אינוויז
צילום: דוד גארב

אינוויז בהסכם ראשון בישראל - הלידאר יוצב לפני גשרים ומנהרות

המטרה היא לזהות עצמים גבוהים מדי ולהתריע במטרה לצמצם את התאונות
נחמן שפירא | (4)

חברת אינוויז  אינוויז הישראלית שנסחרת בוול סטריט חתמה על הסכם עם קבוצת דרייב, המפעילה את כביש 6 ומנהרות הכרמל. בחברה טוענים כי הפיתרון שלהם  עשוי לפרוץ דרך בארץ ובעולם בטיפול בתאונות דרכים, להציל חיים ולחסוך סכומי עתק.

 

תאונות הדרכים הנגרמות כתוצאה מהתנגשות משאיות בגשרים הפכו לתופעה תדירה ומסוכנת עם לא מעט דוגמאות מהזמן האחרון במחלף גבעת שמואל בכביש 4, כביש 1, כיכר אתרים ובמודיעין נפגע גשר 3 פעמים רק במהלך חודש מאי האחרון.

 

בחברה טענו כי עובדי החברה הבינו כי טכנולוגיית ה-LiDAR שפיתחו עבור רכבים אוטונומיים יכולה לפתור את בעיית התאונות בגשרים. כך יצא הניסוי הראשון לדרך: חצובות ועליהן הלידאר של אינוויז הוצבו מספר קילומטרים לפני הגשר בו התבצע הניסוי, וניטרו את גובה המשאיות הנוסעות על הכביש בכל נתיב. רכב שחרג מן הגובה שהוגדר, זוהה על ידי הלידאר, והתראה נשלחה לשרת החיצוני שהפעיל מצלמה לזיהוי מספר הרכב.

 

בחברה מסבירים כי מכיוון שהלידאר מוצב מספר קילומטרים לפני הגשר, ההתראה מאפשרת למרכז הבקרה להפעיל רכבי סיור ואת כל אשר נדרש לעצירת הרכב או לשינוי מסלולו מספיק זמן לפני שיתרחש מפגע תשתיתי או אסון בטיחותי לנוסעי הכביש. הפתרון גם מאפשר להקטין משמעותית התראות שווא המתקבלות מהאמצעים הקיימים בעקבות יכולות התלת-ממד של הלידאר המספקות תמונה מדויקת של סביבת כלי הרכב.

 

מי שהתעניינו בפתרון של אינוויז היו קבוצת דרייב, המפעילה ומנהלת כבישים רבים בישראל, ומובילה בהטמעת טכנולוגיות מתקדמות בתחום התחבורה והאכיפה.  לאחר ניסוי מוצלח,  נחתם בחודש מאי הסכם בין אינוויז לקבוצת דרייב ובמסגרתו, בין היתר, החל פיילוט אשר צפוי להסתיים במהלך חודש יוני. הצדדים מדווחים על התנהלות חיובית ותקינה של הפיילוט, שבסיומו,  קבוצת דרייב מתכננת לרכוש מהחברה יחידות לידאר עבור לקוחות פוטנציאליים.

 

בחברה טענו היום כי הפתרון שהחל כפיילוט בישראל הוא בעל פוטנציאל שוק עולמי עצום. בעוד שלא קל לכמת את העלות לציבור הנגרמת בשל אי הנוחות, העקיפות והעומס לאחר תאונה בגשר, עלות תיקון בודד מוערכת בכ-18,000 דולר.  כאשר מדובר על ממוצע שנתי בארה"ב של כ-15,000 תאונות גשרים מדי שנה, העלות השנתית עלולה להגיע לכ-270 מיליון דולר בשנה.

דוד גארב אינוויז

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 צילום: דוד גארב אינוויז.

עומר כילף, מייסד שותף ומנכ"ל: "תאונות דרכים הן לא גזרת גורל ואין סיבה לקבל את המציאות העגומה כפי שהיא. אני מתרגש להשיק כאן בישראל פתרון שנולד מתוך צורך אמיתי. ההערכות מדברות על כך ש2-3% מהגשרים בעולם ניזוקים מדי שנה, והעובדים שלנו השכילו להבין שהיכולות אותן אנו מפתחים במטה אינוויז יכולות להיות משנות חיים עבור כבישים בעולם כולו. אני מודה לשותפים שלנו בקבוצת דרייב, שנותנים בנו אמון ומבינים שהפתרון שאנו מציעים ייעל משמעותית את עבודתם עבור הציבור, ואף יחסוך כסף. הלידאר מציע פתרון שהוא בהישג יד, ואני בטוח שעוד רבים יצטרפו אליו".

