האם הימור הפד יתגלה כמוצדק? סימנים להקלה בעומס על שרשרת האספקה
שני גורמי סיכון מעיבים כרגע על השווקים וגורמים לתנודתיות עודפת. הראשון הוא המתיחות בגבול רוסיה אוקראינה, והשני הוא התפרצות האינפלציה. איך יפתר המשבר ברוסיה אף אחד בעולם לא יודע, אולי חוץ מפוטין. אך בנוגע לאינפלציה נשמעות הערכות רבות, והרבה מאד תלוי על כף הגורל בחודשים הקרובים.
שנה שעברה כשהחלה המגמה של עליית האינפלציה, התעקש הפד במשך זמן ארוך (אולי ארוך מדי?) לקבוע כי האינפלציה היא זמנית ותחלוף מאליה. הסיבה שעמדה מאחורי עמדת הפד היא ההערכה שהסיבה המרכזית לאינפלציה הייתה להערכתו מצד בעיות בהיצע עקב קשיים בשרשרת האספקה שנבעו ממגיפה הקורונה.
חלף זמן, והתברר שהאינפלציה לא כל כך זמנית כמו שקיוו בפד והיא החלה לבקר בגבהים של נראו כבר 40 שנה. אל הבעיות בשרשרת האספקה הצטרפו מחירי האנרגיה הגואים, וכן שוק העבודה שנתקל במחסור בעובדים והגיב בעליות שכר. עליות שכר הם אחת הבעיות הטריקיות כשמתמודדים עם אינפלציה. מצד אחד נראה הגיוני להעלות את השכר, במיוחד של השכבות החלשות, כיון שהמחירים עלו והמשכורות כבר לא מספיקות. מצד שני, העלאת המשכורות גורמת בעצמה להתחממות האינפלציה, שכן המעסיקים מתמודדים עם עליית מחירי העובדים ומגלגלים את העלויות למוצרים ולשרותים, ובנוסף יותר כסף מופנה לצריכה עקב אותם עליות שכר, וכך נוצר דלק חדש להמשך עליית האינפלציה.
מתחת לפני השטח כל הזמן מקנן חשש נוסף, שהסיבה האמיתית לאינפלציה היא אחרת לגמרי - הנזילות האינסופית שהזרים הפד ושאר הבנקים המרכזיים לשוק עקב משבר הקורונה, ועוד לפניה, במשך תקופה ארוכה.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך הבעיות בשרשרת האספקה גורמות לאינפלציה, ומה גרם להן?
עקב מגיפת הקורונה הופסקו עבודות במפעלים רבים, בעיקר באסיה בה מדינות רבות נקטו במדיניות "אפס הדבקה" ביחס לקורונה. ההגבלות החמורות גרמו לבעיות בייצור של רכיבים חיוניים. התפרסם במיוחד המחסור בשבבים שגרם לתעשיות שלמות כמעט להפסיק לתפקד, ביניהן תעשיית הרכב. גם אם המפעל של פורד, לדוגמה, נמצא בארצות הברית, לא כל הרכיבים מיוצרים שם, חלק גדול מהם, במיוחד שבבים, מיוצרים בארצות כמו טיוואן או סין. המחסור בשבבים גרם לחברות הרכב להשבית מפעלים שלמים לתקופות בהן הן פשוט לא יכלו לייצר. דוגמה ישראלית מתחום אחר: סולאראדג' הישראלית, שדיווחה השבוע, נאלצה אף היא להשבית מפעל שלם בוויטנאם לשבועות ארוכים, דבר שהשפיע על תוצאותיה הכספיות. מן המפעל הזה מספקת סולאראדג' את הסחורה לצרכנים בארצות הברית. כך בעיות בייצור באסיה גורמות לבעיות בהיצע בארצות הברית.
כשהמפעל לא מייצר נוצר מחסור, וכשנוצר מחסור המחירים עולים. כך קרה דבר נדיר, שאפילו מחיר מכוניות יד שניה, שבדרך כלל רק יורד, החל לעלות. פשוט לא היו מכוניות חדשות לקנות.
