המאבק בפיראטים מחריף: ארה"ב שוקלת לתקוף בסומלייה, הפיראטים מבטיחים נקמה
פיראטים סומליים נשבעו לתקוף ספינות אמריקניות וצרפתיות ובכך לנקום את מותם של חמשת אנשי צוותם שנהרגו בשני מבצעי חילוץ שהאחרון בהם כלל את שיחרורו של קפטן אמריקני אמש.
"צרפת וארה"ב ילמדו לקחים שלא ישכחו", אמר מוחמד האשי יאסין, הרואה עצמו כדוברם של הפיראטיים הסומליים, בראיון טלפוני לסוכנות בלומברג. "אנו נתייחס לכל מדינה כפי שהיא מתייחסת אלינו.
אמש הרגו צלפים אמריקניים שלושה פיראטים סומליים והצילו קפטן של ספינה אמריקנית שהיה מוחזק בשבי למשך חמישה ימים. יומיים קודם לכן הרגו צלפים צרפתיים שני סומליים במבצע בו השתלטו כוחות קומנדו על יאכטה שנחטפה ושיחרורו ארבעה בני ערובה צרפתיים.
נסיון חטיפת אוניות ומיכליות נפט אינו דבר חדש כל-כך באיזור סומלייה. לפני כעשרה ימים דווח כי פיראטים ניסו לחטוף אונייה של חברת צים כשזו שטה במרחק של 700 קילומטרים מחופי סומאליה. הפיראטים פתחו באש על האונייה ואף ניסו לטפס עליה, אך ללא הצלחה.
צבא ארה"ב שוקל לפעול
בעקבות האירועים האחרונים, צבא ארצות הברית שוקל לתקוף בסיסים של פיראטים סומליים ולסייע לסומליים לגרש את חוטפי האוניות מחופיה המזרחיים של אפריקה.
הצבא האמריקני שוקל אף לסייע לממשלת סומלייה לאמן כוחות ביטחון ולפתח משמר חופים משלה, כך לדברי בכירים במשרד ההגנה האמריקני. נציין כי משרד ההגנה האמריקני אמר כי לא נשקלת שליחת כוחות גדולים למדינה.
שנה טובה לפיראטים
"הפיראטים היו היחידים להם שנת 2008 הייתה טובה", כך אמר קריספין קוס, יועץ ביטחון באוליב גרופ מדובאי לסוכנות הידיעות AP. לאחרונה פורסם כי מחיר פרמיות הביטוח למיכליות שבוחרות בנתיב באיזור סומלייה עולה בעקבות האירועים האחרונים.
חברות הביטוח גובות לרוב פרמייה גבוהה יותר למיכליות שמבקשות לשוט בנתיבים מסוכנים יחסית, כמו דרך מפרץ עדן לים האדום. לפי נתוני משרד התחבורה האמריקני, שינוי הנתיב ועקיפת האיזור תוך עקיפת יבשת אפריקה בדרכה של המיכלית לארה"ב יגרום לצניחה של כ-26% בכמות הנפט השנתית, מכיוון שהוא ארוך יותר.
עומר הנדסה (תשקיף חברה)עומר הנדסה מתקרבת לבורסה - התמחור סביר
למרות שחיקה ברווחיות התפעולית, גירעון בהון החוזר ומכירת מניות של הבעלים, התמחור נראה על פניו נוח - שווי לפני ההנפקה של 1.1 מיליארד ורווח מייצג של כ-85 מיליון - מכפיל רווח של כ-13
חברת עומר הנדסה, נערכת ל-IPO בבורסה המקומית. החברה היא קבלן ויזם ומסתבר שהיא גדולה יחסית, למרות שהנוכחות התקשורתית שלה נמוכה. היא צפויה להיות אחת ההנפקות הגדולות בנדל"ן השנה. ההנפקה כוללת גיוס של כ-300 מיליון שקל לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד שקל (אחרי הכסף), כאשר כ-120 מיליון שקל יזרמו לכיסם של בעלי השליטה באמצעות הצעת מכר. יתרת הסכום, כ-180 מיליון שקל, תשמש את החברה למימון פרויקטים חדשים והרחבת פעילותה. זה אקזיט משמעותי לבעלי השליטה ולרוב זה תמרור אזהרה. הנפקות זה מצב של א-סימטריה במידע. המוכרים- מנפיקים יודעים הרבה יותר מהקונים.
הבעיה שהקונים - גופים מוסדיים, עמוסים במזומנים ואין להם מה לעשות בכסף. הם מחפשים השקעות חדשות ומקדמים את שוק ההנפקות. עומר, היא שחקנית בשוק התשתיות והייזום ועל פניו מונפקת בתמחור סביר. הדוח רווח והפסד שלה אומנם מציג שחיקה ברווחיות אך הצבר גדל והרווחיות עדיין טובה. הרווח המייצג 85-90 מיליון שקל בשנה ושווי של 1.1 מיליארד שקל (לפני הכסף) מבטא מכפיל רווח סביר של 13.
אם החברה תמשיך לממש את הצבר ולצמוח, ובמקביל הרווחים יעלו, זו יכולה להיות השקעה שמתאימה למוסדיים ולמשקיעים בכלל, אבל צריך לזכור ששוק הקבלנות והיזמות חלש עכשיו, שלחברה יש גירעון בהון החוזר, אם כי זה לא נורא כאשר אתה יודע לקבל מקורות של מזומנים או כאשר ההון החוזר השלילי במאזן (נכסים שוטפים פחות התחייבויות שוטפות) הן לאורך זמן שליליים, כלומר מתגלגלים במאזן ואין צורך לשלם באמת את ההתחייבויות השוטפות.
חלק גדול מאוד מהקבלנים וחברות התשתיות נמצאות במצב כזה, הוא לא בהכרח מעיד על קשיים או בעיות פיננסיות. בכל מקרה, עומר הוקמה ב-1997 על ידי עומר רוזנבלט, שמשמש כיום כיו"ר. בעלי השליטה כוללים גם את ברוך חדד וזאב סלנט, המכהנים כמנכ"לים משותפים ומחזיקים יחד בכ-82% מהמניות, בחלוקה שווה ביניהם. ארבעה עובדים בכירים מחזיקים ביתרת המניות.
עומר הנדסה מתמקדת בביצוע מיזמי בנייה בתחומי התעשייה, המלונאות, המסחר והמגורים, לצד ייזום נדל"ן למגורים והשקעה. מאז הקמתה, ביצעה החברה למעלה מ-170 פרויקטים בהיקף של כ-2.4 מיליון מ"ר, כולל מבנים מורכבים כמו מגדל ART של הפניקס בבני ברק, מגדלי בסר ברמת גן, קניון רמות בירושלים, בסר סיטי בפתח תקווה ומגדל צ'מפיון בבני ברק.
