אלקטריאון חתמה על הסכם עם EnBW
חברת אלקטריאון 0.65% מעמיקה את הפעילות שלה באירופה ומדווחת על חתימת הסכם עם חברת EnBW, אחת מחברות האנרגיה הגדולות בגרמניה אשר מובילה גם בתחום תשתית לטעינת רכבים חשמליים, להקמת כביש חשמלי בגרמניה לצורך הפעלת אוטובוס חשמלי שיסיע את עובדי החברה וטעינתו תהיה מבוססת על המערכת של אלקטריאון. הפרויקט נועד להדגמת יכולות המערכת ביישום כזה מדובר בפרויקט השלישי מסוגו של החברה להקמת כבישים חשמליים להטענת שאטלים להסעת נוסעים בנוסף לפרויקטים בשבדיה ובישראל. ההתקנה הראשונית מתכוננת להסתיים עד סוף השנה, הקדמה של מספר חודשים לפני המועד שהוסכם על ידי החברות במזכר ההבנות שנחתם מוקדם יותר השנה, זאת לאור מגמה חיובית גוברת בהשקעות בתחומי אנרגיה ותשתיות ירוקות. כזכור, אלקטריאון דיווחה על חתימת מזכר הבנות בינה לבין חברת האנרגיה הגרמנית EnBW ליישום של 3 פרויקטים של טכנולוגיית טעינה אלחוטית דינמית אותה מפתחת החברה. ההסכם הנוכחי כולל את יישום שני הפרויקטים הראשונים המוזכרים במזכר ההבנות - כביש חשמלי אלחוטי בתוך מתחם ENBW אשר ישמש לבחינת הטכנולוגיה והצגתה לגורמים בכירים בתעשייה המקומית וכביש חשמלי אלחוטי בכביש ציבורי לצורך התמודדות עם רגולציה וקידום הטכנולוגיה בקרב הציבור הרחב, כאשר המטרה הכוללת היא לחשוף את הפתרון למקבלי החלטות במגזר הציבורי והפרטי ולשותפים פוטנציאליים ולקדם התחלת יישום מסחרי במדינה כל מקטעי הכביש החשמלי במסגרת הפרויקט ישמשו להטענת אוטובוס חשמלי אשר יסיע עובדים בין מרכז הדרכה של ENBW למערך התחבורה הציבורית המקומי. בשלב הראשון הזמינה ENBW מקטע סטטי בתוך המתחם של ENBW ואת האוטובוס כאשר להערכת אלקטריאון עד סוף השנה היא צפויה להזמין שני מקטעים דינאמיים בתוך המתחם שלה ובכביש הציבורי. אלקטריאון תספק לENBW פתרון כולל המורכב מהטכנולוגיה, תכנון והקמה, אוטובוס המצויד במקלטים מתאימים ושרותי תפעול ותחזוקה. למגוון הפלטפורמות הנמצאות כבר בשימוש ובחינה ע"י החברה - אוטובוס קבלים ומשאית כבדה, יתווסף במסגרת הפרויקט אוטובוס מבוסס-סוללות ראשון. EnBW הינה בעלת מומחיות בהפעלת רשתות חשמל ותשתיות טעינה בכבישים ציבוריים ומעוניינת לבחון טכנולוגיות עתידיות בתחום כולל נושא הטעינה האלחוטית. ENBW תהיה אחראית על מימון הפרויקט ועל אספקת החשמל וחיבורי הרשת והקשר עם הרשויות המקומיות ותבצע בדיקות וניטור של הפרויקט. האוטובוס יופעל על ידי חברת האוטובוסים המקומית בעיר קרלסרוהה - VBK, עבודות הכביש והחשמל יבוצעו על ידי חברות - יורביה ואומקסום, חברות בת של קונצרן וינצ'י, המספק את שירותיו לאלקטריאון גם בפרויקט בשבדיה. כמו כן, זהו צעד משמעותי נוסף לעבר עבודה פורה עם חברת Higer, מיצרניות האוטובוסים הגדולות בסין. שוק היעד הראשוני של אלקטריאון הוא אירופה, אשר מרכזת מאמצים רבים למאבק בזיהום האוויר. לצד שבדיה, גרמניה היא מובילה עולמית במאבק בשינויי האקלים ואף הקצתה 60 מיליארד דולר במסגרת יישום החוק להגנת האקלים. גרמניה מקדמת פתרונות אופטימליים כמו הכביש החשמלי, לצמצום פליטת גזי החממה במדינה. במסגרת מהלך כולל של חברת אלקטריאון לכניסה לשוק הגרמני והמשך פעילות מעמיקה