חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי (צילום: אורן דאי)
חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי (צילום: אורן דאי)

דוח טוב ללאומי - מזרחי עם התשואה להון הטובה בסקטור

לאומי ברווח של 2.35 מיליארד ותשואה להון של 13.6%, בנטרול מס היתר התשואה - 15.1%; מזרחי ברווח של כ-1.24 מיליארד ותשואה להון של 14.1%; וגם: סקירת דוחות כל הבנקם

מירב ארד | (19)
נושאים בכתבה בנק לאומי

בנק לאומי פתח את 2026 עם רווח נקי של כ-2.35 מיליארד שקל ברבעון הראשון - הגבוה במערכת הבנקאית. על הנייר זו ירידה קלה מכ-2.4 מיליארד שקל ברבעון המקביל, אבל ההקשר חשוב: על הבנקים הוטל השנה היטל מס מיוחד, ובנטרול ההיטל הרווח המתואם הגיע לכ-2.6 מיליארד שקל. התשואה להון עמדה על 13.6%, ובנטרול ההיטל - 15.1%.

הנתון שמייחד את לאומי מהמערכת הוא יחס היעילות: 29.1% ברבעון, לעומת 32.1% ברבעון המקביל. הממשעות: על כל שקל שהבנק מכניס הוא מוציא פחות מ-30 אגורות על הפעלה - הטוב בישראל ומהטובים בעולם. הבנקים הגדולים בארץ נעים בדרך כלל בטווח של 35% עד 40%, ולאומי מציג פער משמעותי לטובה כבר תקופה ארוכה.

הדיבידנד לרבעון הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל - הסכום הגבוה ביותר במערכת. מתוכם כ-970 מיליון שקל דיבידנד במזומן והיתרה ברכישה עצמית של מניות. ביחד מדובר בכ-55% מהרווח הנקי שחוזר לבעלי המניות.

תיק האשראי גדל בכ-5.4% ברבעון, עם דגש מובהק על המגזר העסקי שקפץ בכ-10.3% - גידול של 27.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. לאומי בחר להתמקד בצמיחה עסקית ומסחרית, תוך צמיחה מתונה יותר במשכנתאות ובאשראי הקמעונאי. זו אסטרטגיה שמניבה רווחיות גבוהה יותר לשקל אשראי, אבל גם חושפת את הבנק יותר למחזוריות העסקית.

מה שמרשים הוא שהצמיחה המהירה לא הגיעה על חשבון האיכות. יחס ה-NPL, שמודד את שיעור האשראי הבעייתי, עומד על 0.40% בלבד - מהנמוכים במערכת. ההוצאות בגין הפסדי אשראי הסתכמו בשיעור של 0.12% מהיתרה הממוצעת, ובהפרשה הפרטנית נרשמה דווקא הכנסה. זהו הרבעון התשיעי ברציפות עם תמונה כזו.

פיקדונות הציבור הגיעו לכ-695 מיליארד שקל, גידול של 16.5% לעומת הרבעון המקביל - קצב שמשקף את אמון הלקוחות ואת כוח המותג של הבנק. ההון העצמי עמד על כ-68.9 מיליארד שקל ויחס הון רובד 1 על 11.74%.


מזרחי מוביל בתשואה להון

בנק מזרחי-טפחות פרסם היום דוחות במקביל לבנק לאומי. הבנק סיים את הרבעון הראשון עם רווח נקי של כ-1.24 מיליארד שקל, ירידה של כ-4% לעומת כ-1.29 מיליארד שקל ברבעון המקביל. הירידה נובעת בעיקר מהיטל המס המיוחד שהוטל על הבנקים השנה ומהטבות ללקוחות במסגרת המתווה הצרכני הוולונטרי - בנטרול שניהם הרווח המתואם הגיע לכ-1.44 מיליארד שקל, עם תשואה להון של 16.3%.

הבנק ממשיך לצמוח בקצב יחסית מהיר. תיק האשראי לציבור הגיע לכ-413.6 מיליארד שקל, גידול של 13.5% לעומת הרבעון המקביל. הצמיחה המרכזית הגיעה מהאשראי העסקי שזינק בכ-24.7% - האשראי לעסקים גדולים קפץ בכ-31% והאשראי לעסקים בינוניים עלה בכ-26%. מזרחי-טפחות שמר גם על מובילותו בשוק המשכנתאות עם גידול של כ-9.2% בתיק ההלוואות לדיור. פיקדונות הציבור הגיעו לכ-450.7 מיליארד שקל, עלייה של כ-13%.