אל בעיות הייצור והמחסור ברכיבים חיוניים הצטרף לאחר זמן בעיה מצד הביקוש עם ההשתחררות היחסית בעולם המערבי ממגבלות הקורונה והתאוששות הכלכלית המהירה שבאה בעקבותיה. אלו גרמו להתעוררות הביקושים, עוד לפני שבעיות הייצור והתובלה נפתרו, וכך נוצרו פקקי התנועה בנמלים שלא הצליחו לענות על הביקושים הגואים. כך מצד אחד לא נפתרו בעיות הייצור והתובלה עם הגלים הבאים והולכים של המגפה, ומן הצד השני התעוררו הביקושים ונותרו ללא מענה. הפד מכנה את זה בהצהרותיו: "חוסר איזון בין ביקוש והיצע".
- טראמפ עם הישג אסייתי נוסף: השקעות קוריאניות של מאות מיליארדי דולרים בארה"ב והקלות במכסים
- האם קוואלקום אטרקטיבית?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
בנקאי הבנק המרכזי קיוו לאורך השנה שעברה, שהגורם המרכזי לאינפלציה הוא זמני ויפתר עם השתחררות הלחצים משרשרת האספקה, וכל הגורמים האחרים - עליית השכר, מחירי האנרגיה, הנזילות העודפות - הם רק תוצאה נלווית של הגורם המרכזי הזה, שכשהוא יפתר הכל יחזור לנורמליות. ייתכן שבקרוב נדע האם צודק הפד בהערכתו, כיוון שישנם סימנים ראשונים, שלפחות הבעיה הראשונה - הקשיים בשרשרת האספקה - בדרכה להיפתר.
סימנים ראשונים להקלה בשרשרת האספקה
בנק UBS השיק מדד העוקב אחר הקשיים בשרשרת האספקה, וכעת הוא מראה סימנים משמעותיים של הקלה, כך נמסר מטעם הבנק השבוע. ההקלה ניכרת בהפחתת העומסים בנמלים בלוס אנג'לס ולונג ביץ', מספר האוניות הממתינות לפריקה ירד בחצי מאז אמצע ינואר, כמו גם ירידה בזמני האספקה ואינדיקציות נוספות. מה גרם להקלה? הבנק מספק מספר תשובות.
ראשית, פתיחת השמיים וחזרת טיסות הנוסעים המסחריות מגדילה את יכולת התובלה האווירית. כל טיסת נוסעים לוקחת עמה גם מטען מסחרי. עם הירידה בכמות הטיסות עקב הקורונה ירדה מאד יכולת התובלה הזו, אך כעת הנוסעים חוזרים לשמיים, נפח המטען האווירי עולה ואיתו המחירים יורדים, ויכולת אספקת הסחורות עולה.
הגורם השני שמביא לשיפור לדברי הבנק הוא שינוי בטעמי הצרכנים האמריקאים שעוברים מצריכת מוצרים - שמחייבים ייצור ושינוע ותלויים הרבה יותר ברכיבים המיוצרים באסיה ובתובלה שלהם - לצריכת שירותים.
הגורם השלישי, ואולי החשוב ביותר, הוא שיותר ויותר מדינות אסיאתיות, מלבד סין, משנים את מדיניות ה"אפס הדבקה" בנוגע לקורונה, ובכך הגבלות חמורות שמנעו ייצור של רכיבים קריטיים מתבטלות, ואיתם המחסור שגרם לבעיות בייצור ובעיות בצד ההיצע בכל העולם. הבנק אומר שזה הגורם המרכזי להקלה: "אנו מייחסים את השיפור החד בזמני השילוח בחלקו הגדול לשינוי מדיניות ה"אפס הדבקה" באסיה. הקפיצה בייצור עם הסרת המגבלות הוביל לזמינות גבוהה יותר של טובין וירידה מיידית בעיכובים".
