
דיאן קיטון בנתה אימפריה של 100 מיליון דולר ומורשת השקעות מרשימה
השחקנית האגדית שהלכה אתמול לעולמה, הייתה אייקון קולנוע בתקופה שהשכר היה בקנה מידה אחר, ועשתה את מירב כספה מתפיסת עולם מוצלחת במיוחד לגבי השקעות נדל"ן
דיאן קיטון, שהפכה את התשוקה שלה לארכיטקטורה ולעיצוב למכונת כסף שהכניסה לכיסה יותר מאשר כל האוסקרים והבלוקבסטרים שלה ביחד. כשנפטרה אתמול בגיל 79 בביתה בקליפורניה, קיטון הותירה מאחוריה לא רק מורשת קולנועית עצומה, אלא גם תיק השקעות נדל"ן מרשים.
שווי הרכוש המוערך שלה עמד על 100 מיליון דולר - ולא, רובו המוחלט לא הגיע מכך ששיחקה מול אל פצ'ינו או זכתה באוסקר. התובנה הגדולה של קיטון לא הייתה בדרך לזכות בליבו של וודי אלן, אלא במשהו שרוב כוכבי הוליווד לא מבינים: הכסף האמיתי לא נמצא בצ'קים מהאולפנים, אלא ברכישה של נכס מוזנח, החזרתו לחיים, ומכירה של הנכס המחודש למישהו עם חשבון בנק עמוק יותר. בעולם שבו רוב השחקנים משקיעים בהפקות או במותגי אופנה שנכשלים, קיטון הבינה משהו בסיסי: נדל"ן בלוס אנג'לס הוא תמיד הימור טוב.
הבסיס: קריירת משחק שהניבה מיליונים - אבל לא מאות מיליונים
נתחיל עם הדבר שכולנו מכירים - הקריירה הקולנועית המרשימה. קיטון החלה בברודווי בשנת 1968, כשכיכבה בהצגה "שיער" וזכתה למועמדות לטוני כבר בשנה שלאחר מכן עבור "שחק אותה, סם" של וודי אלן. אבל הפריצה הכספית האמיתית הגיעה ב-1972, כאשר פרנסיס פורד קופולה בחר בה לתפקיד קיי אדמס ב"הסנדק". הסרט הפך לאחד מהמצליחים בכל הזמנים, וקיטון חזרה על התפקיד בשני סרטי ההמשך - עסקה שהבטיחה לה הכנסה יציבה לאורך שנים רבות.
ואם לא די בכך, ב-1977 הגיע רגע שהקפיץ עוד יותר את הקריירה שלה וכך גם עשה לארנק: "הרומן שלי עם אנני". הסרט לא רק זיכה אותה באוסקר לשחקנית הטובה ביותר, אלא גם הפך אותה לאייקון תרבותי - וזה הוביל להכנסות גבוהות יותר לכל פרויקט עתידי. לאחר האוסקר, שווי השוק שלה קפץ באופן דרמטי. שחקנית שבעבר קיבלה שכר סטנדרטי פתאום הייתה במעמד של "זוכת אוסקר", וזה אומר צ'קים גבוהים יותר, מיקומים יותר מרכזיים בכרזות וחלק גדול יותר מהרווחים.
- גלדיאטור 2 - הכנסות של 150 מיליון דולר בשבוע הראשון; האם יגיע להכנסות הסרט הראשון?
- המספרים מאחורי הטקס היוקרתי: כמה שווה זכייה באוסקר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאורך שנות ה-80 וה-90, קיטון המשיכה לבחור בפרויקטים שהניבו רווחים נאים. "בייבי בום" ב-1987 היה הצלחה מסחרית וזיכה אותה במועמדות אוסקר נוספת. אבל ההצלחה הכלכלית האמיתית הגיעה עם "מועדון האקסיות " ב-1996 - הסרט הכניס 105 מיליון דולר בקופות, ונתח ההכנסות של קיטון מסרט כזה, כשחקנית ראשית, היה משמעותי למדי. בשנת 2003, "באהבה אין חוקים" עם ג'ק ניקולסון הביא לה מועמדות אוסקר נוספת וגלובוס הזהב, והסרט הכניס כמעט 125 מיליון דולר בארה"ב בלבד.