יחס היעילות עמד על 38.1%. הדירקטוריון אישר דיבידנד של כ-619 מיליון שקל, שהם 50% מרווחי הרבעון, בהתאם למדיניות החלוקה של הבנק. ברבעון ביצע הבנק שתי הנפקות בינלאומיות: בינואר גויסו 750 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים זרים בהנפקת כתבי התחייבות נדחים מסוג CoCo, ובהמשך החודש גויסו 700 מיליון דולר נוספים בהנפקת אגרות חוב - סך של כ-1.45 מיליארד דולר בתוך שבועיים.


פועלים - תשואה להון של 13%

בנק הפועלים פרסם לפני מספר ימים דוח לרבעון. הרווח הסתכם ב-2.1 מיליארד שקל, ירידה של כ-12.4% לעומת כ-2.42 מיליארד שקל ברבעון המקביל. הירידה נבעה בעיקר מסביבת ריבית ואינפלציה נמוכה יותר ומתשלום המס המיוחד שהוטל על הבנקים השנה. בנטרול המס, התשואה להון עמדה על 14%, לעומת 13% בדיווח הרשמי.

תיק האשראי צמח בכ-3.3% ואיכותו נשמרת: יחס ה-NPL עומד על 0.44% בלבד, וההוצאות להפסדי אשראי ירדו דרמטית לכ-35 מיליון שקל, לעומת כ-262 מיליון שקל ברבעון המקביל. הירידה נבעה מריקברי אצל מספר לווים ומשיפור במדדי הסיכון. יחס היעילות עמד על 36.6%, לעומת 35% ברבעון המקביל.

פיקדונות הציבור הסתכמו בכ-602.8 מיליארד שקל, עלייה של כ-1.7% מתחילת השנה. הדירקטוריון אישר חלוקה כוללת של כ-1.06 מיליארד שקל - 50% מרווחי הרבעון - מתוכם כ-850 מיליון שקל דיבידנד במזומן והיתרה ברכישה עצמית.

לגבי המס המיוחד: הפועלים מעריך שהשפעתו תסתכם בכ-950 מיליון שקל בשנת 2026 וכ-40 מיליון שקל ב-2027 - נתון שישפיע על הרווח הנקי בשנים אלו. להרחבה -  בנק הפועלים - רווח של 2.1 מיליארד שקל ברבעון - התשואה להון המתואמת - 14%

קריאה חשובה: בנק אוף אמריקה ממליץ לקנות את הפועלים: אפסייד של כ-25% כולל דיבידנד

קיראו עוד ב"שוק ההון"


הבינלאומי - תשואה של 13.2% להון

הבנק הבינלאומי סיים את הרבעון הראשון של 2026 עם רווח נקי של כ-480 מיליון שקל, ירידה של כ-9.4% לעומת כ-530 מיליון שקל ברבעון המקביל. התשואה להון עמדה על 13.2%, לעומת 15.7% אשתקד - אך בנטרול עודפי הון והיטל המס המיוחד, התשואה המתואמת הגיעה ל-16.7%.

הכנסות הריבית נטו ירדו בכ-5.5% לכ-1.09 מיליארד שקל, על רקע ירידת ריבית, שינויי מדד ושערי חליפין. מנגד, ההכנסות שאינן מריבית עלו בכ-8.6% לכ-558 מיליון שקל, בעיקר בזכות עמלות שקפצו בכ-9.2% לכ-464 מיליון שקל - תוצאה של הרחבת פעילות שוק ההון.

תיק האשראי צמח בכ-16% לעומת הרבעון המקביל והגיע לכ-155 מיליארד שקל. איכות האשראי נשמרת: יחס ה-NPL ירד לכ-0.42%, לעומת 0.46% בסוף 2025, ורבעון ללא הוצאות בגין הפסדי אשראי. סך תיק נכסי הלקוחות - כולל פיקדונות, ניירות ערך ונכסים פיננסיים - הגיע לכ-1.17 טריליון שקל, עלייה של כ-25% לעומת הרבעון המקביל.

יחס היעילות עלה ל-49.4%, לעומת 47.5% ברבעון המקביל - עלייה שנבעה בעיקר מהוצאות עמלות הקשורות לפעילות שוק ההון הגוברת ומהטבות ללקוחות במסגרת המתווה הוולונטרי. הדירקטוריון אישר דיבידנד של כ-240 מיליון שקל, כ-50% מרווחי הרבעון. להרחבה: הבינלאומי רשם ירידה בהכנסות וברווח, התשואה להון על 13.2%; יחלק 240 מליון שקל דיבידנד

דיסקונט - הגרוע במערכת

דיסקונט מציג את הדוח החלש במערכת הבנקאית: רווח נקי של כ-930 מיליון שקל, ירידה של כ-10.2% לעומת כ-1.04 מיליארד שקל ברבעון המקביל. גם בנטרול המס המיוחד הרווח ירד בכ-4.7%. התשואה להון צנחה ל-10.9% - הנמוכה במערכת, ונמוכה אפילו מזו של הבינלאומי שדיווח היום על 13.2%.

