אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ
ראיון

"ההצלחה שלנו היא הצלחה עולמית - המטרה להוריד את זיהום האוויר"

מייסד ומנכ"ל אלקטריאון ששווה מעל 2 מיליארד שקל על רקע הסכם ראשון עם חברה פרטית - "אני חושב שצריך להסתכל על טכנולוגיה והפוטנציאל שלה כאשר היא הופכת להיות מסחרית"; הלקוחה הגרמנית ביקשה לא לחשוף את היקף העסקה
צחי אפרתי | (6)

"ההצלחה של החברה זאת לא רק הצלחה עסקית וכלכלית ברמה המקומית אלא הצלחה עולמית כי המטרה הגדולה היא להוריד את זיהום האוויר", כך אומר אורן עזר, מייסד שותף ומנכ"ל חברת אלקטריאון -3.85% בראיון לביזפורטל. על העסקה מול EnBW  אומר כי זאת פעם ראשונה שהחברה חותמת על הסכם מול חברה פרטית שרוכשת את המוצר ולא כפי שקרה בשני הפיילוטים הקודמים מול מדינת ישראל ושבדיה. עוד אומר כי היקף ההכנסות מהפרויקט עדיין לא מפורסם לבקשת הגרמנים. עזר מסביר על הטכנולוגיה הייחודית של החברה ואומר כי כאשר בוחנים את שווי החברה יש לבדוק את היתכנות הטכנולוגיה והפוטנציאל המסחרי – שבתחום התשתיות והאנרגיה לדבריו זה היקף של טריליוני דולרים. לדבריו זאת החברה היחידה בעולם שמציעה טעינה חשמלית דינמית כך שמידה והחברה תממש את הפוטנציאל שלה זו עשויה להיות חברה מהגדולות בישראל והשמיים הם הגבול - אך מצד שני צריך לזכור שנכון לכיום שורת ההכנסות קרובה לאפס על שווי שוק של מעל 2 מיליארד שקל.    מה הייחודיות של העסקה הנוכחית? "בניגוד ל-2 הפרויקטים הקודמים שהם מול מדינות בפעם ראשונה מכרנו מוצר לחברה פרטית ולא הסכם עם מדינה. דבר שני אנחנו נותנים פתרון מלא – אוטובוס עם טכנולוגיה שלנו, כולל מקטע כביש, תחזוקה ותפעול. האוטובוס הולך להיות שאטל רק על הטכנולוגיה שלנו בלבד. החברה עצמה היא חברת חשמל מובילה בגרמניה שנכנסה לתחום של עמדות טעינה. החברה מאמינה שכביש חשמלי זה כנראה הפתרון ולכן רכשה את המוצר.   מה היקף ההכנסות של ההסכם מול EnBW? "החברה בגרמניה ביקשה לא לחשוף כי הם חברה ציבורית ויש להם שיקולים משלהם. מניח שבהמשך זה ייחשף".   מה הפוטנציאל של העסקה? "השאטל הזה מתחבר למזכר הבנות שעשינו איתם לפני שנה, המטרה הייתה לעשות פיילוט במתחם שלהם. ויש להם אפשרות עד לסוף השנה להמשיך לשלב השני וזה לעשות מקטע בחלק ציבורי בתוך העיר קרלסרוהה. זה אומר שאם זה יקרה המיזם יצא מהגבולות הפנימיים של החברה. המטרה המרכזית היא לפתח כבישים בטכנולוגיה שלנו ברחבי גרמניה. הפעם הראשונה זה יהיה עם החברה בכדי להראות למקבלי ההחלטות ולהציג להם את הטכנולוגיה. ואחרי כן להתחיל פרויקטים ברחבי גרמניה בהקדם. ויש לזה השלכות מהותיות."   מה זה אומר כביש חשמלי? "הטכנולוגיה שלנו מבוססת על כך ששמים את הרשת מתחת לכביש וזה מאפשר טעינה תוך כדי נסיעה. החברה מפתחת טכנולוגיה שנקראת כביש חשמלי אלחוטי אנחנו מטמינים את הטכנולוגיה מתחת לאספלט ברגע שהרכב שלנו עולה על הכביש הזה הוא מקבל טעינה תוך כדי שהוא נוסע. בצורה כזאת לא צריך לעצור את האוטו ולהטעין עם כבל. לא צריך לנסוע עם בטריה מאוד כבדה כי מקבלים את החשמל תוך כדי הנסיעה. זה למעשה הייחודיות של המערכת."    מה אופן יישום הטכנולוגיה? "אנחנו חורצים תעלה בכל כביש קיים, שמים את הטכנולוגיה ומכסים באספלט. זה קורה בעבודות לילה כאשר אנחנו יכולים לעשות ק"מ 1 בלילה, זאת עבודה לא מסובכת. אנחנו יכולים לפעול בכל כביש קיים. המטרה הראשונית היא לתת פתרון לאוטובוסים, מוניות ומשאיות חלוקה ולאחר מכן לעבור לרכבים פרטיים. המטרה שלא תצטרך לעצור לטעון שזאת הבעיה ברכבים חשמליים. בייחוד אם יש לך צי אוטובוסים לטעון אותם בלילה זה אתגר."   הטכנולוגיה שלכם קיימת בעולם? "אנחנו כרגע היחידים בעולם שפורסים את זה בצורה כזאת דינמית – כלומר מחשמלים תוך כדי נסיעה. יש כמה חברות שעושות את זה סטטי ואז יטען באופן אלחוטי. אנחנו פועלים מאז 2013 וזאת טכנולוגיה לא פשוטה לפיתוח."   החברה נסחרת בשווי 2 מיליארד שקל כמעט ללא מכירות איך אתה מסביר זאת? "אני חושב שצריך להסתכל על טכנולוגיה והפוטנציאל שלה כאשר היא הופכת להיות מסחרית. אנחנו הולכים לבנות כבישים חשמליים והמטרה לפעול בכל רחבי העולם. כרגע פועלים בישראל, שבדיה וגרמניה. דיווחנו שאנחנו מתכוונים לפעול גם באיטליה ובארה"ב שאלו שווקים גדולים. שוק האנרגיה והתחבורה אלו השווקים הגדולים בעולם. זה מגלגל טריליונים של דולרים בשנה. אם אנחנו מציעים טכנולוגיה ומראים שהיא עובדת וחותמים על הסכם עם מוצר עם חברה שבדקה לעומק במשך חודשים רבים . תחשוב מה האימפקט של כזה דבר."   לדבריך זה פוטנציאל שוק של אחת מהחברות הגדולות בישראל? "בתל אביב נעלה לקרקע עד סוף שנה ונחשמל את הכביש סביב האוניברסיטה. האוטובוס הגיע בימים האחרונים לנמל אשדוד. וברגע שהטכנולוגיה תוכח אנחנו נתחיל להריץ פרויקטים ונוכל לעמוד את הפוטנציאל של החברה. אלו פרויקטים בסדרי גודל אסטרטגיים. לדוגמא תחבורה ציבורית בתל-אביב או בחיפה אלו דברים כבדים. הפרויקטים הכי גדולים בעולם כיום זה תשתיות ותחבורה. והמודל העסקי שלנו זה לתת שירות טעינה להערכתי זה שוק עצום."   ממה מורכבות ההכנסות שלכם? "כמו שמשתקף היום מהפרויקט הנוכחי אנחנו נספק פתרון כולל – טכנולוגיה ותשתיות יחד עם השותפים. בסופו של דבר גם נספק שירות הפעלה ונפעיל את הקו בצורה של טעינה. אם אתה קונה רכב שלנו ואתה מעוניין להיטען אתה תצטרך לשלם שירות. אנחנו נהיה חלק מהגוף שניתן את השירות הזה"    

