אלקטריאון
צילום: יחצ

אלקטריאון חתמה על הסכם עם EnBW

חברת EnBW היא אחת מחברות האנרגיה הגדולות בגרמניה אשר מובילה גם בתחום תשתית לטעינת רכבים חשמליים; המנייה מזנקת בכ-6% לשווי שוק של מעל 2 מיליארד שקל
צחי אפרתי |

חברת אלקטריאון 0%  מעמיקה את הפעילות שלה באירופה ומדווחת על חתימת הסכם עם חברת EnBW, אחת מחברות האנרגיה הגדולות בגרמניה אשר מובילה גם בתחום תשתית לטעינת רכבים חשמליים, להקמת כביש חשמלי בגרמניה לצורך הפעלת אוטובוס חשמלי שיסיע את עובדי החברה וטעינתו תהיה מבוססת על המערכת של אלקטריאון. הפרויקט נועד להדגמת יכולות המערכת ביישום כזה מדובר בפרויקט השלישי מסוגו של החברה להקמת כבישים חשמליים להטענת שאטלים להסעת נוסעים בנוסף לפרויקטים בשבדיה ובישראל. ההתקנה הראשונית מתכוננת להסתיים עד סוף השנה, הקדמה של מספר חודשים לפני המועד שהוסכם על ידי החברות במזכר ההבנות שנחתם מוקדם יותר השנה, זאת לאור מגמה חיובית גוברת בהשקעות בתחומי אנרגיה ותשתיות ירוקות. כזכור, אלקטריאון דיווחה על חתימת מזכר הבנות בינה לבין חברת האנרגיה הגרמנית EnBW ליישום של 3 פרויקטים של טכנולוגיית טעינה אלחוטית דינמית אותה מפתחת החברה. ההסכם הנוכחי כולל את יישום שני הפרויקטים הראשונים המוזכרים במזכר ההבנות - כביש חשמלי אלחוטי בתוך מתחם ENBW אשר ישמש לבחינת הטכנולוגיה והצגתה לגורמים בכירים בתעשייה המקומית וכביש חשמלי אלחוטי בכביש ציבורי לצורך התמודדות עם רגולציה וקידום הטכנולוגיה בקרב הציבור הרחב, כאשר המטרה הכוללת היא לחשוף את הפתרון למקבלי החלטות במגזר הציבורי והפרטי ולשותפים פוטנציאליים ולקדם התחלת יישום מסחרי במדינה כל מקטעי הכביש החשמלי במסגרת הפרויקט ישמשו להטענת אוטובוס חשמלי אשר יסיע עובדים בין מרכז הדרכה של ENBW למערך התחבורה הציבורית המקומי. בשלב הראשון הזמינה ENBW מקטע סטטי בתוך המתחם של ENBW ואת האוטובוס כאשר להערכת אלקטריאון עד סוף השנה היא צפויה להזמין שני מקטעים דינאמיים בתוך המתחם שלה ובכביש הציבורי. אלקטריאון תספק לENBW פתרון כולל המורכב מהטכנולוגיה, תכנון והקמה, אוטובוס המצויד במקלטים מתאימים ושרותי תפעול ותחזוקה. למגוון הפלטפורמות הנמצאות כבר בשימוש ובחינה ע"י החברה  - אוטובוס קבלים ומשאית כבדה, יתווסף במסגרת הפרויקט אוטובוס מבוסס-סוללות ראשון. EnBW הינה בעלת מומחיות בהפעלת רשתות חשמל ותשתיות טעינה בכבישים ציבוריים ומעוניינת לבחון טכנולוגיות עתידיות בתחום כולל נושא הטעינה האלחוטית. ENBW תהיה אחראית על מימון הפרויקט ועל אספקת החשמל וחיבורי הרשת והקשר עם הרשויות המקומיות ותבצע בדיקות וניטור של הפרויקט. האוטובוס יופעל על ידי חברת האוטובוסים המקומית בעיר קרלסרוהה - VBK, עבודות הכביש והחשמל יבוצעו על ידי חברות - יורביה ואומקסום, חברות בת של קונצרן וינצ'י, המספק את שירותיו לאלקטריאון גם בפרויקט בשבדיה. כמו כן, זהו צעד משמעותי נוסף לעבר עבודה פורה עם חברת Higer, מיצרניות האוטובוסים הגדולות בסין.   