מנכ"לים בכירים GEMINI
מנכ"לים בכירים GEMINI

המנכ"לים מורידים את הכפפות: פחות אמפתיה לעובדים, יותר דרישה לתוצאות

ביוניליוור, נסטלה, מטא ונובו נורדיסק, הנהלות מצמצמות שכבות, משנות תגמולים ומבהירות שהמאמץ כבר לא מספיק. המונח החדש הוא "תרבות ביצועים", והמשמעות היא פחות סבלנות לבינוניות

אדיר בן עמי | (26)
נושאים בכתבה עובדים תאגידים

בעשור הקודם, במיוחד בשנים שאחרי הקורונה, מנכ"לים דיברו בעיקר על אמפתיה, גמישות, משמעות ואיזון בין עבודה לחיים. השפה הארגונית התרככה: עובדים הוגדרו כטאלנטים, המשרד כמשפחה, והנהלות ניסו לשדר הקשבה. כעת, בחברות גלובליות רבות, הטון משתנה. במקום לדבר על רווחת העובד תחילה, יותר מנהלים מדברים בגלוי על תפוקה, יעדים, אחריות אישית ותוצאות עסקיות.

המהלך הזה אינו מוגבל לענף אחד. הוא מתרחש בחברות מזון, בנקים, חברות טכנולוגיה, פארמה ותעשייה. יוניליוור, נסטלה, מטא, נובו נורדיסק, HSBC, סיטי ו־3M הן רק חלק מהשמות שבהם הנהלות מציבות מחדש את המושג "תרבות ביצועים" בלב השיח הארגוני. מאחורי הביטוי הזה מסתתר מסר ברור: מי שלא מספק תוצאות, לא יוכל להסתמך עוד על וותק, מאמץ או התאמה תרבותית כדי להתקדם.

השינוי מגיע על רקע תנאים נוחים יותר למעסיקים

שוק העבודה של עובדי הצווארון הלבן כבר אינו חזק כפי שהיה לפני כמה שנים, והחשש מהשפעת הבינה המלאכותית על משרות משרדיות מוסיף לחץ. בתקופה שבה חברות מאמינות שיוכלו לעשות יותר עם פחות עובדים, כוח המיקוח של העובדים נחלש. מנכ"לים מרשים לעצמם לומר בקול את מה שבעבר נאמר בחדרים סגורים: לא כל עובד מצדיק את מקומו, ולא כל מאמץ שווה תגמול.

בנסטלה, המנכ"ל פיליפ נברטיל אימץ קו חד במיוחד. זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, הוא דיבר על בחינה בלתי מתפשרת של כוח האדם ועל הצורך להחזיר לחברה תחרותיות שאבדה. נסטלה, אחת מחברות המזון הגדולות בעולם, סבלה בשנים האחרונות מהאטה במכירות, עלויות גבוהות וירידה מתמשכת באמון המשקיעים. בעיני נברטיל, הבעיה אינה רק פיננסית אלא תרבותית: חברה שהתרגלה לקבל ביצועים בינוניים כמצב סביר. התגובה של נסטלה כוללת גם קיצוץ של אלפי משרות וגם שינוי עמוק יותר במנגנוני התגמול. בעבר, לפי גורמים בחברה, עובדים רבים יכלו לקבל בונוסים מלאים או כמעט מלאים גם אם לא עמדו ביעדים האישיים שלהם. הקריטריונים היו לעיתים כלליים, איכותניים או תלויים בגורמים חיצוניים. כעת, החברה מבקשת להרחיב את הפער בין מצטיינים לבין מי שאינם עומדים בציפיות: עובדים חלשים יקבלו פחות, ולעיתים כלל לא יקבלו בונוס, בעוד עובדים חזקים יוכלו ליהנות מתגמול גבוה יותר.

