תחב"צ במלחמה - שאלות ותשובות
התחבורה הציבורית חוזרת – אבל בקושי: תגבור הדרגתי מהיום עד 60% מהפעילות בשגרה; אבל זה עלול להשתנות על רקע התפתחויות במצב החירום
למרות ההקלות בהנחיות פיקוד העורף, התחבורה הציבורית תמשיך לפעול במתכונת מוגבלת גם בשבוע הקרוב. הרכבת ממשיכה במתכונת מצומצמת, הרכבת הקלה בירושלים פועלת חלקית, ובגוש דן הקו האדום מושבת לחלוטין. משרד התחבורה מכנה זאת "מתכונת חירום מורחבת", אך עבור הציבור התלוי בתחבורה זו, המצב מקשה על שגרת חיים תקינה.
משרד התחבורה הודיע שיחל תגבור הדרגתי, שיגיע לשיאו במוצאי שבת עם פעילות של כ־60% מהיקף השירות הרגיל. עבור תושבים התלויים באוטובוסים, רכבות ורכבות קלות להגעה לעבודה, לימודים או טיפולים רפואיים, המצב הנוכחי רחוק מלספק מענה הולם, אבל המצב הזה ברור ומובן. מצב החירום לא יכול לאפשר נסיעות בהיקף הרגיל ונסיעות בטוחות. הבעיה היא בחוסר האיזון - אי אפשר לפ]תוח את המשק ולהשאיר את התחבורה סגורה. ההקלות של פיקוד העורף – המאפשרות פעילות בקרבת מרחבים מוגנים – מול היעדר תחבורה ציבורית יעילה יוצר קושי לרבים.
רכבת ישראל ממשיכה לפעול במתכונת מצומצמת, עם תדירות של רכבת אחת לשעה ברוב הקווים. קווים מסוימים, כמו ירושלים–נתב"ג–הרצליה, פועלים בתדירות גבוהה יותר, ובקו זה ישנה פעילות 24 שעות. שעות הפעילות הרגילות נעות בין 5:00 ל־23:00, והנוסעים מתמודדים עם צפיפות, ביטולים פתאומיים ותורים ארוכים בתחנות. תחנות מסוימות, במיוחד באזור הדרום, עדיין סגורות או פועלות חלקית עקב המצב הביטחוני.
הרכבת הקלה בירושלים חזרה לפעילות לאחר ארבעה ימי השבתה, אך בשני מקטעים נפרדים: בצפון (נווה יעקב–גבעת המבתר) ובדרום (תחנה מרכזית–הדסה עין כרם). השעות מוגבלות ל־5:15 עד 19:30, עם תדירות של רכבת כל 6–10 דקות. שאטלים חינמיים פועלים כדי לחבר בין המקטעים, אך המערכת עדיין רחוקה מפעילות מלאה, מה שמקשה על תושבי העיר.
- התחב"צ שוב מצטמצמת - מתכונת חירום; מה יש ואיפה?
- תחבורה ציבורית במלחמה - מה עובד ומה לא עובד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגוש דן, התחבורה הציבורית נפגעה קשות. הרכבת הקלה (הקו האדום) מושבתת לחלוטין, ותשע תחנות תת־קרקעיות משמשות כמרחבים מוגנים לתושבים אך לא מספקות שירות תחבורתי.
שאלות ותשובות על תחב"צ במלחמה
מהו אחוז התפוסה הנוכחי של התחבורה הציבורית?
כיום היא פועלת בכ־35% מהיקפה הרגיל, עם תכנון להגיע ל־60% במוצאי שבת. גם אז, השירות יהיה מוגבל משמעותית.
- ככה קרטל הרכב עובד עלינו; 9 שנים לרפורמה: אין תחרות, הרווחיות חריגה
- ביקור סגן נשיא ארה"ב: חסימות הכבישים יתרחבו לתל אביב ולירושלים, שיבושים גם בדרך לנתב"ג
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים
מהי "מתכונת חירום מורחבת"?
מתכונת זו כוללת הפעלה חלקית של קווים ושעות, עם תדירות נמוכה יותר ותלוי בהנחיות הביטחון ובצרכים האזוריים.
מה מצב הרכבת הקלה בירושלים?
היא פועלת בשני מקטעים נפרדים, עד 19:30, עם תדירות סבירה. שאטלים מסייעים, אך השירות מוגבל.
למה הקו האדום בגוש דן מושבת?
התחנות התת־קרקעיות משמשות כמרחבים מוגנים, והסיכונים הביטחוניים מונעים הפעלת השירות.
האם יש שאטלים חלופיים?
בירושלים כן, אך בגוש דן אין פתרונות משמעותיים, והאוטובוסים לא מספיקים.
איך זה משפיע על הנוסעים?
רבים מתקשים להגיע לעבודה, ללימודים או לטיפולים. העומס על אוטובוסים גובר, ובאזורים מרוחקים כמעט אין שירות.
מתי תחזור השגרה המלאה?
אין צפי מדויק. משרד התחבורה מתגבר לפי הצורך, אך לא מספק לוח זמנים ברור.
מה קורה עם אוטובוסים בינעירוניים?
