שיעור האבטלה בחודש מרץ נותר ללא שינוי ועומד על 3.3%
מספר המשתתפים בכוח העבודה (בני 15 ומעלה) הגיע במרץ 2024 ל-4.498 מיליון נפש, מהם 4.348 מיליון מועסקים ו-150 אלף בלתי מועסקים. בקרב המועסקים, 2.225 מיליון היו גברים (2.222 מיליון בחודש הקודם) ו-2.124 מיליון היו נשים (2.100 מיליון בחודש הקודם), כך עולה מנתונים המפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).
אחוז המשתתפים בכוח העבודה (בני 15 ומעלה) עלה ל-62.9% (62.6% בחודש הקודם). אחוז זה בקרב הגברים עלה ל-66.1% (66.0% בחודש הקודם), ובקרב הנשים אחוז זה עלה ל-59.8% (59.3% בחודש הקודם). אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה (בני 15 ומעלה) בחודש זה הגיע ל-3.3% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם). אחוז הגברים הבלתי מועסקים עלה ל-3.7% (3.6% בחודש הקודם), ואחוז הנשים הבלתי מועסקות הגיע ל-2.9% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם).
שיעור התעסוקה (המחושב כאחוז המועסקים מכלל האוכלוסייה) בקרב בני 15 ומעלה עלה ל-60.8% במרץ 2024 (60.5% בחודש הקודם). שיעור התעסוקה בקרב הגברים הגיע ל-63.6% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם), ושיעור התעסוקה בקרב הנשים עלה ל-58.1% (57.5% בחודש הקודם).
במרץ 2024 נרשמה עליה במספר המועסקים שעבדו בהיקף מלא (35 שעות ויותר) בשבוע הקובע וירידה במספר המועסקים שעבדו בהיקף חלקי (פחות מ-35 שעות) בשבוע הקובע, בהשוואה לחודש הקודם.
- דוח התעסוקה בארה"ב: 143 אלף משרות נוספו, נמוך מהצפוי
- דוח התעסוקה בארצות הברית -מה צפוי לנובמבר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מספרם של המועסקים הנעדרים זמנית מעבודתם (כל השבוע) ירד בהשוואה לחודש הקודם. ממוצע שעות העבודה בשבוע למועסק עלה ל-35.0 שעות בחודש מרץ 2024 (34.7 בחודש הקודם). ממוצע שעות עבודה בשבוע לשכיר עלה ל-35.6 שעות (35.1 בחודש הקודם). מספרם של המועסקים שעובדים בהיקף מלא (35 שעות ויותר בשבוע) בדרך כלל ירד ב-0.7% לעומת החודש הקודם, מספרם של המועסקים שעובדים בהיקף חלקי (פחות מ-35 שעות בשבוע) בדרך כלל עלה ב-4.5% לעומת החודש הקודם.
אחוז המועסקים שעובדים בהיקף מלא בדרך כלל מכלל המועסקים ירד ל-77.1% (78.0% בחודש הקודם). אחוז המועסקים שעובדים בהיקף מלא בדרך כלל מכלל המועסקים בקרב הגברים ירד ל-86.0% (86.3% בחודש הקודם), ובקרב הנשים אחוז זה ירד ל-67.9% (69.3% בחודש הקודם).
באיזה מחוז בארץ שיעור התעסוקה הוא הגבוה ביותר ובאיזה שיעור האבטלה הוא הגבוה ביותר?
במרץ 2024 שיעור התעסוקה הגבוה ביותר בקרב בני 15 ומעלה היה במחוז המרכז ובמחוז תל אביב - 66.3% בכל אחד מהם (65.9% ו- 65.8% בהתאמה בחודש הקודם). שיעור התעסוקה הנמוך ביותר היה במחוז ירושלים 50.7% (50.4% בחודש הקודם). בחודש מרץ 2024 הייתה עליה בשיעור התעסוקה ברוב המחוזות בהשוואה לחודש הקודם. במחוז הצפון הייתה ירידה בשיעורי התעסוקה.
- המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
במרץ 2024 אחוז הבלתי מועסקים הגבוה ביותר בקרב בני 15 ומעלה היה במחוז ירושלים - 5.2% (6.3% בחודש הקודם). האחוז הנמוך ביותר היה במחוז המרכז - 2.8% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם). במחוז הצפון, במחוז חיפה ובמחוז תל אביב הייתה עליה באחוז הבלתי מועסקים, כאשר העליה המשמעותית ביותר הייתה במחוז חיפה. הירידה המשמעותית ביותר הייתה במחוז ירושלים.
בני 64-25
אחוז המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 64-25 עלה ל-80.8% במרץ 2024 (80.7% בחודש הקודם). אחוז ההשתתפות בקרב הגברים עלה ל-83.9% (83.5% בחודש הקודם), ובקרב הנשים ירד אחוז זה ל-77.8% (77.9% בחודש הקודם).
אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה בקרב בני 64-25 עלה ל-3.1% (3.0% בחודש הקודם). בקרב הגברים אחוז הבלתי מועסקים עלה ל-3.4% (3.3% בחודש הקודם), ובקרב הנשים אחוז הבלתי מועסקות הגיע ל-2.7% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם).
שיעור התעסוקה בקרב בני 64-25 הגיע ל-78.3% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם). שיעור התעסוקה בקרב הגברים עלה ל-81.0% (80.7% בחודש הקודם), ובקרב הנשים שיעור התעסוקה ירד ל-75.7% (75.8% בחודש הקודם).
מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD
מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.
בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!
המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD
www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם
כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':
בנקים קרדיט מערכתהמס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות
דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי.
חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.
עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה.
בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל.
המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית
- מזרחי טפחות: רווח של 1.48 מיליארד שקל וחלוקת דיבידנד של 50%
- לאומי מסכם רבעון חיובי, התשואה להון 16.3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.
