אבישי עובדיהאבישי עובדיה
דוח רווח והסבר

חול ששווה זהב - המתנה שקיבלה שפיר מששינסקי

חברת שפיר הנדסה שווה 9 מיליארד שקל, רוב השווי (והרווח) מיוחס לתחום התעשייתי שמבוסס על המחצבות שלה שנהנות מרווחיות גבוהה מאוד (אפילו קיצונית) - ששינסקי אמור היה לטפל במיסוי יתר על הגז על כיל ועל שפיר - לשפיר הוא ויתר
אבישי עובדיה | (27)

ועדת ששינסקי הגדירה שיש להכיל תמלוגי-על ומיסוי יתר על משאבי טבע של המדינה. הוועדה המכובדת קבעה כי הגז והנפט במעמקי הים התיכון  וגם הכימיקלים בים המלח ובמחצבות הם משאב לאומי. הוועדה אמנם התמקדה במטרה – תמלוגים ומיסוי על קידוחי הגז. אבל המנדט שלה היה כללי, והיא התייחסה (במיוחד בוועדת המשך) גם למשאבים הלאומיים בים המלח (ובכלל) של קבוצת כיל.

פרופ' איתן ששינסקי, יו"ר הועדה, התבטא בעיקר בעניין הגז והנפט, אבל גם הפרוטוקולים לקראת התכנסות הוועדה וגם הפרוטוקולים במהלך דיוני הוועדה מעידים כי המנדט היה גם על מחצבים במובן הרחב – הרי אין כוונה לעשות איפה ואיפה.

בפועל, הוועדה טיפלה במקומות שיצרו שיח  ציבורי. היא לא טיפלה במקומות שהיו מתחת לרדאר הציבורי. אחת המרוויחות הגדולות של משאבי הטבע הלאומיים היא חברת שפיר הנדסה 1.06% הנסחרת בבורסה בשווי של 9 מיליארד שקל. שפיר נתפסת בעיני רוב המשקיעים והציבור כחברת תשתיות, ואכן חלק מרכזי מהפעילות שלה הוא פרויקטים בתחום התשתיות – גם של הקמה ובנייה וגם של הקמה ותפעול (בשבוע האחרון זכתה בפרויקט ענק של הצבא לניהול מערך לוגיסטיקה ומלאי).

אבל – התשתיות הן לא עיקר פעילותה. רוב הרווח של שפיר מגיע מתחום התעשייה, תחום שמבוסס על חמש מחצבות שמהן החברה מפיקה חצץ וחול שמהווים את חומר הגלם העיקרי לייצור בטון ויתר המוצרים. החברה מפיקה חול ועושה מזה זהב, ואנחנו לא מקבלים על החול שלנו, שהוא משאב לאומי, מס יתר או תמלוגי-על. אולי אנחנו לא אמורים לקבל, אבל לא צריך להיות הבדל בין חול לבין האשלג של כיל או הגז של תמר.

ששינסקי ויתר לשפירגם פרופ' ששינסקי יודע שאין הבדל. זה לא שחברי הוועדה התעלמו באופן מוחלט, הם רק לא רצו להתעסק בזה. זה לא נושא שהניב כותרות כמו הגז, זה לא נושא "סקסי", זה לא נושא שיגרור תמונה שלהם באתרים הכלכליים.

אז צריך היה לטפל בזה, וזה לא באג'נדה – מה עושים? מערבבים את הציבור. דוחים את הטיפול לוועדת ששינסקי 2 ושם זורקים איזה טקסט לא ברור על כך שצריך לטפל בזה אבל במסגרת ועדה אחרת או משהו בסגנון, וככה עוברות שנים רבות בלי שמישהו עוצר ושואל איך יכול להיות שפרופסורים מכובדים מצליחים לסבך עניין כל כך פשוט? מה הקושי להגדיר מה נופל תחת משאב לאומי ולהגדיר תמלוג על המשאב הזה. ואז יירדו לרזולוציה עמוקה יותר, ואם יהיה צורך יספקו הנחות/הטבות וכו' למשאבים מסוימים.

