בלמים חדשים מרצדס
צילום: יצרן

במקום להמציא את הגלגל - מרצדס ממציאה מחדש בלמים

מרצדס חשפה פיתוח חדש המחליף את מערכת הבלמים המסורתית של כלי רכב, ומצהירה כי המערכת החדשה היא ללא טיפול והחלפת חלפים. כרגע רק עבור כלי רכב חשמליים. 
יואב פולס | (1)
נושאים בכתבה מרצדס

IN DRIVE BRAKES  - מרצדס ממציאה מערכת בלימה חדשה המותאמת לכלי רכב חשמליים, ומכניסה את רכיבי הבלימה לתוך מערכת ההנעה.

מערכות בלימה (מעצורים) מסורתיות משתמשות ברפידות הנלחצות אל עבר דיסק, יוצרות חיכוך (וחום ואבק בלמים) ובכך מביאות להאטה של הרכב.

כלי רכב חשמליים יכולים להאט תוך כדי שימוש בבלימה רגנרטיבית, שהיא למעשה בלימה המתקבלת באמצעות המנוע החשמלי של המכונית. הבלימה הרנגרטיבית גם מונעת שימוש במעצורים הרגילים של הרכב ושחיקתם (זוכרים את המשפט שכמעט כל בעל רכב שומע במוסך "חייבים להחליף רפידות / חייבים לחרוט צלחות" ?) וגם מייצרת חשמל חזרה לסוללה של הרכב.

נהיגה נכונה ברכב חשמלי מחייבת אימוץ של הבלימה הרגנרטיבית, הן כדי לאחזר חשמל לסוללה, והן כדי לחסוך בשימוש בבלמים המסורתיים של הרכב.

בעבר היו כבר נסיונות, חלקם יושמו בייצור נרחב לשינוי מערכת הבלמים של כלי רכב, כך שרכיבי הבלימה לא יהיו מורכבים עם הגלגלים. המבוגרים מעט אולי זוכרים את הפתרונות של אלפא רומיאו משנות ה 70' ותחילת ה 80' בהם דיסק הבלימה, הקאליפרים והרפידות היו ביציאה מתיבת ההילוכים. בלנדרובר יישמו לאורך שנים פתרון אחר בו מעצור היד היה מפעיל נעלי בלימה על תוף שהיה מורכב על הדרייבשאפט האחורי של הרכב, ולא מותח את המעצורים.

מרצדס לוקחים עכשיו את נושא הבלימה המסורתית בכלי רכב חשמליים צעד נוסף קדימה, עם מערכת שלדבריהם היא סגורה, ללא טיפול, ללא החלפה לאורך כל חיי הרכב, ונטולת אבק בלימה מזהם. מי שרוצה להבין את נושא האבק הנוצר בתהליך הבלימה, זה בדיוק אותו 'פיח' שחור שנשאר לכם על האצבעות כשאתם מבריגים החוצה את פקק הפלסטיק הקטן כשאתם מנפחים את הצמיגים הקדמיים. מרצדס גם נערכים לתקנות פליטת מזהמים יורו 7 שיכנסו לתוקף ב 2026, ואשר לוקחות בחשבון לא רק את פליטת המזהמים מהאגזוז, אלא גם את החלקיקים הנפלטים משחיקה של הבלמים ומשחיקת הצמיגים.

הפתרון של מרצדס הוא שחלף קאליפר מסורתי ורפידות בלימה הננעלות על הדיסק, ההאטה שמתקבלת הינה באמצעות לחיצה של דיסקית בלימה מסתובבת לעבר דיסק מקובע ובכך נוצר חיכוך, המעט את התנועה הסיבובית. לדברי מרצדס מדובר במערכת סגורה לחלוטין נטולת אחזקה או טיפול לאורך כל חיי הרכב. בנוסף מציינים במרצדס מספר יתרונות נוספים למערכת החדשה. המערכת מקוררת מים, ומכיוון שכך אין חשש לתופעת דעיכת עוצמת הבלימה כאשר המעצורים מתחממים לאחר שימוש ממושך ואגרסיבי. בנוסף, המערכת מקטינה את המשקל הבלתי מוקפץ (משקל רכיבים שלא נתמכים על ידי מערכת בולמי הזעזועים והקפיצים של הרכב) ובכך משפרת את ההיגוי של הרכב. אבל היתרונות של פתרון הבלימה החדיש של מרצדס לא נעצרים כאן. מערכת בלימה מסורתית מייצרת התנגדות לאוויר ומגדילה את מקדם הגרר של הרכב. הכנסת מערכת הבלימה אל תוך מערכת סגורה מקטינה את מקדם הגרר של הרכב ובכך חוסכת גם באנרגיה.

גם תחום העיצוב יוצא נשכר מהמערכת החדשנית של מרצדס, בכך שמעצבי חישוקים יכולים עכשיו להתעלם מהמגבלות שהביאה עימה מערכת הבלימה המסורתית, ועכשיו יוכלו לעצב גם חישוקים ייחודיים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מואיז 05/12/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    כמו לנסות ליצור מערכת מחליפה לווישרים
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.