פטריק דרהי
צילום: ויקיפדיה

פטריק דרהי, מיליארדר צרפתי-ישראלי רכש 12% מהענקית הבריטית BT

דרהי, נולד למשפחה יהודית במרוקו שהיגרה לצרפת, רכש באמצעות קבוצת Altice שבבעלותו את מניות BT ב-2.2 מיליארד אירו; ההון המוערך של דרהי עומד על 13.5 מיליארד דולר, וממוקם במקום החמישי מבין עשירי צרפת
סתיו קורן | (2)

פטריק דרהי (Patrick Drahi) מיליארדר צרפתי-ישראלי רכש 12% ממניות תאגיד הטלקום הבריטי BT Group plc ב-2.2 מיליארד אירו, באמצעות חברת התקשורת Altice UK שהוקמה לאחרונה, ושייכת לקבוצת אלטיס אירופה שבשליטתו המלאה. אלטיס נחשבת לחברת התקשורת הגדולה ביותר בצרפת אחרי אורנג', ופועלת גם בהולנד. לאחר הרכישה אלטיס היא בעלת המניות הגדולה ביותר של BT.

אלטיס בריטניה שואפת לנצל את ההשקה של BT על פס רחב של סיבים ברחבי בריטניה. דרהי אמר כי ישתמש במומחיות של החברה שלו בהפצת רשתות סיבים כדי לסייע ל- BT להתרחב ברחבי בריטניה. 

ההון המוערך של דרהי עומד על 13.5 מיליארד דולר, והוא ממוקם במקום החמישי מבין עשירי צרפת. הוא מחזיק בשליטה דומה במניות דויטשה טלקום ( Deutsche Telekom). אנליסטים טוענים כי דרהי צפוי להצטרף לדיריקטריון של BT, כדי להשפיע ולקדם אותה.

המיליארדר בן ה-57 נולד בקזבלנקה שבמרוקו, להורים שעסקו בהוראת מתמטיקה, כיום הוא מתגורר בשוויץ, הוא בעל אזרחות ישראלית, צרפתית ופורטוגזית. לאחר שעבר לצרפת כנער וסיים תואר בהנדסה בפריז, הוא עבר ללמוד אופטיקה ואלקטרוניקה - בתחילת דרכו מכר חבילות טלוויזיה בכבלים מדלת לדלת. דרהי הוא אב לארבעה, ובנה את האימפריה שלו בשני העשורים האחרונים.

הוא ייסד את אלטיס בשנת 2001, החברה הוקמה כחברת אחזקות להשקעה במיזמי כבלים. לאלטיס כ-40 מיליון לקוחות. והיא מפעילה רשתות סיבים וניידים לאומיות במספר מדינות, כולל ארה"ב, צרפת, פורטוגל וישראל.

זיקה עסקית לישראל

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הארי 11/06/2021 02:36
    הגב לתגובה זו
    אם היה בא לישראל במקום לצרפת .. סביר שהיה פועל יצור בפיניציה בזכות ישראל הראשונה .
  • 1.
    יואב 10/06/2021 19:17
    הגב לתגובה זו
    אין ברירה! הם יצטרכו ללמוד צרפתית.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.