
במקום להמציא את הגלגל - מרצדס ממציאה מחדש בלמים
IN DRIVE BRAKES - מרצדס ממציאה מערכת בלימה חדשה המותאמת לכלי רכב חשמליים, ומכניסה את רכיבי הבלימה לתוך מערכת ההנעה.
מערכות בלימה (מעצורים) מסורתיות משתמשות ברפידות הנלחצות אל עבר דיסק, יוצרות חיכוך (וחום ואבק בלמים) ובכך מביאות להאטה של הרכב.
כלי רכב חשמליים יכולים להאט תוך כדי שימוש בבלימה רגנרטיבית, שהיא למעשה בלימה המתקבלת באמצעות המנוע החשמלי של המכונית. הבלימה הרנגרטיבית גם מונעת שימוש במעצורים הרגילים של הרכב ושחיקתם (זוכרים את המשפט שכמעט כל בעל רכב שומע במוסך "חייבים להחליף רפידות / חייבים לחרוט צלחות" ?) וגם מייצרת חשמל חזרה לסוללה של הרכב.
נהיגה נכונה ברכב חשמלי מחייבת אימוץ של הבלימה הרגנרטיבית, הן כדי לאחזר חשמל לסוללה, והן כדי לחסוך בשימוש בבלמים המסורתיים של הרכב.
בעבר היו כבר נסיונות, חלקם יושמו בייצור נרחב לשינוי מערכת הבלמים של כלי רכב, כך שרכיבי הבלימה לא יהיו מורכבים עם הגלגלים. המבוגרים מעט אולי זוכרים את הפתרונות של אלפא רומיאו משנות ה 70' ותחילת ה 80' בהם דיסק הבלימה, הקאליפרים והרפידות היו ביציאה מתיבת ההילוכים. בלנדרובר יישמו לאורך שנים פתרון אחר בו מעצור היד היה מפעיל נעלי בלימה על תוף שהיה מורכב על הדרייבשאפט האחורי של הרכב, ולא מותח את המעצורים.
מרצדס לוקחים עכשיו את נושא הבלימה המסורתית בכלי רכב חשמליים צעד נוסף קדימה, עם מערכת שלדבריהם היא סגורה, ללא טיפול, ללא החלפה לאורך כל חיי הרכב, ונטולת אבק בלימה מזהם. מי שרוצה להבין את נושא האבק הנוצר בתהליך הבלימה, זה בדיוק אותו 'פיח' שחור שנשאר לכם על האצבעות כשאתם מבריגים החוצה את פקק הפלסטיק הקטן כשאתם מנפחים את הצמיגים הקדמיים. מרצדס גם נערכים לתקנות פליטת מזהמים יורו 7 שיכנסו לתוקף ב 2026, ואשר לוקחות בחשבון לא רק את פליטת המזהמים מהאגזוז, אלא גם את החלקיקים הנפלטים משחיקה של הבלמים ומשחיקת הצמיגים.
הפתרון של מרצדס הוא שחלף קאליפר מסורתי ורפידות בלימה הננעלות על הדיסק, ההאטה שמתקבלת הינה באמצעות לחיצה של דיסקית בלימה מסתובבת לעבר דיסק מקובע ובכך נוצר חיכוך, המעט את התנועה הסיבובית. לדברי מרצדס מדובר במערכת סגורה לחלוטין נטולת אחזקה או טיפול לאורך כל חיי הרכב. בנוסף מציינים במרצדס מספר יתרונות נוספים למערכת החדשה. המערכת מקוררת מים, ומכיוון שכך אין חשש לתופעת דעיכת עוצמת הבלימה כאשר המעצורים מתחממים לאחר שימוש ממושך ואגרסיבי. בנוסף, המערכת מקטינה את המשקל הבלתי מוקפץ (משקל רכיבים שלא נתמכים על ידי מערכת בולמי הזעזועים והקפיצים של הרכב) ובכך משפרת את ההיגוי של הרכב. אבל היתרונות של פתרון הבלימה החדיש של מרצדס לא נעצרים כאן. מערכת בלימה מסורתית מייצרת התנגדות לאוויר ומגדילה את מקדם הגרר של הרכב. הכנסת מערכת הבלימה אל תוך מערכת סגורה מקטינה את מקדם הגרר של הרכב ובכך חוסכת גם באנרגיה.
