השקל מתחזק אל מול העיקריים: האירו נחלש ב-0.49%
השקל מתחזק הבוקר אל מול המטבעות העיקריים. הדולר נסחר מולו בהחלשות קלה של 0.1% סביב שער של 4.3804 שקל, לאחר שאתמול התחזק ב-0.3% ושערו היציג נקבע בגובה 4.385 שקל. האירו נחלש אל מול המטבע הישראלי ב-0.49% סביב שער של 5.6433 שקל, לאחר שאתמול החליק בשיעור קל של 0.04% ושערו היציג נקבע בגובה 5.6711 שקל.
מחדר העסקאות של בנק דיסקונט דווח על עוד בוקר שקט בשוק המט"ח המקומי. הדולר, יודעים בדיסקונט לספר, נחלש על רקע מכירות המטבע על ידי המגזר העסקי. הדילרים בבנק מדווחים גם על ירידה בסטיות התקן ומסבירים את זו בכך שהשוק "כמעט ולא זז". טכנית, הם מעדכנים אותנו, רמת תמיכה קרובה לדולר שקל מצויה בגובה 4.35 שקל ורמת התנגדות קרובה שוכנת בגובה 4.4 שקל.
מחר, מזכירים לנו עוד בדיסקונט, יפורסם מדד המחירים לחודש מארס. טווח התחזיות הוא ליציבות במדד עד עליה של 0.2% בחודש החולף.
פינוטק על העולם
ירון וייס מפינוטק יודע לספר, כי הדולר ממשיך להתחזק אל מול העיקריים גם בבוקר זה על אף אכזבת השוק מנתוני המכירות הקמעונאיות. אמש פורסם, כי המכירות הקמעונאיות בארה"ב לחודש מרץ הינן מתחת לציפיות השוק, אך נראה כי הדולר עומד בעוד מבחן חוזק על אף נתונים לא טובים, כגון המשרות החדשות והגירעון המסחרי.
נראה כי התסריט, שבו בעת פרסום שאינו טוב לדולר מגיב השוק בהתחזקות קצרה של האירו ולאחר מכן בריבאונד חזק לטובת הדולר, חחוזר על עצמו שוב ושוב ומכל ניתן להסיק מסקנה אחת - המומנטום כלפי הדולר חזק ביותר. "התגובה לנתונים מבלבלת משקיעים רבים", אומר סוחר בניו-יורק במהלך הלילה. במסחר בדולר ממשיך להיתחם ע"י שתי השקפות פנדומנטליות. אחת, התומכת בדולר, היא העלאת הריבית הצפויה ב-3 למאי ולחצי האינפלציה בארה"ב. השניה היא גרעונות ארה"ב ההולכים וגדלים, שאינה תומכת בו. נראה שעד שלא תהיה בשוק דעת רוב לגבי אחת מהגישות ימשיך הדולר להיסחר בטווחים הנוכחיים ללא כיוון ברור ומגמת הדישדוש תימשך.
הנתון העיקרי הצפוי להתפרסם היום הוא תביעות מחוסרי עבודה ומלאים עיסקיים. הצפי לנתונים אלו מעורב. המשקיעים ממתינים לפרסום זרימת ההון לתוך ארה"ב מחר, כאשר הצפי להוא ל-65 מיליארד דולר, זרם אשר יכסה את גירעונות ארה"ב. ואכן, כל עוד הריבית הדולרית גבוהה, הדולר מתחזק, הגירעון המסחרי גדל אך תנועות ההון לתוך ארה"ב גדלות גם כן. באופן זה, ניתן מענה לטווח קצר לבעיית הגירעון. בסוף השבוע צפויה להתקיים פגישת ה-G7 בוושינגטון אך נראה, כי אכן התרגשות מיוחדת לקראתה בקרב המשקיעים. אמש אמר שר האוצר האמריקאי, סנואו, כי נושא מדיניות המט"ח הסינית אינה צפויה להיות סוגיה מרכזית בועידה.
האירו נסחר במגמה מעורבת למול העיקריים. בעוד ממשיך האירופאי להיחלש למול הדולר, הוא מתחזק אל מול היין. הערות בכירים בבנק המרכזי האירופאי לגבי הצורך לעודד נזילות והשקעות ע"י ריבית נמוכה על מנת להוציא את אירופה מהקיפאון הכלכלי, מונעים מהאירו להתחזק בעיקר למול הדולר. גם הורדת התחזיות לצמיחה בגוש וצפי לאינפלציה נמוכה מ-2% מפחיתה את הסיכויים להעלאת ריבית בטווח הקצר ואף הבינוני באירופה.
בשעה זו נסחר האירו/דולר סבי רמה של 1.2875 לאחר לילה של ירידות. נראה, כי הזוג עדיין לא מוצא כיוון ברור כל עוד נסחר בטווח של 1.2800-1.3060 וטווחי המסחר נהיים צרים יותר ותנודתיים יותר. לעומת המסחר למול הדולר, התחזק האירו במהלך הלילה למול היין. בשעה זו נסחר הזוג סביב רמה של 139.80. יש לציין שבמהלך החודש האחרון נראית קורולציה מוגברת בין שני הזוגות והדבר עשוי לעזור על מנת לצפות תנודות גם בטווח הקצר.
היום צפוי להתפרסם התמ"ג הסופי האירופאי לרבעון הרביעי של 2004 בשעה 12:00 שעון ישראל, אך האירו ימשיך להיסחר בעיקר על רקע נתוני זרימת ההון הצפויה להתפרסם מחר בארה"ב.
אמש דווח, כי קרן המטבע הבינלאומית צופה צמיחה של 0.8% בלבד בשנה זו ו-1.9% בשנה הבאה, תוך כדי הפחתת הלחץ הדיפלאציוני והגברת ריווחיות התאגידים במגזר העיסקי. המדיניות המוניטרית המקלה מאוד של יפן צפויה להימשך עד שתרד הדיפאלציה ויינתן יעד אינפלציה מוחשי ומוצק. כמו כן פורסם כי מחירי התאגידים עלו ב-1.4% זה החודש ה-13 ברצף. בשעה זו נסחר היין סימן החלשות סביב רמה של 107.70 למול הדולר לאחר שהגיע לשפל יומי של 107.24. אל מול הלירה סטרלינג נסחר היפני סביב רמה של 203.55.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?