא טל |

אחד הסמלים למשבר שרשרת האספקה שהתפשט בעולם בחודשים האחרונים היה תמונות של תורים ארוכים של ספינות הפרושות לאורך קילומטרים רבים בכניסה לנמל הסחורות בלוס אנג'לס. הנמל התמודד עם מספר שיא של אוניות מלאות קונטיינרים עם סחורות שפשוט לא היו יכולות לפרוק את מרכולתם לאורך ימים ארוכים, וזאת למרות תפוקת שיא בעבודה הנמל שעלתה ב-23% משנה קודמת. "העליה ביבוא היא חסרת תקדים בכמה רמות, כשאנו שוברים שיאים על בסיס חודשי" אמר מנהל התפעול של הנמל. 

קצב הפריקה ממשיך להיות גבוה גם בפברואר אך נראה שיש הקלה במספר האוניות הממתינות ובזמן ההמתנה, ונראה שמספר ימי ההמתנה בנמל בלוס אנג'לס חוזרים לרמתם מלפני המשבר. כך לפחות לפי הגרף הבא:

תחום נוסף בו נעשה מאמץ להקל מהעומס הוא פינוי המכולות הריקות מהנמל בקצב. מנהל הנמל אמר ביחס לכך שמספר המכולות שנפרקו בינואר גדל, אך זמן השהיה של קונטיינרים בנמל ירד מאז אוקטובר, כשמספר הקונטיינרים ששהה בנמל יותר מ-9 ימים ירד ב-75%. סימן נוסף להקלה במצב שרשרת האספקה מגיעה ממחירי התובלה היבשתית מהנמלים שהחל לרדת גם בארצות הברית וגם באירופה. וכן ממדד ה-LMI שמודד את יכולת איחסון הקונטיינרים בנמלים שמראה סימני שיפור. 

כבר בשבוע שעבר דיווח בנק USB על סימנים להקלה בשרשרת האספקה וסיפק שלושה הסברים אפשריים לתופעה, החשוב שבהם הוא הפסקת מדיניות "אפס ההדבקה" במדינות אסיתיות לבד מסין.

יחד עם זאת המשבר עדיין רחוק מסיום. מחירי התובלה הגבוהים יחסית (אם כי פחות מהשיא) עדיין מקשים על כל שרשרת הייצור, וכמו כן נרשמים עדיין עיכובים באספקת רכיבים וקשיים בייצור הנובעים מכך. לפי מרבית ההערכות המשבר לא יפתר לחלוטין לפני סוף השנה. 

יש לציין שבמקרה שהמגמה תימשך, ומחירי התובלה אכן יירדו, מי שדווקא תיפגע מכך תהיה חברת צים הישראלית. החברה שמציגה רווחי שיא ברבעונים האחרונים וזינקה מאז הנפקתה מחדש בינואר שנה שעברה במאות אחוזים, מרחיבה את פעילותה ונהנית ממחירי התובלה הגבוהים. אך שוק התובלה הימית הוא שוק מחזורי, והירידה שבסופו של דבר תגיע במחירי ההובלה עלולה להחזיר את צים לימי הפסדים הלא רחוקים, ושוב עם צי אוניות גדול שנכנס לאחרונה לפעילות. בינתיים צים צפויה להמשיך להציג רווחים גבוהים בדוחות הקרובים

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.