אינטל
צילום: טוויטר

עסקת שבבי ה-AI עם סופטבנק נפלה - מה המשמעות עבור אינטל?

חברת סופטבנק היפנית, תכננה לעבוד עם אינטל על מנת לייצר שבבי AI שיתחרו באלה של אנבידיה. עם זאת, השיחות בן החברות נכשלו וסופטבנק מאשימה בכך את אינטל
אדיר בן עמי | (7)
נושאים בכתבה אינטל שבבים

מנכ"ל אינטל INTEL CORPORATION , פט גלסינגר, הצהיר מספר פעמים כי הוא תולה את תקוותיו בכך שהחברה תהפוך למובילה בייצור שבבים. עם זאת, לפי דיווחים אחרונים, נראה שיצרנית השבבים עדיין מתקשה להתחרות מול יריבות כמו TSMC. 

חברת סופטבנק היפנית, תכננה לעבוד עם אינטל על מנת לייצר שבבי AI שיתחרו באנבידיה. עם זאת, השיחות בן החברות נכשלו וסופטבנק מאשימה בכך את אינטל. לפי סופטבנק, אינטל לא מסוגלת לעמוד בדרישות לנפחים ומהירות וכעת החברה היפנית עברה לדבר עם TSMC.

אם הדיווח אכן יאומת והשיחות בין החברות לא יחודשו, אינטל עשויה לפספס לקוח משמעותי עם שאיפות גדולות במיוחד בתחום המוליכים למחצה. סופטבנק רכשה לאחרונה את חברת שבבי ה-AI הבריטית Graphcore והיא מחזיקה ב-90% מחברת עיצוב השבבים Arm שנסחרת נכון למחיר הסגירה אמש לפי שווי של 137 מיליארד דולר.

בנוסף, כישלון השיחות עשוי לעורר ספקות נוספים בנוגע לתוכניתו היקרה של פט גלסינגר, לשחזר את מעמדה המוביל של החברה בייצור השבבים. אינטל מוציאה כספים רבים על האסטרטגיה של המנכ"ל בזמן שהמניה שלה קורסת. בדוחות לרבעון השני החברה פספסה את ציפיות האנליסטים וביטלה את הדיבידנד שלה, בנוסף להורדת תחזיות לרבעון הנוכחי. 

גלסינגר, שהפך למנכ"ל החברה ב-2021, נתון ללחצים רבים לשפר את מצב המניה. המנכ"ל נתן עדיפות לעסקי הפאונדרי של אינטל, שבמסגרתם החברה תייצר שבבים עבור חברות אחרות, כאשר המטרה הסופית היא להוות אלטרנטיבה ל-TSMC. אינטל נחשבת כיום לאלטרנטיבה היחידה בארה"ב עם יכולת וקנה מידה לייצר שבבים ולעבוד בהיקפים גדולים.

בחודש מרץ האחרון הודיעו אינטל וממשל ביידן כי מחלקת הסחר הציעה עד 8.5 מיליארד דולר במימון ישיר ליצרנית השבבים דרך חוק השבבים והמדע. לפי אינטל, המימון צפוי לעזור לה לבנות את המפעלים באריזונה, ניו מקסיקו, אוהיו ואורגן. הקונגרס העביר את חוק השבבים ב-2022 והפריש מאז עשרות מיליארדי דולרים על מנת להגביר את ייצור השבבים בארה"ב.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בקיצור.. רק אנבידיה (ל"ת)
    היציק 16/08/2024 19:27
    הגב לתגובה זו
  • מה הקשר? אנבידה לא מייצרת שבבים (ל"ת)
    שבבולוג 18/08/2024 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אולי הנייר היחיד כרגע בעל פוטנציאל אדיר להתפוצץ למעלה. (ל"ת)
    צרי 16/08/2024 08:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גורג 16/08/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
    קודאק החדשה.לברוחחחח
  • 3.
    דוד .א.כהן 16/08/2024 03:46
    הגב לתגובה זו
    ממש מודה על הכתבה שגרמה לי נחת וחיזקה החלטתי הנבונה לצאת מהמנייה אתמול לקראת תום המסחר בהפסד מזערי , לא אגע במנייה זו לעולםוטוב שעלתה אתמול מספר אחוזים שקיזזו לי הפסד גדול יותר.
  • 2.
    קובי 16/08/2024 00:48
    הגב לתגובה זו
    הסינים רוצים את טיוואן ישלטו בשבבים
  • 1.
    אינטל ינטל 15/08/2024 22:03
    הגב לתגובה זו
    להחליף תקליט ומהר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".