אבל הנה הסוד המלוכלך של הוליווד: גם שחקנית מצליחה כמו קיטון, עם ארבע מועמדויות אוסקר נוספות ועשרות סרטים מצליחים, לא מגיעה ל-100 מיליון דולר רק מקריירת המשחק. בשיא הקריירה שלה, היא הרוויחה כמה מיליוני דולרים לסרט, סכום מכובד, אבל לא מספיק כדי לבנות אימפריה. המשחק היה מקור ההכנסה היציב, המוניטין והפלטפורמה הכללית, אבל לגבי העושר האמיתי? הוא בא ממקום אחר לגמרי.
המהפכה השקטה: כשקיטון גילתה שנדל"ן זה הזהב האמיתי
באמצע שנות ה-90, בעיצומה של קריירה מצליחה, דיאן קיטון עשתה משהו שרוב כוכבי הוליווד לא עושים: היא הקשיבה לנפש שלה. קיטון אהבה ארכיטקטורה. אהבה עיצוב. אהבה את התחושה של להיכנס לבית ישן ולדמיין את הפוטנציאל שלו. והכי חשוב - היא הייתה מוכנה לעבוד קשה כדי לממש את החזון הזה. אז היא לקחה את הכסף שהרוויחה מהסרטים ועשתה משהו גאוני: קנתה בית ישן בבוורלי הילס והפכה אותו למופת.
- מהמרים כבדים: פלטפורמות ההימורים פולימרקט וקלשי מטפסות לשווי שוק של מיליארדים
- כשהתותחים שותקים: מה קורה לבורסה אחרי שנגמרת המלחמה? ניתוח של 440 מקרים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- 5,900% בשנה מ-80 סנט ל-46 דולר, שווי של 15 מיליארד, מי אמר...
הנכס הראשון שהפך את קיטון למלכת הנדל"ן היה וילה בסגנון ספרדי קולוניאלי משנת 1920 בבוורלי הילס. שטחו - כ-7,000 רגל מרובע, ובמצב ההתחלתי שלו הוא היה דורש שיפוץ כבד. קיטון השקיעה בו חודשים של עבודה, תוך תשומת לב מדוקדקת לכל פרט ארכיטקטוני - גגות רעפים אדומים, חלונות מקושתים, עבודות ברזל מעוצבות. כשהיא סיימה, הבית היה יצירת אמנות. ובשנת 2000, היא מכרה אותו. לא למישהו סתמי - למדונה. תמורת 6.5 מיליון דולר.
תחשבו על זה לרגע. כוכבת קולנוע מוכרת בית מחודש לכוכבת פופ. זה לא רק היה מכירה - זה היה הצהרת כוונות. המדיה הרימה את הסיפור, והפעם לא בגלל סרט חדש של קיטון, אלא בגלל העין המדהימה שלה לעיצוב. ופתאום, העולם גילה שדיאן קיטון לא רק שחקנית מוכשרת - היא גם אשת נדל"ן עם חוש עסקי מעולה. והכי חשוב: הרווח מהמכירה הזאת היה משמעותי, וכך פיתחה לעצמה קיטון תעשייה נוספת, רווחית יותר, מתחת לרדאר.
הנדל"ן על פי קיטון: להפוך נכס למיתוס
מה שהפך את קיטון לשחקנית חכמה בתחום הנדל"ן לא היתה העובדה שהיא קנתה בזול ומכרה ביוקר. היא הבינה משהו מהותי: בלוס אנג'לס, בית עם סיפור הוא שווה יותר מבית בלי סיפור. ובית ששופץ על ידי דיאן קיטון, שהופיע ב-Architectural Digest ושיש לו את חותמה האישי שלה? זה כבר הרבה מעבר לבית - זוהי השקעה. זהו מותג.
