פשרה: פייסבוק תתרום 9 מיליון ש' לעמותות ישראליות - בגין הפרת חוק הספאם
בית המשפט המחוזי אישר הסכם פשרה במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד פייסבוק, בטענה כי הפרה את הוראות "חוק הספאם". החברה למעשה שלחה מסרונים והודעות דוא"ל בהם "הזמינה" אנשים לצפות בתמונות של חבריהם בפייסבוק כשלמעשה דובר בהצעה להירשם כחבר ברשת החברתית.
במסגרת הפשרה הוסכם בין היתר על הסדרה עתידית של הנושא וכן הוסכם כי פייסבוק תתרום 9 מיליון שקל לגופים ישראליים ללא מטרות רווח. השופט יצחק ענבר כי מדובר בהסכם ראוי, סביר והוגן בהתחשב בעניינם של כל חברי הקבוצה וכי יש לקבל גם את סכומי הגמול ושכר הטרחה שישולמו למבקשים ובאי כוחם, בסך של 2.5 מיליון שקל.
המבקשים הגישו בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת פייסבוק העולמית ופייסבוק אירלנד, האחראית על פעילות הרשת החברתית בישראל. בבקשה נטען כי פייסבוק שולחת מסרונים והודעות דוא"ל המהוות הזמנה להצטרף לרשת החברתית, וככאלה הן עולות בגדר "דבר פרסומת" ששליחתו אסורה ללא הסכמת הנמען מראש כאמור בסעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים). כך, למשל, המבקשת 1 קיבלה לטלפון הנייד שלה מסרון בנוסח: "לחץ/י כדי לראות את התמונות של galia בפייסבוק", כשלצד זאת הופיע קישור וכיתוב "השב/השיבי 'stop' כדי להפסיק לקבל הודעות טקסט מפייסבוק". לטענת המבקשים, פייסבוק הגיעה אל פרטי הקשר של הנמענים באמצעות מחשביהם של משתמשי הרשת או מכשירי טלפון סלולרי שלהם בהם הותקנה אפליקציית פייסבוק, וזאת ללא רשות או הסכמה.
כן טענו המבקשים כי פייסבוק יצרה כלפי מקבלי ההזמנות מצג שווא לפיו מי שלוחץ על הקישור שצורף להן יזכה לצפות בתמונות של האדם שממנו כביכול נשלחו ההזמנות, וזאת אף שלחיצה על הקישור לא הובילה ישירות לצפייה בתמונות כי אם לדף שמציע לאותו אדם להירשם לפייסבוק או לקשר את מספר הטלפון או כתובת הדוא"ל שלו לחשבון פייסבוק קיים. בנוסף טענו המבקשים כי פייסבוק הטעתה את הנמענים לסבור כי ההזמנות נשלחו על ידי האדם ששמו מופיע בגוף ההזמנה, וכי אין מדובר בדבר פרסומת.
- האיחוד האירופי: הרשתות החברתיות יישאו באחריות על הונאות כלכליות
- האם פייסבוק פוגעת בפרטיות של מי שאינם משתמשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר הליך גישור הגיעו הצדדים להסכם פשרה במסגרתו התחייבה פייסבוק להמשיך לאפשר למשתמשים לערוך את רשימת אנשי הקשר מתוך האפליקציה לטלפונים ניידים, לרבות מחיקה או הוספה של אנשי קשר או מחיקת הרשימה כליל, וכי בתוך 60 ימים יהיה פתרון הנדסי למשתמשי הרשת בישראל שבאמצעותו יוכלו לבחור באופן פרטני למי מבין רשימת אנשי הקשר שלהם ברצונם לשלוח את ההזמנות. כן התחייבה פייסבוק כי למשתמש השולח את ההזמנה באמצעות דוא"ל תישמר אפשרות להוסיף מלל חופשי להזמנה וכי נוסח ההזמנות שיישלחו לאנשי קשר בישראל ישונה כך שיובהר כי מדובר בהזמנה להצטרף כחבר של המשתמש ברשת החברתית. עוד הוסכם כי פייסבוק תשלם פיצוי לטובת הציבור בסך 9 מיליון שקל על דרך של תרומה לגופים ישראליים הפועלים שלא למטרות רווח. תרומה זו תועבר מעבר להיקף התרומות הרגיל של החברה ורק לגופים שלהם היא אינה נוהגת לתרום במהלך העסקים הרגיל.
השופט ענבר אישר את הסכם הפשרה בין הצדדים וקבע כי נוכח הקושי המובנה לאתר את חברי הקבוצה ולבחון למי מהם נגרם נזק בעקבות ההתנהלות המתוארת, אין צורך למנות בודק. עוד נקבע כי מדובר בהסכם ראוי, סביר והוגן בהתחשב בעניינם של כל חברי הקבוצה, וכי סיום ההליך בפשרה הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין.
השופט הוסיף כי סכומי הגמול ושכר הטרחה שישולמו למבקשים ובאי כוחם הם סבירים וניתן לאשרם, הן נוכח ההסדרה העתידית שהביאה הגשת התביעה והן נוכח סכום הפיצוי שתשלם פייסבוק. לפיכך, על פי המוסכם תשלם פייסבוק שכר טרחה של 2.3 מיליון שקל בתוספת מע"מ וגמול למבקשים בסך של 169 אלף שקל, וכן 48 אלף שקל בגין תרגום כתבי בית דין ושכר המגשר.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
* לכתבות נוספות באתר תקדין - לחצו כאן
- 2.פשרה? פייסבוק תשלם לעמותות ספאמריות בעצמן (ל"ת)קובי 11/05/2016 12:08הגב לתגובה זו
- 1.אני רוצה פיצוי אליי אישית מזה הדבר הזה? (ל"ת)ארי 10/05/2016 17:50הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
