מכליות נפט בהורמוז   (רשתות)
מכליות נפט בהורמוז (רשתות)

האיראנים יורים הנפט מזנק ב-3% - מבחן לארצות הברית

משמרות המהפכה תקפו ספינה בדרכה לסינגפור לאחר שהזהירו כי לא יאשרו מעבר בנתיבים מסוימים.  התקיפה מעלה חששות כבדים לגבי עתיד ההסכם ההיסטורי שנחתם בשבוע שעבר להסרת הסנקציות על ייצוא הנפט האיראני

גיא טל | (2)

דרמה ביטחונית וכלכלית במצר הורמוז מעמידה בסימן שאלה את יציבות שוק האנרגיה העולמי והמסחר הבינלאומי. משמרות המהפכה של איראן תקפו ביום חמישי ספינת משא תחת דגל סינגפור בשם "אבר לאבלי". התקיפה, שגרמה נזק לגשר הפיקוד של הספינה אך הסתיימה למרבה המזל ללא נפגעים, התרחשה סמוך לחופי עומאן. אירוע חמור זה הגיע שעות ספורות בלבד לאחר שהצי של המשטר האיראני פרסם אזהרה תקיפה לספינות מסחריות, והנחה אותן שלא לשוט בנתיבים שלא קיבלו את אישורו המפורש. מחיר חבית נפט מסוג WTI מטפס בשעה זו ב-2.5% למחיר 72.1 דולר, וחבית מסוג ברנט עם עליה דומה למחיר 75.64 דולר לחבית. 


 התקרית הנוכחית מהווה מבחן משמעותי ראשון וקריטי להסכם הטרי שנחתם אך בשבוע שעבר בין ארצות הברית לאיראן. במסגרת ההסכם, שנועד לסיים את העימותים באזור ולפתוח מחדש את נתיב השיט החיוני לתקופה של 60 ימים, איראן התחייבה להבטיח את מעברן הבטוח של אוניות מסחריות. בתמורה לצעד זה, ארצות הברית הסירה את המצור על נמלי איראן ואף ביטלה סנקציות כלכליות על מכירת נפט איראני. מדובר היה בצעד היסטורי שאפשר למשטר למכור את הנפט שלו בדולרים לראשונה מזה עשרות שנים. עד לתקיפה, נראה היה שההסכם מביא לתוצאות חיוביות. תנועת האוניות במצר, המהווה צוואר בקבוק קריטי לאנרגיה, החלה להתאושש משמעותית. רק ביום רביעי חצו את המצר בין 70 ל-80 כלי שיט, נתון שהעיד על חזרת הביטחון בקרב חברות הספנות לאחר חודשים ארוכים של קיפאון ופחד. 


הספינה המותקפת עצמה הייתה תקועה במפרץ הפרסי במשך למעלה מ-100 ימים בטרם ניסתה לעשות את דרכה החוצה. היא הפליגה יחד עם שלוש ספינות נוספות בנתיב מתואם של ארגון הימי הבינלאומי, אך למרות זאת הותקפה ללא כל אזהרה מוקדמת בקשר. ההסלמה לא התרחשה בחלל ריק. במהלך סוף השבוע איראן הכריזה שוב על סגירת המצר בעקבות הלחימה בין ישראל לחיזבאללה בלבנון. משמרות המהפכה כבר הורו למספר מכליות שעשו את דרכן בנתיב הדרומי לסוב על עקבותיהן, וחברות מודיעין ימי דיווחו כי בעקבות התקיפה לפחות חמש ספינות אחרות כבר ביצעו פניית פרסה מחשש לגורלן. כעת, השוק כולו ממתין לראות כיצד תגיב וושינגטון להפרת ההסכם הבוטה.

הוספת תגובה
2 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    זה חיל סורר 25/06/2026 21:54
    הגב לתגובה זו
    זנ חנל שלא ידע נל הפסקת אש וירה
  • 2.
    טראמפ לוזר גדול ופטפטן. עבדו על הזקן בעיניים (ל"ת)
    משה 25/06/2026 21:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 25/06/2026 21:30
    הגב לתגובה זו
    הצחקתם את איראן.היא לא מכבדת הסכמים.היא מצהירה שתמשיך בתכנית להשמדת ישראל .העולם החופשי חי בהזיה שאיראן תשתנה רק כדי שיקבלו קצת נפט.