בפועל הוועדה המכובדת יצרה אסופה של תקנות עם המון חורים. זה מכרה זהב למתכנני מס ולחברות (ולשותפויות). הרי עד היום בקושי שולם תמלוג-על למדינה, ואני סבור שגם כשישולם משהו, זה יהיה רחוק ממה שששינסקי והמדינה העריכו. ככה זה כשבונים תקנות מסובכות. זה יוצר עבודה לפרופסורים, דוקטורים, רואי חשבון ועורכי דין שמחפשים ומוצאים חורים בתקנות, זה יוצר "עבודת אוויר" של רבבות שעות, זה יוצר הרבה כסף למתכנני המס ולנציגי החברות, וזה יגרום לגבייה מאוד לא מרשימה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לעשות זהב מחול

גבייה מאוד לא מרשימה ממה שהתקנות חלות עליו – מאגרי הגז וכיל. גבייה אפס מהמחצבות. שפיר שמרוויחה בשנים האחרונות סדר גודל של 300 מיליון שקל, מכל תחומי הפעילות שלה (לרבות תשתיות וזכיינות) נהנית מרווח של בסביבות כ-200 מיליון שקל בתחום התעשייה שמורכב מהמחצבות ומפעילות הייצור של הבטון והאספלט. המשמעות – הרווחיות בתחום המחצבות מוקצנת כלפי מעלה. מרוויחים שם כמו בטכנולוגיה וממש לא כמו בקומודיטיז/ סחורות. ומסקנה נוספת - חלק גדול מהרווח הכולל של שפיר מגיע מהחול.    

דוח מגזרים - תשעה חודשים ראשונים של 2019

ששינסקי ראה זאת. הוא אמר שהרווח חריג וקיצוני, אבל טען שיש להחיל רגולציה שתביא להוזלה של חומרי החציבה. למה? למה בגז ומשאבי המלח, יש להטיל תמלוג-על, ובמחצבים לא. יש סיבה – במחצבים אפשר באמת להגדיל באופן רגולטורי את ההיצע, אפשר להרחיב את המחצבות, אפשר לייבא. הבעיה שזה לא קורה. שבע שנים מאז ששינסקי 2 ושפיר צוחקת כל הדרך אל הבנק. לזכותו של ששינסקי ייאמר שהוא הותיר פתח – "...במידה ומהלכים רגולטורים אלו לא יביאו לתוצאה המבוקשת יש לבחון פעם נוספת את הנושא בכללותו..." אמר ביחס לתחום המחצבים.

