תחרות צמודה: BYD מוכרת בסין יותר רכבים מטסלה. מה קורה באירופה ומה קורה אצלנו?
חברת יצרנית הרכב החשמלי BYD מסרה כ-700,000 כלי רכב חשמליים ברבעון השני של 2023 - כמעט כפול מהכמות ברבעון המקביל אשתקד. בחודש יוני נמכרו בסין 251 אלף רכבים חשמליים של BYD. מניית BYD עלתה ב-4.5% במסחר בהונג קונג על רקע נתוני המסירות שמבטאים את הובלתה בתחום בסין בפער גדול על פני טסלה. על רקע זה, עולה השאלה האם היא מסוגלת "להדביק" את טסלה במכירות גם מחוץ למדינה?
BYD מוכרת גם רכבים נטענים וגם רכבים חשמליים עם סוללות. ברבעון האחרון מכרה מחוץ לסין כ-350 אלף כלי רכב חשמליים באמצעות סוללות - עלייה של יותר מ-90% לעומת השנה שעברה. טסלה, לעומתה, מכרה כ-466 אלף כאלה ברבעון השני. טסלה גדולה ביותר מחוץ לסין , אבל BYD היא מספר אחת בסין וכשמחשבים את הכמות העולמית BYD עולה על טסלה.
טסלה לא מדווחת על מכירות לפי אזורים גיאוגרפים, אבל המספר שהציגה (466 אלף) כולל כ-155 אלף רכבים חשמליים בעלי סוללות שנמכרו בסין - עלייה של יותר מ-70% לעומת השנה שעברה. כלומר, BYD הציגה צמיחה גדולה יותר והגדילה את הפער בסין. יש מספר סיבות לכך שטסלה צומחת לאט יותר בסין מאשר BYD. ראשית, היא מייצרת רכבים יקרים יותר וקל יותר למכור מכוניות זולות יותר. שנית, טסלה משרתת שווקים אחרים מהמפעל שלה בשנחאי. חלק מהתפוקה הזאת מגיעה לאירופה ואפילו לקנדה וזאת ההעדפה הראשונית של טסלה. כלומר, היא מעדיפה להעביר מלאים למערב ולא למכור בסין, כי הרווח שלה גבוה יותר.
BYD צומחת מהר יותר, אבל המספרים מראים שהקרב על מנהיגות הרכבים החשמליים בסין הוא "מירוץ לשני סוסים". שתי החברות צומחות מהר יותר מהשוק כולו ותפסו נתח שוק גדול במחצית הראשונה של 2023.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לשם השוואה, ברבעון השני מכרו החברות המוכרות Li Auto (LI), NIO (NIO) ו-XPeng (XPEV) יחדיו כ-133 אלף יחידות - עלייה של כ-50% לעומת השנה שעברה. זוהי צמיחה מרשימה, אבל לא מהירה כמו שתי המובילות. חברת Li Auto ראויה להתייחסות אחרת כי היא הגדילה את המכירות בכ-200% ברבעון השני, לפני יותר משנה, אבל היא עדיין מותג יחסית קטן. משלוחי NIO ו-XPeng ירדו שניהם ביחס לשנה שעברה.
במהלך 12 החודשים האחרונים טסלה סיפקה כ-1.6 מיליון רכבים נטענים רגילים לעומת כ-1.2 מיליון ל-BYD. טסלה גדולה בכ-35% במכירת הרכבים האלה, אבל לפני שנה היא הייתה גדולה פי שניים ממנה. אגב, הרכב הנמכר בעולם הוא טסלה מודל Y, שעקף ארבעה דגמים של טויוטה ברבעון הראשון של השנה. זאת הייתה הפעם הראשונה שרכב חשמלי שובר את שיא המכירות.
BYD מנצחת גם בארץ; השקת הדולפין עשויה לחזק אותה יותר
ומה המצב בישראל? גם כאן, לפי נתוני המכירות, BYD מכה את טסלה. במחצית הראשונה של 2023 נמכרו 29 אלף כלי רכב חשמליים - פי 3 מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק עולה בהתמדה ומגיע כבר לקצב של 17%-18% מסך המכירות. הדגם הפופולארי של BYD, ה-ATTO3 נמכר בהיקף של 9.3 אלף יחידות במחצית הראשונה של השנה.
BYD השיקה לאחרונה את דגם דולפין באירופה ובקרוב הוא יגיע לארץ. היתרון הגדול שלו הוא טווח של 425 קילומטר של הטענת סוללה. סביר שגם המחיר יהיה נמוך יותר. ה-ATTO נמכר ב-163 אלף שקל, אך הוא גדול ומרשים יותר. הדולפין עשוי לצאת לשוק במחירים של מתחת ל-150 אלף שקל ולחזק את BYD בארץ.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
לטסלה עדיין יש יתרון על פני BYD במונחים של שווי שוק. טסלה שווה יותר מ-800 מיליארד דולר, BYD כ-100 מיליארד דולר בלבד. המניות של טסלה עלו בכ-12% ב-12 החודשים האחרונים (127% מתחילת השנה, אבל השנה שעברה הייתה פחות טובה לחברה), בעוד מניית BYD ירדה ב-21%.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