קיטון מיקדה את תשומת הלב שלה בסגנונות ארכיטקטוניים ספציפיים: ספרדית קולוניאלית, Mission Revival, ומודרניזם של אמצע המאה ה-20. היא לא קנתה בתים מודרניים זולים שאפשר לסחוט מהם רווח קצר טווח. היא קנתה בתים היסטוריים, בעלי חשיבות תרבותית, שעוצבו לפעמים על ידי אדריכלים מפורסמים כמו לויד רייט, ווואלס נף וראלף פלוולינג. בתים כאלה דורשים ידע, סבלנות והשקעה כספית גדולה מראש - אבל הפרס בסוף הוא הרבה יותר גדול.
בשנת 2002, קיטון קנתה אחוזה ענקית בבל אייר בסגנון ספרדי משנות ה-20, שעוצבה במקור על ידי האדריכלים המפורסמים ווולס נף וג'ון בייירס. הנכס היה מוזנח וזקוק לשיפוץ מקיף. קיטון השקיעה בו יותר משנתיים של עבודה אינטנסיבית - שיקמה את החזיתות המקוריות, החזירה את אריחי הטרקוטה הספרדיים, שיפצה את הגינות ואת בריכת השחייה, והוסיפה נופך מודרני לפנים מבלי לפגוע בצביון ההיסטורי. התוצאה הייתה מדהימה - ובשנת 2005 היא מכרה את האחוזה למנהל טכנולוגיה בכיר תמורת 16.5 מיליון דולר.
זה לא רק רווח של כמה מיליונים - זה רווח של פי כמה מהסכום שקיטון הרוויחה מהסרטים שלה באותן שנים. והכי מרשים? היא לא עשתה את זה פעם אחת. היא עשתה את זה שוב ושוב ושוב.
שרשרת זהב של רווחים: הנכסים שהפכו את קיטון למיליונרית אמיתית
ב-2004, קיטון פנתה לחוף. היא קנתה אחוזה היסטורית בסגנון ים תיכוני בלגונה ביץ', הצופה אל האוקיינוס השקט, תמורת 7.5 מיליון דולר. הבית, שנבנה ב-1928 עבור משפחת ג'יי רוי סמית' (שהייתה בעלת מטעי תפוזים), כלל ארבעה חדרי שינה, שישה חדרי אמבטיה, אריחים ספרדיים מקוריים, קורות עץ חשופות, ונופים עוצרי נשימה. קיטון בילתה שנתיים בשיקום פרטי המבנה המקוריים, תוך שמירה קפדנית על האותנטיות ההיסטורית. כשסיימה, היא העמידה את הנכס למכירה תמורת 12.75 מיליון דולר - רווח של יותר מ-5 מיליון דולר.
אבל זה עדיין לא הכול. ב-2007, קיטון קנתה וילה נוספת בבוורלי הילס - בניין בן מאה שנה בסגנון ספרדי קולוניאלי שעוצב על ידי האדריכל ראלף פלוולינג, תמורת 8.1 מיליון דולר. הנכס כלל שבעה חדרי שינה, והיה צריך שיפוץ יסודי. קיטון בילתה שנים בחידוש הבית - הוסיפה כ-500 רגל מרובע למבנה, שיפצה את המטבח והחזית, ודאגה לכך שכל פרט יהיה מושלם. ב-2010 היא מכרה את הבית ליוצר הטלוויזיה ריאן מרפי תמורת 10 מיליון דולר.
וריאן מרפי? הוא ידע מה הוא קונה. כמה שנים לאחר מכן, הוא מכר את הבית תמורת יותר מ-16 מיליון דולר, מה שמוכיח שהשיפוצים והעיצובים של קיטון לא רק הוסיפו ערך מיידי - הם המשיכו להוסיף ערך לאורך זמן. העובדה שמישהו קנה את הבית ושמר על רוב העיצובים המקוריים של קיטון מספרת הכול על החזון והמקצועיות שלה.
