התחב"צ שוב מצטמצמת - מתכונת חירום; מה יש ואיפה?
מה פתוח ומה סגור - קווים, רכבות ורכבת קלה
בעקבות התקיפה האמריקאית באיראן והעלייה המחודשת בדריכות הביטחונית, פיקוד העורף החמיר את הנחיות ההתגוננות – והתחבורה הציבורית שוב מצטמצמת. מדובר בשירות חלקי בלבד, עם קווים מושבתים, תחנות סגורות ושעות פעילות מוגבלות, בדומה למה שראינו בתחילת המלחמה.
בפועל, התחבורה הציבורית בישראל חזרה למתכונת חירום מלאה. רכבת ישראל, הרכבת הקלה והאוטובוסים עברו שוב למצב של מינימום תנועה, תוך ניסיון לתעדף קווים חיוניים בלבד – בעיקר לצורך מעבר בין ערים מרכזיות, ובשעות העומס בלבד.
רכבת ישראל: דילול קווים והפסקה בשעות הערב
לפי הודעת רכבת ישראל, הרכבות יפעלו עד לשעה 21:00 בלבד, וגם זאת רק בתדירות של רכבת אחת לשעה בקווים מרכזיים. כל רכבות הלילה בוטלו, כולל אלה שמקשרות לנמל התעופה בן גוריון.
תחנות רבות ברחבי הארץ סגורות – מרעננה בדרום השרון ועד דימונה בדרום. בין התחנות שסגורות: נתב"ג, בית שמש, אחיהוד, קריית חיים, חוצות המפרץ, עתלית, נתניה ספיר, יוקנעם כפר יהושע, מגדל העמק כפר ברוך, צומת חולון, בת ים קוממיות, לוד גני אביב, יבנה מזרח, באר יעקב, ראשון לציון הראשונים, רמלה, קריית מלאכי יואב, דימונה ורעננה דרום.
- תחב"צ במלחמה - שאלות ותשובות
- תחבורה ציבורית במלחמה - מה עובד ומה לא עובד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכבות בקווים הבאים מושבתות לחלוטין:
-
בית שמש – נתניה
-
ראשון לציון הראשונים – לוד
-
ירושלים יצחק נבון – מודיעין
-
דימונה – באר שבע צפון האוניברסיטה
קו באר שבע – כרמיאל יפעל רק בשעות השיא, וגם זאת במתכונת מוגבלת. הקו הפרברי חיפה – כרמיאל ממשיך לפעול כסדרו.
אוטובוסים ורכבות קלות: שירות מקוצר, קווים מצומצמים
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הודיעה כי קווי האוטובוסים יעבדו במתכונת חירום. המשמעות: הקווים המרכזיים בלבד יפעלו, ובתדירות נמוכה מהרגיל, בעיקר בתחומי הערים הגדולות ולצורכי עבודה חיונית בלבד.
- ככה קרטל הרכב עובד עלינו; 9 שנים לרפורמה: אין תחרות, הרווחיות חריגה
- ביקור סגן נשיא ארה"ב: חסימות הכבישים יתרחבו לתל אביב ולירושלים, שיבושים גם בדרך לנתב"ג
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות
בירושלים, הרכבת הקלה תסיים את פעילותה כבר בשעה 19:30, וגם זה רק בנתיבים קצרים:
-
בתוואי הצפוני: נווה יעקב – גבעת המבתר
-
בתוואי הדרומי: הדסה עין כרם – התחנה המרכזית
הרכבת הקלה בגוש דן עדיין מושבתת לחלוטין מאז תחילת המתקפה. תשע התחנות התת-קרקעיות של הקו האדום הפכו למרחבים מוגנים שמקלטים בהם מאות תושבים מדי יום.
מי נפגע – ומי בכל זאת מצליח להגיע?
הפגיעה העיקרית היא באזורים הפריפריאליים, ובעובדים שנדרשים להגיע פיזית למקומות העבודה בשעות שאחרי 21:00 – בהם צוותי רפואה, ביטחון, סיעוד, תעשייה ומסחר. באין תחבורה ציבורית סדירה, רבים נאלצים להסתמך על כלי רכב פרטיים, מוניות – או פשוט להישאר בבית.
במקביל, רשויות מקומיות רבות מדווחות על עומסים בתחנות אוטובוס פעילות, בעיקר בשעות הבוקר. לא בכל מקום מופעלים צוותי סדר והכוונה, ובלבול רב נרשם אצל נוסעים שמגלים רק בדיעבד שקו מסוים בוטל או ששונתה תחנת המוצא שלו.
- 1.גנאדי 26/06/2025 22:09הגב לתגובה זושהיא ביוב
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהמודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים
- מובילאיי עולה; IBM וטסלה צונחות - ומה קורה בחוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.