אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ
ראיון

"ההצלחה שלנו היא הצלחה עולמית - המטרה להוריד את זיהום האוויר"

מייסד ומנכ"ל אלקטריאון ששווה מעל 2 מיליארד שקל על רקע הסכם ראשון עם חברה פרטית - "אני חושב שצריך להסתכל על טכנולוגיה והפוטנציאל שלה כאשר היא הופכת להיות מסחרית"; הלקוחה הגרמנית ביקשה לא לחשוף את היקף העסקה
צחי אפרתי | (6)

"ההצלחה של החברה זאת לא רק הצלחה עסקית וכלכלית ברמה המקומית אלא הצלחה עולמית כי המטרה הגדולה היא להוריד את זיהום האוויר", כך אומר אורן עזר, מייסד שותף ומנכ"ל חברת אלקטריאון 0.65% בראיון לביזפורטל. על העסקה מול EnBW  אומר כי זאת פעם ראשונה שהחברה חותמת על הסכם מול חברה פרטית שרוכשת את המוצר ולא כפי שקרה בשני הפיילוטים הקודמים מול מדינת ישראל ושבדיה. עוד אומר כי היקף ההכנסות מהפרויקט עדיין לא מפורסם לבקשת הגרמנים. עזר מסביר על הטכנולוגיה הייחודית של החברה ואומר כי כאשר בוחנים את שווי החברה יש לבדוק את היתכנות הטכנולוגיה והפוטנציאל המסחרי – שבתחום התשתיות והאנרגיה לדבריו זה היקף של טריליוני דולרים. לדבריו זאת החברה היחידה בעולם שמציעה טעינה חשמלית דינמית כך שמידה והחברה תממש את הפוטנציאל שלה זו עשויה להיות חברה מהגדולות בישראל והשמיים הם הגבול - אך מצד שני צריך לזכור שנכון לכיום שורת ההכנסות קרובה לאפס על שווי שוק של מעל 2 מיליארד שקל.    מה הייחודיות של העסקה הנוכחית? "בניגוד ל-2 הפרויקטים הקודמים שהם מול מדינות בפעם ראשונה מכרנו מוצר לחברה פרטית ולא הסכם עם מדינה. דבר שני אנחנו נותנים פתרון מלא – אוטובוס עם טכנולוגיה שלנו, כולל מקטע כביש, תחזוקה ותפעול. האוטובוס הולך להיות שאטל רק על הטכנולוגיה שלנו בלבד. החברה עצמה היא חברת חשמל מובילה בגרמניה שנכנסה לתחום של עמדות טעינה. החברה מאמינה שכביש חשמלי זה כנראה הפתרון ולכן רכשה את המוצר.   מה היקף ההכנסות של ההסכם מול EnBW? "החברה בגרמניה ביקשה לא לחשוף כי הם חברה ציבורית ויש להם שיקולים משלהם. מניח שבהמשך זה ייחשף".   מה הפוטנציאל של העסקה? "השאטל הזה מתחבר למזכר הבנות שעשינו איתם לפני שנה, המטרה הייתה לעשות פיילוט במתחם שלהם. ויש להם אפשרות עד לסוף השנה להמשיך לשלב השני וזה לעשות מקטע בחלק ציבורי בתוך העיר קרלסרוהה. זה אומר שאם זה יקרה המיזם יצא מהגבולות הפנימיים של החברה. המטרה המרכזית היא לפתח כבישים בטכנולוגיה שלנו ברחבי גרמניה. הפעם הראשונה זה יהיה עם החברה בכדי להראות למקבלי ההחלטות ולהציג להם את הטכנולוגיה. ואחרי כן להתחיל פרויקטים ברחבי גרמניה בהקדם. ויש לזה השלכות מהותיות."   מה זה אומר כביש חשמלי? "הטכנולוגיה שלנו מבוססת על כך ששמים את הרשת מתחת לכביש וזה מאפשר טעינה תוך כדי נסיעה. החברה מפתחת טכנולוגיה שנקראת כביש חשמלי אלחוטי אנחנו מטמינים את הטכנולוגיה מתחת לאספלט ברגע שהרכב שלנו עולה על הכביש הזה הוא מקבל טעינה תוך כדי שהוא נוסע. בצורה כזאת לא צריך לעצור את האוטו ולהטעין עם כבל. לא צריך לנסוע עם בטריה מאוד כבדה כי מקבלים את החשמל תוך כדי הנסיעה. זה למעשה הייחודיות של המערכת."    