עמי דניאל
צילום: Windward
ראיון

"הבורסה המשנית בלונדון זו רק ההתחלה, ננפיק גם בוול סטריט"

כך אומר בראיון לביזפורטל עמי דניאל, מנכ"ל חברת ווינדוורד הישראלית שהחלה להיסחר היום בבורסה המשנית בלונדון לפי שווי של 530 מיליון שקל; מדוע החברה לא הנפיקה בת"א, ומה קצב הרווחיות אליו הם שואפים?
סתיו קורן |

את ווינדוורד (Windward) הישראלית ייסדו עמי דניאל, ומתן פלד ששירתו בחיל הים כחובלים, ופיתחו מערכת AI לחיזוי והערכת סיכונים בתחום הסחר הימי. החברה החלה להיסחר היום בבורסה המשנית בלונדון, תחת הסימול WNWD, לפי שווי של 126 מיליון ליש"ט (כ-530 מיליון שקל).

החברה גייסה בהנפקה 34.5 מיליון ליש"ט (46 מיליון דולר) במחיר של 155 פני למניה - יותר מסך הגיוסים עד כה של החברה. בגיוס ההון השתתפו משקיעים מוסדיים, כולל Hargreave Hale, Gresham House, Premier Miton ו-NinetyOne. 

"אחרי ההנפקה באנגליה אנחנו מכוונים להנפקה בארה"ב. למיטב ידיעתי זו החברה המצליחה ביותר בתחום שלה מבחינה עולמית" - מחמיא לעצמו עמי דניאל, מנכ"ל ווינדוורד בראיון לביזפורטל. "השוק בלונדון מאוד מבין את החברה שלנו, לונדון היא מרכז הספנות והמסחר העולמי. החברה נמצאת כרגע בשלב בו היא צריכה הון נוסף בשביל לצמוח ולהנפיק גם בבורסה בארה"ב, "הבורסה המשנית בלונדון זו רק ההתחלה, ננפיק  גם בוול סטריט בשנים הקרובות".

עמי דניאל, מנכ"ל ווינדוורד, צילום: Windward​

מה תחומי הפעילות שלכם?

"אנחנו חברת תוכנה, ולמעשה אנחנו מספקים ללקוחות שלנו פלטפורמה לניהול סיכונים בתחום האבטחה - אנחנו מספקים את הפלטפורמה שלנו לחברות ביטוח ולחברות אנרגיה. אנחנו מסייעים ללקוחות בכל מה שקשור לנושאים רגולטוריים – לפני שנתיים האמריקאים העבירו רגולציה מחמירה, שדורשת מבנקים וחברות שנוגעות במסחר, להיות בבקרת אבטחה גבוה יותר, מחשש או מרצון למנוע משחקנים כמו איראן לגשת למערכת הפיננסית העולמית.

"בשנתיים האחרונות החברה התפתחה בתחום ה-B2B וחוותה צמיחה בלקוחות ובהכנסות בעקבות רגולציה חדשה (סנקציות/קומפליינס) - לקוחות שהצטרפו  כולל מוסדות פיננסיים וחברות אנרגיה מהמובילות בעולם - Bp , Shell, HSBC , ואחרים" אמר דניאל.

"אנחנו משלבים ספנות ו-IA, יש לנו מעל 70 לקוחות בתחום הממשלה, המסחר וסחורות, בנקים חברות ביטוח וחברות ספנות. יש לנו לקוחות ממשלתיים שאנחנו מסייעים להם לאתר הברחות של סמים וכל מיני עבירות נוספות. יש לנו לקוחות בתחום המסחר שמנהלים סיכונים רגולטוריים שמחויבים על פי רגולציה לאומית לדווח, ללקוחות שלנו בתחום הביטוח אנחנו עוזרים לתמחר פרויקטים".

קיראו עוד ב"גלובל"

מטה החברה ממוקם בישראל, ולחברה סניפים נוספים בבריטניה, ארה"ב (החוף המערבי והחוף המזרחי כולל וושינגטון די.סי.), דנמרק ואיחוד האמירויות. "גם הלקוחות שלנו נסחרים בלונדון, יש לנו יו"ר בריטי שהוא איש עסקים מאוד מוביל באנגליה - לורד ג'ון בראון, שהיה מנכ"ל ענקית הנפט BP  העולמית".

מה מנועי הצמיחה שלכם?

"קיבלנו תמיכה מהמשקיעים האנגלים להיכנס לשני תחומים חדשים ומאוד משמעותיים, הראשון הוא ניהול פליטות גזי חממה למעשה כל העולם מחפש פתרון להפחתת גזי חממה, ולנו יש פתרון של AI שאמור להפחית את הפליטות ב-20% בממוצע.

"והתחום השני הוא תחום הלוגיסטיקה בה אנחנו מסייעים לכל בעלי הקונטיינרים שרוצים לעקוב אחרי הקונטיינרים שלהם, יש 47 אלף משלחים בעולם - אנשים שעוזרים לבעלי מטענים להזיז את המטען - ו-800 מיליון יחידות כבידה של קונטיינרים. למשלחים בעולם אין טכנולוגיה בעלי הקונטיירים עובדים איתה, מדובר בעסקים מאוד מסורתיים שעובדים עם מערכות IP ישנות, ומבחינתו זה שוק מעולה כי מדובר בעשרות אלפי לקוחות".

למה הנפקתם דווקא באנגליה? והאם חשבתם על הנפקה בבורסה הישראלית?

"כן, שקלנו הנפקה בבורסה בישראל, משום שהיא הצליחה מאוד בשנים האחרונות, אך אנחנו הרגשנו שזה פחות מתאים לנו. החלטנו ללכת על לונדון כי כפי שאמרתי, השוק בלונדון יותר מבין את החברה שלנו. רוב המשקיעים בלונדון מחזיקים מניות בבנקים גדולים או בחברות ספנות או חברות אנרגיה, אז לכן מה שאנחנו עושים הוא מאוד אינטואיטיבי למשקיעים בלונדון. בחרנו את השוק לפי התאמה של המשקיעים ואנחנו טבעיים לקהל בלונדון – בסוף בהנפקה החברה גייסה סכום גבוה יותר מכל מה שהיא גייסה עד כה".

מה תעשו בכספי הגיוס?

"השימושים העיקריים של כספי הגיוס זה התרחבות עסקית ופיתוח בשני הענפים החדשים שאנחנו נכנסים אליהם - תחומי ניהול פליטות גזי חממה ולוגיסטיקה. אנחנו חברה שצומחת בקצב של 30% בשנה בארבע השנים האחרונות, מ-2017 עד ספטמבר 2021. כיוון שאנחנו משיקים שני קווי מוצר חדשים, אנחנו אמורים לצמוח בשיעור גדול יותר. 

"בעוד חמש שנים נהיה חברה מובילה עולמית עם אלפי או עשרות אלפי לקוחות, ונסחרים בארה"ב. מדובר בהנפקה ראשונה בחמש השנים האחרונות של חברה ישראלית בלונדון, לא הייתי מזלזל בזה. זה ממש מהותי - יותר מזה לחברות ישראליות היה שם רע בלונדון, בגלל חברות שהנפיקו פה והיה פחות מצליחות ואנחנו קיבלנו תמיכה גורפת של השוק בלונדון. אנחנו מקווים שהחברה שלנו היא תהיה סיפור צמיחה והצלחה". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.