גם תחום העיצוב יוצא נשכר מהמערכת החדשנית של מרצדס, בכך שמעצבי חישוקים יכולים עכשיו להתעלם מהמגבלות שהביאה עימה מערכת הבלימה המסורתית, ועכשיו יוכלו לעצב גם חישוקים ייחודיים.
- 1.מואיז 05/12/2024 08:40הגב לתגובה זוכמו לנסות ליצור מערכת מחליפה לווישרים

מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר
ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.
אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.
חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות.
אז מי על הפרק:
לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

מלחמת מחירים כבר כאן- דגם מוזל לג'אקו 7 PHEV
רק אתמול חשפנו את הדגם המוזל של הצ'רי טיגו 7 פלאג אין הייבריד, והיום מודיעה כלמוביל על דגם חדש ומוזל לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד, ששיווקו יחל בקרוב במחיר של 180.0 אש"ח, הוזלה של 10,000 ש"ח.
מלחמת מחירים כבר כאן.
אז זה דווקא לא ראינו בא, אבל מלחמת מחירים בענף הרכב כבר כאן.
דגם מוזל לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד
כלמוביל יבואנית דגמי ג'אקו לישראל הודיעה על תחילת שיווק גירסה מוזלת לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד. הגירסה החדשה תיקרא Elegance והיא תשווק במחיר של 180.0 אש"ח, לצד רמות הגימור הקיימות Premium ו Luxury. המחיר החדש משקף הפחתת מחיר של 10,000 ₪ בהשוואה לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד ששווק עד עתה בהצלחה מרשימה. הג'אקו 7 מסר בשבעת החודשים הראשונים של 2025 כ – 9500 יחידות, מהן לא פחות מ 7900 יחידות מדגם הפלאג אין הייבריד ועוד 1600 יחידות מדגמי הבנזין.
הג'אקו 7 פלאג אין הייבריד Elegance שומר על כל המאפיינים הטכניים של הג'אקו 7, כלומר מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר בשילוב עם מנוע חשמלי. ההספק המשולב הרשמי עומד על 342 כ"ס והמומנט המשולב 53.5 קג"מ. לג'אקו 7 פלאג אין סוללה בקיבולת 18.3Kwh וטווח חשמלי מוצהר של 91 ק"מ. הסוללה ניתנת לטעינה איטית AC בהספק של עד 6.6Kw (טעינה בבית תלת פאזי רגיל תבוצע בהספק של כ- 3.3Kw), וטעינה מהירה בהספק של עד 40Kw.
בתמורה להפחתת המחיר בגובה 10,000 ₪ יש כמובן הפחתת איבזור דוגמת מצלמות 540°, ויתור על כיוון חשמלי למושב הנהג והנוסע, ריפודי בד חלף ריפודי עור טבעוני, תאורת אווירה, גג פנורמי חשמלי, קיפול מארות אוטומטי ועוד. בתחום הבטיחות זהה דגם ה Elegance לשני הדגמים הבכירים של הג'אקו 7, למעט כרית אוויר שמינית לברכי הנהג. יתר המערכות זהות.
את החשבון האישי לגבי הכדאיות בדגם יעשה כל אחד לעצמו, כאשר המרכיב היחיד שהעדרותו מעט מצערת הוא חשמול המושבים הקדמיים, ובמיוחד מושב הנהג.
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- נתוני מסירות - ג'אקו, יונדאי וטויוטה בראש.
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלחמת מחירים
מהלך זה של כלמוביל הוא מענה למתחרים, תחילה לובינסקי שהוזילה את דגמי ה MG HS (בנזין, היברידי, פלאג אין) ב – 6000 ש"ע עד 8000 ₪. אחריה הודיעה פריסבי על הוזלה של הטיגו 8 פלאג אין (אותה מערכת הנעה של הג'אקו 7 פלאג אין) עם שבעה מקומות למחיר של 190.0 אש"ח בתמורה להפחתת איבזור. בהמשך הודיעה אתמול פריסבי על הוספת דגם מופחת איבזור לטיגו 7 פלאג אין במחיר של 173.0 אש"ח, ועכשיו ההודעה של כלמוביל על הג'אקו 7 פלאג אין במחיר של 180.0 אש"ח.