תחרות צמודה: BYD מוכרת בסין יותר רכבים מטסלה. מה קורה באירופה ומה קורה אצלנו?
חברת יצרנית הרכב החשמלי BYD מסרה כ-700,000 כלי רכב חשמליים ברבעון השני של 2023 - כמעט כפול מהכמות ברבעון המקביל אשתקד. בחודש יוני נמכרו בסין 251 אלף רכבים חשמליים של BYD. מניית BYD עלתה ב-4.5% במסחר בהונג קונג על רקע נתוני המסירות שמבטאים את הובלתה בתחום בסין בפער גדול על פני טסלה. על רקע זה, עולה השאלה האם היא מסוגלת "להדביק" את טסלה במכירות גם מחוץ למדינה?
BYD מוכרת גם רכבים נטענים וגם רכבים חשמליים עם סוללות. ברבעון האחרון מכרה מחוץ לסין כ-350 אלף כלי רכב חשמליים באמצעות סוללות - עלייה של יותר מ-90% לעומת השנה שעברה. טסלה, לעומתה, מכרה כ-466 אלף כאלה ברבעון השני. טסלה גדולה ביותר מחוץ לסין , אבל BYD היא מספר אחת בסין וכשמחשבים את הכמות העולמית BYD עולה על טסלה.
טסלה לא מדווחת על מכירות לפי אזורים גיאוגרפים, אבל המספר שהציגה (466 אלף) כולל כ-155 אלף רכבים חשמליים בעלי סוללות שנמכרו בסין - עלייה של יותר מ-70% לעומת השנה שעברה. כלומר, BYD הציגה צמיחה גדולה יותר והגדילה את הפער בסין. יש מספר סיבות לכך שטסלה צומחת לאט יותר בסין מאשר BYD. ראשית, היא מייצרת רכבים יקרים יותר וקל יותר למכור מכוניות זולות יותר. שנית, טסלה משרתת שווקים אחרים מהמפעל שלה בשנחאי. חלק מהתפוקה הזאת מגיעה לאירופה ואפילו לקנדה וזאת ההעדפה הראשונית של טסלה. כלומר, היא מעדיפה להעביר מלאים למערב ולא למכור בסין, כי הרווח שלה גבוה יותר.
BYD צומחת מהר יותר, אבל המספרים מראים שהקרב על מנהיגות הרכבים החשמליים בסין הוא "מירוץ לשני סוסים". שתי החברות צומחות מהר יותר מהשוק כולו ותפסו נתח שוק גדול במחצית הראשונה של 2023.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לשם השוואה, ברבעון השני מכרו החברות המוכרות Li Auto (LI), NIO (NIO) ו-XPeng (XPEV) יחדיו כ-133 אלף יחידות - עלייה של כ-50% לעומת השנה שעברה. זוהי צמיחה מרשימה, אבל לא מהירה כמו שתי המובילות. חברת Li Auto ראויה להתייחסות אחרת כי היא הגדילה את המכירות בכ-200% ברבעון השני, לפני יותר משנה, אבל היא עדיין מותג יחסית קטן. משלוחי NIO ו-XPeng ירדו שניהם ביחס לשנה שעברה.
במהלך 12 החודשים האחרונים טסלה סיפקה כ-1.6 מיליון רכבים נטענים רגילים לעומת כ-1.2 מיליון ל-BYD. טסלה גדולה בכ-35% במכירת הרכבים האלה, אבל לפני שנה היא הייתה גדולה פי שניים ממנה. אגב, הרכב הנמכר בעולם הוא טסלה מודל Y, שעקף ארבעה דגמים של טויוטה ברבעון הראשון של השנה. זאת הייתה הפעם הראשונה שרכב חשמלי שובר את שיא המכירות.
BYD מנצחת גם בארץ; השקת הדולפין עשויה לחזק אותה יותר
ומה המצב בישראל? גם כאן, לפי נתוני המכירות, BYD מכה את טסלה. במחצית הראשונה של 2023 נמכרו 29 אלף כלי רכב חשמליים - פי 3 מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק עולה בהתמדה ומגיע כבר לקצב של 17%-18% מסך המכירות. הדגם הפופולארי של BYD, ה-ATTO3 נמכר בהיקף של 9.3 אלף יחידות במחצית הראשונה של השנה.