שוק היעד הראשוני של אלקטריאון הוא אירופה, אשר מרכזת מאמצים רבים למאבק בזיהום האוויר. לצד שבדיה, גרמניה היא מובילה עולמית במאבק בשינויי האקלים ואף הקצתה 60 מיליארד דולר במסגרת יישום החוק להגנת האקלים. גרמניה מקדמת פתרונות אופטימליים כמו הכביש החשמלי, לצמצום פליטת גזי החממה במדינה. במסגרת מהלך כולל של חברת אלקטריאון לכניסה לשוק הגרמני והמשך פעילות מעמיקה באירופה, נוצר שיתוף פעולה בין  EnBW לבין החברה. חברת אלקטריאון הינה חלוצה בפיתוח טכנולוגיית הכביש החשמלי. החברה מפתחת תשתית סלילים ייחודית המעבירה אנרגיה אלחוטית לטובת הנעה וטעינה של רכב חשמלי תוך כדי נסיעה ובכך מצמצמת את גודל מקור האנרגיה הנדרש ברכב, מפחיתה באופן ניכר את משקלו ועלותו, ומאפשרת טווח נסיעה כמעט בלתי מוגבל בנסיעה על התשתית של החברה.  הטכנולוגיה מייתרת את הצורך בתשתית עמדות טעינה ותחנות דלק. החברה דיווחה במרץ האחרון על  השלמת אינטגרציה מלאה של המערכת בכביש ציבורי באי גוטלנד בשבדיה וביצעה בהצלחה ניסוי טעינה אלחוטית דינמית וסטטית של משאית חשמלית כבדה המצוידת במקלטים פרי פיתוחה. להערכתה, בחודשים הקרובים תתקין החברה את התשתית במסגרת הפיילוט ראשון בארץ, להתקנת מקטע כביש חכם לצורך הפעלת שאטל להסעות סטודנטים בתל אביב, באמצעות חברת דן בשיתוף עם עיריית תל אביב. כמו כן להערכת החברה היא תשלים בחודשים הקרובים את התקנת התשתית במסגרת הפיילוט בשבדיה. EnBW הינה אחת מספקיות האנרגיה הגדולות בגרמניה בפרט ובאירופה בכלל. החברה מעסיקה כ-21,000 עובדים ומספקת בין היתר חשמל, גז, מים ומוצרים מבוססי-אנרגיה לכ-5.5 מיליון לקוחות. בשנים הקרובות, החברה מתכננת להשקיע סכום הנאמד במיליארדי אירו בהפיכה למנוע מרכזי של תכנית ה- Energiewend  - מדיניות הפיכתה של גרמניה לסביבה עם פליטת פחמן שלילי ובהאצת אימוץ טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת כמו רוח ואנרגיה הידרואלקטרית. החברה נכנסה בשנים האחרונות לתחום התחבורה החשמלית וכיום היא מפעילה מובילה בגרמניה של פתרונות טעינה לרכבים חשמליים.  במסגרת זאת היא בוחנת טכנולוגיות חדשניות שיסייעו לה להרחיב את היצע הפתרונות לשמר את המובילות שלה התחום. אורן עזר, מייסד שותף ומנכ"ל חברת אלקטריאון: "החתימה על הסכם עם ענקית האנרגיה הגרמנית EnBW, הינה צעד חשוב עבור החברה ואנחנו מאמינים כי הפרויקט יהווה נקודת כניסה לפיתרון של אלקטריאון לשוק הגרמני. גרמניה היא אחת המדינות המובילות בעולם בהטמעת פתרונות תשתית ידידותיים לאקלים ואנו שמחים מאוד לראות את המחויבות הגדולה של ENBW לקידום טכנולוגיות חדשניות שיכולות לקדם את בשורת התחבורה החשמלית ופתרון הכביש החשמלי החכם לגרמניה ובעולם." Wolfram Münch, ראש אגף מחקר ופיתוח ב-EnBW: "בניית הכביש החשמלי לאוטובוסים חשמליים נועדה להדגים ל-EnBW את תפקידה של הטעינה האלחוטית בהיצע העתידי עבור לקוחותינו. בתור ספקים של תשתית סביבתית חשוב לנו לבחון טכנולוגיות חדשות שיאפשרו לנו לעשות שימוש טוב יותר בחשמל בעבור תעבורה ולצמצם פליטות".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את השיא?

