לייטנינג 5 קרדיט- Bundeswehr-Stefan Petersenלייטנינג 5 קרדיט- Bundeswehr-Stefan Petersen

רפאל מוכרת לגרמניה מערכות למטוסי קרב ב-350 מיליון אירו

הפרלמנט הגרמני אישר את רכישת 90 פודי תצפית והכוונה מדגם Litening 5 מתוצרת רפאל עבור מטוסי ה-Eurofighter Typhoon

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל

גרמניה מאשרת רכש של 90 פודי תצפית והכוונה Litening 5 עבור צי מטוסי  Eurofighter

הפרלמנט הגרמני אישר את רכישת 90 פודי תצפית והכוונה מדגם Litening 5 מתוצרת רפאל עבור מטוסי ה-Eurofighter Typhoon. מהלך זה ממחיש את השותפות ארוכת השנים בין רפאל וגרמניה ואת האמון במערכות רפאל, במקביל למגמה גלובלית לאימוץ סנסורים רב‑גליים ויכולות תקיפה מדויקות מטווח מבטחים במרחבי אוויר מאוימים.

Litening 5 היא מערכת דור חמישי לתצפית והכוונת חימוש אוויר‑קרקע. היא נמצאת בשירות מבצעי ב‑28 חילות אוויר ברחבי העולם. עד כה נמסרו מעל ל‑2,000 יחידות עם למעלה מ‑2.2 מיליון שעות טיסה מבצעיות והן מהוות כיום אחת ממערכות פוד ה‑TGP הנפוצות בעולם.

רפאל לא מסרה את ההיקף של העסקה, אבלך בתקשורת הגרמנית מדברים על סכום של 350 מיליון אירו, וזה סכום סביר להיקף האספקה.

 

יכולות מדויקות וגמישות משימתית

המערכת כוללת הדמיה באינפרה‑אדום בטווחים קצרים ובינוניים, הדמיה צבעונית ברזולוציה גבוהה וסימון לייזר דו‑גלי.

שילוב רב‑פלטפורמי

Litening 5 מעוצבת באופן מודולרי, ומתאימה למגוון רחב של מטוסים – מעל 26 פלטפורמות כולל F‑15, F‑16, Gripen, A‑10, Mirage 2000, Embraer  ו- Eurofighter.  היא תואמת חימושים מונחי לייזר, GPS ותמונה ואף מצוידת בקישוריות נתונים במרחבי תדר Ku, C וL..

החלטת ממשלת גרמניה בהמשך לרכש Litening 3 , לרכוש את הדגם המתקדם – Litening 5, משקפת את שביעות הרצון ממערכת מוכחת מבצעית, תוך דגש על דיוק, שרידות והיתכנות עתידית. מדובר חלק ממגמה אירופית עדכנית-עדיפויות שדרוג חישה על פני רכישת פלטפורמות חדשות.

 

גמישות והרחבה עתידית

לפוד ה- Litening ישנה תצורה מורחבת Litening+SAR המשלבת בנוסף ליכולות ההדמאה האופטיות והטרמיות המתקדמות גם מכ"ם הדמאה (SAR) המאפשר סריקה רחבת שטח בכל תנאי מזג אוויר גם בזירה הימית.

קיראו עוד ב"בארץ"

אימוץ עולמי ומשמעות אסטרטגית

Litening הוא הפוד המבוקש ביותר בעולם, והוא פועל על מאות מטוסים, כולל בחיל האוויר הישראלי. זהו פיתוח המשלב ביצועים מבצעיים מוכחים, מודולריות וגמישות משימתית.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשות המסים
צילום: רשות המסים

רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי

רשות המסים יצאה לדרך עם ההליך, אשר יעמוד בתוקף עד אוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס - ממס הכנסה ועד מיסוי מקרקעין; במסלול המקוצר (הירוק) ניתן להסדיר גם הכנסות משכר דירה ונכסים דיגיטליים בהיקפים מוגבלים



צלי אהרון |

רשות המסים, באישור היועצת המשפטית לממשלה, הודיעה על הפעלתו מחדש של נוהל הגילוי מרצון - הליך ייחודי המאפשר לנישומים לדווח על נכסים או הכנסות שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב. ובתמורה לקבל חסינות מהליך פלילי. 

הנוהל, שנפתח כעת מחדש, יעמוד בתוקפו עד ל-31 באוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס: מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין ומכס. הגשת הבקשות תתבצע באופן מקוון בלבד, באמצעות טופס ייעודי שיועלה לאתר רשות המסים בימים הקרובים. 

תנאי מרכזי להשתתפות בהליך הוא שהפנייה נעשית בתום-לב ובכנות, ושבמועד הפנייה לא מתנהלת בעניינו של המבקש בדיקה או חקירה.

איך זה יתבצע?

הטיפול בבקשות יתבצע בשני מסלולים: במסלול הרגיל - לאחר בדיקה פרטנית של המקרה וחתימה על הסכם שומה מול פקיד השומה הרלוונטי; ובמסלול "הירוק" - מסלול מקוצר שנועד להסדרת דיווחים בהיקפים נמוכים יחסית. 

במסלול זה ניתן להסדיר בין היתר הכנסות משכר דירה למגורים עד 250 אלף שקל לשנה, הכנסות מנכסים פיננסיים בחו"ל אם יתרת החשבון ל-31 בדצמבר 2014 נמוכה מ-4 מיליון שקל ולא בוצעו בו הפקדות חדשות מאז, וכן הכנסות מנכסים דיגיטליים בהיקף של עד 500 אלף שקל לכל תקופת הגילוי, כאשר שווי כלל ההחזקות הדיגיטליות ל-31 בדצמבר 2024 אינו עולה על 1.5 מיליון שקל.

מירי רגב
צילום: שאול לנדנר

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד

כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה

מנדי הניג |

משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.

לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".

הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.

מאחורי המספרים

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה את העמקים.

גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.