אוטובוס אגד
צילום: שלומי יוסף

התחב"צ שוב מצטמצמת - מתכונת חירום; מה יש ואיפה?

מה פתוח ומה סגור - קווים, רכבות ורכבת קלה

חיים בן הקון |
נושאים בכתבה תחב"צ

בעקבות התקיפה האמריקאית באיראן והעלייה המחודשת בדריכות הביטחונית, פיקוד העורף החמיר את הנחיות ההתגוננות – והתחבורה הציבורית שוב מצטמצמת. מדובר בשירות חלקי בלבד, עם קווים מושבתים, תחנות סגורות ושעות פעילות מוגבלות, בדומה למה שראינו בתחילת המלחמה.

בפועל, התחבורה הציבורית בישראל חזרה למתכונת חירום מלאה. רכבת ישראל, הרכבת הקלה והאוטובוסים עברו שוב למצב של מינימום תנועה, תוך ניסיון לתעדף קווים חיוניים בלבד – בעיקר לצורך מעבר בין ערים מרכזיות, ובשעות העומס בלבד.

רכבת ישראל: דילול קווים והפסקה בשעות הערב

לפי הודעת רכבת ישראל, הרכבות יפעלו עד לשעה 21:00 בלבד, וגם זאת רק בתדירות של רכבת אחת לשעה בקווים מרכזיים. כל רכבות הלילה בוטלו, כולל אלה שמקשרות לנמל התעופה בן גוריון.

תחנות רבות ברחבי הארץ סגורות – מרעננה בדרום השרון ועד דימונה בדרום. בין התחנות שסגורות: נתב"ג, בית שמש, אחיהוד, קריית חיים, חוצות המפרץ, עתלית, נתניה ספיר, יוקנעם כפר יהושע, מגדל העמק כפר ברוך, צומת חולון, בת ים קוממיות, לוד גני אביב, יבנה מזרח, באר יעקב, ראשון לציון הראשונים, רמלה, קריית מלאכי יואב, דימונה ורעננה דרום.

רכבות בקווים הבאים מושבתות לחלוטין:

  • בית שמש – נתניה

  • ראשון לציון הראשונים – לוד

  • ירושלים יצחק נבון – מודיעין

  • דימונה – באר שבע צפון האוניברסיטה

קו באר שבע – כרמיאל יפעל רק בשעות השיא, וגם זאת במתכונת מוגבלת. הקו הפרברי חיפה – כרמיאל ממשיך לפעול כסדרו.

אוטובוסים ורכבות קלות: שירות מקוצר, קווים מצומצמים

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הודיעה כי קווי האוטובוסים יעבדו במתכונת חירום. המשמעות: הקווים המרכזיים בלבד יפעלו, ובתדירות נמוכה מהרגיל, בעיקר בתחומי הערים הגדולות ולצורכי עבודה חיונית בלבד.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בירושלים, הרכבת הקלה תסיים את פעילותה כבר בשעה 19:30, וגם זה רק בנתיבים קצרים:

  • בתוואי הצפוני: נווה יעקב – גבעת המבתר

  • בתוואי הדרומי: הדסה עין כרם – התחנה המרכזית

הרכבת הקלה בגוש דן עדיין מושבתת לחלוטין מאז תחילת המתקפה. תשע התחנות התת-קרקעיות של הקו האדום הפכו למרחבים מוגנים שמקלטים בהם מאות תושבים מדי יום.

מי נפגע – ומי בכל זאת מצליח להגיע?

הפגיעה העיקרית היא באזורים הפריפריאליים, ובעובדים שנדרשים להגיע פיזית למקומות העבודה בשעות שאחרי 21:00 – בהם צוותי רפואה, ביטחון, סיעוד, תעשייה ומסחר. באין תחבורה ציבורית סדירה, רבים נאלצים להסתמך על כלי רכב פרטיים, מוניות – או פשוט להישאר בבית.

במקביל, רשויות מקומיות רבות מדווחות על עומסים בתחנות אוטובוס פעילות, בעיקר בשעות הבוקר. לא בכל מקום מופעלים צוותי סדר והכוונה, ובלבול רב נרשם אצל נוסעים שמגלים רק בדיעבד שקו מסוים בוטל או ששונתה תחנת המוצא שלו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה