עבודה של סטודנט שנתנה לי אגרוף בבטן - "אין פרסום, אין שוק"
איגוד חברות הפרסום, הפועל למען קידום ענף הפרסום בישראל, החליט לצאת בקמפיין שמטרתו לקדם את הדימוי החיובי של המקצוע, ואת פרוייקט הגמר של מחזור קופי 12. הבריף נוצר כנגד דימויו השלילי של הפרסום, דימוי שגילו כגילו של הפרסום.
'הבצפר' של חברות הפרסום נרתם למשימה והחליט כי פרויקט הגמר של מסלול הקופירייטינג המסיים בקרוב, יוקדש לחיזוק הדימוי החיובי של הפרסום. הבריף שניתן לתלמידי הבצפר היה פתוח וחידד יתרונות רבים החל מהעובדה שהפרסום מסייע לצרכן להבדיל בין מוצרים, חושף את ההמון ליצירתיות, פותח את השוק לתחרות, מפתח את אמצעי המדיה, מאפשר מדיה חינם (עיתונים ואינטרנט), מעודד קידמה טכנולוגית וצמיחה כלכלית ועוד.
בתערוכת הסיום של קופי 12 שנערכה השבוע, הוצגו פתרונות קריאטיביים שכללו גם אינטרפרטציה של הבריף. ואכן, אפשר היה לראות מנעד רחב של נקודות השקפה לגבי שאלת חשיבותו ונחיצותו של הפרסום בחיינו. העבודות העניקו לפרסום תפקידים שונים, החל מזה שנותן לנו זמן-הליכה-לשירותים באמצע השידור, דרך זה שמבדר ומשעשע אותנו, זה שמקשט את קירות העיר וכלה בכלי קיבול רעיוני למסרים קשים, ארוכים ואפילו אפילו מכשיר לתקן את ה'אמת' עד לבלי הכר, כשהיא מכוערת.
אחת העבודות שנתנה לי אגרוף בבטן היא זו שאבקש להתעכב עליה. מדובר בעבודה של התלמיד דניאל פינטוס שסיסמתה "אין פרסום, אין שוק". העבודה מוצגת בשתי מודעות קונספט, באחת מופיע מסטיק ובאחרת קרטון חלב. הגומי והחלב שייכים לאותו מותג: מדינת ישראל. חותמת סמל המנורה מתנוסס על שני המוצרים והם קרויים "חלב" ו"גומי לעיסה". האריזה משדרת משהו דהוי וכבוי ושלש שפות מתנוססות עליה.
הפיצוח של פינטוס ברור והחזון צלול ורואה אל מעבר לאופק: אם אין פרסום, אין מבחר, אין תחרות על ליבו של הלקוח, אין מיתוג, אין נסיון לבדל את המוצר, לתת לו שמות סקסיים ושונים, אין שום מאמץ לעצב את המותג כך שיהיה שונה מהאחרים ודומה למגה מותגים בעולם הגדול. בסופו של דבר אין שום סיבה שהמדינה לא תיקח לידיה את הייצור.
אבל, הרעיון של "אין שוק" היה יכול להיעצר הרבה הרבה לפני תסריט האימים של פינטוס. אפשר היה סתם להראות מוצרים בלתי ממותגים במצב צבירה commodity. אפשר היה להראות מותגים לא ממש יפים, אפשר היה להראות צרכן שלא מבדיל בין מסטיק למסטיק אבל פינטוס הצליח, באמצעות 2 הדימויים הויזואליים, לספר סיפור ולברוא עולם שלם.
2 הדימויים, החלב וגומי הלעיסה, בחיוורון הלשוני ובעוני העיצובי שלהם, מביימים עולם שיכולתי לדמיין ולהשלים את החסר בו בקלי קלות. כוחו של פרסום טוב הוא לא רק לספר ולעדכן. מודעה איננה הודעה. פרסום טוב לוקח את הצרכן במשיכת מכחול אחת למרחב חדש, ושולח אותו להשלים את החסר באמצעות הדמיון. במרחב שיצרו שתי מודעות החלב והמסטיק, ראיתי בדמיוני רחובות ריקים ועגומים, 'צרכניה' אחת שמוכרת מצרכים ולא ממותגים שעל כולם מוטבעת המנורה. כולם בעברית,ערבית רוסית מסבירים איזה מצרך יש באריזה, כי כל האריזות נראות אותו דבר. הסוכר, המלח והקמח זהים מלבד המילה המודפסת, הקופאיות לבושות מדים של "אתא", רק שאתא מולאמת על ידי, נכון, מדינת ישראל. הטלוויזיה היא הטלוויזיה הממלכתית ועדיין יש קרייני רצף שקוראים את לוח השידורים.
