אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

לפני המכסים - הייצוא מאירופה לארה"ב זינק ב-22.4%

כבר בחודש פברואר היה ברור לאמריקאים לאן הרוח נושבת בכל הקשור למכסים, והם ניצלו זאת כדי לרכוש סחורות מאירופה, מה שהביא לזינוק הגדול ביותר בייצוא מאירופה לארה"ב מזה יותר משנה

רוי שיינמן |

רעידת האדמה הגדולה לה טראמפ גרם בכל הנוגע למכסים אומנם הגיעה רק בתחילת חודש אפריל, אבל הכיוון היה ברור עוד לפני כן. כבר בפברואר האמריקאים הבינו שיחסי הסחר של ארה"ב ואירופה הולכים להתערער ושכנראה צפויים מכסים על מדינות האיחוד, והם ניצלו זאת כדי להקדים ביקושים ובכך הביאו לזינוק של כ-22.4% בייצוא מאירופה לארה"ב, שהסתכם בחודש בכ-51.8 מיליארד אירו. מנגד, הייבוא של מוצרים אמריקאיים באירופה עלה רק 2.4% ל-28.2 מיליארד אירו.


ארה"ב הטילה על סחורות מהאיחוד האירופי מכסים של כ-10%, כשהם צפויים לעלות לכ-20% בתום תקופת ההקפאה של 90 יום עליה הודיעה טראמפ זמן קצר לאחר ההודעה על הגל השני של המכסים בתחילת החודש.


בסך הכל, האיחוד האירופי הציג עודף מסחרי בפברואר של כ-23 מיליארד אירו, לעומת גירעון של 5.6 מיליארד אירו בינואר. הייצוא לארה"ב ב-2024 עלה ב-5.5% בעוד הייבוא ירד ב-4%.


האירופאים הם לא היחידים שמקדימים ביקושים לסחורות מארה"ב לפני המכסים. סין, המדינה שצפויה לספוג את הפגיעה המשמעותית ביותר ממדיניות המכסים של טראמפ, הציגה קפיצה של 12% בייצוא בחודש מרץ, כמעט פי 3 מצפי הכלכלנים שהיה לעלייה של 4.4%. ארה"ב עדיין הייתה שותפת הסחר הגדולה של סין כשהיא היוותה כ-10% מסך הסחר שיש בין שתי המדינות. גם האמריקאים הקדימו ביקושים, בחודש מרץ הייצוא של סין לארה"ב עלה ב-9.1% לעומת חודש מרץ בשנה שעברה, כשמצד שני הייבוא של מוצרים אמריקאיים לסין ירד ב-9.5%.


גם האמריקאים עצמם מקדימים ביקושים, זה התבטא במכירות הקמעונאיות שעלו ב-1.4% במרץ, גם כן מעל לצפי שהיה לעלייה של כ-1.2%. בקטגוריית הרכב, נרשמה עלייה חדה של 5.3% במכירות. מעבר לזינוק במכירות רכבים, גם תחומים אחרים נהנו מביקושים חזקים: חנויות ציוד ספורט, תחביבים ומוזיקה דיווחו על עלייה של 2.4%, חנויות חומרי בניין וציוד גינון הציגה עלייה של 3.3%, ומסעדות וברים רשמו עלייה של 1.8%. מנגד, תחנות דלק דווקא סבלו מירידה של 2.5% במכירות, אך מדובר ככל הנראה בהשפעה של ירידת מחירי הדלק החודשית, ולא של ירידה בביקושים עצמם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.