הבנקים מחקו 3.1%, חברות הביטוח 4.3%; נתניהו חשב שהוא יכול לתקן את הנזק אבל זה הולך להיות קשה. הבידוד מול אירופה מפחיד את המשקיעים

מערכת ביזפורטל |

הבורסה סגרה בירידות. ירידות של עד 2.3% בהובלת ת"א 90. תחילת היום היתה חיובית אחרי "המלצת הקנייה" של נתניהו לבורסה, אבל ככל שהמשקיעים קראו בין השורות את ההמלצה, הם הפנימו שהסיכונים גדולים. אל על ירדה ב-5.5%  מדד הביטוח נפל 4.3%, הבנקים ירדו ב-3.1%. בנוסף, הביטחוניות עצמן שהיו בעין סערת נאום ספרטה, ירדו בחדות ובראשן אלביט שהשילה 5.3% או 4.5 מיליארד שקל, ואחריה אימקו נקסט ויז'ן וסולרום, כולן צפויות להיכלל במדד הביטחוניות שיושק בנובמבר

גם הנדל"ן ירד, כשהמדד עצמו ירד 2.2% והסקטור כולו ירד, בהובלת עזריאלי שירדה 3%. מצד שני: נייס עלו ב4.8% וארית בכ-2%.


ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר על בידוד גלובלי. זה הפחיד את הציבור ואת המשקיעים. השוק התחיל לרדת. נתניהו עשה סיבוב פרסה, אבל למה שמשקיעים עכשיו ייכנסו לשוק כאשר הם מבינים שיש סיכון מאוד גדול לבידוד עולמי. אנחנו חוזרים 40-50 שנה אחורה, אולי היצוא והיבוא עם אירופה ייפגעו. ראש ממשלה לא יכול להגיד משהו ולחזור בו. דמיינו שמנכ"ל של חברה יגיד - אנחנו מנמיכים ציפיות ובגלל שהמניה ירדה הוא חוזר לשוק ואומר - לא הבנתם אותי, התכוונתי שרק מול הודו המכירות יירדו, אנחנו בצמיחה, המניה מצוינת. 

הינו "שוחטים" את המנכ"ל. אז המנכ"ל הפעם הוא נתניהו והוא לא מצליח להרגיע. ההיפך - הוא משדר חוסר אמון. 


במקביל גם בשוק האג"ח הממשלתי נרשמות ירידות בשערי האגרות כשהתשואות מטפסות בהתאמה - אג"ח ממשלתית שקלית בריבית קבועה ל-11.1 שנים שעלתה בתחילת היום עד 0.3% עברה לירידות של כ-0.4% ונסחרת בריבית ברוטו של 4.46%


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

המבחן של הבורסה - האם הירידות יעצרו?