הפיצוח
הפיצוח של דניאל פינטוס הצליח לעמוד בכמה אתגרים: לתת את התשובה הכי נכונה לשאלה 'מדוע פרסום', לנסח סיסמא ברורה ולא מתחכמת "בלי פרסום אין שוק". לראות יותר מצעד אחד קדימה וכמעט הכי חשוב: לצקת רגש אמיתי ולייצר דראמה. הפיתוי לתת תשובה כמעט נכונה, להיגרר לציניות וסרקאזם ולתת פתרונות שהם 'בסדר' גדול.
אחד הסודות בפיצוח סוגיה אסטרטגית הוא לא רק לתת את התשובה הנכונה, אלא להיות מסוגל לתת את התשובה הכי נכונה. מתוך הרבה אמיתות יש אחת שהיא הכי נכונה ולרוב היא זו שהכי קשה להיצמד אליה כי היא מטרידה ומסוכנת. והיא כזו כי היא לרוב מתייחסת לנקיק שטרם נסלל וטרם צעדנו בו. בשירו the road not taken מדבר רוברט פרוסט על החיים כדרך נצחית של "צמתים מתפצלות" עליהן עלינו לבחור, תמיד, בין הדרך בה הולך הרוב לבין דרך שמעטים, אם בכלל, הלכו בה. כל המהלכים השיווקיים שבוחרים בדרך "בה הולכים כולם" אינם בהכרח שגויים. הם פשוט לא "פורצי דרך" תרתי משמע.
להגיד שפרסום נחוץ כדי ללכת לעשות פיפי באמצע השידור זה לא שגיאה. נהפוך הוא - זה קונצנזוס. אבל אין כאן סלילה רעיונית של דרך חדשה. השאלה מדוע כל מסר צריך לטלטל היא שאלה כמעט ביולוגית. אנחנו זקוקים לריגוש הזה של ה-news כדי לבנות מוטיבציה. גם עובדה ידועה כמו זה שפרסום מעודד צמיחה של שוק או זה שתנובה זה הבית הישראלי - צריכה לטלטל אותנו כדי שנשגיח בה ולא נתעלם ממנה. הקמפיין האחרון של תנובה שמציג בתים המעוצבים כמו מגף או כמו טוסטר מצליח לתת זווית חדשה לרעיון ישן נושן. הבית שנראה כמו נעל של צנחן הוא דימוי סובייקטיבי של הילד שמספר את הסיפור. וכדי לספר על 'לגדול בבית ישראלי' שזה הכי ישן, נעשה שימוש בנאראטיב חדש. העיקר לא להכניס את המח לשגרה.
בתערוכה לא היתה עבודה אחת שלא "צדקה". כולן ענו על הבריף. כולן השיבו על השאלה מדוע צריך פרסום. חלק מהעבודות היו ציניות לגבי נחיצותו של הפרסום עד כדי כך שאפשר היה להבין מהן שלמעשה, אם נהיה לרגע רציניים, לא ממש צריך אותו. חלקן נתנו תשובות ישירות ויבשות מדי.
נכון. פרסום מקצר מסרים ארוכים וקשים. נכון מאד. אבל מאיזה עולם הוא "מציל" אותנו בכך? נכון, פרסום מיפה את קירות העיר ונכון, בלי שנהנה ממנו הוא לא ישפיע עלינו. אבל אם לא נהנה ממנו נוכל ליהנות מדברים אחרים נכון? נמצא לעצמינו סיפורים ותיאטראות אחרים לא כן? נכון שפרסום משמים הורג את העסק אבל זה לא מסביר מדוע בכל זאת צריך פרסום. זה לא לוקח עד לקצה את הסוגיה ומראה במה העולם היה שונה.
במקרה של עבודתו של פינטוס אפשר לראות שפרסום טוב נחוץ כדי להפוך עולם שהיה יכול להיות פחות טוב , לטוב יותר. פרסום טוב נחוץ כדי להצית את דימיונו וליבו של הצרכן, לעורר את תשוקתו לחידושים בקטגוריות בהן נדמה שכבר נעשה ונאמר הכל, ולהביאו למדף.
במקרה הספציפי ה'תשוקה' היא תשוקה למבחר הגדול וליכולת שלי לבחור.
ת'אמת? הפחיד אותי ולא בא לי לבחור בעולם ללא פרסום. הפרסום, מהבחינה הזו, הצליח..

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