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צבי 24/08/2020 09:30
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להעריך את רמת הקרינה שבטכנולוגיה הזו?
  • 5.
    ERICK 23/08/2020 18:44
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל עולמי כמעט אין סופי
  • 4.
    עבודה בענים על הציבור קודם תוצאות לאחר מיכן עובדות (ל"ת)
    tch 23/08/2020 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זה טסלה מספר 2 אך להריץ מניות שוב בורסה של חזרים שקרנים (ל"ת)
    דוד 23/08/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורן אני איתך (ל"ת)
    אבי 23/08/2020 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פוטנציאל מטורף. בהצלחה (ל"ת)
    ירוק 23/08/2020 15:09
    הגב לתגובה זו
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ג'י סיטי ירדה 6.8%, נקסט ויז'ן עלתה 7.1%, סגירה יציבה במדדים

ת"א 35 סגר סביב ה-0 אחרי יום בו המדד נע בין עליות וירידות; תדיראן ירדה 6.2%, סולרום איבדה 5.4%

מערכת ביזפורטל |

המסחר בת"א נסגר ביציבות. מדד ת"א 35 סגה ללא שינוי משמעותי ומדד ת"א 90 עלה ב-0.4%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים עלה ב-0.2%, מדד הביטוח עלה 1%, מדד הנדל"ן ירד0.1% ומדד הנפט וגז איבד 0.4%.

רוצים לדעת איזה מניות בולטות היום ומה הסיפור מאחוריהן? הכל כאן העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

בשוק האג"ח נרשמת יציבות לקראת החלטת הריבית בסוף החודש. אג"ח עם מח"מ של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.06%. נזכיר כי בסוף השבוע מדד המחירים לצרכן צפוי להתפרסם, במה שיכריע את הכף האם הריבית תרד או לא בסוף החודש. נכון לבוקר זה השוק מתמחר הורדת ריבית באזור 70%.


אחת המניות שבולטת לשלילה בימים האחרונים היא ג'י סיטי. החברה הפתיעה את המשקיעים אחרי שהגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה. לניתוח המלא על מה עשתה החברה, ומה ההשלכות האפשריות - ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%


השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 2.17%   ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 7.09%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0.35%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן -3.37%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.11%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.