הכנסות הבנק ירדו בכ-3.9% לכ-3.12 מיליארד שקל. הכנסות הריבית נטו ירדו בכ-4.5% לכ-2.31 מיליארד שקל, בעיקר על רקע ירידת ריבית ושינויי מדד. הכנסות העמלות דווקא עלו בכ-14% לכ-589 מיליון שקל.

הסעיף שהכביד ביותר הוא ההוצאות להפסדי אשראי, שזינקו לכ-182 מיליון שקל - לעומת כ-52 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. העלייה נבעה מהחמרה בפרמטרי מאקרו ומצמיחה בתיק האשראי. תיק האשראי עמד על כ-295 מיליארד שקל, גידול של כ-8.5% לעומת מרץ 2025, כשהצמיחה המרכזית הגיעה מעסקים בינוניים שקפצו בכ-17.5%.

בצד החיובי, ההוצאות התפעוליות ירדו בכ-4.8% לכ-1.51 מיליארד שקל, בעיקר בזכות ירידה בהוצאות שכר. במסגרת תוכנית "דיסקונט 2030", הבנק מתכנן לצמצם כ-600 עובדים במהלך 2026 - ברבעון הראשון פרשו 85 עובדים ובמאי הוחלט להרחיב את ההסדר. הדירקטוריון אישר דיבידנד של כ-465 מיליון שקל - 50% מרווחי הרבעון. להרחבה: דיסקונט עם הדוח החלש במערכת: הרווח ירד ב-10.2%, התשואה להון ירדה ל-10.9%

 להרחבה: אבי לוי נכשל ועכשיו העובדים משלמים: דיסקונט מקפיא בונוסים ומכין קיצוצים

הוספת תגובה
19 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אנונימי 20/05/2026 06:57
    הגב לתגובה זו
    לאומי לדעתי השנה תזנק חזק צועדת לכיוון החיובי הנהלה מצוינת ובנק מאוד ריווחי ותחלק דיבידנדים לבעלי המניות
  • אנונימי 20/05/2026 10:16
    הגב לתגובה זו
    לאומי מניית עים עתיד לכיוון חיובי
  • 14.
    אין תחרותמדפיסים כסף על חשבון הציבור ובאישור הממשלה. (ל"ת)
    אנונימי 19/05/2026 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אנונימי 19/05/2026 15:54
    הגב לתגובה זו
    רק רגולציה שתכריח את הבנקים לשלם שכר ראוי לעובדים במקום רק לעשוק ולעשוק
  • 12.
    יורם 19/05/2026 13:06
    הגב לתגובה זו
    לדעתי לאומי השנה תגיע חזק כלפי מעלה ניהול מעולה בנק מאוד רווחי דיוידנדים לבעלי המניות
  • רמי 19/05/2026 14:51
    הגב לתגובה זו
    בנק מאוד מוצלח פניה לכיוון מעלה
  • 11.
    יעקב 19/05/2026 10:20
    הגב לתגובה זו
    יש מסים מיוחדים על הבנקים. .הבנקים מייקרים את העמלות הציבור משלם.פשוט
  • 10.
    אין על פרידמן (ל"ת)
    אבי 19/05/2026 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רותי 19/05/2026 10:15
    הגב לתגובה זו
    באמת דואג לאנשים
  • 8.
    אנונימי 19/05/2026 09:55
    הגב לתגובה זו
    הפתיעו דווח חיובי לאומי עים עתיד חיובי
  • אנונימי 19/05/2026 10:34
    הגב לתגובה זו
    אם טרם הצליח להקפיא את הבונוסים ולהתייעל לצמצם בכוח אדם
  • 7.
    אנונימי 19/05/2026 09:21
    הגב לתגובה זו
    פשוט בדיחה מדינה בהזיה
  • 6.
    רמי 19/05/2026 08:49
    הגב לתגובה זו
    כול הכבוד לאומי דווח מעולה
  • 5.
    האוצר שודד את הציבור על ידי מס על הבנקים (ל"ת)
    יעקב 19/05/2026 08:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 19/05/2026 08:44
    הגב לתגובה זו
    לאומי רווחים טובים דווח חיובי
  • 3.
    אנונימי 19/05/2026 08:40
    הגב לתגובה זו
    הבנק הכי יעיל ורווחי בישראל.
  • 2.
    רווח של הבנק הפסד של הלקוחות (ל"ת)
    אנונימי 19/05/2026 08:36
    הגב לתגובה זו
  • אם אתה משוכנע שהבנק תמיד מרוויח. תקנה מניות שלו. תהיה שותף לרווחים. לא צריך להתלונן. תרוויח יחד איתו (ל"ת)
    win win 19/05/2026 23:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 19/05/2026 08:16
    הגב לתגובה זו
    כשהעמלות כל כך גבוהות בטח הדוח טוב.