מה אופן יישום הטכנולוגיה? "אנחנו חורצים תעלה בכל כביש קיים, שמים את הטכנולוגיה ומכסים באספלט. זה קורה בעבודות לילה כאשר אנחנו יכולים לעשות ק"מ 1 בלילה, זאת עבודה לא מסובכת. אנחנו יכולים לפעול בכל כביש קיים. המטרה הראשונית היא לתת פתרון לאוטובוסים, מוניות ומשאיות חלוקה ולאחר מכן לעבור לרכבים פרטיים. המטרה שלא תצטרך לעצור לטעון שזאת הבעיה ברכבים חשמליים. בייחוד אם יש לך צי אוטובוסים לטעון אותם בלילה זה אתגר."   הטכנולוגיה שלכם קיימת בעולם? "אנחנו כרגע היחידים בעולם שפורסים את זה בצורה כזאת דינמית – כלומר מחשמלים תוך כדי נסיעה. יש כמה חברות שעושות את זה סטטי ואז יטען באופן אלחוטי. אנחנו פועלים מאז 2013 וזאת טכנולוגיה לא פשוטה לפיתוח."   החברה נסחרת בשווי 2 מיליארד שקל כמעט ללא מכירות איך אתה מסביר זאת? "אני חושב שצריך להסתכל על טכנולוגיה והפוטנציאל שלה כאשר היא הופכת להיות מסחרית. אנחנו הולכים לבנות כבישים חשמליים והמטרה לפעול בכל רחבי העולם. כרגע פועלים בישראל, שבדיה וגרמניה. דיווחנו שאנחנו מתכוונים לפעול גם באיטליה ובארה"ב שאלו שווקים גדולים. שוק האנרגיה והתחבורה אלו השווקים הגדולים בעולם. זה מגלגל טריליונים של דולרים בשנה. אם אנחנו מציעים טכנולוגיה ומראים שהיא עובדת וחותמים על הסכם עם מוצר עם חברה שבדקה לעומק במשך חודשים רבים . תחשוב מה האימפקט של כזה דבר."   לדבריך זה פוטנציאל שוק של אחת מהחברות הגדולות בישראל? "בתל אביב נעלה לקרקע עד סוף שנה ונחשמל את הכביש סביב האוניברסיטה. האוטובוס הגיע בימים האחרונים לנמל אשדוד. וברגע שהטכנולוגיה תוכח אנחנו נתחיל להריץ פרויקטים ונוכל לעמוד את הפוטנציאל של החברה. אלו פרויקטים בסדרי גודל אסטרטגיים. לדוגמא תחבורה ציבורית בתל-אביב או בחיפה אלו דברים כבדים. הפרויקטים הכי גדולים בעולם כיום זה תשתיות ותחבורה. והמודל העסקי שלנו זה לתת שירות טעינה להערכתי זה שוק עצום."   ממה מורכבות ההכנסות שלכם? "כמו שמשתקף היום מהפרויקט הנוכחי אנחנו נספק פתרון כולל – טכנולוגיה ותשתיות יחד עם השותפים. בסופו של דבר גם נספק שירות הפעלה ונפעיל את הקו בצורה של טעינה. אם אתה קונה רכב שלנו ואתה מעוניין להיטען אתה תצטרך לשלם שירות. אנחנו נהיה חלק מהגוף שניתן את השירות הזה"    

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צבי 24/08/2020 09:30
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להעריך את רמת הקרינה שבטכנולוגיה הזו?
  • 5.
    ERICK 23/08/2020 18:44
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל עולמי כמעט אין סופי
  • 4.
    עבודה בענים על הציבור קודם תוצאות לאחר מיכן עובדות (ל"ת)
    tch 23/08/2020 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זה טסלה מספר 2 אך להריץ מניות שוב בורסה של חזרים שקרנים (ל"ת)
    דוד 23/08/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורן אני איתך (ל"ת)
    אבי 23/08/2020 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פוטנציאל מטורף. בהצלחה (ל"ת)
    ירוק 23/08/2020 15:09
    הגב לתגובה זו
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: