תוצאות מקדמיות

שנה קשה למאסיבית - ההכנסות נחתכו ב-66% ל-4.6 מ' דולר

חברת מדפסות התלת מימד דיווחה על תוצאות מקדמיות ל-2024 כולה, מהן עולה כי מכירת המדפסות ירדה משמעותית ובנוסף חלה עלייה בהיקף ההחזרות; המניה כבר איבדה 73% בשנה האחרונה, והחברה ממשיכה לתרץ

רוי שיינמן |

מאסיבית -2.23%   המפתחת ומשווקת מדפסות תלת מימד מפרסמת אזהרה לקראת הדוחות השנתיים ל-2024. החברה ציינה כי השנה התאפיינה בירידה משמעותית בהיקף המכירות, כאשר לאורך השנה נמכרו רק 15 מדפסות לעומת 29 מדפסות ב-2023. בנוסף, החברה ציינה שההיקף ההחזרות היה חריג וכי 5 מדפסות הוחזרו לחברה במהלך התקופה.


לאור כל זאת, החברה מעריכה שההכנסות ב-2024 יעמדו על 4.6 מיליון דולר - ירידה של 66% לעומת הכנסות של 13.5 מיליון דולר ב-2023.


מאסיבית והחברות האחרות בתחום מתקשות להציג גידול בתוצאות בערך מאז תקופת הקורונה, אז צצו חברות בתחום כמו הייקון מערכות 0%    ו-סקודיקס 1.79%  בהבטחה שזה הולך להיות הדבר הבא. מאסיבית הונפקה בתחילת 2021 והיא  גייסה לפי שווי שוק של 700 מיליון שקל, מאז היא ירדה ב-95% לשווי של 37 מיליון שקל. החברה הוקמה ב־2013 על ידי גרשון מילר, אבנר ישראלי, ומשה אוזן. הגאות במניות החברות בתחום הגיעה בעיקר על רקע הבטחה חדשה של החברות לפנות לתחום התעשייתי של ייצור מתכות ומוצרי עץ בתלת ממד, ומצדה של מאסיבית גם ייצור פולימרים לתעשיית הרכב והתעופה. אלא שבשנתיים האחרונות, מאסיבית בעיקר מתרצת.

מניית מאסיבית מאז ההנפקה

והיא מתרצת גם הפעם, היא מאשימה את כל העולם חוץ מאת עצמה: "להערכת החברה, הירידה בהכנסות ומגמת הגידול בהחזרות כאמור לעיל נבעו בעיקר מאתגרים שהחברה חוותה בהחדרת המוצר והטכנולוגיה החדשנית של מדפסת מסוג מאסיבית 10000, סביבת הריבית הגבוהה, השפעות מלחמת חרבות ברזל, וכן המצב הגיאו-פוליטי בישראל ומעמדה של ישראל אל מול השווקים הגלובליים", כתבה החברה בהודעה.


מוקדם יותר השנה ההנהלה קיבלה החלטה להיכנס מתחת לאלונקה, ולצד ההחלטה להפחית את שכרם של כל עובדי החברה עד לשנת 2024 החברה ציינה כי גם שכרם של נושאי המשרה יופחת. עם זאת, היום מודיעה החברה כי ההפחתה לא תימשך גם השנה, וכי היא הביאה כבר לחיסכון חודשי של 350 אלף דולר בחודש, חיסכון שצפוי להימשך. עם זאת, היו"ר ירון יחזקאל והדירקטור גרשון מילר, התנדבו להפחית את שכרם ב-20% עד לסוף 2025.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