באירופה, נוצר שיתוף פעולה בין EnBW לבין החברה. חברת אלקטריאון הינה חלוצה בפיתוח טכנולוגיית הכביש החשמלי. החברה מפתחת תשתית סלילים ייחודית המעבירה אנרגיה אלחוטית לטובת הנעה וטעינה של רכב חשמלי תוך כדי נסיעה ובכך מצמצמת את גודל מקור האנרגיה הנדרש ברכב, מפחיתה באופן ניכר את משקלו ועלותו, ומאפשרת טווח נסיעה כמעט בלתי מוגבל בנסיעה על התשתית של החברה. הטכנולוגיה מייתרת את הצורך בתשתית עמדות טעינה ותחנות דלק. החברה דיווחה במרץ האחרון על השלמת אינטגרציה מלאה של המערכת בכביש ציבורי באי גוטלנד בשבדיה וביצעה בהצלחה ניסוי טעינה אלחוטית דינמית וסטטית של משאית חשמלית כבדה המצוידת במקלטים פרי פיתוחה. להערכתה, בחודשים הקרובים תתקין החברה את התשתית במסגרת הפיילוט ראשון בארץ, להתקנת מקטע כביש חכם לצורך הפעלת שאטל להסעות סטודנטים בתל אביב, באמצעות חברת דן בשיתוף עם עיריית תל אביב. כמו כן להערכת החברה היא תשלים בחודשים הקרובים את התקנת התשתית במסגרת הפיילוט בשבדיה. EnBW הינה אחת מספקיות האנרגיה הגדולות בגרמניה בפרט ובאירופה בכלל. החברה מעסיקה כ-21,000 עובדים ומספקת בין היתר חשמל, גז, מים ומוצרים מבוססי-אנרגיה לכ-5.5 מיליון לקוחות. בשנים הקרובות, החברה מתכננת להשקיע סכום הנאמד במיליארדי אירו בהפיכה למנוע מרכזי של תכנית ה- Energiewend - מדיניות הפיכתה של גרמניה לסביבה עם פליטת פחמן שלילי ובהאצת אימוץ טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת כמו רוח ואנרגיה הידרואלקטרית. החברה נכנסה בשנים האחרונות לתחום התחבורה החשמלית וכיום היא מפעילה מובילה בגרמניה של פתרונות טעינה לרכבים חשמליים. במסגרת זאת היא בוחנת טכנולוגיות חדשניות שיסייעו לה להרחיב את היצע הפתרונות לשמר את המובילות שלה התחום. אורן עזר, מייסד שותף ומנכ"ל חברת אלקטריאון: "החתימה על הסכם עם ענקית האנרגיה הגרמנית EnBW, הינה צעד חשוב עבור החברה ואנחנו מאמינים כי הפרויקט יהווה נקודת כניסה לפיתרון של אלקטריאון לשוק הגרמני. גרמניה היא אחת המדינות המובילות בעולם בהטמעת פתרונות תשתית ידידותיים לאקלים ואנו שמחים מאוד לראות את המחויבות הגדולה של ENBW לקידום טכנולוגיות חדשניות שיכולות לקדם את בשורת התחבורה החשמלית ופתרון הכביש החשמלי החכם לגרמניה ובעולם." Wolfram Münch, ראש אגף מחקר ופיתוח ב-EnBW: "בניית הכביש החשמלי לאוטובוסים חשמליים נועדה להדגים ל-EnBW את תפקידה של הטעינה האלחוטית בהיצע העתידי עבור לקוחותינו. בתור ספקים של תשתית סביבתית חשוב לנו לבחון טכנולוגיות חדשות שיאפשרו לנו לעשות שימוש טוב יותר בחשמל בעבור תעבורה ולצמצם פליטות".
אלי כליף (צילום: עידו לביא)העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר
הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5.
מכל מקום, Moody’s אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P העלתה את דירוג טבע ל BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.
Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.
אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות.
מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה:
.jpg)