דן הלמן: "על המשקיע השמרן לשמור על תיק אג"ח ממשלתי בעל מח"מ בינוני-קצר"

כלכלני לידר שוקי הון: בנק ישראל צפוי להמשיך לקנות מט"ח (לאור הירידה ביתרות), גורם התומך בהמשך הפיחות בשקל
קובי ישעיהו |

"שוק ההון המקומי צפוי לפתוח את השבוע במגמה שלילית על בסיס הירידות בשווקים בעולם. אמנם, מצבה של ישראל טוב יותר מאשר מדינות המערב הן מבחינת המגזר הבנקאי והן מבחינת הכלכלה הראלית, אך ישראל היא חלק מהעולם. " כך אומר דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות.

בסקירה השבועית של בית ההשקעות צופה הלמן המשך של שוק מניות תנודתי עם מגמה שלילית בטווח הקצר. יחד עם זאת, כל אינדיקציה חיובית ממשית תשלח את השווקים בעולם למיני ראלי ואחריהם גם את הבורסה בתל-אביב.

"בשוק האג"ח אי הוודאות עדיין שולטת." אומר הלמן. "קרנות המנוף נכנסות לישורת האחרונה כאשר נכון לעכשיו מדובר על אשראי של 4 מיליארד שקל לחברות. השאלה היא מה התוצאות שיניב סכום לא מבוטל זה והאם השפעתו תהיה נקודתית על מספר חברות בודדות או שמא ישליך על שוק האג"ח כולו.

בנוסף, טרם רואים בשוק השפעה של רכישת האג"ח הממשלתי ע"י בנק ישראל. כפי שנראה כרגע, לתשואה על אג"ח לעשר שנים בארה"ב השפעה גבוהה יותר על השחרים מאשר בנק ישראל. לאור המצב בארץ, והורדות הריבית בעולם הצפי הינו להמשך הורדות ריבית של בנק ישראל.

לסיכומו של דבר, אומר הלמן, "אי הוודאות בשוק האג"ח הינו גבוהה ולכן ולהערכתנו על המשקיע השמרן לשמור על תיק אג"ח ממשלתי בעל מח"מ בינוני-קצר כאשר החלוקה זהה בין האפיק הצמוד לשיקלי. לאלו המאמינים כי השיווק האגרסיבי לטובת האפיק השיקלי הקצר יוצר הזדמנות, כדאי לתת משקל יתר קל לאפיק הצמוד. אלו המעוניינים בתשואה קצת יותר גבוהה, כדאי להוסיף אג"ח חברות בדירוג גבוה ובבחירה סלקטיבית דהיינו, לא סלי תל-בונד."

לדברי הלמן, ככל שהלחץ על השווקים הפיננסים בארה"ב ממשיך, כך ממשיכה להתנפח בועת האג"ח הממשלתי הארוך בארה"ב. "החשש הוא שככל שבועה זו תתנפח כך הפיצוץ שלה עלול להיות קטלני יותר לשווקים הפיננסים והריאליים גם יחד. ייתכן וזאת הסיבה בעטיה משחרר לאחרונה הנשיא ברק אובמה הצהרות חיוביות לגבי שוק המניות וההזדמנויות הכרוכות בו למשקיעים לטווח הארוך." מסביר הלמן.

מלידר שוקי הון נמסר כי בשבוע האחרון שוק האג"ח אופיין על ידי ירידה קלה בתשואות למעט השחר הארוך. העקום נעשה תלול עוד יותר, מה שתומך בירידת תשואות ארוכות. "שוק האג"ח חושש מגירעון גדול השנה וממשלה צרה תתקשה לבצע מדיניות תקציבית אמינה. יחד עם זאת, בשלושת החודשים הקרובים האוצר לא צפוי ליצור לחץ על שוק האג"ח עם היקף הנפקות מעט גבוה מסך הפדיון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.