באותן שנים, קיטון המשיכה. היא קנתה נכס נוסף בפסיפיק פליסיידס ב-2012 תמורת 5.6 מיליון דולר, שיפצה אותו, ומכרה אותו ב-2016 תמורת 6.9 מיליון דולר. רווח של 1.3 מיליון דולר תוך ארבע שנים. ב-2018 היא קנתה בית היסטורי בטוסון, אריזונה, תמורת 1.5 מיליון דולר בלבד. היא שדרגה את המטבח, הוסיפה בריכת שחייה ובית גן נפרד, ומכרה את הנכס ב-2020 תמורת 2.6 מיליון דולר - רווח של יותר מ-70% תוך שנתיים בלבד.
כשמסכמים את כל העסקאות האלה, מגיעים לסכום מדהים: עשרות מיליוני דולרים ברווחים נקיים מנדל"ן, שהתווספו להכנסות משחקנות, במאות, ספרים ומיזמים אחרים. יש הערכות לפיהן קיטון הרוויחה מנדל"ן יותר מאשר מכל הסרטים שלה ביחד - טענה שנשמעת קיצונית, אבל כשבוחנים את המספרים, היא הגיונית לחלוטין.
הנכס הגדול: האחוזה בברנטווד ששווה כמעט 30 מיליון דולר
ובכל זאת, הפנינה שבכתר של תיק הנדל"ן של קיטון הייתה הנכס שלה עצמה - האחוזה שלה בשכונת ברנטווד היוקרתית בלוס אנג'לס. ב-2009 קיטון קנתה את הנכס תמורת 4.7 מיליון דולר - סכום צנוע ביחס לשכונה. אבל זה היה רק ההתחלה. קיטון לא התכוונה פשוט לגור שם - היא התכוונה ליצור יצירת מופת.
במהלך 15 השנים הבאות, קיטון השקיעה מיליונים בשיפוצים, הרחבות ושדרוגים. היא הוסיפה כ-8,000 רגל מרובע של שטח, בנתה את הבית כולו מלבני אדומות שרופות (בהשראת "שלושת החזירונים" - כן, באמת), והפכה את הנכס למקלט עיצובי שהופיע בעיתוני אופנה וארכיטקטורה ברחבי העולם. בספרה מ-2017, "The House That Pinterest Built", היא תיארה את התהליך המורכב והיצירתי של בניית בית החלומות שלה.
במרץ 2025, כמה חודשים לפני מותה, קיטון העמידה את הנכס למכירה תמורת 28.9 מיליון דולר. למעשה, השכן ממש ליד - בן אפלק - קנה וילה קטנה יותר באותה שכונה בדיוק תמורת 20.5 מיליון דולר, מה שמצביע על כך שהמחיר שקיטון ביקשה לא היה מופרך. אם הבית היה נמכר במחיר הביקוש, הרווח שלה מהנכס הזה בלבד היה עמד על כ-24 מיליון דולר - מעל פי חמישה מההשקעה המקורית.
ובלי להתחשב במכירה, העובדה שהיא גרה בנכס ששווה עשרות מיליונים אומרת הכול על האופן שבו קיטון הצליחה להפוך את התשוקה שלה לעיצוב למנוע רווחים כלכליים מדהים.
מעבר לנדל"ן: זרמי הכנסה נוספים שהוסיפו מיליונים
קיטון לא הסתפקה בשחקנות ובנדל"ן. היא הייתה אישה של פרויקטים רבים, וכל אחד מהם תרם להון שלה. ב-1984 היא ביימה את סרטה הראשון, הדוקומנטרי "Heaven" על החיים שלאחר המוות, ובהמשך הקריירה היא ביימה סרטים נוספים כולל "מציאות אחרת" ב-1995 ו-"שיחה ממתינה" ב-2000. בימוי אומנם לא הכניס לה סכומים עצומים, אבל הוא הרחיב את הקריירה שלה מעבר להופעה מול המצלמה.
