
תחב"צ במלחמה - שאלות ותשובות
התחבורה הציבורית חוזרת – אבל בקושי: תגבור הדרגתי מהיום עד 60% מהפעילות בשגרה; אבל זה עלול להשתנות על רקע התפתחויות במצב החירום
למרות ההקלות בהנחיות פיקוד העורף, התחבורה הציבורית תמשיך לפעול במתכונת מוגבלת גם בשבוע הקרוב. הרכבת ממשיכה במתכונת מצומצמת, הרכבת הקלה בירושלים פועלת חלקית, ובגוש דן הקו האדום מושבת לחלוטין. משרד התחבורה מכנה זאת "מתכונת חירום מורחבת", אך עבור הציבור התלוי בתחבורה זו, המצב מקשה על שגרת חיים תקינה.
משרד התחבורה הודיע שיחל תגבור הדרגתי, שיגיע לשיאו במוצאי שבת עם פעילות של כ־60% מהיקף השירות הרגיל. עבור תושבים התלויים באוטובוסים, רכבות ורכבות קלות להגעה לעבודה, לימודים או טיפולים רפואיים, המצב הנוכחי רחוק מלספק מענה הולם, אבל המצב הזה ברור ומובן. מצב החירום לא יכול לאפשר נסיעות בהיקף הרגיל ונסיעות בטוחות. הבעיה היא בחוסר האיזון - אי אפשר לפ]תוח את המשק ולהשאיר את התחבורה סגורה. ההקלות של פיקוד העורף – המאפשרות פעילות בקרבת מרחבים מוגנים – מול היעדר תחבורה ציבורית יעילה יוצר קושי לרבים.
רכבת ישראל ממשיכה לפעול במתכונת מצומצמת, עם תדירות של רכבת אחת לשעה ברוב הקווים. קווים מסוימים, כמו ירושלים–נתב"ג–הרצליה, פועלים בתדירות גבוהה יותר, ובקו זה ישנה פעילות 24 שעות. שעות הפעילות הרגילות נעות בין 5:00 ל־23:00, והנוסעים מתמודדים עם צפיפות, ביטולים פתאומיים ותורים ארוכים בתחנות. תחנות מסוימות, במיוחד באזור הדרום, עדיין סגורות או פועלות חלקית עקב המצב הביטחוני.
הרכבת הקלה בירושלים חזרה לפעילות לאחר ארבעה ימי השבתה, אך בשני מקטעים נפרדים: בצפון (נווה יעקב–גבעת המבתר) ובדרום (תחנה מרכזית–הדסה עין כרם). השעות מוגבלות ל־5:15 עד 19:30, עם תדירות של רכבת כל 6–10 דקות. שאטלים חינמיים פועלים כדי לחבר בין המקטעים, אך המערכת עדיין רחוקה מפעילות מלאה, מה שמקשה על תושבי העיר.
- התחב"צ שוב מצטמצמת - מתכונת חירום; מה יש ואיפה?
- תחבורה ציבורית במלחמה - מה עובד ומה לא עובד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגוש דן, התחבורה הציבורית נפגעה קשות. הרכבת הקלה (הקו האדום) מושבתת לחלוטין, ותשע תחנות תת־קרקעיות משמשות כמרחבים מוגנים לתושבים אך לא מספקות שירות תחבורתי.
שאלות ותשובות על תחב"צ במלחמה
מהו אחוז התפוסה הנוכחי של התחבורה הציבורית?
כיום היא פועלת בכ־35% מהיקפה הרגיל, עם תכנון להגיע ל־60% במוצאי שבת. גם אז, השירות יהיה מוגבל משמעותית.
- לינק & קו 08 - פלאג אין עם טווח חשמלי של 200 ק"מ
- מנהל הרכב הממשלתי - תוצאות מכרז רכבים היברידיים
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- מלחמת מחירים כבר כאן- דגם מוזל לג'אקו 7 PHEV
מהי "מתכונת חירום מורחבת"?
