רואה חשבון
צילום: canva

איך לנצח את הסטטיסטיקה ולשמור על העסק שלכם כלכלי לאורך שנים?

בירוקרטיה היא אחד מאויביהם הגדולים של בעלי העסקים והעצמאיים בישראל. בערך של ויקיפדיה בירוקרטיה מוגדרת כעודף פנקסנות וטופסולוגיה.?
נושאים בכתבה רואה חשבון

בלשון העם: כאב ראש מטריד במיוחד. בשנת 2020 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוציאה הודעה לתקשורת עם נתוני הישרדות עסקים. תנו מספר, מה שיעור העסקים שנפתחו בשנת 2005 ופעילים כיום? ובכן, עד שנת 2020 רק 27.2% מהעסקים שנולדו אז החזיקו מעמד במשך 16 השנים, השאר נשרו מהמרוץ בין השאר בגלל קשיים בניהול עסק תקין, כשלים בגביית חובות וקבלת החלטות שגויה, כשהעתיד לא מציע נתונים מזהירים יותר.

מעוניינים לשבור את התחזיות ולהישאר כמה שיותר על המפה עם מחזור שנתי ורווחיות שגדלים משנה לשנה, ויתרת חשבון עו"ש בסימן גדילה מתמדת? במאמר הבא נסביר את כל מה שחשוב לכם לדעת על ניהול פיננסי נכון של חברות קטנות, בינוניות ועצמאיים.

קרדיט: canva

ממצב הישרדותי למצב כלכלי יציב

אם אינכם מנהלים עסק, ייתכן ואתם מכירים מצב הישרדותי מיומיום נאבק במשק הביתי. זה נראה כך: לקראת אמצע-סוף החודש חשבון העו"ש מתחיל להשמיע גניחות כשאנו מגרדים את התחתית ולא כי נסענו לחופשה בזנזיבר, לכאורה לא צרכנו יתר על המידה החודש ובחודש שעבר ובזה שלפניו. במקרה הטוב אנחנו מצליחים להדק את החגורה עד העשירי לחודש הבא ולצלוח איכשהו את הימים הנותרים בחריקת שיניים.

במקרה הפחות טוב האוברדרפט חושף מולנו שיניים וחיוך רעבתניים, הנכונים לבלוע אותנו אל תוך מערבולת של הלוואות, ריביות וחוסר יכולת לפרוע - מעגל קסמים שקשה לצאת ממנו. בגזרה העסקית הסיפור דומה. הישרדות עסקית מוגדרת מקצועית כאשר עסק סובל מאופק תזרימי של פחות משישה חודשים. מצב זה נכנס לתוקפו לאחר שמוצו כל אפשרויות המימון, לא ניתן לקצץ בהוצאות העסק השונות והבנק העניק את מקסימום המסגרת האפשרית.

שירות התמיכה של עולם העסקים

המאמר הזה לא נולד במטרה להטביע אתכם בשלולית עכורה של ייאוש, להיפך. בשלב הזה נכנס לתמונה רואה החשבון. רואה חשבון מקצועי ייתן שירותים בתחום הביקורת, ייקח על עצמו את כל נושא הייצוג מול רשויות המס וילווה את עסק מצעד ראשון ועד שיוכל לרוץ באופן שוטף.

יש לפנות לרואה חשבון המציע ליווי עסקי כבר בשלב ההתהוות כדי למפות את השטח ולהגדיר את כדאיות העסק: השקעה מול צפי לתשואה. בהמשך, רואה החשבון ידאג לרישום מסודר של כל פעולות העסק ויגיש את הדו"ח השנתי למס הכנסה, יערוך ביקורת חברות לדו"ח הכספי השנתי וייתן מענה מקצועי בכל הקשור להשקעות וגיוס כספים. פעילויות אלו הן הערובה לכך שהעסק יוכל להתפתח, לגדול ואף לשגשג מבלי להיקלע למצב של דעיכה או למשבר כלכלי.

רו"ח יניב נשר: "למחזור שנתי של 10,000,000 ש"ח אין משמעות אם הוא לא מתבטא בחשבון העו"ש".

רו"ח יניב נשר המנהל משרד רואי חשבון המתמחה במתן ליווי עסקי לעסקים קטנים, בינוניים ולעצמאיים במרכז הארץ מסביר את תופעת החובות האבודים בגזרת בעלי העסקים: "לשכות הסטטיסטיקה העולמיות מציגות נתונים חמורים של 26% הסתברות למחיקת חובות בפיגור של עד 90 ימים. בעיכוב של 120 יום נוספים סיכויי הגבייה קטנים עד ל-50% בלבד. המשמעות של נתונים אלו היא שנוכל לפגוש בעסקים שמחזור הכספים שלהם הוא גדול, אך בשל גביית חובות לקויה הם ימצאו את עצמם לאחר תקופה קצרה במצב הישרדותי".

