ממתנים בתור מפוטרים עבודה פיטורים
צילום: Istock

מי הם שיאני השכר במשק?

באפריל 2019 השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר עמד על 10,779 שקל - עלייה של 3.7% לעומת אפריל אשתקד. בתחום ההייטק שכר ממוצע של כ-22.5 אלף שקל

מורן ישעיהו | (2)

בחודש אפריל 2019 השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר בישראל עמד על 10,779 שקל - עלייה של 3.7% לעומת אפריל אשתקד, כך עולה מנתוני הלמ"ס. 66.2% (2.453 מיליון) מכלל משרות השכיר במשק היו בענפים כלכליים בהם השכר הממוצע היה נמוך מזה של כלל המשק. 

נתוני המגמה מצביעים על עלייה בשכר הממוצע למשרת שכיר בחודשים פברואר-אפריל 2019 הן במחירים שוטפים והן במחירים קבועים (שכר זה מייצג את השכר ללא השפעה של עליות ו/או ירידות מחירים במשק), בשיעור של 2.6% ו-1.8% בחישוב שנתי בהתאמה.

בתוך כך, העלייה הגדולה ביותר של 9.4% בשכר הממוצע למשרת שכיר במחירים שוטפים נרשמה בענף שירותי אירוח ואוכל, אם כי בענף זה שכרם של העובדים היה הנמוך ביותר במשק והסתכם ב-5,319 שקל בממוצע לחודש. כמו כן, שכרם של העובדים בענף שירותי אירוח היה גבוה ב-54.2% מהשכר הממוצע של כלל הענף והגיע ל-8,204 שקל.

שכרם של העובדים בענף מידע ותקשורת היה הגבוה ביותר מכלל המשק - 22,066 בממוצע. במקום השני נמצא ענף שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח עם שכר ממוצע של 21,420 שקל. שכרם של העובדים בענף שירותים פיננסיים היה גבוה ב-35% מהשכר הממוצע של כלל הענף והסתכם ב-28,911 שקל.

מקור הנתונים: הלמ"ס

גידול במספר המשרות

מספר משרות השכיר בחודש אפריל היה 3.707 מיליון, עלייה של 1.4% לעומת אפריל 2018. נתוני המגמה מצביעים על עלייה במספר משרות השכיר כאשר בין החודשים פברואר-אפריל 2019 עלה מספר משרות השכיר ב-0.5% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 1.1% בחישוב שנתי בחודשים נובמבר 2018-ינואר 2019.

תחום ההייטק - השכר הגבוה בקרב עובדי מחקר מדעי ופיתוח

בחודש אפריל 2019 השכר הממוצע למשרת שכיר של העובדים בתחום ההייטק היה 23,734 שקל לעומת 22,526 באפריל אשתקד - עלייה של 5.4%. מספר המשרות בענף הזה היוו 8.7% מכלל משרות השכיר במשק.

קיראו עוד ב"בארץ"

השכר הגבוה ביותר בתחום נרשם בענף מחקר מדעי ופיתוח עם שכר ממוצע של 27,878 שקל. אחר כך נמצא ענף תכנות וייעוץ בתחום המחשבים בו היה היקף המשרות הגדול ביותר בתחום (46.2%) עם שכר ממוצע של 24,390 שקל באפריל. בענף שירותי תקשורת נרשם השכר הנמוך ביותר של 15,560 שקל.

מקור הנתונים: הלמ"ס

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שטויות 07/07/2019 20:25
    הגב לתגובה זו
    לא מפטרים, עובדים עד הפנסיה ומקבלים פנסיה שמנה שרק זה שווה שכר כפול. והכל על חשבון עובדי ההיטק שמניעים את המשק משלמים מיסים כדי לממן את השמנים. שכר השרות הציבורי עלה באחוזים הרבה יותר מהשכר בהייטק. תבדקו ותראו
  • 1.
    LONELY 07/07/2019 13:12
    הגב לתגובה זו
    ללא הגדרות חד משמעיות
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.