80% מנוטלי המשכנתאות אינם מודעים לעלות הריבית

כך סבור מנכ"ל משותף בחברת AMG. לדבריו, "לווים מתעניינים בשני דברים עיקריים: גובה ההחזר החודשי ואחוז הריבית על המשכנתא. הבנק לא טורח להבהיר להם מה משמעות הריבית אותה הם לוקחים
דרור איטח |

מבדיקה שערכה חברת AMG מודלים כלכליים, עולה כי 80% מנוטלי המשכנתאות אינם מודעים לעלות הכללית של הריבית אותה הם משלמים על ההלוואה, ויודעים לומר רק מה גובה הריבית באחוזים. לדברי מנכ"ל משותף בחברת AMG, גיל רופא, תופעה זו די נפוצה היות ונוטל משכנתא ממוצע קובע את גובה המשכנתא שלו על פי שני פרמטרים עיקריים, שסכום הריבית בשקלים אינו אחד מהם.

לדבריו, "לווים מתעניינים בשני דברים עיקריים: גובה ההחזר החודשי ואחוז הריבית על המשכנתא. הבנק לעומת זאת, לא טורח להבהיר להם מה משמעות הריבית אותה הם לוקחים מבחינה כספית וכי כדאי להם לעיתים להוסיף כמה מאות שקלים להחזר החודשי ובכך, לקצר את תקופת ההלוואה ולהוריד את סכום תשלום הריבית בכמה עשרות אלפי שקלים - מדובר בסכומים גדולים מאוד עבור הלווים, שבמקום להתייעץ עם מומחי משכנתאות, מעדיפים לגשת ישירות לבנק".

גיל רופא נותן כדוגמא אדם אשר נטל משכנתא של 300 אלף שקל ש"ח, בריבית של 4.7% לעשרים שנה: "אדם כזה ישלם לבנק החזר חודשי של 1930 שקל, כאשר גובה הריבית (לא כולל הקרן עצמה) יעמוד על כ-163 שקל. לעומת זאת, אם יוסיף 395 שקל להחזר החודשי שלו, ויוריד חמש שנים מההלוואה, הוא יוכל לקבל אחוז ריבית נמוך יותר, שיוריד את גובה סכום הריבית לכ-113 אלף שקל - חיסכון של כ-50 אלף שקל.

לדבריו, כמובן שלבנק משתלם יותר שלא לערוך טבלאות השוואה מעין אלו, בכדי לשכנע את הלווים ליטול משכנתא לתקופה ארוכה יותר ובכך, להגדיל את גובה תשלומי הריבית לבנק".

רופא סבור, כי נוטלי משכנתאות רבים אינם מודעים לעובדה כי בכל פרומיל שחברה מקצועית לייעוץ משכנתאות יכולה להוריד, הם יכולים לחסוך סכום ממוצע של 6000 שקל: "בהחזר החודשי כמעט ולא מרגישים בהבדל, אולם בסיכום הכללי, הלווה משלם כמה אלפי שקלים פחות ממה שהיה אמור לשלם. על כן, חשוב מאוד להתייעץ עם האנשים הנכונים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.