איל מקיאג' השלימה הנפקה לפי 2 מיליארד דולר, הולצמן מכר מניות ב-200 מיליון

מחיר ההנפקה נסגר על 35 דולר למניה, מעל המחיר של 27-30 דולר וגם מעל המחיר השני שנאמד בטווח של 32-34 דולר. החברה מכרה מניות בסכום של יותר מ-420 מיליון דולר
איציק יצחקי |

חברת אודיטי (Oddity) שמחזיקה בחברת הביוטי הישראלית איל מקיאג' השלימה את ההנפקה לפי שווי של 2 מיליארד דולר. המחיר בהנפקה נסגר על 35 דולר למניה, אחרי שתי העלאות מחיר - מטווח של 27-30 דולר ל-32-34 ולבסוף המחיר כעת. החתמים בהנפקה היו גולדמן זאקס ומורגן סטנלי. החברה גייסה בהנפקה יותר מ-420 מיליון דולר כאשר רובו הגיע לכיס של בעלי השליטה (אורן הולצמן ואחותו שירן 51% וכן קרן ההשקעות של לואי ויטון עם 30% מהמניות), קרן ההשקעות של פרנקלין טמפלטון ואחרות.

אודיטי מחזיקה למעשה בשני המותגים הצומחים ביותר בדיגיטל בתחום הביוטי בארה"ב - איל מקיאג' שמהווה את עיקר ההכנסות ו-Spoiled Child מותג חדש יחסית שהושק לפני יותר משנה. 

הצמיחה של הפעילות מרשימה - ב-2020 ההכנסות הסתכמו ב-110 מיליון דולר וקפצו ל-222 מיליון ב-2021 ומשם ל-324 מיליון דולר ב-2022. היא הרוויחה בשנה שעברה 21.7 מיליון דולר. אבל זה הרבה יותר מרשים כשחוזרים אחורה. 

 

איל מקיאג' -  מ-11 מיליון שקל ל-2 מיליארד דולר

אורן הולצמן ואחותו שירן הולצמן אראל רכשו את הפעילות של איל מקיאג' בארץ מכינוס נכסים ב-11 מיליון שקל והשביחו אותה. הקפיצה הגדולה היתה עם החיבור לקרן ההשקעות של לואי ויטון ובהמשך החדירה לשוק האמריקאי. החברה סיפקה בשורה - התאמה של האיפור בעזרת מספר שאלות ואלגוריתם של בינה מלאכותית שמנתח על בסיס מאות מיליוני תצפיות קודמות את הטיפוח הייעודי. זה עובד.  

הקפיצה בשווי התעצמה בשנים האחרונות במקביל לכניסה לשוק האמריקאי ולצד הרחבת שירותים ופתרונות אונליין. הולצמן שמנהל את החברה הבת איל מקיאג' מכר לפני מספר חודשים יחד עם זרוע ההשקעות של לואי ויטון, 7% ממניות איל מקיאג' בתמורה ל-100 מיליון דולר, משמע לפי שווי של כ-1.4 מיליארד דולר. הרוכשות הן קרן ההשקעות של מייקל דל וקרנות נוספות. 

 

רווחי שיא ברבעון הראשון

על פי התשקיף שפרסמה החברה, התוצאות ברבעון הראשון ממשיכות לצמוח - 165.7 מיליון דולר לעומת 90.4 מיליון דולר ברבעון הקודם. מדובר בתוספת של המותג החדש שהקפיצה את המכירות לצד הגידול הנמשך בפעילות איל מקיאג'. 

הרווח בשורה התחתונה הסתכם ב-19.6 מיליון דולר כשבכל שנת 2022 הסתכם הרווח ב-21.7 מיליון דולר וברבעון מקביל ב-3 מיליון דולר. הזינוק בפעילות הרבעון הראשון אומנם מרשימה, אבל צריך לזכור שמדובר ברבעון עונתית חזק (לצד הרבעון השני). המחצית השנייה של השנה חלשה עונתית. 