יחד עם זאת הבעיה עדיין רחוקה מלהיפתר. עדיין קשה להשיג קונטיינר למשלוח, ומחירי השילוח עדיין משייטים בגבהים היסטוריים. הגורם המרכזי שעדיין מעיב על ההתפתחות הזו ויכול לגרום להמשך הבעיות הוא המשך מדיניות ה"אפס הדבקה" ביצרנית הגדולה בעולם - סין. סין ממשיכה להטיל סגרים על מחוזות שלמים עם כל התגלות של מקרה קורונה, למרות יכולת ההדבקה הגבוהה במיוחד של האומיקרון, ובכך כל פעם מחדש נוצרים חוסרים במוצרים כאלה או אחרים. במידה ולא תשתנה המדינויות, או תמצאנה אלטרנטיבות לייצור הסיני, הבעיות בתחום האספקה ככל הנראה יימשכו, אך אם מגמת ההקלה תימשך, נראה שהאינפלציה תתמתן מאד.
למה זה חשוב? אם באמת הגורם המרכזי שהתחיל את כל שרשרת האינפלציה הוא הבעיה בשרשרת האספקה, אם כן פתרון שלה יאפשר יותר גמישות ומרחב פעולה לבנקים המרכזיים בנושא הריבית. יש המפקפקים בכלל ביכולת הבנקים להשפיע על הריבית בטווח הקצר והבינוני, וכניסה לסחרור של העלאות ריבית והקטנת נזילות בקצב מהיר מדי עלול לפגוע בכלכלה ולהכניס את העולם למיתון. הקלה טבעית בגורם מרכזי לאינפלציה, אם אכן זהו הגורם המרכזי, תימנע סיטואציה כזו.
הפד שם דגש בהחלטת הריבית בינואר על הבעיות בשרשרת האספקה, כשהוא אומר שהוא יצטרך להמתודד עם התקדמות איטית יותר בהקלה במשבר הזה, אם כי הוא כן מצפה לשיפור. "המשתתפים (בישיבת הפד) מצפים באופן כללי להתמתנות במהלך השנה, כאשר חוסר האיזון בין ההיצע לביקוש יתאזנו והמדיניות המוניטרית המקלה תתבטל" נמסר מטעם הפד, כך שהפד עדיין דבק בעמדתו שנושא שרשרת האספקה הוא הגורם המרכזי לאינפלציה, ולכן היא זמנית, ותיפטר כמעט מעצמה עם חזרת השוק לנורמליות. ייתכן שבקרוב נדע האם הוא צודק בהערכתו, או שהאינפלציה תימשך בגלל כל הגורמים האחרים שמנינו, ותחייב צעדים דראסטיים וכואבים יותר מצד קובעי המדיניות בעולם.
- 6.סיכום יפה של המצב (ל"ת)הקורא 20/02/2022 16:25הגב לתגובה זו
- 5.חי 18/02/2022 15:52הגב לתגובה זויהיה "חם" ברבעון הקרוב - כוננות ספיגה.
- סוחר ממולח 19/02/2022 11:34הגב לתגובה זוכשאתה חושב שמה שקורה שם יזיז לבורסה האמריקאית תמשיך לצרוך חדשות כמו עבד
- 4.אחד שמבין 18/02/2022 09:14הגב לתגובה זוהפד כל הזמן עושה ניסויים... אבל זה בדיוק העניין כשמדובר באינפלציה ברגע שעלתה עשתה כבר את הנזק... כך שבכל מקרה עצם העובדה שהפד נתן לה להשתולל ללא התערבות כבר יצרה הפסד ונזק שלכאורה בסדר בעולם ממונף אבל זה רק עוד ניסוי שלדעתי הפעם נכשל ורק דוחה את הקץ
- עמך 19/02/2022 09:05הגב לתגובה זומזרים כסף לממשלה שמציגה מציפה את האזרחים עם כסף הליקופטר.הפד קונה אגחים מוריד את הריבית על משכנתאות שממית את מחירי הנדלן. הכל מאורגן ומתוזמן להעשיר את האלפיון העליון ולהעשיר את הממשלה באמצעות מחירי נדלן מטורפים.
