המענקים לרוכשי דירות בפריפריה הוחזרו אבל גם נתחכו
בהתאחדות הקבלנים זוקפים את החזרת המענקים לרוכשי דירות בפריפריה לזכותם ואומרים, כי "שנתיים של מאבק נשאו פרי".
נשיא התאחדות הקבלנים, אהרון כהן ברך היום (שני) על החלטתו של שר האוצר וטען, כי מדובר בבשורה לענף הבנייה הסובל ממשבר מתמשך מזה מספר שנים.
כהן מעריך, כי החזרת המענקים תביא באופן מיידי לרכישת מאות יחידות דיור בנגב ובגליל. הוא מסביר, כי על אף שהמענקים יעמדו עתה על כ-20,000-25,000 שקל בלבד, לעומת כ-50,000 שקל בעבר, הרי שיש מאות רוכשי דירות שדחו את רכישת הדירה בשל התקווה כי המענקים יוחזרו ועתה הם יכולו לממש את הרכישה. כהן מוסיף כי המענק בסך 25,000 שקל יחד עם הפחתת מס רכישה על דירות שמחירן עד 550,000 שקל, הטבה בשווי של כ-6000 שקל עליה בישר שר האוצר בסוף השבוע שעבר, תהווה סיוע נאה לרוכשי הדירות.
כהן אומר, כי התאחדות הקבלנים פועלת מזה שנתיים להחזרת המענקים. עם קבלת החלטת ההממשלה לבטל את המענקים, החלה התאחדות הקבלנים בפעילות מאומצת על מנת להמחיש את הנזק שנגרם לרוכשי הדירות ולמדינה בעקבות ביטול המענקים. במסגרת פעילותה קיימו נציגי ההתאחדות אין ספור פגישות עם ראש הממשלה , אריאל שרון, שרי האוצר והשיכון, וחברי כנסת בבקשה להחזרת המענקים.
ההתאחדות אף קיימה כנסים בהשתתפות ראשי ערים וישובים מאיזורי הפריפריה וקידמה את הנושא מול כל הגורמים האפשריים. אהרון כהן מציין כי עם כניסתו לתפקיד של שר השיכון, יצחק הרצוג, מאבקה של התאחדות הקבלנים קיבל תנופה כאשר שר השיכון נתרם אף למאבק להחזרת המענקים וכי הוא מברך אותו על הצלחתו.
בנוסף הקימה ההתאחדות את הלובי למען ענף הבנייה בכנסת שבראשו עומד ח"כ דניאל בנלולו. ח"כ בנלולו הם טוענים, לקח על עצמו את המשימה של פעילות להחזרת המענקים וניהל אף הוא מאבק פרלמנטרי ממושך בשם הקבלנים ובשם תושבי הנגב והגליל. ח"כ דניאל בנלולו פעל בנושא במסגרת ועדת הכספים וגם נפגש ודיבר בנושא אין ספור פעמים עם שרי האוצר והשיכון ואף נפגש עם ראש הממשלה, אריאל שרון, בנושא וקיבל הבטחתו לטיפול.
בנלולו אומר היום, כי החזרת המענקים לרוכשי דירות באיזורי עדיפות לאומית א' וב' הינה מחווה חברתית וכלכלית חשובה של שר האוצר עבור תושבי הפריפריה ועבור ענף הבנייה. עם זאת הוא מצר על כך שירושלים וסביבתה לא הוכנסו להסדר וכי בכוונתו להמשיך ולטפל בנושא עד שגם רוכשי דירות בירושלים וסביבתה יכולו להנות ממענקי הדיור.
בועז יונה, הוא מנכ"ל קבוצת "חפציבה" רואה בהחזרת המענקים את הרע במיעוטו ומגלה סקפטיות לגבי השפעתם על קצב והיקף המכירות בנגב ובגליל, שכן, שר האוצר ושר השיכון החליטו אמנם על השבת המענקים אך הקטינו את גובה המענק והוא סבור, כי השבת המענקים תסייע אמנם באופן חלקי לרוכשי הדירות, אך לא תביא לתוצאות שהביאה תוכנית איתם לאור גובה המענק".

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".