מחכים לאסון? "מהנדס עיריית ת"א מעדיף בניינים מטים ליפול, שנה וחצי לוקח לאשר תכנית תמ"א 38"
השנה פקדה את צ'ילה רעידת אדמה בעוצמה של 8.8 בסולם ריכטר, אולם מספר האבדות בנפש עמד על עשרות. המדינה למדה את לקח רעידת האדמה שהתרחשה ב-1985 בה נהרגו עשרות אלפי אנשים, וחיזקה למעלה מ-10 אלף בניינים במדינה. ע"פ הערכות, רעידת אדמה חזקה צפויה לפקוד את ישראל בעתיד, איש אינו יכול לנקוב בתאריך, אך המכשולים הרבים המונעים את חיזוקם של עשרות מבנים מסוכנים טרם הוסרו.
הממשלה יצאה לדרך ב-2005 עם תכנית תמ"א 38 שאיפשרה מתן זכויות בנייה על גגות בניינים ישנים בתמורה לחיזוק יסודותיהם ושיפוצם. הנושא זוכה לאחרונה לקידום מצד לא מעט רשויות מקומיות, אולם עדיין ישנם קשיים רבים בדרך.
מהפך חיובי מצד הדיירים
"הקשיים היום פחות נובעים מצד הדיירים", אומר איציק שגב, יו"ר ועדת תמ"א 38 בארגון קבלני תל אביב-יפו בת-ים ובעלי חברת DCS העוסקת בתחום. "יש מהפך בשוק, אנחנו מקבלים 3-4 פניות ביום ואנשים משתפים פעולה. יש קשיים שנובעים מעצם הבניין עצמו, יש מקומות בהם לא ניתן להתקין מעלית, כמו כן יש בעיה בנושא החניות כי לרוב לא ניתן לספק חניות לכל הדיירים והקבלן לא יכול למכור את הדירות החדשות ללא חניה".
שגב מאשים את הרשויות המקומיות בהכשלת התמ"א 38. "העיריות מסכלות את הפרויקטים, החוק מאפשר להן מרחב פעולה וכל אחת פועלת אחרת. עיריית תל אביב מקשה ביותר וכמעט לא ניתן לבצע בה הרחבות של בניינים, זאת לעומת רמת גן שלקחה את הנושא ברצינות. בתל אביב לוקח כשנה וחצי לאשר תכנית, ברמת גן 7-8 חודשים וברעננה 4 חודשים בלבד".
"עיריית תל אביב מעדיפה בניינים מצ'וקמקים על תמ"א 38"
מלבד אופציית הוספת הקומות, תכנית התמ"א 38, במסגרת תמ"א 38 -2 ניתן להרוס בניינים ישנים ולבנות במקומם בניינים חדשים בסטנדרטים עדכניים. שגב אומר כי הקבלנים מעדיפים להרוס את הבניינים הישנים ולבנות במקומם בניינים חדשים, אולם כדי שהאופרציה תהיה כלכלית על העיריות לאשר היקף בנייה של 1:4. "עיריית תל אביב מעדיפה את הפינוי בינוי, אולם לא מאפשרת הוספת דירות בעלת כדאיות כלכלית. הוספת קומות וחיזוק בניינים הם הרע במיעוטו, אך חזי ברקוביץ', מהנדס עיריית תל אביב מעדיף להותיר בניין מצ'וקמק מט ליפול בדובנוב מאשר לחזקו".
שגב מוסיף כי רק אם יבצעו שיפור בתהליכי הרישוי מול הרשויות המקומיות הנושא יתפוס תאוצה. "יש כדאיות כלכלית באזורי הביקוש לביצוע היוזמה כי עלות הקרקע זולה יחסית, זה כמו לרכוש מגרש כמעט ב-50%, יש פה אוצר. לדעתי בעוד שנה נראה הרבה מאוד בניינים מתקדמים, בצנרת יש כ-400 בניינים".
אי איתורו של דייר יכול לסתום את הגולל על פרויקט שלם
למרות שחלה התעניינות גוברת בקרב דיריי הבניינים לחיזוקם, עדיין נותרו לא מעט בעיות שזקוקות לפתרון. "נושא קשה לטיפול הוא הדיירים הסרבנים הקשים לאיתור", אומרת עו"ד קרן כהן בלחרסקי. "לא ניתן לבצע תמ"א 38 כשלא ניתן לאתר את בעלי הדירות, יש בניין ברמת אביב עם 3 דיירים הנמצאים בחו"ל, יש להעביר את הנושא להחלטתו של המפקח על בניינים משותפים, דבר שעשוי להמשך הרבה מאוד זמן".
כהן בלחרסקי מוסיפה כי נושא רישום הבניין כבית משותף מהותי ביותר- "כאשר בניין לא רשום כבית משותף נדרשת הסכמתם של 100% מהדיירים לביצוע התמ"א כי מדובר בבעלים במושע. לא פעם נתקלים בהערות אזהרה משונות ובמקרים של בעלי הערות אזהרה שלא גרים בנכס ומערימים קשיים כמעשה נקם".
עו"ד חנן אפרים, ממשרד עורכי דין אפרים, קטן וינשטיין, אומר כי מרכזי הערים לא יכולים להישאר כפי שהם כיום וחייבים לבצע שינויים מקיפים בתהליכי האישור כדי לקדם את הנושא. "יש צוואר בקבוק בתל אביב, צריכים לאפשר תהליכים מהירים של גג 3 חודשים, על העיריות לבחון את הנושא בראייה כוללת וארוכת טווח, הלוא תוך 3 שנים תקבולי הארנונה מדירות יכולים לגדול באופן משמעותי".

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