המודל שנברטיל מבקש להחדיר לנסטלה מגיע מניסיון העבר שלו בנפרסו. יחידת הקפה נחשבה במשך שנים לחלק זריז ויזמי יותר בתוך התאגיד הרחב: קרובה יותר לצרכן, מהירה יותר בקבלת החלטות, ונכונה יותר לקחת סיכונים. נברטיל רואה בה דוגמה למה שנסטלה כולה צריכה להיות. השאלה היא אם אפשר להעתיק תרבות של יחידה ממוקדת לתוך ארגון ענק עם מאות מפעלים, מאות אלפי עובדים ומסורת ניהולית איטית וזהירה יותר.


גם במטא עוברים לשפה קשוחה יותר

מארק צוקרברג כבר סימן לעובדים כי מצפה להם שנה אינטנסיבית, והחברה ממשיכה לקצץ משרות ולהשאיר תקנים פתוחים בלתי מאוישים. לאחר פיטורים בחטיבת הבינה המלאכותית, נאמר לעובדים שנותרו כי כל אחד מהם יהפוך ליותר "נושא עומס". המסר אינו סמוי: מי שנשאר בארגון אמור לקחת על עצמו יותר אחריות, לעבוד בקצב גבוה יותר ולהוכיח ערך ברור יותר.

בנובו נורדיסק, יצרנית התרופות הדנית שמאחורי Ozempic ו־Wegovy, השינוי מגיע אחרי תקופה של לחץ עסקי גובר. החברה נהנתה מיתרון מוקדם בשוק תרופות ההרזיה, אך התחרות מצד אלי לילי, לצד הופעת גרסאות זולות יותר של חלק מהטיפולים, פגעה במומנטום. המניה ירדה, והציפיות מההנהלה השתנו. מייק דוסטדר, ותיק החברה שמונה למנכ"ל, נכנס לתפקיד עם אבחנה ברורה: הארגון איטי מדי, מרובה ועדות ותלוי מדי בקונצנזוס.

דוסטדר מנסה להפוך את נובו לארגון שטוח ומהיר יותר. הוא איחד מחדש חלקים ממערך המחקר והפיתוח, צמצם שכבות ניהול והחזיר עובדים למשרד חמישה ימים בשבוע. בעיניו, עובד אינו צריך להימדד לפי מספר הישיבות שבהן השתתף או לפי כמות השקפים שהכין, אלא לפי התרומה שלו למטופלים ולתוצאות החברה. זו תפיסה שמנוגדת לחלק מהתרבות הדנית המסורתית של נובו, שהתאפיינה בגמישות, הסכמה רחבה וקצב עבודה מתון יותר.

לא כל העובדים מקבלים את השינוי בקלות. בחברה שבה עבודה מרחוק התקבלה כחלק מהשגרה, הדרישה לחזור למשרד נתפסה כצעד חד. גם השפה של דוסטדר - "לנצח", "להילחם", "לקבל החלטות גם בלי הסכמה מלאה" - שונה מהטון הארגוני שהכירו עובדים רבים. חלקם רואים בכך ניסיון נדרש להחזיר תחרותיות; אחרים חשים שהחברה שהם הכירו משנה את פניה במהירות.


ההבדל בין סיסמה לבין שינוי אמיתי תלוי במנגנונים

מנכ"ל יכול לדבר על ביצועים, אבל אם היעדים אינם ברורים, אם תגמול אינו קשור לתוצאות ואם מנהלים אינם מקבלים סמכות לפעול, התרבות לא תשתנה. לכן חברות רבות משלבות את השיח החדש עם צעדים מעשיים: שינוי בונוסים, צמצום דרגי ניהול, ביטול ועדות, קביעת מדדים עסקיים חדים יותר והחלפת מנהלים שאינם מתאימים לכיוון החדש. עבור המשקיעים, "תרבות ביצועים" היא איתות נוח. היא אומרת שההנהלה מודעת לאיטיות, לבירוקרטיה ולשחיקה ברווחיות, ומתכוונת לטפל בהן. לא במקרה הביטוי מופיע בתדירות גבוהה יותר בשיחות עם אנליסטים ובדוחות תאגידיים. הוא מאפשר למנכ"לים להסביר פיטורים, שינויי מבנה ויעדים פיננסיים שאפתניים כחלק מתוכנית רחבה ולא רק כתגובה נקודתית ללחץ בשוק.

