יובל בן זאב על דלק רכב: הרבעון הרביעי אבוד אבל ברבעון הראשון של 2009 כבר נראה התאוששות
"דוח מסירות רכב חדש שהתפרסם ביום חמישי האחרון היה חלש כצפוי והוא מסמן לנו בברור את הרבעון האבוד של דלק רכב - הרבעון הרביעי של 2008". כך אומר האנליסט יובל בן זאב מכלל פיננסים.
בסוף חודש ספטמבר השנה, אומר בן זאב, נעצר שוק הרכב המקומי בחריקת בלמים. לאחר שבתשעת החודשים הראשונים נמסרו בישראל 167 אלף מכוניות, כ- 18.5 אלף מכוניות בחודש נמסרו בחודשים אוקטובר ונובמבר יחדיו 20 אלף מכוניות בלבד, צניחה חופשית של כ- 45% בהשוואה לממוצע החודשים הקודמים ו- 42% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד.
שלוש סיבות עיקריות לעצירת העסקאות בשוק הרכב: תפיסה מוטעית לצפי לירידת מחירים בינואר. הפרסום לו זכתה טיוטת משרד האוצר בדבר הירידה הצפויה במחירים בינואר, הביאה לקיבוע התפיסה בקרב הלקוחות הסופיים (פרטיים ועסקיים): "מחירי הרכב ירדו בינואר, אין סיבה למהר". ההערכות מהשבועות האחרונים צפויים להתברר בקרוב - מחירוני הרכב לא ירדו בינואר ואולי אף יעלו. עם זאת, התקבעות התפיסה בקרב הלקוחות הביאה לעצירת רכישות ולהקטנת התנועה של קונים פרטיים באולמות התצוגה של היבואנים.
הסיבה השניה, אומר בן זאב, היא עמדת המתנה על רקע הזינוק במחירי הליסינג. בחודשיים האחרונים פועלות חברות הליסינג להעלאה משמעותית בתעריפי עסקאות הליסינג והלקוחות נמצאים כרגע בעמדת המתנה לבאות, האם לאמץ את התעריפים החדשים או לבחון חלופות אחרות.
הסיבה לעליית התעריפים פשוטה: החמרת התנאים מצד הגורמים המממנים. המשבר הפיננסי העולמי הביא את הבנקים להחמרת דרישת הבטחונות בגין עסקאות הליסינג והתוצאה מיידית - על מנת לשמור על יחסי כיסוי חוב בעלי שולי בטחון גבוהים יותר נאלצות חברות הליסינג להעלות את המחיר. ללא העלאה זו אין די שולי בטחון בעסקת המימון, אין מימון ואין ליסינג. לכן, בסופו של דבר נראה כי עסקאות הליסינג יתייקרו בשיעור חד של 15%-20% (גם הארכת עסקאות קיימות אל תוך שנה 4 צפויה לכלול התייקרות תעריפים).
והסיבה השלישית לדעת בן זאב היא מיתון ופגיעה בבטחון הכלכלי. אין ספק כי כאשר הבטחון הכלכלי במשק נפגע, הלקוחות עוצרים לחשוב שנית על החלפת הרכב.
התוצאה - עצירה בשוק הרכב. 10,000 מכוניות חדשות בחודש. זו התמונה הקשה ביותר, קצב של 120 אלף מכוניות בשנה, מעט מתחת לשפל של שנת 2002. להערכת כלל פיננסים, שנת 2009 תסתיים עם כ-150-160 אלף מכוניות חדשות וכבר ברבעון הראשון של השנה הבאה נראה קצב מכירות שונה לחלוטין מזה של הרבעון הרביעי השנה. לדלק רכב יהיה נתח שוק של כ-22%.
סך המכירות ברבעון הרביעי צפוי להסתכם בכ- 5,000-6,000 מכוניות בלבד, נתח שוק של 17%-20%. ההכנסות צפויות להצטמק בכ- 50% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד, והרווח הנקי, אשר הסתכם ברבעון המקביל אשתקד בכ- 100 מיליון שקל ייחתך לכ- 30 מיליון שקל בלבד.

כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
המס המינימלי הגלובלי מגיע לישראל - 15% על תאגידים רב-לאומיים; משרד האוצר מאמץ את כללי Pillar 2 של ה-OECD החל מ-2026 - מה המשמעות?
העולם משנה את כללי המשחק במיסוי חברות, וישראל מצטרפת לרפורמה. משרד האוצר פרסם תזכיר חקיקה שכולל מס מינימלי מקומי בשיעור 15% על חברות גדולות רב-לאומיות, החל משנת המס 2026. זה חלק ממגמה גלובלית שמובילה ארגון ה-OECD במסגרת "Pillar 2" - רפורמה בינלאומית שנועדה למנוע מחברות ענק להעביר רווחים למדינות עם מס נמוך.
המהלך לא נוגע לעסקים קטנים או בינוניים, אלא לענקיות טכנולוגיה וייצור שפועלות בישראל כחלק מקבוצה גלובלית. התזכיר מאמץ כללים הנקראים "QDMTT" - מס משלים מקומי מוסמך. זה מס "תוספת" שישראל תגבה על רווחים שנוצרו כאן, אם שיעור המס האפקטיבי יורד מתחת ל-15%.
מי חייב? רק חברות תושבות ישראל שהן חלק מקבוצה רב-לאומית שמגלגלת מחזור עולמי של לפחות 750 מיליון דולר. זה אומר ענקיות כמו מרכזי פיתוח תוכנה, מפעלי ייצור או משרדי מטה אזוריים.
עד היום, חברות רב-לאומיות בישראל יכלו ליהנות משיעורי מס אפקטיביים של 6% או פחות, בעיקר בזכות חוק עידוד השקעות הון. עכשיו, הרצפה עולה ל-15%, מה שמגדיל את הנטל על חברות שפעלו עם הטבות נמוכות.
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- האם אנבידיה תמשיך לשבור שיאים? ומניות הליתיום מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוגמה המרכזית: מה יקרה לאנבידיה
כדי להמחיש את ההשפעה, נתמקד באנבידיה, ענקית השבבים שיש לה נוכחות משמעותית בישראל עם מרכזי פיתוח בתל אביב, חיפה ויוקנעם ואלפי עובדים. אנבידיה נערכת להשקעה שתכפיל את היקף העובדים שלה בארץ לכיוון ה-10,000 עובדים במקביל להקמת קמפוס ענק.

כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
המס המינימלי הגלובלי מגיע לישראל - 15% על תאגידים רב-לאומיים; משרד האוצר מאמץ את כללי Pillar 2 של ה-OECD החל מ-2026 - מה המשמעות?
העולם משנה את כללי המשחק במיסוי חברות, וישראל מצטרפת לרפורמה. משרד האוצר פרסם תזכיר חקיקה שכולל מס מינימלי מקומי בשיעור 15% על חברות גדולות רב-לאומיות, החל משנת המס 2026. זה חלק ממגמה גלובלית שמובילה ארגון ה-OECD במסגרת "Pillar 2" - רפורמה בינלאומית שנועדה למנוע מחברות ענק להעביר רווחים למדינות עם מס נמוך.
המהלך לא נוגע לעסקים קטנים או בינוניים, אלא לענקיות טכנולוגיה וייצור שפועלות בישראל כחלק מקבוצה גלובלית. התזכיר מאמץ כללים הנקראים "QDMTT" - מס משלים מקומי מוסמך. זה מס "תוספת" שישראל תגבה על רווחים שנוצרו כאן, אם שיעור המס האפקטיבי יורד מתחת ל-15%.
מי חייב? רק חברות תושבות ישראל שהן חלק מקבוצה רב-לאומית שמגלגלת מחזור עולמי של לפחות 750 מיליון דולר. זה אומר ענקיות כמו מרכזי פיתוח תוכנה, מפעלי ייצור או משרדי מטה אזוריים.
עד היום, חברות רב-לאומיות בישראל יכלו ליהנות משיעורי מס אפקטיביים של 6% או פחות, בעיקר בזכות חוק עידוד השקעות הון. עכשיו, הרצפה עולה ל-15%, מה שמגדיל את הנטל על חברות שפעלו עם הטבות נמוכות.
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- האם אנבידיה תמשיך לשבור שיאים? ומניות הליתיום מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוגמה המרכזית: מה יקרה לאנבידיה
כדי להמחיש את ההשפעה, נתמקד באנבידיה, ענקית השבבים שיש לה נוכחות משמעותית בישראל עם מרכזי פיתוח בתל אביב, חיפה ויוקנעם ואלפי עובדים. אנבידיה נערכת להשקעה שתכפיל את היקף העובדים שלה בארץ לכיוון ה-10,000 עובדים במקביל להקמת קמפוס ענק.