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    איפה מס הכנסה 01/02/2020 18:45
    הגב לתגובה זו
    ולכאסח את הקטנים קשיי היום...
  • 23.
    עופר 29/01/2020 13:16
    הגב לתגובה זו
    פעם אמרו שיושבים בממשלה בעלי אינטרס אישי שאין להם שום קשר עם האזרח הקטן ואפילו לא מקרי זו ההוכחה על פי השיר הציבור מטומטם ולכן לשלם ובגדול גדול גדול
  • 22.
    ששינסקי תמיד היטיב לבחור מתנות למקורביו... (ל"ת)
    איצקוביץ' ממרצ 29/01/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    איתיר 28/01/2020 12:42
    הגב לתגובה זו
    ונזק עצום
  • 20.
    חייק 28/01/2020 12:40
    הגב לתגובה זו
    עוד לא מאוחר
  • 19.
    לפיד 28/01/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
    נפטרנו מיחימוביץ ורוזנטל שעשו להם קריירה פוליטית על גב כיל. וכחלון שנמנע לו בגז אבל לא הסכים לוותר ולהקל על כיל. נשאר לנו להיפטר מלפיד הפופוליסט החלטוריסט שרק אחרי שגירש את פוטאש הקים את ועדת נווה שקבעה כן למכור את כיל והוציאה מסקנות שבוע אחרי שפוטאש מכרה את כיל וניצלה מהפסד כפול. גם לפיד חייב לעוף וביבי שלא עשה כלום למרות שהצהיר שהוא בעד מכירת כיל גם הוא בדרך לעוף. יש ה בשמיים ולא סתם טבע שקיבלה הטבות עשתה טעות הרסנית גם שפיר בדרך להפסד
  • 18.
    שווים ושווים יותר 28/01/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
    כמובן הגז וכיל ימשיכו להיות קורבנות של ממשלת הכלום ושום דבר הזאת. הלאמת הגז וכיל זה בקלות אבל לטבע הם ויתרו בטענה שטבע יכולה לעבור למדינה אחרת וההימור היה כשלון מוחלט טבע קיבלה הטבות אבל לא הצליחה להפך. הלוואי שגם שפיר תלך בדרכי טבע . מדינה של רשעים וטיפשים סופה ידוע
  • 17.
    שלומי 28/01/2020 11:49
    הגב לתגובה זו
    מזמן לא קראתי כזה סלט. יש תמלוגים על מחצבות . שפיר אינה בעלת המחצבות היחידה בארץ המחצבה של שפיר אינה של חול אלא של אגרגטים.. מבינה שאנשים מתלהבים מהעלייה של המנייה וקופצים.
  • 5% ממחצב גולמי (ל"ת)
    רם 28/01/2020 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    כפל מס גז לא היגיוני, לבטל לבטל (ל"ת)
    PAN 28/01/2020 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    PAN 28/01/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
    אפליה במיסוי משאבי טבע בחברות בורסאיות_______________ בזמן שמשקיעי חברות גז חלשים וגברת כהן מחדרה משלמים 80% מיסים וזה גם דרך קיזוז הפסדים - משקיעים חזקים משאבי טבע בסקטורים אחרים הם במסלול מס רגיל !!!
  • 14.
    משה ראשל"צ 28/01/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
    וגם התשקורת פפפחחח
  • 13.
    מסעוד 28/01/2020 10:26
    הגב לתגובה זו
    להסתכל עליהם במיקרוסקופ שלא מתאמות מחירים והופ הכל יסתדר.
  • 12.
    למה ששפיר תרד לא ימסו אותה גם עוד 10 שנים (ל"ת)
    מדינה מושחתת 28/01/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אסי 28/01/2020 09:33
    הגב לתגובה זו
    רק לשפיר יש מחצבות? יש לי הרגשה שהכתבה מנסה לפגוע בחברה הזאת ספציפית.
  • 10.
    רחל 28/01/2020 09:32
    הגב לתגובה זו
    שפיר צמחה על הגב של העובדים שלה שמקבלים משכורות חרפה ללא תנאים סבירים ועובדים שעות נוספות ללא שכר.
  • 9.
    קובי 28/01/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
    אתה יש לך ביצים לכתוב מה שלא נקרא באתרים האחרים
  • 8.
    משקיע כבד בשפיר 28/01/2020 09:18
    הגב לתגובה זו
    צריך לחכות ששפיר תסיים לחצוב את מה שהיא מחזיקה, ורק לאחר מכן לשנות את המיסוי. זה יהיה לא הוגן כלפי המשקיעים של שפיר. והחול הזה הוא ממש לא של המדינה. הוא של בעלי המניות של שפיר! זה לא כמו המקרה של תשובה כיוון וחול וגז הם מוצרים שונים. חול צריך לחצוב וזו עבודה מאוד קשה בניגוד לגז שזורם בקלות.
  • ומה עשו עם הגז? שינוי את הכללים באמצע (ל"ת)
    שי 28/01/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דוד 28/01/2020 09:12
    הגב לתגובה זו
    לא יכול להיות בעולם שבורסה רק עולה כסף לו גדל על העצים ולו בחממות פו הכול זהב למה כי פו מרצים בלי סיבה רוצים שכול הקרשים יצאו החוצה אבל הם רוצים עוד ועוד
  • 6.
    נהנית מכל מילה, למה לא יצאנו להפגנות על החול, גזל החול (ל"ת)
    מיכל 28/01/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לבדוק את ששינסקי. אולי היה שם משהו לא כשר. (ל"ת)
    אני 28/01/2020 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יואב 28/01/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל הפך להיות עמוד הבית שלי, תמשיכו כך
  • 3.
    צודק מאוד, שורט על שפיר היום יורדת 10% (ל"ת)
    סוחר 28/01/2020 08:35
    הגב לתגובה זו
  • דווקא לונג על שפיר (ל"ת)
    מוטי 28/01/2020 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חיים בן יוסף 28/01/2020 08:20
    הגב לתגובה זו
    במתווה הגז קיבלנו צינור ...והודעה לתשלום בררפורמה של חברת חשמל ..קיבלנו שוב הודעה לתשלום בויתור על חוב מצרי של 2 מיליארד הגיעה כבר הודעה רשמית שיצאנו שוב פראיירם בנמלים רואים סדרנים מקבלים 80 אש"ח בחודש...ומשפחות שמביאות עובדים מהבית. שישנסקי עשה עלינו סיבוב ? איפה טעינו ?
  • 1.
    כתבה אמיצה (ל"ת)
    יישר כח 28/01/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.