אבל המחיר הארגוני עדיין אינו ברור. תרבות ביצועים יכולה לחדד אחריות, לתגמל עובדים טובים ולשבור מנגנונים שמגינים על בינוניות. מנגד, היא עלולה לייצר סביבת עבודה מתוחה, שבה עובדים חוששים לטעות, להאט או להתנגד. אחרי שנים שבהן בריאות נפשית, גמישות ואיזון זכו למקום מרכזי בשיח הניהולי, קיים סיכון שהנושאים האלה יידחקו שוב לשוליים.

הגל הנוכחי משקף שינוי ביחסי הכוחות בין הנהלות לעובדים. חברות שמרגישות שאיבדו מהירות, רווחיות או יתרון תחרותי מנסות להחזיר לעצמן שליטה באמצעות שפה ניהולית קשוחה יותר וכלים חדים יותר. עבור מנכ"לים, זו דרך להראות למשקיעים שהם פועלים. עבור העובדים, זו מציאות חדשה: פחות הבטחה לנוחות ארגונית, יותר מדידה, ויותר השלכות כאשר התוצאות אינן מגיעות.


הוספת תגובה
26 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    דוד 28/05/2026 11:16
    הגב לתגובה זו
    בשלב הבא העובדים ישלמו כדי לעבוד. חזירות 2026חשוב לזכור חזירים קטנים מגדלים. חזירים גדולים שוחטים.
  • 22.
    בני 27/05/2026 20:02
    הגב לתגובה זו
    הכלעבדותהיום לקום בבוקא לעבוד עם לחץפקקים מתכון למוות אני חרדי שיחיה עד100 לפחות אתם מסכנים גםצבא מלחמות נצח לכו לעזבו פה
  • 21.
    רק חבל שההנהלה יודעת לבקש אבל לא מסוגלת לתת. (ל"ת)
    אנונימי 24/05/2026 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אנונימי 24/05/2026 11:32
    הגב לתגובה זו
    מצוין הגיע הזמן שהעובדים יבינו שהם לא בני 5
  • 19.
    קצב המלך 22/05/2026 18:11
    הגב לתגובה זו
    אז יאללה תעבדו אתם תביאו תוצאות נראה אתכם אוכלי חינם עם של עצלנים כולם רוצים לשבת לא לעשות כלום רק לתת הוראות ולהתעשר כל חודש ממשכורת שלא מגיעה להם בכלל עצוב איך העולם מתנהל
  • 18.
    דם..חסכן 22/05/2026 18:09
    הגב לתגובה זו
    היה לי מנכל כזה שנים רבות מידי חצי שנה אחרי שהלך התפוקה עלתה בעשרות אחוזים עובדים הגיעו עם חיוך לעבודה חלפו מס שנים ניהל מאבקים מרים בעובדים שלא סגדו לו עד כדי הגעה לבתי משפט התעמר בעובדים מינה תחתיו מנהלים גרועים עד היום ההתנהגות שלו היא נושא שיחה נרקסיסט משיחי עם כיפה אסון לארגון
  • 17.
    אנונימי 22/05/2026 08:31
    הגב לתגובה זו
    תרבות שמבוססת רק על לחץ ותפוקה ולא משנה מה יהיו תנאי השכר בסוף יגרמו לעובדים להישחק ולאבד נאמנות ויצירתיות. אף אחד לא רוצה לאבד איזון בחיים כנראה שכחתם שאנחנו עובדים בשביל המשפחות שלנו
  • 16.
    מנכליסט 22/05/2026 00:56
    הגב לתגובה זו
    השכיר הכי בכיר הוא מנכליסט גם הוא הולך הבייתה בסוף רק עם פרנסה אז מה זה משנה הדרך!
  • 15.
    אנונימי 21/05/2026 18:20
    הגב לתגובה זו
    טעות אצל המגיבים דרישה לביצועים תוצאות אינה עבדות! תרבות ביצועים הכרחית...עובד צריך להיות מתוגמל על תוצאות אבל בשונה מהנכתב התוצאות צריכות לשקף קואורדינטה בין שורה עליונה לשורה תחתונה. זה הניהול החדש!!