קיטון גם הייתה צלמת מוכשרת, פרסמה מספר ספרי צילום כולל "Reservations" ב-1980 - אוסף של תמונות חדרי מלון מפוארים - ו-"Saved" ב-2022. ספריה זכו לביקורת חיובית והציגו את האסתטיקה הייחודית שלה, תוך הוספת זרם הכנסה נוסף. היא גם פרסמה זיכרונות וספרים על ארכיטקטורה, כולל "House" ב-2012 ו-"The House That Pinterest Built" ב-2017, שהפכו לרבי מכר והוסיפו למעמדה כמומחית לעיצוב.
בנוסף, קיטון הייתה מפיקה של פרויקטים שונים, כולל הסרט "אלפנט" של גאס ואן סאנט מ-2003, שזכה בדקל הזהב בפסטיבל קאן. ייצור סרטים יכול להיות רווחי מאוד אם הסרט מצליח, וקיטון הייתה חכמה מספיק כדי להיות מעורבת בהפקה של פרויקטים שהיו לה אמונה בהם.
סך הכול, הון של 100 מיליון דולר לא נבנה בן לילה. הוא נבנה על פני עשורים של עבודה קשה, החלטות חכמות, ריבוי זרמי הכנסה, ויותר מהכל - הבנה שהקריירה בהוליווד היא לא הכול. קיטון הייתה דוגמה לכוכבת שידעה שהתהילה חולפת, אבל הנכסים נשארים.
הרזון העסקי: למה קיטון הצליחה שם שאחרים נכשלו
כשבוחנים את האסטרטגיה העסקית של קיטון, מגלים שהיא עשתה הכול נכון כמעט מההתחלה. ראשית, היא לא מיהרה. קיטון לקחה את הזמן לרכוש ידע אמיתי על ארכיטקטורה ועיצוב. היא למדה על הסגנונות, האדריכלים המפורסמים, החומרים המקוריים ודרכי השיקום המסורתיות. זה לא היה תחביב שטחי - זו הייתה תשוקה אמיתית שהפכה למומחיות.
שנית, היא השקיעה בנכסים איכותיים עם סיפור. כל בית שקנתה היה בעל ערך היסטורי או תרבותי. זה אומר שבסיס הערך שלו היה חזק מלכתחילה, והשיפוץ רק הדגיש ושיפר את מה שכבר היה שם. היא לא ניסתה להפוך בית סטנדרטי למשהו שהוא לא - היא הבליטה את מה שהיה ייחודי בכל נכס.
שלישית, היא הייתה מוכנה להשקיע זמן רב. רוב העסקאות שלה לקחו שנתיים עד חמש שנים - זמן שבו היא שיפצה, עיצבה מחדש, והקפידה על כל פרט. זה לא היה פליפ מהיר - זה היה שיפוץ יסודי ואיכותי שהוסיף ערך אמיתי.
רביעית, קיטון ידעה למי למכור. היא לא ניסתה למכור בתים לקהל הרחב - היא מכרה לסלבס, מנהלי טכנולוגיה ואנשים עשירים שמעריכים עיצוב ואיכות. מדונה, ריאן מרפי ואחרים שילמו לה פרמיה כי הם ידעו שהם קונים לא רק בית - הם קונים יצירת אמנות.
וחמישית, היא השתמשה בשם שלה בצורה חכמה. כל בית ששופץ על ידי דיאן קיטון קיבל חשיפה תקשורתית עצומה. הבתים שלה הופיעו ב-Architectural Digest, ב-Elle Decor, ובכל מגזין עיצוב מכובד. זה היה מיתוג גאוני - כל בית הפך לחלק מ"אוסף קיטון", והקונים ידעו שהם משקיעים במשהו שיש לו חותם של מישהי עם טעם מבוסס ומוערך.
המספרים שמספרים הכול: סיכום כלכלי של קריירה יוצאת דופן
בואו נסכם את המספרים בצורה ברורה. דיאן קיטון הרוויחה במהלך חמישים שנות קריירה בערך כך:
קריירת המשחק: בשיא הקריירה שלה, קיטון הרוויחה סביב 3-5 מיליון דולר לסרט. לאורך כל הקריירה, עם עשרות סרטים מצליחים, ההכנסות הכוללות משחקנות מוערכות בסביבות 30-40 מיליון דולר. זה כולל שכר בסיס, בונוסים מקופות הסרטים, ותמלוגים ממכירות DVD ושידורי טלוויזיה.
בימוי והפקה: כ-5-8 מיליון דולר מפרויקטים שביימה והפיקה לאורך השנים.
ספרים: כ-2-3 מיליון דולר מספרי צילום, זיכרונות וספרי עיצוב.
נדל"ן: כאן נמצא העושר האמיתי. רק מהעסקאות שפורטו למעלה - מדונה (רווח של כמה מיליונים), בל אייר (רווח של כ-10 מיליון), לגונה ביץ' (רווח של 5 מיליון), ריאן מרפי (רווח של כ-2 מיליון), פסיפיק פליסיידס (רווח של 1.3 מיליון), טוסון (רווח של 1.1 מיליון), ועוד עסקאות רבות שלא פורטו בפומבי - ההכנסות מנדל"ן מוערכות ב-50-60 מיליון דולר. וזה לפני שמחשבים את ערך הנכס בברנטווד ששווה כיום כמעט 30 מיליון דולר לבדו.
כשמחברים את כל זה, מגיעים לכ-100 מיליון דולר - בדיוק הסכום שדווח כשווי הרכוש שלה בעת פטירתה. אבל המספר הזה לא כולל את הערך האמיתי של הנכסים שעדיין היו ברשותה, שאם היו נמכרים במחיר שוק היו מוסיפים עשרות מיליונים נוספים.
מורשת כלכלית: מה קיטון לימדה אותנו על כסף בהוליווד
מותה של דיאן קיטון אתמול הוא לא רק אובדן לעולם הקולנוע - זה גם סוף פרק של אחת הקריירות העסקיות המרשימות ביותר בהוליווד. קיטון הוכיחה שאפשר להיות כוכבת קולנוע מכובדת, לזכות באוסקר, ובו זמנית לבנות עסק אמיתי שמניב רווחים אמיתיים.
היא לימדה אותנו שהתשוקה האמיתית יכולה להפוך למקור הכנסה עיקרי, ושלא צריך להסתפק במה שנותנים לך האולפנים. קיטון לא חיכתה למישהו אחר שייתן לה פרויקט טוב או צ'ק גדול - היא יצרה את המקורות הכנסה שלה בעצמה, באמצעות עבודה קשה, ידע מעמיק ורצון לקחת סיכונים מחושבים.
היא גם הוכיחה שאפשר להיות אותנטית לחלוטין - לעשות מה שאוהבים, להישאר נאמנה לחזון האסתטי שלך - ועדיין להרוויח כסף רב. קיטון לא התפשרה על הטעם שלה, לא ניסתה לעשות מה שאופנתי, ולא הלכה בעקבות טרנדים. היא עשתה את מה שאהבה - ובדרך, בנתה אימפריה.
הילדים שלה, דקסטר בת ה-29 ודיוק בן ה-25, ירשו לא רק הון כספי עצום, אלא גם שיעור חשוב: תהיי מקורית, תהיי חכמה, ותבני משהו בעצמך. דיאן קיטון הייתה שחקנית נהדרת, אבל יותר מזה - היא הייתה אישת עסקים מבריקה שהבינה לפני כולם שהערך האמיתי הוא לא בכסף שאתה מרוויח, אלא בנכסים שאתה בונה.