יניב, איך אפשר להיאבק בתופעה הזו?

בתפקידי כרואה חשבון אני רואה ערך חשוב בבניית מערך גביה מקצועי המותאם אישית עבור העסק ומאפשר לו לקבל בזמן תקבולים על שירותים ומוצרים. עסקים עשויים לגדול ולהתפתח ובכל זאת להיאבק על תשלומי מס והגדלת מלאי מדי חודש בשל כשל בגביה.

ע.ג לדוגמה, היה לקוח שלי, מנהל עסק להשכרת מתנפחים וציוד לימי הולדת שיתכן והאירוע האחרון שלכם עבר דרכו. הוא היה איש עסקים מבריק שהשכיל להציע מענה איכותי בשוק פעילות ימי הולדת ותוך זמן קצר החברה שלו הכפילה את גודלה והוא שילש את מספר העובדים. לכאורה, היינו מצפים שאחד כזה יקנה יאכטה וישוט בה תוך כדי ספירת מזומנים. הנתונים בשטח היו קצת שונים, סוף החודש מצא את מיודענו מזיע בכל פעם מחדש ושובר את הראש כיצד להשיג כסף נזיל לתשלום משכורות, מיסים ורכישת ציוד חדש.

מה קורה פה? מתברר שהחולייה החלשה בעסק הינה חולית גבית התשלומים, תופעה שעשויה להגדיר את העסק באופן תיאורטי כרווחי אך מותירה את חשבון הבנק מדולדל.

בשלב הזה פנה אלי ע.ג. ושטח בפניי את התסכול שלו מהדיסוננס העסקי בין הפוטנציאל לנתונים בשטח. הוא לא הבין איך עסק מצליח כשלו מדשדש שוב ושוב באותה ביצה טובענית. לאחר שחקרתי לעומק את צורת ההתנהלות של העסק, חיברתי אותו עם חברת שירותי גביה אאוטסורסינג שהתחילה לגבות עבורו את החובות באופן שיטתי. כך הודבק הפער בין נתוני הרווח במאזן החברה לתוצאות המעשיות בחשבון הבנק.

במקרים רבים אחרים, אני יושב עם בעלי העסק ובונה איתם תהליכי גביה נכונים כך שבמקביל לגידול ברווחיות יגדלו גם יתרות חשבון העו"ש".

ספר לנו איך הגעת לעולם ראיית החשבון בכלל ולתחום גביית החובות בפרט?

"חברים שלי חלמו עוד בזמן שהיינו נערים על טיול אחרי צבא לתאילנד, אני העדפתי להמיר את תענוג הרכיבה על פילים לרכיבה פראית יותר בעולם העסקים. כך פתחתי בגיל צעיר מאוד עסק של סיטונאות מזון. חיי העסקים הקשוחים לימדו אותי דבר ושניים על התנהלות עסקית נכונה, לפעמים תוך התנסות כואבת. כך גיליתי שנושא הגביה הוא אחד מהגורמים הבעייתיים במחזור החיים של כל עסק. עם סיום התואר יצאתי לדרך חדשה כרואה חשבון, עם החלטה נחושה: הרצון שלי הוא לסייע לעסקים לעבור ממצב הישרדותי למצב כלכלי יציב כשגביית חובות עקבית הינה חלק מהנוסחה להצלחה.

טוק טוק, רואה החשבון בא לבקר

תנחום הגנן מגיע מדי תקופה, אנו מזהים אותו מרחוק: הוא חמוש באת, מעדר וסיגריה חשמלית, עובד בשקט, עושה תספורת לדשא ומסרק את הצמחים. אילו היה תנחום מסתפק בשליחת הוראות בשלט רחוק הייתה הגינה שלנו מעלה חרולים וקמשונים.

על אותו משקל כחלק משירותי ראיית חשבון מקצועיים ללא פשרות סוברים במשרד רואי חשבון יניב נשר שכדי לתת שירות איכותי יש להגיע לבית העסק של הלקוח מדי תקופה, לבדוק את הדו"חות מקרוב ו'למשש את הדופק של העסק מבפנים'. רו"ח יניב נשר מגיע אחת לרבעון או לחציון לבתי העסק של הלקוחות ויושב לפגישה עם בעלי העסק לבדיקה יסודית של נתוני הצמיחה וההתפתחות ומעבר על רישומים ופתרונות דיווח לרשויות המס.

על משרד רואי חשבון יניב נשר

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: יח"צצילום: יח"צ

מה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה

נושאים בכתבה שיווק דיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.

שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה

הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד  ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.

לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.

גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.

המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון

במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.