דיסקונט מעניק לעסקים הקטנים ומשרתי המילואים עד 100% החזר על עמלות וריביות
בנק דיסקונט מרחיב את תמיכתו בלקוחותיו בעלי העסקים הקטנים ומשרתי המילואים, באמצעות מתווה הקלות חדש ומשמעותי, במטרה לסייע להם להתמודד עם האתגרים הכלכליים הנובעים מהשלכות המלחמה המתמשכת. המתווה החדש מעניק לעסקים הקטנים ולמשרתי המילואים החזר משמעותי של
עד 100% על ריבית יתרות חובה (אוברדרפט), ריבית על הלוואות וכן על עמלות שייגבו בחשבון עו"ש, בכפוף לתנאי הבנק.
במסגרת המתווה, ייהנו בעלי העסקים הקטנים ומשרתי המילואים מהחזר מצטבר פוטנציאלי של עד 375 ש"ח בחודש, העשוי להגיע ליותר מ-1,000 ש"ח ברבעון. ההחזרים יוענקו באופן אוטומטי, ישירות לחשבונות הלקוחות, וללא כל צורך בפעולה יזומה מצידם. מתווה ההקלות החדש, אשר גובש בהמשך להמלצות בנק ישראל, יחל ב-1 לאפריל 2025, ויימשך בהתאם להמלצות בנק ישראל והחלטת הבנק.
בנק דיסקונט פעל באופן מיידי עם
פרוץ המלחמה על מנת לסייע ללקוחותיו והעניק להם סדרת הקלות באשראי ופתרונות פיננסיים מגוונים. הבנק יצר מעטפת סיוע מקיפה, הן במסגרת המתווה של בנק ישראל והן באמצעות הקלות נוספות וייחודיות. היקף התמיכה בלקוחות ובקהילה בסוף שנת 2024 הסתכם בכ-404 מיליון ש"ח.
אסף אלדר, ראש החטיבה הבנקאית בדיסקונט, אמר: "מתווה ההקלות החדש הוא ביטוי נוסף להערכה העמוקה שלנו לתרומתם של בעלי העסקים הקטנים ומשרתי המילואים. אנו רואים חשיבות עליונה בהענקת רשת ביטחון כלכלית ופתרונות פיננסיים מותאמים לצרכיהם, אשר יאפשרו
להם להמשיך לצמוח ולחזק את חוסנה של הכלכלה הישראלית".
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