בעולם שבו רוב כוכבי הוליווד מפזרים את הכסף שלהם על סגנון חיים מופקע ומותגים כושלים, קיטון בחרה בדרך אחרת. היא השקיעה בדברים מוחשיים, בדברים שמחזיקים ערך, בדברים שיעמדו במבחן הזמן. והתוצאה? אימפריה של 100 מיליון דולר - ומורשת שתמשיך להשפיע הרבה מעבר למספרים בחשבון הבנק.
כך, אולי, צריכה להיראות הצלחה אמיתית בהוליווד.

פירמת רואי החשבון BDO בצעדי התייעלות כואבים: פיטורים נרחבים והקפאת הוצאות
BDO הסתבכה בהלוואת ענק ופישלה בתיק ביקורת גדול כשסיפקה חוות דעת חלקה - שהכל תקין, רגע אחרי שחברת ענק בתחום הרכב קרה
פירמת רואי החשבון האמריקאית BDO USA, מהבולטות בשוק האמריקאי בתחום הביקורת, המס והייעוץ, נמצאת בעיצומו של מהלך רחב לקיצוץ עלויות הכולל פיטורי עובדים, עצירת נסיעות עסקיות לא חיוניות והידוק כללי של התקציב התפעולי. הרקע לצעדים החריפים: חוב עצום ויקר שנטלה החברה מקרן ההשקעות אפולו (Apollo Global Management), במסגרת מהלך למימון עלות מניות עובדים (ESOP).
BDO גייסה באוגוסט 2023 הלוואה בסך 1.3 מיליארד דולר מאפולו, מתוך מטרה להפוך את החברה לבעלות משותפת של עובדיה. הריבית על ההלוואה, שעמדה תחילה על כ-10%, עודכנה ביוני האחרון כלפי מטה ב-100 נקודות בסיס, אך נותרה גבוהה משמעותית ביחס לרמות המקובלות בשוק. החוב המכביד דורש תשלומי ריבית גבוהים, מה שמאלץ את הנהלת החברה לבצע התאמות מהירות בניהול ההוצאות כדי להימנע מלפגוע ביציבותה הפיננסית.
בין הלקוחות - First Brands שקרסה והותירה נושים עם חוב עתק
לקשיים של BDO נוספה גם הפגיעה התדמיתית בעקבות קריסתה של First Brands Group, ספקית חלפים גדולה לתעשיית הרכב, שנחשבה לאחד מלקוחות הדגל של הפירמה. באפריל 2025 העניקה BDO ל-First Brands חוות דעת חלקה על הדוחות הכספיים שלה, שזה בעצם מעין אישור של רואי החשבון שהדוחות תקינים. אך זמן קצר לאחר מכן, החברה פנתה לדלויט כדי לבצע בדיקת עומק (Quality of Earnings) לבקשת המלווים, שהובילה לאיתור פגמים גדולים בדוחות לרבות מינוף חריג ועסקאות רבות מחוץ למאזן.
First Brands קרסה והותירה אחריה חוב של למעלה מ-10 מיליארד דולר, מכה קשה למשקיעים, והכתם נותר גם על BDO. הקריסה העלתה תהיות בקרב שוק ההון באשר לאיכות הביקורת שביצעה הפירמה, ולכשירות מערכות הפיקוח הפנימיות שלה.
- 38% מהמזון שמיוצר בישראל הולך לאיבוד
- "גם אחרי הפשרה על הרווחים הכלואים מדובר במיליארדים לא מבוטלים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תביעה ייצוגית מצד עובדים - וטענות לניפוח ערך
בנוסף, אחת מההשפעות המשניות של תוכנית ה-ESOP ש-BDO יזמה, היא תביעה ייצוגית שהוגשה על ידי אחד העובדים, בטענה כי נדרשו לשלם מחיר מופרז עבור המניות, מה שפגע בהם כלכלית. התביעה עשויה להוות מקור סיכון משפטי נוסף, במיוחד אם תסתיים בפיצוי או הסדר פשרה.

