פנינסולה פיננסים תציע מימון של 200 מיליון שקל בשנה

מדובר בחברה שתתעסק במימון מסוג פקטורינג המייסע לחברות לפתור בעיות של תזרים מזומנים. בראש הקבוצה יעמוד מיכה אבני שהוא גם שותף בקרן ג'רוזלם גלובל ונצ'רס
חזי שטרנליכט |

בהמשך להתרחבות המגמה של מימון חוץ בנקאי לחברות ועסקים, קבוצת משקיעים בכירה בראשותו של מיכה אבני מג'רוזלם גלובל ונצ'רס מקימה את חברת הפקטורינג העצמאית הראשונה בישראל. החברה שתיקרא "פנינסולה פיננסים" תציע לחברות בצמיחה מימון בהיקף של מיליארד שקל ב-5 השנים הבאות.

לדברי מיכה אבני, בניגוד לתחום ההיי-טק בו פועלות קרנות הון סיכון הממנות חברות בגידול, למרבית בעלי העסקים אין פתרון לבעיית התזרים המונעת את האפשרות להמשיך ולגדול. "פנינסולה פיננסים" שמה לה למטרה לשנות את המצב בארץ ולאפשר לבעלי עסקים רבים להשתמש בכלי הפופולארי במטרה להגדיל את נפח פעילותם ולפתור בעיות הנובעות מתזרים המזומנים. לדבריו, החברה תציע לחברות הישראליות מימון בהיקף כולל של כ-200 מליון שקל בשנה.

"פנינסולה פיננסים" מרכזת את בכירי המומחים בתחום. בראש הקבוצה עומד מיכה אבני, משמש גם כשותף בג'רוזלם גלובל ונצ'רס, אחת מקרנות ההון סיכון המובילות בארץ, כדירקטור במספר חברות ולפני כן כעו"ד בכיר במשרד עו"ד יגאל ארנון ושות'. סמנכ"ל בכיר ב"פנינסולה פיננסים" הוא מריאנו פטסינסקי, שהתמחה בפעילות הפקטורינג בבנק אינווסטק.

הפקטורינג הינה אחת משיטות המימון הפופולריות בעולם שמטרתה לפתור בעיות בתזרים המזומנים ממנו סובלות מרבית החברות בגידול. כיום, כל החברות נאלצות להעניק אשראי ללקוחותיהם, אשראי העומד על למעלה מ-90 יום בממוצע. במשך זמן זה החברה נאלצת למעשה לממן את חומרי הגלם, שכר העבודה והוצאות נוספות. הצורך לממן את העסקה ובעיית תזרים המזומנים הנובעת מכך מונעים מהחברות את היכולת להמשיך ולקדם עסקאות נוספות.

חברת הפקטורינג רוכשת למעשה את האשראי אותו מעניקה החברה ללקוחותיה ומשלמת לה מיידית. בכך נמנע גם הסיכון שהלקוח לא ישלם בסופו של דבר. שיטת הפקטורינג הידועה בעולם היא התשלום באמצעות כרטיס אשראי. בשיטה זו חברת כרטיסי האשראי משלמת לבעל העסק את דמי העיסקה והיא זו שגובה את התשלום מהלקוח.

מאחורי החברה עומדת קבוצה מרשימה של משקיעים, מקומיים וזרים, הכוללת חברות השקעה מובילות וביניהן D.E. Shaw & Co. שהיא אחת מקרנות השקעה הגדולות בארה"ב, קרן ההשקעות פרטית מקבוצת דוברת, אחת מחברות הפקטורינג הפרטיות הגדולות בארה"ב, גולדמן השקעות, אהרון כהן מפאי פיננסים, וכן קבוצה של אנשי עסקים מובילים במשק.

בדירקטוריון החברה מכהנים אילון פנחס - סמנכ"ל דוברת ושות', ד"ר שלמה קאליש מייסד ג'רוזלם גלובל וונצ'רס, ניר ברונשטיין, דארן רוקמן - שותף בגולדמן השקעות, ויונתן שפירא, אחד מרואי החשבון הבכירים בלונדון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

משק כספי סגור פירושו שההכנסות מתחום מסוים,  במקרה הזה מים, יופנו רק לשירותים הקשורים אליו, כמו תחזוקת תשתיות, השקעה בצנרת וטיפול במים. הדרישה לשמור על משק כזה מבטיחה שהכספים לא יזלגו לתחומים אחרים, וכך מוודאת שההתייעלות תשרת ישירות את הצרכנים.

מי עומד מאחורי יוזמת החקיקה והעבודה המקצועית שקדמה לה?

הצעת החוק מקודמת על ידי שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, אך היא מבוססת על עבודת מטה מקצועית של משרד האנרגיה בראשות מנכ"ל המשרד יוסי דיין. לצידם פעלו גם זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים.

כיצד משפיעה הצעת החוק על תעריפי המים לצרכנים?

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

המהלך צפוי להוזיל את תעריפי המים בטווח הארוך, בזכות ביטול תקורות מיותרות וצמצום מנגנונים כפולים. במשרד האנרגיה סבורים שהתייעלות מבנית וניהולית תביא להפחתת עלויות ותחזיר את משק המים לניהול יעיל, ששומר על טובת הציבור.

מה התנאים שיאפשרו לרשות מקומית לנהל את משק המים בעצמה?

רשות מקומית תוכל לוותר על תאגיד מים ולנהל את התחום בעצמה, רק אם תעמוד בקריטריונים כלכליים ותפעוליים שייקבעו על ידי משרד האנרגיה. בין הדרישות: ניהול תקין, יכולת כספית, התחייבות לשקיפות ושמירה על משק כספי סגור.

מה הייתה הביקורת הציבורית המרכזית כלפי תאגידי המים?

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".