איל מקיאג - נתונים שנתיים

קיראו עוד ב"גלובל"

  נתונים שנתיים - איל מקיאג' 

איל מקיאג - נתונים רבעוניים

     נתונים רבעוניים - איל מקיאג' 

 

הסיכון הגדול - מותגים עולים ומותגים נופלים

הסיכון הגדול בפעילות של איל מקיאג' הוא התחרות עם מותגים אחרים וההיסטוריה - מותגים מתחלפים במהירות יחסית. מול הסיכון הזה החברה האם - אודיטי מייצרת כאמור מותג חדש - Spoiled Child ומציגה בתשקיף נאמנות לקוחות - שיעור הרכישות של לקוחות ביחס להזמנה הראשונה הוא גבוה והוא עולה (אם כי לא כמו בתקופת רכישה ראשונה).  המשמעות היא שבאופן יחסי לתחום בלי נאמנות לקוחות, יש כאן נאמנות סבירה-טובה. השאלה אם זה יימשך?

מול הסיכון החברה גם משתמשת ביתרון שלגישתה מבדל אותה מכל האחרות - מערכת AI מתקדמת עם דטה גדול. כן, גם חברות ביוטי משתמשות ב-AI בעסקים וכמובן שזה לא מזיק להנפקה בוול סטריט. כל מה שמריח AI זוכה לאהדת המשקיעים וזה מוסיף לתמחור. 

החברה מגדירה את עצמה בראש וראשונה כחברה טכנולוגית. יותר מאשר היא טיפוח וביוטי היא חברת טכנולוגיה כש-40% מעובדיה הם אנשי טכנולוגיה. זה מסר שמיועד לוול סטריט, אבל זה גם מסר עסקי - כך היא סבורה שהיא תנצח את המתחרות בעולם הביוטי שלגישתה נמצאות מאחוריה מבחינה טכנולוגית.  

    

הטכנולוגיה של איל מקיאג'

החברה מדגישה כאמור את היכולת שלה לספק ללקוחה את המוצרים שמתאימים לה, דרך שאלון. שירות נוסף שמספקת החברה הוא אלגוריתמים שמתאים לכל משתמשת את מוצרי המייקאפ שנכונים ומתאימים לה וזה בהתבסס על מידע שנאסף מכמות גדולה מאוד של משתמשות. 

הפתרונות הטכנולוגיים של החברה התרחבו דרך רכישת חברות טכנולוגיה - ב-2019 איל מקיאג' רכשה את הסטארט-אפ NeoWize, מיזם דאטה ובינה מלאכותית שמשפר את חוויית הקנייה  באונליין. בהמשך היא רכשה את הסטארט־אפ  Voyage81  שפיתח מערכת ראייה ממוחשבת מבוססת בינה מלאכותית. במילים אחרות, החברה מספקת חוויה - הרוכשת יכולה להתאים את האיפור ומוצרי טיפוח נוספים הנדרשים לה, לראות בצורה נוחה באינטרנט עד כמה זה מתאים-נוח לה, ולקנות.

הטכנולוגיה לצד התחום - טיפוח וביוטי, מאפשרים לחברה ליהנות מרווחיות גולמית גבוהה מאוד של 70%-80%. אלא שהחברה מוציאה כסף גדול על שיווק, מכירות ופרסום (יותר מטכנולוגיה ויותר מעלות החומרים) כך שהרווח בשורה התחתונה היה  6% בשנה שעברה. ברבעון הראשון שכאמור לא מבטא את המשך השנה בשל עונתיות, הרווחיות גבוהה הרבה יותר - כ-13%. 

סיכוי ההצלחה תלויים כמובן בשוק האמריקאי. השוק אומנם השתפר והנאסד"ק החזיר את רוב הירידות, אבל ההנפקות עדיין חזרו. יש טפטופים. לפני שבוע הונפקה CAVA, רשת מסעדות ים תיכוניות וזכתה להצלחה גדולה. יכול להיות שדווקא העיתוי של איל מקיאג' מושלם. עם השיפור בשווקים ותחילת חזרה לשוק של הנפקות ולצד האהדה של המשקיעים למניות ה-AI.    

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".