מהמרים כבדים: פלטפורמות ההימורים פולימרקט וקלשי מטפסות לשווי שוק של מיליארדים
פולימרקט מגייסת 2 מיליארד דולר עם שווי עתק של 9 מיליארד, קלשי לא נשארת מאחור עם 5 מיליארד ו-300 מיליון דולר חדשים; על הדרך: בלוקצ'יין, חוזים עתידיים, רגולציה גמישה והון פוליטי, שוק התחזיות שובר את הגבולות
בגיל 27 בלבד, שיין קופלין, מייסד פולימרקט, זכה להיות האדם הצעיר בעולם שהפך למיליארדר עצמאי. שווי ההחזקה שלו (כ-11% מהמניות) בחברת הניבויים מבוססת הבלוקצ'יין שייסד בניו יורק במרץ 2020, מוערך ביותר ממיליארד דולר. מאחורי הקפיצה המרשימה הזו עומדת השקעה של 2 מיליארד דולר מבורסת ניו יורק דרך Intercontinental Exchange -1.13% ICE, ששיקפה לחברה שווי של 9 מיליארד דולר לפני הכסף – זינוק מהשווי של 1.2 מיליארד רק בתחילת השנה.
המהלך מציב את פולימרקט בראש השוק החם של תחזיות והמסחר על אירועים עתידיים, אבל קלשי, המתחרה הישירה, לא נמצאת הרחק מאחור, ורק לפני ימים ספורים הודיעה על גיוס ענק של 300 מיליון דולר לפי שווי של 5 מיליארד (פי 2.5 מהערכת השווי שלה לפני שלושה חודשים), בהובלת Andreessen Horowitz ו-Sequoia, ובהשתתפות של קוינבייס, CapitalG, Paradigm, כולל ידוענים כמו קווין הארט וקווין דוראנט. קלשי חשפה כי כבר כיום ניתן לבצע הימורים דרך הפלטפורמה שלה מ-140 מדינות שונות.
עלייתו של שוק הניבויים
בקצרה, שתי הפלטפורמות, פולימרקט וקלשי עוסקות בתחום מתפתח שמאפשר למשתמשים "להמר" על תוצאות של אירועים, החל מבחירות, פלישה לעזה או שחרור חטופים, שווקי ספורט וכל דבר שניתן להעלות על הדעת והוא אינו צפוי. זהו שוק של חוזים עתידיים עם טוויסט טכנולוגי, המונע על ידי בלוקצ'יין (במקרה של פולימרקט) או מודל רגולטורי קלאסי (במקרה של קלשי).
על פי נתונים עדכניים, קלשי עקפה את פולימרקט בהיקף המסחר השבועי, עם כ-956 מיליון דולר לעומת כ-465 מיליון אצל המתחרה, בעיקר בזכות התמקדות בשווקי ספורט. לעומת זאת, פולימרקט שומרת על ההובלה בתחום הפוליטי והגלובלי.
- בורסת ניו יורק תשקיע 2 מיליארד דולר בפולימרקט
- היוניקורן החדש של עולם ההימורים: פולימרקט מגייסת 200 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שני הסטארט-אפים זכו בשבועות האחרונים להון מסיבי, ובמקרה של פולימרקט, מדובר באחד בפורטפוליו משקיעים מרשים: ויטאליק בוטרין (מייסד את'ריום), ג'ו גביה (איירביאנבי), דילן פילד (Figma), מארק פינקוס (Zynga), טראוויס קלאניק (Uber), גלן דובין, פיטר ת'יל,
קוינבייס, קרן Founders Fund וגם כוכב הפוטבול סקואון בארקלי. "זה גיוס שממחיש את ההתקדמות המהירה ביותר שראינו בבלוקצ'יין", אמר רוב הדיק, שותף ב-Dragonfly VC, אחת מהמשקיעות בפולימרקט.