בלמים חדשים מרצדס
צילום: יצרן

במקום להמציא את הגלגל - מרצדס ממציאה מחדש בלמים

מרצדס חשפה פיתוח חדש המחליף את מערכת הבלמים המסורתית של כלי רכב, ומצהירה כי המערכת החדשה היא ללא טיפול והחלפת חלפים. כרגע רק עבור כלי רכב חשמליים. 
יואב פולס | (1)
נושאים בכתבה מרצדס

IN DRIVE BRAKES  - מרצדס ממציאה מערכת בלימה חדשה המותאמת לכלי רכב חשמליים, ומכניסה את רכיבי הבלימה לתוך מערכת ההנעה.

מערכות בלימה (מעצורים) מסורתיות משתמשות ברפידות הנלחצות אל עבר דיסק, יוצרות חיכוך (וחום ואבק בלמים) ובכך מביאות להאטה של הרכב.

כלי רכב חשמליים יכולים להאט תוך כדי שימוש בבלימה רגנרטיבית, שהיא למעשה בלימה המתקבלת באמצעות המנוע החשמלי של המכונית. הבלימה הרנגרטיבית גם מונעת שימוש במעצורים הרגילים של הרכב ושחיקתם (זוכרים את המשפט שכמעט כל בעל רכב שומע במוסך "חייבים להחליף רפידות / חייבים לחרוט צלחות" ?) וגם מייצרת חשמל חזרה לסוללה של הרכב.

נהיגה נכונה ברכב חשמלי מחייבת אימוץ של הבלימה הרגנרטיבית, הן כדי לאחזר חשמל לסוללה, והן כדי לחסוך בשימוש בבלמים המסורתיים של הרכב.

בעבר היו כבר נסיונות, חלקם יושמו בייצור נרחב לשינוי מערכת הבלמים של כלי רכב, כך שרכיבי הבלימה לא יהיו מורכבים עם הגלגלים. המבוגרים מעט אולי זוכרים את הפתרונות של אלפא רומיאו משנות ה 70' ותחילת ה 80' בהם דיסק הבלימה, הקאליפרים והרפידות היו ביציאה מתיבת ההילוכים. בלנדרובר יישמו לאורך שנים פתרון אחר בו מעצור היד היה מפעיל נעלי בלימה על תוף שהיה מורכב על הדרייבשאפט האחורי של הרכב, ולא מותח את המעצורים.

מרצדס לוקחים עכשיו את נושא הבלימה המסורתית בכלי רכב חשמליים צעד נוסף קדימה, עם מערכת שלדבריהם היא סגורה, ללא טיפול, ללא החלפה לאורך כל חיי הרכב, ונטולת אבק בלימה מזהם. מי שרוצה להבין את נושא האבק הנוצר בתהליך הבלימה, זה בדיוק אותו 'פיח' שחור שנשאר לכם על האצבעות כשאתם מבריגים החוצה את פקק הפלסטיק הקטן כשאתם מנפחים את הצמיגים הקדמיים. מרצדס גם נערכים לתקנות פליטת מזהמים יורו 7 שיכנסו לתוקף ב 2026, ואשר לוקחות בחשבון לא רק את פליטת המזהמים מהאגזוז, אלא גם את החלקיקים הנפלטים משחיקה של הבלמים ומשחיקת הצמיגים.

הפתרון של מרצדס הוא שחלף קאליפר מסורתי ורפידות בלימה הננעלות על הדיסק, ההאטה שמתקבלת הינה באמצעות לחיצה של דיסקית בלימה מסתובבת לעבר דיסק מקובע ובכך נוצר חיכוך, המעט את התנועה הסיבובית. לדברי מרצדס מדובר במערכת סגורה לחלוטין נטולת אחזקה או טיפול לאורך כל חיי הרכב. בנוסף מציינים במרצדס מספר יתרונות נוספים למערכת החדשה. המערכת מקוררת מים, ומכיוון שכך אין חשש לתופעת דעיכת עוצמת הבלימה כאשר המעצורים מתחממים לאחר שימוש ממושך ואגרסיבי. בנוסף, המערכת מקטינה את המשקל הבלתי מוקפץ (משקל רכיבים שלא נתמכים על ידי מערכת בולמי הזעזועים והקפיצים של הרכב) ובכך משפרת את ההיגוי של הרכב. אבל היתרונות של פתרון הבלימה החדיש של מרצדס לא נעצרים כאן. מערכת בלימה מסורתית מייצרת התנגדות לאוויר ומגדילה את מקדם הגרר של הרכב. הכנסת מערכת הבלימה אל תוך מערכת סגורה מקטינה את מקדם הגרר של הרכב ובכך חוסכת גם באנרגיה.

גם תחום העיצוב יוצא נשכר מהמערכת החדשנית של מרצדס, בכך שמעצבי חישוקים יכולים עכשיו להתעלם מהמגבלות שהביאה עימה מערכת הבלימה המסורתית, ועכשיו יוכלו לעצב גם חישוקים ייחודיים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מואיז 05/12/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    כמו לנסות ליצור מערכת מחליפה לווישרים
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.