 

איתמר בן מאיר, מנכ"ל קבוצת דרייב: "בכל הנוגע לבטיחות בדרכים, אנו בקבוצת דרייב לקחנו על עצמנו למצוא את הפתרונות היעילים ביותר, הבטוחים ביותר ולהיות פורצי דרך מבחינה טכנולוגית. אנו מתרשמים מאד מהפיתוחים הטכנולוגיים באינוויז ונרגשים לאמץ טכנולוגיה ישראלית  פורצת דרך כמו זו של אינוויז, המסייעת למאבק בקטל בדרכים. מדובר בבעיה עולמית, ואנחנו מקווים ומאמינים שעם היוודע על הצלחת הפיילוט, נהפוך להיות מפיצי הרעיון בישראל, ואף מובילים עולמיים בתחום".

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אמיר 15/06/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
    אם היו בונים שני שמודים עם מוט מתכת דק- אפילו גמיש בינהם אפשר היה לזהות משאית גבוהה בלי מערכת מתוחכמת
  • 2.
    מברוק ובהצלחה בכבישים (ל"ת)
    עפר שנהר 13/06/2023 19:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יפה מאוד 13/06/2023 16:09
    הגב לתגובה זו
    יפה מאוד אבל האם היכולות משופרות מאלו של מובילאיי ?
  • למובילאיי יש מערכת לזיהוי גובה של רכבים? (ל"ת)
    ליפה 14/06/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
תאונה
צילום: דאלי אי

התקלה החמורה ברכב שקשה לגלות; והאם היא גם ברכב שלכם?

ריקולים ענקיים בעולם, אבל לא תמיד הבעיה נפתרת, והבעיה הגדולה יותר - שיעור היענות לא מלא לריקולים - על הבעיות של כריות האוויר

רן קידר |
נושאים בכתבה תאונה ריקול

התקלה שלא רואים בעין אבל עלולה להכריע בשנייה. מיליוני רכבים בעולם נוסעים עם כריות אוויר שלא נפתחות בזמן תאונה, או גרוע מזה, עם כריות שעלולות להתפוצץ ולשגר רסיסים. חלק מהתקלות כבר הובילו לריקולים רחבים, חלק עדיין בבדיקה רגולטורית, אבל בשטח התמונה מטרידה: גם אחרי שנשלחות הודעות, בערך רבע עד שליש מהרכבים לא עוברים תיקון. במילים אחרות, יש לא מעט מכוניות על הכביש עם מערכת בטיחות שלא בטוח שתעבוד.

מה בדיוק התקלה, ולמה היא מסוכנת כל כך

ברוב המקרים מדובר בתקלה מסוג "אי פתיחה ופריסה" - כריות האוויר פשוט לא נפתחות בתאונה חזיתית קשה. התקלה לא תמיד נובעת מהכרית עצמה, אלא מהמערכת שמחליטה אם ומתי לפרוס אותה: חיישני תאונה, מודול בקרה, חיווט חשמלי ותוכנה. אם אחד המרכיבים האלה נפגע או מקבל נתון שגוי, המערכת עלולה לא לשלוח פקודת פתיחה. לפעמים היא גם לא מתעדת "אירוע אי פריסה", למרות שמדובר בדרישה רגולטורית בתאונות חמורות. בפועל, הנהג והנוסעים נשארים בלי שכבת ההגנה המרכזית שלהם, בזמן שגוף הרכב נזרק קדימה.

הסכנה כאן כפולה. ראשית, בתאונות במהירות בינונית עד גבוהה, כרית האוויר אמורה למנוע פגיעה ישירה בהגה, בלוח המחוונים או בשמשה. בלי הפריסה, הסיכוי לפגיעות ראש וחזה קשות עולה משמעותית. שנית, גם אם חגורת הבטיחות פועלת, היא לא תמיד מספיקה לבדה בתרחישי התנגשות חזיתית חזקה. לכן כריות אוויר נחשבות לאחד מחידושי הבטיחות שמנעו עשרות אלפי מקרי מוות בעשורים האחרונים.

אילו יצרניות ודגמים נמצאים במוקד

בין השנים 2015 עד 2024 נרשמו עשרות ריקולים בארצות הברית בלבד בגלל תקלות אי פריסה, בהיקף מוערך של 12-14 מיליון כלי רכב, כשבעולם מדובר על סדרי גודל של פי 3-4. המותגים כוללים טויוטה, ניסאן, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן, קיה, מרצדס-בנץ, אאודי וסובארו, לצד דגמים נוספים. מדובר לא רק במותגים עממיים אלא גם בפרימיום, מה שמחדד שהבעיה קשורה לספקי מערכות ולמורכבות הטכנולוגית, לא רק לאיכות ייצור של יצרן מסוים.

טויוטה נדרשה להחזיר כמעט 2.9 מיליון רכבים - כולל קורולה, קאמרי, ראב4 ויאריס, בגלל מערכת שאינה מזהה נכון את עוצמת התאונה. בקיה, דגמי סול, פורטה וריו סבלו מתקלות חשמליות שגרמו לאי פריסת כריות. פורד ביצעה ריקול ליותר מ-700 אלף רכבים, ביניהם פוקוס, פיוז'ן ואקספלורר, בעקבות תקלות דומות.