מתכונת זו כוללת הפעלה חלקית של קווים ושעות, עם תדירות נמוכה יותר ותלוי בהנחיות הביטחון ובצרכים האזוריים.
מה מצב הרכבת הקלה בירושלים?
היא פועלת בשני מקטעים נפרדים, עד 19:30, עם תדירות סבירה. שאטלים מסייעים, אך השירות מוגבל.
למה הקו האדום בגוש דן מושבת?
התחנות התת־קרקעיות משמשות כמרחבים מוגנים, והסיכונים הביטחוניים מונעים הפעלת השירות.
האם יש שאטלים חלופיים?
בירושלים כן, אך בגוש דן אין פתרונות משמעותיים, והאוטובוסים לא מספיקים.
איך זה משפיע על הנוסעים?
רבים מתקשים להגיע לעבודה, ללימודים או לטיפולים. העומס על אוטובוסים גובר, ובאזורים מרוחקים כמעט אין שירות.
מתי תחזור השגרה המלאה?
אין צפי מדויק. משרד התחבורה מתגבר לפי הצורך, אך לא מספק לוח זמנים ברור.
מה קורה עם אוטובוסים בינעירוניים?
הם פועלים חלקית, עם תגבור מוגבל בין ערים מרכזיות, אך בתדירות נמוכה.
מהן שעות הפעילות של רכבת ישראל?
בין 5:00 ל־23:00 ברוב הקווים, למעט קו ירושלים–נתב"ג–הרצליה שפועל 24 שעות.
האם אפשר לסמוך על אפליקציות תחבורה?
לא תמיד. שינויים תכופים וביטולים עלולים לגרום לאי־דיוקים. מומלץ להתעדכן גם במוקדי המידע של חברות התחבורה
- 4.אנונימירמי 21 20/06/2025 09:01הגב לתגובה זוהמאמר לא יכול לחפות על קשיי התחבצ מבית היוצר של רגברקב אבל הוא מהווה מידע ענייני ללא שטיקים מאמר מועיל וראוי. אבל מה עם תחבצ בשבתות וחגים האגדה על כך שחיפה בורכה בתחבצ בשבת כבר מזמן הופרכה. הדתיים השתלטו על אגד חיפה אבל בתחנות עוד נראים חטיירים שלא התעדכנו
- 3.פורעי קפלן לדין (ל"ת)אנונימי 19/06/2025 18:02הגב לתגובה זו
- 2.שרון 19/06/2025 14:24הגב לתגובה זו1. עלות נסיעה העלתם בלי להניד עפעף2.המתנה לאוטובוס בסביבות שעה עד שעה וחצי במקום לא מוגן3. שימוש במשפיענים ששכחו מתי המתינו לתחבורה ציבוריתאבל ככה זה כששרת התחבורה לא שמה קצוץ על האזרחים שנמצאים במדינהככה חברות האוטובוס והנהגים
- 1.נעמי 19/06/2025 09:48הגב לתגובה זוחייבים לשדרג

ירידה של 35% ביבוא כלי רכב פרטיים
על פי דוח של הלמ"ס ביולי 2025 נרשמה ירידה חדה ביבוא רכבים פרטיים לעומת יולי אשתקד, אך עלייה ביבוא כלי רכב מסחריים ומספר מגזרים נוספים; מאחורי המספרים מסתתר משבר מלאי חריף, אלפי מכוניות, בעיקר סיניות, ממתינות למכירה בשמש, והיבואנים נאלצים להציע הנחות אגרסיביות לליסינג כדי להימנע מהפסדים כבדים
נתוני הלמ"ס לחודש יולי 2025 מצביעים על ירידה משמעותית ביבוא כלי רכב. במהלך יולי נרשם יבוא של 19,691 כלי רכב פרטיים בלבד, ירידה חדה של כ-35% לעומת 30,300 ביולי 2024. הירידה מוסברת ביבוא גבוה במיוחד ביולי אשתקד. מנגד, יבוא כלי רכב מסחריים דווקא עלה ב-17.4% והסתכם ב-1,141 יחידות לעומת 972 בשנה שעברה.