BYD השיקה לאחרונה את דגם דולפין באירופה ובקרוב הוא יגיע לארץ. היתרון הגדול שלו הוא טווח של 425 קילומטר של הטענת סוללה. סביר שגם המחיר יהיה נמוך יותר. ה-ATTO נמכר ב-163 אלף שקל, אך הוא גדול ומרשים יותר. הדולפין עשוי לצאת לשוק במחירים של מתחת ל-150 אלף שקל ולחזק את BYD בארץ.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
לטסלה עדיין יש יתרון על פני BYD במונחים של שווי שוק. טסלה שווה יותר מ-800 מיליארד דולר, BYD כ-100 מיליארד דולר בלבד. המניות של טסלה עלו בכ-12% ב-12 החודשים האחרונים (127% מתחילת השנה, אבל השנה שעברה הייתה פחות טובה לחברה), בעוד מניית BYD ירדה ב-21%.

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.
דגם IM5. צילום רונן טופלברגדגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
קבוצת לובינסקי החלה בשיווק דגמי IM המציבים רף טכנולוגי מתקדם לצד מגוון גירסאות ומחירים אטרקטיביים.
דמי ה IM6 ו - IM5 יתחרו ראש בראש עם דגמי טסלה ואקספנג המקבילים
IM היא מותג היוקרה של SAIC בשיתוף ענקיות טכנולוגיה מסין.
קבוצת לובינסקי יבואנית מספר מותגי רכב מובילים, השיקה מותג רכב נוסף אותו היא תייבא – מותג IM. מותג IM ( Intelligent Mobility ) מהווה את חטיבת היוקרה / טכנולוגיה של SAIC, והוא שיתוף פעולה בין שלושה שחקנים מרכזיים – יצרנית הרכב SAIC (המייצרת את מותגי MG, מקסוס ועוד), ענקית הטכנולוגיה Zhangjiang וחברת פלטפורמת המסחר המקווה Alibaba.
בישראל הושקו שני דגמים ראשונים של IM – דגם ה IM6 ודגם ה IM5, שניהם ישווקו עם שלוש גירסאות מנועים עם הספקים של 295 כ"ס / 408 כ"ס ו 777 כ"ס, עם הנעה אחורית או כפולה, וטווחי נסיעה של החל מ 450 ק"מ ועד 710 ק"מ.
דגמי IM מצוידים בטכנולוגיה מתקדמת שעל פי הצהרת היצרנית משלבת בינה טכנולוגית עם רכיבי החומרה של הרכב – היגוי, בלמים, מתלי אוויר, היגוי אחורי ( עד 12°) המופעל בהתאם למהירות ועוד.
דגמי IM מצוידים במסך מולטימדיה בגודל '26.3 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, צג לוח מחוונים בגודל ''10.5, תאורת אווירה, בקרת אקלים מפוצלת לרבות פתחי מיזוג ליושבים מאחור, מושבים קדמיים עם אוורור וחימום, חימום למושבים האחוריים ועוד. לשני הדגמים פונקציית V2L המאפשרת הוצאת חשמל מהרכב לטובת הפעלת מכשירי חשמל ביתיים, שתי רמות רגנרציה, ארבעה מצבי נהיגה שונים ועוד.
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- לא מחיר 'מבצע' - הוזלות במחיר קטלוגי של דגמי MG
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לקוראי ביזפורטל בעלי זיכרון טוב, המותג אינו חדש. בסוף פברואר השנה כבר עידכנו אתכם כי המותג יגיע באמצעות קבוצת לובינסקי, אבל יותר חשוב, במאי 2024 דיווחנו לכם כי ה IM6 שברה את שיא המהירות במבחן האייל ( Moose Test) שיא בו החזיקה סיטוראן קסנטיה עוד משנת 1999. דגם ה IM5 מחזיק היום בשיא המהירות במבחן זה עם נתון מרשים של 90.96 קמ"ש.
