
תחב"צ במלחמה - שאלות ותשובות
התחבורה הציבורית חוזרת – אבל בקושי: תגבור הדרגתי מהיום עד 60% מהפעילות בשגרה; אבל זה עלול להשתנות על רקע התפתחויות במצב החירום
למרות ההקלות בהנחיות פיקוד העורף, התחבורה הציבורית תמשיך לפעול במתכונת מוגבלת גם בשבוע הקרוב. הרכבת ממשיכה במתכונת מצומצמת, הרכבת הקלה בירושלים פועלת חלקית, ובגוש דן הקו האדום מושבת לחלוטין. משרד התחבורה מכנה זאת "מתכונת חירום מורחבת", אך עבור הציבור התלוי בתחבורה זו, המצב מקשה על שגרת חיים תקינה.
משרד התחבורה הודיע שיחל תגבור הדרגתי, שיגיע לשיאו במוצאי שבת עם פעילות של כ־60% מהיקף השירות הרגיל. עבור תושבים התלויים באוטובוסים, רכבות ורכבות קלות להגעה לעבודה, לימודים או טיפולים רפואיים, המצב הנוכחי רחוק מלספק מענה הולם, אבל המצב הזה ברור ומובן. מצב החירום לא יכול לאפשר נסיעות בהיקף הרגיל ונסיעות בטוחות. הבעיה היא בחוסר האיזון - אי אפשר לפ]תוח את המשק ולהשאיר את התחבורה סגורה. ההקלות של פיקוד העורף – המאפשרות פעילות בקרבת מרחבים מוגנים – מול היעדר תחבורה ציבורית יעילה יוצר קושי לרבים.
רכבת ישראל ממשיכה לפעול במתכונת מצומצמת, עם תדירות של רכבת אחת לשעה ברוב הקווים. קווים מסוימים, כמו ירושלים–נתב"ג–הרצליה, פועלים בתדירות גבוהה יותר, ובקו זה ישנה פעילות 24 שעות. שעות הפעילות הרגילות נעות בין 5:00 ל־23:00, והנוסעים מתמודדים עם צפיפות, ביטולים פתאומיים ותורים ארוכים בתחנות. תחנות מסוימות, במיוחד באזור הדרום, עדיין סגורות או פועלות חלקית עקב המצב הביטחוני.
הרכבת הקלה בירושלים חזרה לפעילות לאחר ארבעה ימי השבתה, אך בשני מקטעים נפרדים: בצפון (נווה יעקב–גבעת המבתר) ובדרום (תחנה מרכזית–הדסה עין כרם). השעות מוגבלות ל־5:15 עד 19:30, עם תדירות של רכבת כל 6–10 דקות. שאטלים חינמיים פועלים כדי לחבר בין המקטעים, אך המערכת עדיין רחוקה מפעילות מלאה, מה שמקשה על תושבי העיר.
בגוש דן, התחבורה הציבורית נפגעה קשות. הרכבת הקלה (הקו האדום) מושבתת לחלוטין, ותשע תחנות תת־קרקעיות משמשות כמרחבים מוגנים לתושבים אך לא מספקות שירות תחבורתי.
שאלות ותשובות על תחב"צ במלחמה
מהו אחוז התפוסה הנוכחי של התחבורה הציבורית?
כיום היא פועלת בכ־35% מהיקפה הרגיל, עם תכנון להגיע ל־60% במוצאי שבת. גם אז, השירות יהיה מוגבל משמעותית.
- גלגל רזרבי - רק כשצריכים אותו מבינים כמה הוא חשוב
- תושבי תל אביב חונים בחינם - עד ה-26 ביוני
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מהי "מתכונת חירום מורחבת"?
מתכונת זו כוללת הפעלה חלקית של קווים ושעות, עם תדירות נמוכה יותר ותלוי בהנחיות הביטחון ובצרכים האזוריים.
מה מצב הרכבת הקלה בירושלים?
היא פועלת בשני מקטעים נפרדים, עד 19:30, עם תדירות סבירה. שאטלים מסייעים, אך השירות מוגבל.
למה הקו האדום בגוש דן מושבת?
התחנות התת־קרקעיות משמשות כמרחבים מוגנים, והסיכונים הביטחוניים מונעים הפעלת השירות.
האם יש שאטלים חלופיים?
בירושלים כן, אך בגוש דן אין פתרונות משמעותיים, והאוטובוסים לא מספיקים.
איך זה משפיע על הנוסעים?
רבים מתקשים להגיע לעבודה, ללימודים או לטיפולים. העומס על אוטובוסים גובר, ובאזורים מרוחקים כמעט אין שירות.
מתי תחזור השגרה המלאה?
אין צפי מדויק. משרד התחבורה מתגבר לפי הצורך, אך לא מספק לוח זמנים ברור.
מה קורה עם אוטובוסים בינעירוניים?
הם פועלים חלקית, עם תגבור מוגבל בין ערים מרכזיות, אך בתדירות נמוכה.
מהן שעות הפעילות של רכבת ישראל?
בין 5:00 ל־23:00 ברוב הקווים, למעט קו ירושלים–נתב"ג–הרצליה שפועל 24 שעות.
האם אפשר לסמוך על אפליקציות תחבורה?
לא תמיד. שינויים תכופים וביטולים עלולים לגרום לאי־דיוקים. מומלץ להתעדכן גם במוקדי המידע של חברות התחבורה
- 1.נעמי 19/06/2025 09:48הגב לתגובה זוחייבים לשדרג