מערכת ביזפורטל |



זה היום האחרון של השבוע, שבוע המסחר המלא שיהיה איתנו לתקופה הקרובה כשבעונת החגים אליה אנחנו נכנסים, ובקביעות של השנה כשהחגים חלים באמצע השבוע, יהיו שבועות מסחר קצרים לצד חצאי ימי מסחר בימי "חול המועד". אפשר כבר לסכם את השבוע הזה כשבוע של ירידות. ירידות שהתעצמו בגלל נאום נתניהו והחשש מבידוד מול אירופה. המצב יכול להשתנות מהר, אבל בהגדרה אנחנו שוק מסוכן יחסית והתמחור בו אולי לא גבוה מאוד, אבל הוא "מלא" ואפילו יותר ממלא. זאת קרקע נוחה למימושים וירידות, אם כי צריך לזכור שהגופים המוסדיים "עשירים" בכסף שנכנס אליהם מדי חודש והם מזרימים אותו לשוק ויוצרים ביקושים.

כלומר, זרימת כספים הגדולה הזו שנובעת מההפקדות של כל אחד ואחת מכם לפנסיה, תומכת ומעלה את השוק באופן די קבוע וזה בלט בשנה האחרונה. התמיכה הזו לא תשתנה, היא סכום קבוע וגדול שנכנס לשוק. מול הזרימה הזו יש בעלי שליטה ועניין שמכרו מניות בהיקפים גדולים בשנה האחרונה, משקיעים מגוונים, לרבות קרנות גידור ומשקיעים פרטיים, וגם משקיעים זרים. אלא שההזרמות האלו נתנו את הטון. כשחושבים על זה, מדובר בסוג של ויסות שקט והוא הרים את המחירים בהתמדה.  

ויסות כזה במקרים רבים מוציא את המחירים מהסביבה הטבעית והאמיתית שלהם, אבל בסוף הכלכלה מנצחת - גם את ההזרמות. אם הערך הכלכלי נמוך יותר, אז לאורך זמן המניה תרד. מניות הביטוח לא גילו זהב במאזנים, הזינוק בהם נובע גם מסיבות פונדמנטליות, אבל חלק מזה הוא גם אוברשוטינג. עכשיו השומנים האלו יורדים. זה מימוש מתבקש.


אולי גם זה הזמן הכי מתאים לבקש עצה, לשמוע חוות דעת של מנהל השקעות שחי ונושם את השוק כבר יותר מעשור. דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את הקרן המנייתית של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת - ישבנו לשיחה כדי לנסות ולפזר את הערפל שמבלבל הרבה מאוד בשוק - איך הוא מתייחס ל"נאום ספרטה" של נתניהו? האם עכשיו זה הזמן להכנס לבורסה או אולי לצאת? איזה סקטורים הכי קורצים לו - ובכלל - יש אפסייד לביטחוניות? מה הוא חושב על דלק קבוצה דלק קבוצה -0.92%  ,נאוויטס נאוויטס פטר יהש -3%   , טבע טבע -5.13%   ומתי כדאי לכם לברוח מחברות (רמז: כשהמנכל"ים נוטשים) וכאן הוא מציין את צמצום ההחזקות ב נייס -8.06%  , מיטרוניקס -1.74%  , פנינסולה 0%  - וגם האם ל- monday.com -3.69%    יש סיכוי מול ה-AI? מה תעשה הורדת הריבית לסקטור הנדל"ן והאם היא תצליח לבלום את הקריסה - על כל אלו ועל עוד הרבה מאוד נושאים בוערים בראיון המיוחד


המבחן של הבורסה

אחרי ירידות רצופות בימים האחרונים, ואחרי שאתמול הירידות התעצמו, השוק היום צפוי לסמן את העתיד. המסחר היום חשוב להמשך. אם הירידות יימשכו זה יהיה סימן שיש כאן משהו המשכי ומשמעותי, ידיים שמעדיפות להיות בחוץ והן מוכרות. זה יהיה המשך טבעי לאתמול שהיה יום שבו נכנסה אופטימיות מסוימת לשוק בנקודות מסוימות והירידה התמתנה, אבל בסוף הגיעו עוד מוכרים והמדדים ירדו מעל 2%. זה סימן לכאלו שהחליטו - יוצאים באופן משמעותי מהפוזיציות. זה צפוי, אפילו מתבקש, אם כי בעוצמה נמוכה מאתמול.