הקלה במשבר שרשרת האספקה: זמן ההמתנה בנמלים ברמות של לפני המשבר
אחד הסמלים למשבר שרשרת האספקה שהתפשט בעולם בחודשים האחרונים היה תמונות של תורים ארוכים של ספינות הפרושות לאורך קילומטרים רבים בכניסה לנמל הסחורות בלוס אנג'לס. הנמל התמודד עם מספר שיא של אוניות מלאות קונטיינרים עם סחורות שפשוט לא היו יכולות לפרוק את מרכולתם לאורך ימים ארוכים, וזאת למרות תפוקת שיא בעבודה הנמל שעלתה ב-23% משנה קודמת. "העליה ביבוא היא חסרת תקדים בכמה רמות, כשאנו שוברים שיאים על בסיס חודשי" אמר מנהל התפעול של הנמל.
קצב הפריקה ממשיך להיות גבוה גם בפברואר אך נראה שיש הקלה במספר האוניות הממתינות ובזמן ההמתנה, ונראה שמספר ימי ההמתנה בנמל בלוס אנג'לס חוזרים לרמתם מלפני המשבר. כך לפחות לפי הגרף הבא:
תחום נוסף בו נעשה מאמץ להקל מהעומס הוא פינוי המכולות הריקות מהנמל בקצב. מנהל הנמל אמר ביחס לכך שמספר המכולות שנפרקו בינואר גדל, אך זמן השהיה של קונטיינרים בנמל ירד מאז אוקטובר, כשמספר הקונטיינרים ששהה בנמל יותר מ-9 ימים ירד ב-75%. סימן נוסף להקלה במצב שרשרת האספקה מגיעה ממחירי התובלה היבשתית מהנמלים שהחל לרדת גם בארצות הברית וגם באירופה. וכן ממדד ה-LMI שמודד את יכולת איחסון הקונטיינרים בנמלים שמראה סימני שיפור.
- שרשראות האספקה חזרו לפעול - האם זה הזמן לקנות מכוניות יד-שנייה?
- אזורים בסין מקלים את הגבלות הקורונה, האם נראה פרסה מלאה של הממשל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבר בשבוע שעבר דיווח בנק USB על סימנים להקלה בשרשרת האספקה וסיפק שלושה הסברים אפשריים לתופעה, החשוב שבהם הוא הפסקת מדיניות "אפס ההדבקה" במדינות אסיתיות לבד מסין.
יחד עם זאת המשבר עדיין רחוק מסיום. מחירי התובלה הגבוהים יחסית (אם כי פחות מהשיא) עדיין מקשים על כל שרשרת הייצור, וכמו כן נרשמים עדיין עיכובים באספקת רכיבים וקשיים בייצור הנובעים מכך. לפי מרבית ההערכות המשבר לא יפתר לחלוטין לפני סוף השנה.
יש לציין שבמקרה שהמגמה תימשך, ומחירי התובלה אכן יירדו, מי שדווקא תיפגע מכך תהיה חברת צים הישראלית. החברה שמציגה רווחי שיא ברבעונים האחרונים וזינקה מאז הנפקתה מחדש בינואר שנה שעברה במאות אחוזים, מרחיבה את פעילותה ונהנית ממחירי התובלה הגבוהים. אך שוק התובלה הימית הוא שוק מחזורי, והירידה שבסופו של דבר תגיע במחירי ההובלה עלולה להחזיר את צים לימי הפסדים הלא רחוקים, ושוב עם צי אוניות גדול שנכנס לאחרונה לפעילות. בינתיים צים צפויה להמשיך להציג רווחים גבוהים בדוחות הקרובים.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים
עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?
דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89% – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.
אייבס הוא מנהל ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד
האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר,
מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.
הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן. גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- הקולות האחרים - ה-AI יוצר בועות, אין עידן זהב ללא קריסה מוקדמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.