- 3.זה גם וגם (ל"ת)בן 18/02/2022 08:29הגב לתגובה זו
- 2.החוסרים בהייטק רק החמירו (ל"ת)מאירקסי 18/02/2022 02:50הגב לתגובה זו
- 1.נ.ש. 17/02/2022 22:19הגב לתגובה זוחודש ינואר הוא חודש של חגים בסין ואין שם ייצור בחודש הזה וממילא לא יוצאים אוניות לכן אין תור ארוך בנמלים כי אין נסועה. זה יכול להמדד רק עם במשך שלוש חודשים יהיה ירידה אז אפשר להגיד שהשתלטו על הבעיה בנתיים זה זמני אבל גם משהו.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
טראמפ בדרום קוריאה. קרדיט: רשתות חברתיותטראמפ עם הישג אסייתי נוסף: השקעות קוריאניות של מאות מיליארדי דולרים בארה"ב והקלות במכסים
במהלך ארוחת ערב רשמית עם הנשיא לי ג’ה מיאונג בגיונגג’ו הכריז נשיא ארה"ב כי שתי המדינות הגיעו להסכם סחר חדש, הכולל, לפי הערכות, התחייבות דרום קוריאנית להשקעות בהיקף של מאות מיליארדי דולרים בארה"ב והקלות במכסים
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי הגיע להסכם סחר עם דרום קוריאה, במהלך ארוחת ערב חגיגית שאירח נשיא דרום קוריאה לי ג’ה מיאונג בעיר גיונגג’ו, במסגרת פסגת פורום APEC. “הגענו להסכם סחר,” אמר טראמפ לעיתונאים כשנכנס לאולם וקיבל את פניו של לי בלחיצת יד
חמה. “עשינו את זה.” טראמפ לא פירט את פרטי ההבנות, אך אמר כי מדובר בהתקדמות משמעותית אחרי חודשים של משא ומתן.
שתי המדינות שמרו עד כה על פרופיל נמוך בכל הנוגע לציפיות לפריצת דרך. וושינגטון וסיאול הבהירו כי סיכוי נמוך לסגור עסקה מלאה השבוע, אך הן רמזו על הבנות מתקדמות בהסכם רחב יותר שכולל גם מרכיבים בתחום הספנות והתעשייה הכבדה. לדברי טראמפ, ההסכם “כמעט סופי” וכולל “שורה של נושאים חשובים מאוד” שנפתרו. במהלך נאומו בארוחה הרשמית תיאר את הפגישות בדרום קוריאה כ“מצוינות” והוסיף: “הגענו למסקנות על דברים חשובים מאוד לשתי המדינות.”
השקעות ענק והקלות במכסים
לפי ההבנות שגובשו מאז הקיץ, ההסכם צפוי לכלול הקלות אמריקניות במכסים בתמורה להתחייבות דרום קוריאנית להשקיע כ-350 מיליארד דולר בארה"ב במהלך השנים הקרובות, בין השאר בתחומי טכנולוגיה, אנרגיה ותעשיית
הרכב. בנוסף, דווח כי הצדדים קרובים להסכמה נפרדת על הרחבת שיתופי פעולה בתחום בניית אוניות ותשתיות ימית.
מקורות בדרום קוריאה ציינו כי ההסכם נבנה במתכונת הדרגתית, כך שסיאול לא תידרש להעביר את מלוא ההשקעה מראש אלא באמצעות תוכנית רב־שנתית של השקעות,
הלוואות וערבויות ממשלתיות.
- טראמפ: ״אתן לך כל שתבקשי״
- לקראת הפגישה עם שי: טראמפ צפוי לחתום על עסקאות מינרלים באסיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטחון אזורי
מעבר לסוגיות הכלכליות, טראמפ ולי דנו גם בנושאים ביטחוניים רגישים. טראמפ הבטיח לסייע לדרום קוריאה בהתמודדות מול האיומים מצפון, וציין כי “ארה"ב תמשיך לעמוד לצידה של סיאול אל מול כל פרובוקציה.” הנשיא
לי, מצדו, הביע נכונות להגדיל את תקציב ההגנה של מדינתו, בניסיון להדוף ביקורת אמריקנית על “השתתפות לא מספקת” בהוצאות הביטחוניות של הברית. טראמפ רמז גם כי ייתכן שהדיון כלל את שאלת האישור לדרום קוריאה להעשיר דלק גרעיני לשימוש בצוללות, סוגיה שעליה וושינגטון מטילה
מגבלות זה עשרות שנים.
