נמשכות הירידות בת"א: דסק"ש מחליקה ב-0.84%
המדדים המובילים בבורסה לני"ע בתל אביב ממשיכים להסחר בירידות, זה היום הרביעי ברציפות. המשקיעים בבורסה התל אביבית ימתינו לפתיחת הבורסות בחו"ל טרם יחליטו על כיוון ברור וכן להודעת נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על גובה הריבית הבסיסית במשק לחודש יוני הקרוב, שתפורסם היום אחר הצהרים (16:30). פישר שזוהי החלטת הריבית הראשונה שלו, צפוי להערכת מרבית הכלכלנים להותירה ללא שינוי, שהם מציינים את האינפלציה הנמוכה והרגיעה בשווקי המט"ח וההון.
מדד ת"א 25 נסחר בירידה של 0.34% לרמה של 665.64 נקודות. מדד ת"א 100 מחליק ב-0.39% גם כן לרמה של 683.85 נקודות. מדד התל טק 15 נסוג ב-0.56% לרמה של 409.18 נקודות. מחזורי המסחר בינוניים ומסתכמים בכ-280 מיליון שקל.
נפתח בבנקים. מניות "חמשת המופלאים" נסחרות במגמה אדומה וגורפת. מניות הפועלים נופלות ב-1.41%, תוך המחזור הגבוה באחד העם - 35.6 מיליון שקל, לאומי מחליקה ב-0.79%, תוך מחזור של 29.5 מיליון שקל - השני בהיקפו, הבינ"ל מוביל את הירידות עם 1.9% ומזרחי ודיסקונט נסחרות בירידות של 1.36% ו-0.47%, בהתאמה.
מניות בנק הפועלים נסחרות על רקע החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, אתמול להכריז על חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל - ישראכרט, כמונופול בתחום סליקת האשראי. החברה שהינה חברת בת בבעלות מלאה של בנק הפועלים, לא הצליחה לשכנע את הממונה שהינה פועלת בשוק תחרותי.
מניות דיסקונט נסחרות על רקע חוו"ד שערכו בגורן קפיטל גרופ, לפיה הבנק נמכר לפי 74%-81% מהונו העצמי.
בגורן קפיטל גרופ שערכו את חוות הדעת עבור נכסים מ.י והאוצר סבורים, כי המחיר האפקטיבי לעסקה הינו 4.67-5.2 שקל וכי האמדן של האופציות משקף שווי כלכלי נאות.
עוד ברקע למסחר במניות הבנקים הגדולים. מנכ"ל בנק המזרחי , אלי יונס אמר היום: לא נשתתף בקמפיין נגד בכר. יונס קושר את המזרחי-טפחות לקבוצת ה"הבנקים המתעוררים" - ומאשים את לאומי והפועלים, כי אין הם מתכוונים לפעול לטובת רפורמה אמיתית שתגביר את התחרות בבנקים.
עוד בפיננסים - אבל בביטוח. מניות חברת הביטוח הפניקס נופלות ב-1.34%. מעריב פרסם הבוקר, כי בעל השליטה בחברת האחזקות מבטח שמיר, איש העסקים מאיר שמיר, הביע עניין לרכישת חלקו של איש העסקים, שלמה אליהו בחברת הביטוח. אליהו מחזיק כיום כ-31% ממניות חברת הפניקס. מבטח הגיבה בהודעה לבורסה, לפיה היא קיימה שיחה בנושא ל]ני כחודשיים אך זו לא הבשילה כלל. המניה נופלת ב-2%, גם בגלל דו"חות מאכזבים ו"נטולי ליפמן" שפרסמה אתמול.
דו"ח מאכזב פרסמה היום גם דסק"ש והמניה מאבדת 0.84%, תוך מחזור של 2.2 מיליון שקל. הרווח הנקי של החברה נחתך לפחות מרבע - 55 מיליון שקל. הכנסותיה של דסק"ש הסתכמו ברבעון החולף ב-1.8 מיליארד שקל - ירידה של 10% לעומת הרבעון המקביל בעקבות ירידה חדה ברווחי החברות המוחזקות (סאיטקס, למשל) ומעבר להפסד במגזר הטכנולגיה.
קצת על המוחזקות של דסק"ש: אלרון מאבדת 1.93%, סאיטקס נופלת ב-1.1% ובמחזיקות: אי.די.בי אחזקות יורדת ב-0.94% ואי.די.בי פיתוח נסוגה ב-0.67%.
מניות פרטנר נסחרות בעליה קלה בלבד בת 0.08%, הגם שהחברה הודיעה היום, כי דור ה-3.5 יושק באורנג' במהלך 2006.
מנכ"ל פרטנר תקשורת, עמיקם כהן, אמר: כי בחברה גאים היום להכריז על הפעלה ניסיונית של דור 3.5 ברשת orange ולהדגים HSDPA ברשת סלולרית חיה.
עוד בדואליות. מניות אלביט הדמיה ממשיכות לרכז עניין ועולות בשעה זו ב-0.91%, תוך מחזור של כ-6.7 מיליון שקל - החמישי בהיקפו באחד העם. אתמול דיווחה החברה על עסקת ענק למכירת 9 מרכזים מסחריים - חלקם בפיתוח - בפולין ובצ'כיה בתמורה ל-550 מיליון דולר.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".