פנינסולה פיננסים תציע מימון של 200 מיליון שקל בשנה

מדובר בחברה שתתעסק במימון מסוג פקטורינג המייסע לחברות לפתור בעיות של תזרים מזומנים. בראש הקבוצה יעמוד מיכה אבני שהוא גם שותף בקרן ג'רוזלם גלובל ונצ'רס
חזי שטרנליכט |

בהמשך להתרחבות המגמה של מימון חוץ בנקאי לחברות ועסקים, קבוצת משקיעים בכירה בראשותו של מיכה אבני מג'רוזלם גלובל ונצ'רס מקימה את חברת הפקטורינג העצמאית הראשונה בישראל. החברה שתיקרא "פנינסולה פיננסים" תציע לחברות בצמיחה מימון בהיקף של מיליארד שקל ב-5 השנים הבאות.

לדברי מיכה אבני, בניגוד לתחום ההיי-טק בו פועלות קרנות הון סיכון הממנות חברות בגידול, למרבית בעלי העסקים אין פתרון לבעיית התזרים המונעת את האפשרות להמשיך ולגדול. "פנינסולה פיננסים" שמה לה למטרה לשנות את המצב בארץ ולאפשר לבעלי עסקים רבים להשתמש בכלי הפופולארי במטרה להגדיל את נפח פעילותם ולפתור בעיות הנובעות מתזרים המזומנים. לדבריו, החברה תציע לחברות הישראליות מימון בהיקף כולל של כ-200 מליון שקל בשנה.

"פנינסולה פיננסים" מרכזת את בכירי המומחים בתחום. בראש הקבוצה עומד מיכה אבני, משמש גם כשותף בג'רוזלם גלובל ונצ'רס, אחת מקרנות ההון סיכון המובילות בארץ, כדירקטור במספר חברות ולפני כן כעו"ד בכיר במשרד עו"ד יגאל ארנון ושות'. סמנכ"ל בכיר ב"פנינסולה פיננסים" הוא מריאנו פטסינסקי, שהתמחה בפעילות הפקטורינג בבנק אינווסטק.

הפקטורינג הינה אחת משיטות המימון הפופולריות בעולם שמטרתה לפתור בעיות בתזרים המזומנים ממנו סובלות מרבית החברות בגידול. כיום, כל החברות נאלצות להעניק אשראי ללקוחותיהם, אשראי העומד על למעלה מ-90 יום בממוצע. במשך זמן זה החברה נאלצת למעשה לממן את חומרי הגלם, שכר העבודה והוצאות נוספות. הצורך לממן את העסקה ובעיית תזרים המזומנים הנובעת מכך מונעים מהחברות את היכולת להמשיך ולקדם עסקאות נוספות.

חברת הפקטורינג רוכשת למעשה את האשראי אותו מעניקה החברה ללקוחותיה ומשלמת לה מיידית. בכך נמנע גם הסיכון שהלקוח לא ישלם בסופו של דבר. שיטת הפקטורינג הידועה בעולם היא התשלום באמצעות כרטיס אשראי. בשיטה זו חברת כרטיסי האשראי משלמת לבעל העסק את דמי העיסקה והיא זו שגובה את התשלום מהלקוח.

מאחורי החברה עומדת קבוצה מרשימה של משקיעים, מקומיים וזרים, הכוללת חברות השקעה מובילות וביניהן D.E. Shaw & Co. שהיא אחת מקרנות השקעה הגדולות בארה"ב, קרן ההשקעות פרטית מקבוצת דוברת, אחת מחברות הפקטורינג הפרטיות הגדולות בארה"ב, גולדמן השקעות, אהרון כהן מפאי פיננסים, וכן קבוצה של אנשי עסקים מובילים במשק.

בדירקטוריון החברה מכהנים אילון פנחס - סמנכ"ל דוברת ושות', ד"ר שלמה קאליש מייסד ג'רוזלם גלובל וונצ'רס, ניר ברונשטיין, דארן רוקמן - שותף בגולדמן השקעות, ויונתן שפירא, אחד מרואי החשבון הבכירים בלונדון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.