CAC 40
צילום: גיא טל

היסטוריה בפריז: מדד CAC 40 טיפס לשיא כל הזמנים

מדד הקאק הצרפתי 40 טיפס לשיא כל הזמנים אחרי עונת דוחות חזקה שהאפילה על הורדת דירוג האשראי והמתיחות הפוליטית; מניות הסקטור הצרכני והיוקרה הובילו את העליות

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה צרפת

שוק המניות בצרפת רשם היום נקודת ציון היסטורית, כאשר CAC 40 פרץ לשיא כל הזמנים, הגבוה ביותר מאז מאי 2024, על רקע גל של דוחות חיוביים מצד חברות מובילות. המדד עלה בשיא היום ב-0.4% לרמה של 8,240.92 נקודות, ועבר את רמת הסגירה שנרשמה לפני הטלטלה הפוליטית בעקבות הבחירות המוקדמות שיזם נשיא צרפת עמנואל מקרון בשנה שעברה.

העליות הגיעו למרות האווירה הפוליטית הסוערת והורדת דירוג האשראי של צרפת ביום שישי האחרון מצד S&P Global Ratings. הסנטימנט החיובי הונע בעיקר על ידי תוצאות עסקיות מרשימות של חברות צרפתיות מובילות, בייחוד בתחום היוקרה והצריכה הפרטית.

האם הדוחות חזקים יותר מהפוליטיקה?

השווקים הגיבו בחיוב להישרדות ממשלתו של ראש הממשלה סבסטיאן לקורני משתי הצבעות אי־אמון בפרלמנט בשבוע שעבר, מהלך שאפשר פתיחה מחודשת של הדיון התקציבי. המהלך העניק למשקיעים תחושת יציבות קצרה, בדיוק עם פתיחת עונת הדוחות.

"הורדת הדירוג הייתה צפויה, אבל הפוקוס עבר לתוצאות החזקות של החברות", אמר כריסטופר דמבילק, יועץ השקעות בכיר בבית ההשקעות Pictet. לדבריו, עונת הדוחות החלה “בטון חיובי במיוחד” והיא הגורם המרכזי שמניע את השוק כלפי מעלה.

חברות הדגל של תעשיית היוקרה הצרפתית תרמו חלק ניכר לעליות: אסילור-לוקסוטיקה (EssilorLuxottica) זינקה לשיא היסטורי, ועלתה 0.7%, לאחר שעקפה את תחזיות האנליסטים. LVMH זינקה בשבוע שעבר בעקבות חזרה בלתי צפויה לצמיחה במכירות. Kering קיבלה חיזוק לאחר שחתמה על הסכם למכירת חטיבת הקוסמטיקה שלה ללוריאל, שעלתה בעצמה כ-0.3%. וכך, שלוש החברות הללו אחראיות לכמעט מחצית מהעלייה במדד מאז סוף אוגוסט. יצוין כי כ-85% מהכנסות חברות ה־CAC 40 מגיעות משווקים מחוץ לצרפת, כך שהחשיפה הישירה לכלכלה המקומית מוגבלת יחסית.

מדד CAC 40 עלה מתחילת השנה ב-12%, בדומה ל־STOXX Europe 600, אך מפגר אחרי DAX הגרמני, ששבר שיאים השנה על רקע הרחבה פיסקלית והשקעה בתשתיות וביטחון.

למרות העליות, האנליסטים מזהירים כי הסיכון הפוליטי בצרפת נותר גבוה, בין היתר בשל המרוץ לנשיאות, הצפוי ב-2027. בדוח של ברקליס ציינו האסטרטגים כי "אי היציבות הפוליטית תשאיר את פרמיית הסיכון גבוהה ואת הסנטימנט זהיר, בעוד עיכובים ברפורמות מבניים מגבילים את פוטנציאל הצמיחה".

קיראו עוד ב"גלובל"

עוד דבר שחשוב לציין הוא שהשוק לא “שכח” את רמת החוב הגבוהה של צרפת ואת אי-הוודאות הפוליטית המתמשכת, כולל הצפות תקציביות, סיכויי בחירות מוקדמות, והפרדת רפורמות מבניות. בנוסף, ההחלטה להשהות רפורמת פנסיה עלולה להוביל לעלויות של מאות מיליוני אירו ולדרוך על רגישויות החוב הציבורי. 

בנוסף, הפרשי התשואות בין אג”ח צרפתיות לגרמניות עדיין גבוהים יחסית, סימן נוסף על כך שהשוק רואה פרמיית סיכון בצרפת. 

העליות בשוק מצביעות על חוסן המגזר העסקי בצרפת, אך גם על הפער בין ביצועי החברות לבין סביבת המאקרו הפוליטית. המשקיעים צפויים להמשיך לעקוב מקרוב אחר דיוני התקציב בצרפת, מהלכי הרפורמות והמרוץ הפוליטי המתקרב.

לפני כשבוע, הציע קנצלר גרמניה, פרידריך מרץ, להקים בורסה אירופית מאוחדת שתאפשר לחברות לגייס הון ללא תלות בניו יורק, כחלק ממאמץ כולל לחיזוק העצמאות הכלכלית של האיחוד והגברת התחרותיות מול ארה״ב ואסיה; "זו לא רק שאלה של כלכלה, זו שאלה של ריבונות כלכלית" אמר. המהלך מונע מתוך ראייה של פיצול שוק ההון האירופי ושל תלות מוגזמת בבורסות אמריקאיות כמו ניו יורק. "אסור לאירופה להישאר קבלן משנה של שווקים פיננסיים אחרים", אמר מרץ, והוכיח חזון אסטרטגי, עם פתרון לשורש פערי הגיוס, הנזילות והצמיחה שנפערו בשוקי ההון של האיחוד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דרוג יורד ובורסה עולה בועה (ל"ת)
    אנונימי 22/10/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.