דו"ח ה-OECD: הכי כדאי להיות מבוגר בהולנד - המצב בישראל מדאיג ביותר
כמחצית מהמדינות החברות בארגון ה-OECD ערכו בשני העשורים האחרונים רפורמות למיניהן, כדי לאפשר רמת חיים גבוהה ליוצאים לפנסיה. עם זאת, נראה כי הדורות הבאים עשויים למצוא את זכויות הפנסיה שלהם נדיבות פחות מאלה של דור הוריהם, עם עליית הסיכון למצוא את עצמם בעוני בשעת פרישה, כך קובע היום דו"ח של ארגון ה-OECD.
מאז תחילת שנות האלפיים גילאי הפרישה הועלו בהתמדה, בעיקר אצל נשים. בעוד מספר מדינות העלו לאחרונה את גיל הפרישה מ-65 לגיל 67, מדינות כמו צ'כיה, דנמרק, אירלנד, איטליה ובריטניה מתכננות להעלות את גיל הפרישה ל-70. שיעור התעסוקה אצל מבוגרים בגילאי 65-55 עלה בחדות בכמה מדינות והעלה את הממוצע של הארגון. כך למשל, שעור התעסוקה בגילאים אלו בגרמניה עלה מ-45% ל-66%, באיטליה מ-31% ל-46% ובממוצע של המדינות החברות בארגון שעור התעסוקה עלה מ-52% ל-57% בגילאים הללו.
מנגד, הסיכונים ממשיכים לנשוף בעורף הפנסיוני כאשר הזדקנות האוכלוסייה תאלץ את המדינות להגדיל את המשאבים למימון הפנסיה של הפורשים, לצד שינויים בשוק העבודה ברחבי העולם.
אם לא די בכך, שיעור האבטלה, במיוחד בקרב צעירים, נותר גבוה מאוד במדינות רבות וכך גם שיעור אבטלה לטווח ארוך בקרב המבוגרים. הירידה במספר המשרות במקביל לעלייה בעבודות זמניות - מצמצמות את התרומה לחיסכון לפנסיה. בנוסף, המעבר בין עבודות, או 'פסק זמן' מהעבודה, למעשה מהווה גם הפסקה בהפקדות לפנסיה - מה שצפוי לצמצם את נפח החיסכון.
- OECD: צמיחה גלובלית תעלה ל-3.2% ב-2025, אך תאט ל-2.9% ב-2026 עקב מכסים בארה"ב
- האירוע שסימל את הצטרפותה של ישראל לקהילה הבינל' והצעד של ארה"ב לבלימת משבר 2008
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דו"ח של ה-OECD בדק את אחוז האוכלוסיה מעל גיל 65 שנותר בפנסיה עם פחות מחצי מהשכר הממוצע של משקי הבית באותה מדינה. ראשונה בדירוג, נמצאת הולנד כאשר רק 2% מהאוכלוסייה מעל גיל 65 נמצאת בקטגוריה המוגדרת על ידי הארגון כ'עוני'.
צ'כיה נמצאת אחריה עם 3% מהאוכלוסייה, אירלנד עם שעור זהה, לוכסמבורג במקום הרביעי עם שעור זהה, אחריה צרפת עם 4% מהאוכלוסייה מעל 65 המוגדרת כענייה ולמרבה ההפתעה יוון מדורגת עשירית עם שיעור של 7%, מעל אירלנד וספרד.
ישראל נמצאת בתחתית הרשימה (רביעית מהסוף) כאשר 24% מהאוכלוסייה מעל גיל 65 מוגדרת כענייה. אחריה במקום המפוקפק והאחרון נמצאת קוריאה כאשר אחד מכל שני מבוגרים מעל גיל 65 מוגדר כמי שמקבל פחות מ-50% מהשכר הממוצע.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 7.מוטי 01/12/2015 15:30הגב לתגובה זוקשה לשים אצבע במי האשמה אבל בהחלט אפשר להבין שמי שעובד בסקטור חזק בלי קשר לתרומתו לכלכלה זקנתו תהיה מכובדת הייתר לכו חפשו כבר עכשיו מכסה מדינה אלק
- 6.אוכל חינם למספר 2 אנחנו הינו בצבא ויודעים מזה 00 (ל"ת)אוכל חינם 01/12/2015 15:20הגב לתגובה זו
- 5.צריך כסף לחרדים ולשטחים וקיבינימט הזקנים (ל"ת)זקן תורם 01/12/2015 14:40הגב לתגובה זו
- 4.בישראל- ילדים עניים ובורים, צעירים וולגרים ובורים (ל"ת)וזקנים מתים בעוני 01/12/2015 14:37הגב לתגובה זו
- 3.אדם 01/12/2015 14:29הגב לתגובה זומליון קשישים זכאים למפלגת קשישים אמיתית שתדאג לקשישים. נתניהו כחלון בנט ודרעי רק רוצים את קולות הקשישים בקלפי - ארץ סדום ועמורה
- 2.רס"ר יפרח 01/12/2015 13:48הגב לתגובה זויש לי שני דירות להשקייה.
- אל דאגה הרס"ר, אמשיך לעבור באש ובמיים עד הסוף ! (ל"ת)ישראל פרייאר 01/12/2015 14:30הגב לתגובה זו
- 1.ביבי -הרגת אותנו (ל"ת)יוסי 01/12/2015 13:42הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