  • מלך 21/05/2026 20:01
    הגב לתגובה זו
    ברגע שביצועים מתורגם לכך שתעבוד גם לפי שעון ישראל וגם ארהב מה לעשות לקוח ברגע שכל מנהל מרגיש שנכון לשלוח וואטסאפ ותתחבר מיד זאת עבדות
  • 14.
    אנונימי.. 21/05/2026 18:06
    הגב לתגובה זו
    שיחנקו ויעלמו לנו מהחיים אנחנו לא עבדים שלכם!!
  • 13.
    אנונימית 21/05/2026 10:13
    הגב לתגובה זו
    סיפורי מנכלים.... סהכ שכירים כמו שאר העובדים בחברה.
  • 12.
    אור 21/05/2026 10:10
    הגב לתגובה זו
    ונותן מהזמן שלו למקום כזה רעיל.
  • 11.
    מאור 21/05/2026 09:05
    הגב לתגובה זו
    על זה נאמר עבדות שנות ה 2000 יחזור כבומרנג
  • 10.
    מיכה 21/05/2026 08:28
    הגב לתגובה זו
    בקיצור המנכלים מחפשים עבדים ולא עובדים
  • 9.
    אנונימי 21/05/2026 08:21
    הגב לתגובה זו
    כן הכל למען המולך היעילות הזריזות הכאן ועכשיו או עדיף עוד אתמול ביצועים קוראים לזה הישגים תחרותיות אמביציות...אלה מנהלי עבדים גולגולות כרישי החברות והתאגידים נטולי הנשמה והלב. גם אתכם ייתן להחליף. זה יקרה. ואז הכל יתמוטט כי העולם יתרוקן מהאנשים והאנושיות שבהם. נתראה בכיבוי האורות.
  • 8.
    חבורת עבדים תתעוררו (ל"ת)
    חגי 21/05/2026 07:59
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    א. 21/05/2026 07:09
    הגב לתגובה זו
    מקום העבודה אינו משרד רווחה.העובדים עובדים ומקבלים שכר עבור העבודה.אם כבר החל התהליך......שמשרדי הממשלה יבצעו העתקה.
  • 6.
    אנונימי 21/05/2026 05:11
    הגב לתגובה זו
    ותחוו הפסדים עד פשיטת רגל ולוצרק כדי שתביני שההון האנושי הוא בסוף תמיד חשוב מהכל
  • 5.
    אנונימי 21/05/2026 00:26
    הגב לתגובה זו
    ישראליות יש הרבה פרזיטים שהם חברים מהצבא
  • אור 21/05/2026 10:14
    הגב לתגובה זו
    זה מתנה גדולה. וזה נדיר. עבדים שחורים של המאה ה21 של חבורות של חלאות שמנהלים וגורפים אליהם את הכסף ואין להם בעיה אחרי זה גם לירוק עליך. לא שווה להשקיע בעבודות כאלה לא אנרגיות ולא זמן.חבל על הבריאות.
  • 4.
    אנונימי 20/05/2026 23:52
    הגב לתגובה זו
    חצופים!!אסור לאפשר ולתת להם יד!!צריך לעשות להם ונהפוךהוא..
  • 3.
    אהוד הגנב 20/05/2026 22:01
    הגב לתגובה זו
    ככה צריך.
  • המנכל התקשר. אמר שאחרי החג תביא מניפה למשרד. החליט לבטל לך את המזגן והוא משוכנע שתחשוב שזה מצוין (ל"ת)
    לא כל המנהלים מתאימים לתפקיד 20/05/2026 23:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 20/05/2026 21:48
    הגב לתגובה זו
    לכל פעולה יש תגובה. מנהלים שמחפשים רובוטים ותרבות של הספק ימצאו חברות חסרות נשמה שעובדים לא ירצו להיות בהם .ישאר רק שרגא שיכבה את האור
  • 1.
    מי בכלל צריך מנכלים 20/05/2026 20:03
    הגב לתגובה זו
    לתרומה שלהםקליקה שדואגת למקורבים