כלכלה ירוקה: מצרפים את הפנצ'ריות למאבק

חוק חדש אשר יטיל את האחריות למיחזור וסילוק הצמיגים על היצרנים והיבואנים צפוי לשדרג את ענף המיחזור בישראל. האם נגמר עידן הצמיגים בהפגנות?
תומר אלטוס |

גלי החום הקשים שתקפו אותנו בקיץ, גלי החום שתקפו את מזרח אירופה והשיטפונות הקשים שאירעו בברטניה הזכירו לנו שהגנה על הסביבה ואיכות הסביבה אינם רעיונות של ילדי הפרחים עם רסטות ושרוולים, אלא צורך קיומי אשר חייבים לנקוט בו על מנת להגן על כדור הארץ ועל אורח חיינו. אחד המפגעים הסביבתיים הגדולים ביותר שיוצרו על ידי האדם הוא הצמיג, משום שבניגוד לחומרים רבים אחרים הצמיג אינו מתכלה.

המשרד להגנת הסביבה מסר כי מידי שנה יוצאים משימוש בישראל כ-3 מיליון צמיגים. צמיגים יוצאים משימוש כתוצאה מבלאי טבעי, תקרים וכדומה (או שהם משמשים כיד ימינו של המפגין המתוסכל שהחליט לשרוף צמיגים כאקט הפגנתי...).

ביום 1.2.07 חוקקה כנסת ישראל את החוק לסילוק ולמיחזור צמיגים, התשס"ז –2007 מטרתו של החוק היא להסדיר סילוק ומיחזור של צמיגים על מנת למנוע את המפגעים הסביבתיים הכרוכים בהשלכה לא מסודרת שלהם, ובכך ליצור חיסכון בחומרי גלם.

החוק מטיל את האחריות למיחזור וסילוק הצמיגים על היצרן או היבואן, בהתאם ל"עיקרון אחריות היצרן". נקבע שיצרני ויבואני הצמיגים יהיו אחראים לאסוף את הצמיגים לאחר גמר השימוש בהם ולהעבירם לאתרי פסולת. החוק קבע מהלך הדרגתי של שש שנים שבסופו יחויבו היצרנים והיבואנים למחזר את כל הצמיגים שאספו.

כמו כן, קבע המחוקק כי על בעלי עסקים לממכר ולתיקון צמיגים, כגון פנצ'רמאכרים, לאחסן את הצמיגים באופן שימנע מפגע סביבתי ולפנות באופן סדיר את הצמיגים אל יבואני ויצרני הצמיגים על מנת שלא יווצרו מאגרי צמיגים.

תוצרים מקובלים של תעשיית מיחזור הצמיגים הינם: מרצפות גומי לגני משחקים לילדים, ייצור אבקת גומי. כמו כן, ניתן לעשות שימוש בצמיגים שיצאו מכלל שימוש בדרכים נוספות כגון: הוספתם לאספלט לסלילת כבישים על מנת לסלול כבישים שקטים ושימוש בצמיגים כתחליפי דלק.

כל הכותרות

נראה איפוא, כי בישראל עתידה לקום תעשיית מיחזור שתקלוט צמיגים משומשים ותהפוך אותם למוצרים חדשים. אין כל ספק כי תעשיה שכזו תפתח את תחום המיחזור, תצמצם את השלכת הפסלות ותמזער את הנזק שאנו גורמים לסביבה.

*מאת עו"ד תומר אלטוס/משרד עו"ד אדורם ושות'

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה