יונדאי חשמלית
צילום: יונדאי
בדיקה

שוק הרכב בישראל אחרי 14 שנה - מהפך בצמרת

המלחמה בצפון הביאה לירידה של 11% במכירת מכוניות בישראל בחציון הראשון של 2024; טויוטה כבשה את הפסגה והדיחה את יונדאי; כמה רכבים חשמליים נמכרו, מהם הדגמים המובילים ומה צפוי במחצית השנייה?
רונן קרסו | (8)

בשנת 2009 בנימין נתניהו כבש בסערה את ראשות ממשלת ישראל. מאז ובמשך 15 שנה נתניהו מחזיק בתפקיד, למעט שנה אחת בה שלטו כאן בנט ולפיד. שנה אחרי אותה השנה, ב-2010, כבשה יונדאי לראשונה את פסגת המכירות של רכבים חדשים והדיחה ממנה  את מאזדה שהיתה עד אז במשך שנים המכונית הנמכרת בישראל.

  מאזדה סדן חשמלית

יונדאי קלעה לטעם הישראלי, עם מבחר דגמים ותמחורים נוחים, ומאז במשך 14 שנה, שלטה בשוק הרכב הישראלי ללא עוררין. מזכיר משהו. יונדאי היתה בישראל מה שהיתה סובארו בשנות השמונים ומה שהיתה מאזדה בשנות התשעים והעשור הראשון של שנות ה-2000 המכונית של המדינה.

המלחמה בצפון תפסה את שוק הרכבים בסיטואציה לא פשוטה. עוד  לפני המלחמה נאלצו היבואנים הגדולים להתמודד עם שחיקה מתמדת בשוק הבנזין ומעבר משמעותי לרכבים חשמליים. המותגים המוכרים הלכו ואיבדו כוח לטובת עשרות מותגים סיניים, חלקם עלומים.

הנהגים  בארץ התאהבו בנוחות הנסיעה, החיסכון בדלק וגם באבזור המפנק של הרכבים הסינים החשמליים. הם הסכימו בקלות רבה לנטוש את מותגי הרכב הוותיקים ולעבור לפלא החשמלי. בחציון הראשון של השנה 25% ממכירת כלי הרכב היו של רכבים חשמליים.

תהליך זה היטיב עם חברות ויבואניות שידעו להגיע להסכמים עם חברות סיניות. אלא שהמלחמה, בעיות ההספקה והמשבר עם טורקיה הביאו למהפך כמוהו לא נראה זמן רב.

 

 

  BYD

השפעות המלחמה

אחרי תחילת המלחמה, טורקיה הודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל. עבור השוק בארץ היתה זו רעידת אדמה של ממש. טורקיה אחראית לייבוא של 8% מהרכבים, כולל דגמים פופולריים במיוחד.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

במקביל, פעילויות החותים הביאה לסגירת הנתיבים הקצרים מהמזרח, להתייקרות עלויות השילוח ובעיקר לשיבושים גדולים בזמני האספקה. ההערכות מדברות על 20,000 כלי רכב שעוכבו ו/או לא הגיעו לישראל.

שינוי הנתיבים הביא גם לייקור חלק מהרכבים בשיעור של 10%-15%. יבואני הרכב וראשיהם נדרשו לגלות גמישות מחשבתית ויצירתיות על מנת להתמודד ולנסות למכור רכבים.

 

שוק הרכבים בארץ נשלט על ידי עשר יבואניות חזקות וותיקות ועוד יבואנית חדשה שמייבאת לארץ את הרכב החשמלי הנמכר בישראל BYD. כלמוביל שולטת בשוק ביד רמה. אלא שהשנה חלו שינויים, לא מעט באספקה של הדגמים במפעלי הייצור בחו"ל  וגם בטעם הקהל שמשתנה. לראשונה חברו יחד שלושה גורמים, שהביאו לכך שיונדאי איבדה את הבכורה: בעיות תובלה, החרם הטורקי והגידול בחשמליות.

יוניון מוטורס

החציון הראשון של 2024 הוא ללא ספק של טויוטה וקבוצת יוניון. יוניון מוטורס היטיבה לבנות נכון קבוצת רכב אמיתית שמבוססת על מספר מותגים והיא נכנסה בזמן למהפכת המכוניות החשמליות. הקבוצה חולשת היום על 15% משוק הרכב והיא נמצאת במגמת עלייה.

לעומתה קבוצת כלמוביל, שמייבאת בין השאר את יונדאי, צנחה מנתח שוק של 23% בשנה שעברה ל-19% השנה. יונדאי  נפגעה קשה מהחרם הטורקי - היא מייצרת שם את הדגמים הפופולארייםi10 i20 , בעיות הובלה מהמזרח וגם מהחלפה משמעותית של צי דגמי הרכב שלה. סיבות אלו הביאו את המותג יונדאי לצניחה כואבת של מעל 40% במכירות בחציון הראשון השנה

מי שאחראי למהפך ולהצלחה של קבוצת יוניון הוא רן דנאי, מנכ"ל קבוצת יוניון מוטורס. דנאי שימש בעבר 5 שנים מנכ"ל לקסוס ולאחר מכן 7 שנים מנכ"ל טויוטה והוא ממנכ"לי יבואני הרכב הטובים בישראל, לצד איציק וייץ מנכ"ל קרסו מוטורס ודן אורנשטיין מנכ"ל צ'מפיון.

יוניון ייבאה את ג'ילי שהפך ללהיט - בשנה שעברה נמכרו בארץ 7,200 מכוניות גילי. דנאי גם חיפש ומצא מותג חשמלי יוקרתי, ויוניון זכתה בייבוא היוקרתי של זיקר כך שיוניון מחזיקה ארבעה מותגי על: טויוטה, לקסוס, ג'ילי וזיקר. קבוצת יוניון מתנהלת בשקט ללא זעזועים בפיזור מקסימלי של העסקים. דנאי, כמו גם וייץ ואורנשטיין, נחשבו גם לאלו שידעו להשתלב היטב ולקרוא מגמות ותהליכים ארוכי טווח.

 

יונדאי נפלה, האם היא תחזור להוביל?

ההערכה היא שההובלה זמנית וכלמוביל תתאושש במחצית השנייה של השנה, בעיקר בשל הגעת דגמים חדשים של יונדאי לארץ. ועדיין, יש דרמה של ממש בשוק הרכבים בישראל.

 

יש שתי חברות רכב בורסאיות גדולות בבורסה המקומית. האחת שהיטיבה להבין את המצב ולהיערך בהתאם היא קרסו מוטורס ששער מנייתה עלה במחצית ב-13%. לעומתה דלק מוטורס נשארה מאחור, שער המניה ירד השנה ב-18% והוא רחוק ב-70% מהשיא. דלק מוטורס העדיפה לפזר סיכונים ורכשה את ורידיס, אלא שגם שם לא צלחה. בגזרת מסירות הרכבים דלק מוטורס ממשיכה להתדרדר.

  זיקר

הכישלון של דלק מוטורס כואב ומשמעותי, דווקא בשל העבודה שהיא שלטה בשוק שנים רבות. יש לקוות שאחרי שנות בצורת מאזדה תגיע עם דגמים חשמליים טובים ויש להמתין ולראות האם קהל הנהגים יזכור לה זכר נעורים בשוק חדש ומשתנה.

לסיכום ככל הנראה בחציון הבא תשוב כלמוביל לפסגת הטבלה, ועדיין יוניון לצד טלקאר (קיה) וצ'מפיון נושפות חזק בעורפה.

  טסלה

הרכבים החשמליים

מהפכת הרכבים החשמליים בעיצומה ובחציון הראשון של השנה 25% מהרכבים שנמכרו היו חשמליים. זאת לעומת 18% בשנת 2023, 11% בשנת 2022 ורק 4% בשנת 2021. ההערכה היא שאנחנו מצויים כעת ברף העליון של ההחדרה לתקופה הקרובה.

לצד יוניון מוטורס, גם קרסו מוטורס, לובינסקי וכמובן צ'מפיון ושלמה שהבריקו ביבוא BYD  היטיבו להיערך בגזרה זו של הרכבים החשמליים. במחצית הראשונה של השנה בלטו שלושה מותגי יוקרה חדשים בשוק החשמליות: זיקר של יוניון שנכנסה השנה בסערה עם מכירה של 1,450 רכבים, אקספנג של קרסו מוטורס עם 1,150 רכבים וסרס של קיה שמכרה 1,000 רכבים. אליהם מצטרפת MG הוותיקה יותר של לובינסקי שמכרה השנה 5,500 רכבים במחצית הראשונה.

גם החברות הגדולות מעבירות מכוניות רבות לדגמים חשמליים, מה שיבטיח בעתיד את חזרתן המסוימת ככל הנראה על חשבון הרכבים החשמליים. מי שממשיכה לאכזב היא טסלה שמכרה רק 3,000 רכבים במחצית, ירידה של 9% למול שנה שעברה. טסלה היא הפספוס הגדול של שוק החשמליות בישראל והיא נחלה כישלון חרוץ בהתמודדות עם המותגים הסינים השונים. אגב, גם באירופה וגם בארצות הברית טסלה מובילה בפער את מכירת החשמליות, מה שמעצים את כישלון טסלה בישראל.

 

לעומת טסלה, לובינסקי הוא המנצח הגדול של המחצית בתחום החשמלי (לצד BYD) עם המותג הסיני המצליח MG שמכר השנה 5,500 רכבים לעומת 2,650 בשנה שעברה. 

 

מה יהיה במחצית השנייה?

עושה רושם שמכירת הרכבים החשמליים הגיעה לשיא. 25% מהרכבים שנמכרים בארץ הם חשמליים. זה אחוז חדירה מהגבוהים בעולם, אם כי באירופה יש מספר גדול של מדינות שעוברות אותנו בגדול. בארצות הברית אחוז החדירה של רכבים חשמליים הוא 8% בלבד ובאירופה הוא 15%. הימשכות המלחמה והחרם הטורקי ישפיעו על שוק הרכב, אם כי בעצימות נמוכה יותר בשל העבודה שיבואניות הרכב התארגנו למצוא פתרונות.

 

כלמוביל כאמור עשויה לחזור לצמרת. אולם עדיין הרבה תלוי בחברות שייפגעו מהפסקת הייצור הטורקי ומבעיות אספקה. דלק  מוטורס תמתין להשקות חשמליות של מאזדה לאחר שהניסיון של יבוא רכבי ניו מנורווגיה לא מצליח לאושש אותה.

קרסו מוטורס תראה ירידה ברכבי הצ'רי ותנסה לפצות את עצמה במכירת מותגים אחרים שלה (רנו, ניסן, אקספנג). יוניון לצד טלקאר הולכות חזק בעקבות כלמוביל.

טויוטה הוכיחה במחצית הזו שהכל אפשרי, כולל הזזת מוביל חזק ממקומו. מה שבטוח  הוא ששוק הרכב נמצא באחת התקופות הכי תזזיתיות שלו ויש ויהיו שינויים רבים שלא היינו רגילים לראות בעבר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מיעוט 05/07/2024 10:57
    הגב לתגובה זו
    מוכיח שבמדינה המצטמצמת הזו כבר אין מקום לכלום והמחירים בעת מיתון עתה,בשמיים!סעו ברכבת לאילת ,מצאתם??
  • 6.
    יונדאי מלא תקלות בפנסים מערכות חרא חברה (ל"ת)
    05/07/2024 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מדהים 05/07/2024 07:19
    הגב לתגובה זו
    הצליחו להביא את טויוטה לפיסגה מנהלים מוכשרים בטירוף, אני הצלחתי למכור אונקית זהב שהכל מסביב ברזל,
  • מה קשור 05/07/2024 15:44
    הגב לתגובה זו
    הרכב אמין ובל העולם הוא מדורג ראשונה עם לקסוס. האם זה הרכב הכי נוח, לא.
  • 4.
    עוז 04/07/2024 21:56
    הגב לתגובה זו
    טויוטה הכי טובה בארץ
  • 3.
    היה אמור להיות גרוע יותר בגלל המלחמה 04/07/2024 20:57
    הגב לתגובה זו
    היה אמור להיות גרוע יותר בגלל המלחמה
  • 2.
    יעקב 04/07/2024 20:40
    הגב לתגובה זו
    מי התחיל את הפעילות של יונדאי בישראל, דורון ודאי ומי הביא את BYD לישראל? נכון דורון ודאי
  • 1.
    סתם אחד 04/07/2024 19:02
    הגב לתגובה זו
    בפועל זה רק כי המחיר פסיכי
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.