בבחינה רחבה יותר, במהלך 2025, מינואר ועד יולי יובאו לישראל 118,716 כלי רכב, ירידה של 14.6% לעומת 139,053 בתקופה המקבילה אשתקד. הנתונים כוללים השפעה של הקדמת יבוא משמעותית בדצמבר 2024, שהייתה גבוהה יותר מפי שניים לעומת דצמבר 2023. נתוני המגמה מראים כי הירידה ביבוא רכבים פרטיים החלה כבר בתחילת השנה וממשיכה ברציפות.
מאחורי המספרים היבשים מסתתרת מציאות מאתגרת במיוחד ליבואנים: אלפי כלי רכב, בעיקר מדגמים סיניים חדשים ששוחררו מהמכס בדצמבר 2024 לפני העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, חונים במגרשים ברחבי הארץ, ללא קונים פרטיים. הסיבות לכך מגוונות: ירידה בביקושים בשל המלחמה, עודפי מלאי חסרי תקדים, ומגבלות החוק שמחייבות רישום רכב כחדש עד שנה ממועד ייצורו.
בחלק מהמקרים מדובר במכוניות שיוצרו כבר באוקטובר 2024 והובאו דרך מסלול ימי ארוך סביב אפריקה, מה שגרם לעיכובים נוספים. לאחר מאבק, קיבלו היבואנים ממשרד התחבורה הארכה של חודשיים למועד הרישום, אך ההקלה מוגבלת בזמן וכדי למנוע הפסדים כבדים, היבואנים פונים לציי רכב וחברות ליסינג עם הנחות חריגות, לעיתים של 25-30% ממחיר המחירון, הנחות שלקוחות פרטיים לא יכולים להשיג.
- אחרי הבהלה ליבוא: ירידה של 6.3% בהזמנות למוצרים בני קיימא באפריל
- אוטומוקס תייבא את משאיות JAC - המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד זאת, נמשכת תופעת "אפס הקילומטרים": על פי הערכות בענף, מסתובבים כיום בשוק 25-30 אלף רכבי אפס ק"מ, כמעט פי שלושה מהמלאי בשנים רגילות, מתוכם 7,000-9,000 מוחזקים ישירות על ידי היבואנים. חלקם נמכרים בהנחות קלות בלבד, אך אחרים מוצעים בהפחתות עמוקות שנועדו לקזז את ירידת הערך העתידית.

לינק & קו 08 - פלאג אין עם טווח חשמלי של 200 ק"מ
קבוצת 'מאיר' מתחילה בשיווק ה Lynk&Co08 פלאג אין הייבריד גדול במחיר של החל מ 230.0 אש"ח, ובמקביל חוזרת לשווק את ה Lynk&Co01 למחיר של החל מ 180.0 אש"ח, ללב התחרות על ליבו של הלקוח בסגמנט C-Suv
קבוצת 'מאיר' יבואנית דגמי לינק & קו לישראל השיקה הבוקר את 08Lynk&Co קרוסאובר גדול עם הנעת פלאג אין הייבריד, וכן את הגירסאות העדכניות של ה Lynk&Co01.
ה Lynk&Co08 הוא כאמור קרוסאובר גדול עם אורך כולל של 4.82 מטר, רוחב של 1.915 מטר וגובה של 1.685 מטר. בסיס הגלגלים של ה Lynk&Co 08 עומד על 2.848 מטר, דבר המעיד על תא נוסעים מרווח במיוחד.
ה Lynk&Co08 הוא כאמור בתצורת פלאג אין הייבריד, אבל עם סוללה גדולה במיוחד בקיבולת של 39.6Kwh המאפשרת טווח חשמלי מלא של כ – 200 ק"מ בתקן WLTP. סוללת ה Lynk&Co ניתנת לטעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 85Kw.
ה 08Lynk&Co כרכב פלאג אין הייבריד, מצויידת הן במנוע בנזין והן במנוע חשמלי והספק משולב של 350 כ"ס ומומנט של 59.1 קג"מ. בהתאם, התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש מבוצעת ב 6.8 שניות.