הם פועלים חלקית, עם תגבור מוגבל בין ערים מרכזיות, אך בתדירות נמוכה.
מהן שעות הפעילות של רכבת ישראל?
בין 5:00 ל־23:00 ברוב הקווים, למעט קו ירושלים–נתב"ג–הרצליה שפועל 24 שעות.
האם אפשר לסמוך על אפליקציות תחבורה?
לא תמיד. שינויים תכופים וביטולים עלולים לגרום לאי־דיוקים. מומלץ להתעדכן גם במוקדי המידע של חברות התחבורה
- 4.אנונימירמי 21 20/06/2025 09:01הגב לתגובה זוהמאמר לא יכול לחפות על קשיי התחבצ מבית היוצר של רגברקב אבל הוא מהווה מידע ענייני ללא שטיקים מאמר מועיל וראוי. אבל מה עם תחבצ בשבתות וחגים האגדה על כך שחיפה בורכה בתחבצ בשבת כבר מזמן הופרכה. הדתיים השתלטו על אגד חיפה אבל בתחנות עוד נראים חטיירים שלא התעדכנו
- 3.פורעי קפלן לדין (ל"ת)אנונימי 19/06/2025 18:02הגב לתגובה זו
- 2.שרון 19/06/2025 14:24הגב לתגובה זו1. עלות נסיעה העלתם בלי להניד עפעף2.המתנה לאוטובוס בסביבות שעה עד שעה וחצי במקום לא מוגן3. שימוש במשפיענים ששכחו מתי המתינו לתחבורה ציבוריתאבל ככה זה כששרת התחבורה לא שמה קצוץ על האזרחים שנמצאים במדינהככה חברות האוטובוס והנהגים
- 1.נעמי 19/06/2025 09:48הגב לתגובה זוחייבים לשדרג
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
ג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולסכלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
ג'אקו הפכה ללהיט השנה והחזירה את כלמוביל למקום הראשון; קרסו מזנקת, טלקאר ואונגר בירידה, וטסלה ממשיכה להיחלש
שוק יבואניות הרכב בישראל עבר בשנים האחרונות מהפכה עמוקה. אם עד לפני כחמש שנים היה זה תחום שמרני שבו השינויים התרחשו באיטיות, כניסת הרכבים החשמליים וההיברידיים, ובעיקר התפרצות המותגים הסיניים, טלטלו את הסדר הישן והפכו את הענף לדינמי ותחרותי מתמיד. נאמנות הצרכנים למותגים ותיקים התערערה, ויבואנים שנשענו על מותגים מסורתיים בלבד נאלצו להתמודד עם ירידות חדות במכירות, בעוד אחרים, שהימרו בזמן על השוק הסיני, נהנים כעת מגידול דו-ספרתי ואף תלת-ספרתי בהיקפי המסירות.
בפסגת הענף ניצבת השנה כלמוביל של שמואל חרלפ, ששווייה מוערך בכ-8 מיליארד שקל. לאחר שנה מאתגרת שבה נתח השוק שלה ירד ל-17.8%, החברה התאוששה במהירות בזכות החדרת מותג החשמליות הסיני ג'אקו (JAECOO), שהפך לרכב הנמכר ביותר בישראל ב-2025. מתחילת השנה נמסרו בישראל כ-13 אלף רכבי ג'אקו, המהווים כשליש מסך המסירות של קבוצת כלמוביל. בכך הצליחה החברה להחזיר לעצמה נתח שוק מרשים של 20.8%, ולהוביל את השוק בפער גדול.
עם זאת, מדובר בהצלחה שמחייבת גיוון: מותגים סיניים נוטים לתנודתיות חדה, וכלמוביל תידרש למצוא את ה”ג'אקו הבאה” כדי לשמור על מעמדה.
במקום השני שומרת על יציבות יוניון מוטורס של ג’ורג’ חורש, עם נתח שוק של 14.9%. החברה נשענת על ההצלחה המתמשכת של טויוטה, שדגמיה הפופולריים, RAV4 ויאריס קרוס, ממשיכים להימכר היטב. לצד טויוטה, יוניון שילבה בהצלחה מותגים סיניים כמו ג’ילי וזיקר, אך שניהם חוו השנה ירידות ניכרות של 22% ו-24% בהתאמה, בהתאם לשינויי הטעם של הצרכנים.
- רכב 7 מקומות: אינסוף אפשרויות למשפחה, לחברים ולחיים הדינמיים
- עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
את הזינוק המרשים ביותר רושמת השנה קרסו מוטורס קרסו מוטורס 0% , שטיפסה למקום השלישי עם נתח שוק של 14.6%, לאחר שלפני שלוש שנים הסתפקה רק ב-4%. הסיבה המרכזית: המותג הסיני צ’רי (Chery), שהפך לשם דבר בישראל ומכר השנה לא פחות מ-21 אלף מכוניות, כ-66% ממכירות הקבוצה. לצדו נהנתה קרסו גם מהצלחת מותג אקספנג (XPeng), שממנו נמכרו כ-5,000 רכבים נוספים. שוק ההון הגיב בהתאם, ושווי החברה הוכפל בשנה האחרונה ל-4 מיליארד שקל.
